• marcel2104
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 21:11
Hallo Tweakers,

Mijn hulp werd gevraagd door een van de buren. Ze hadden problemen met TV en dachten we gaan weer terug naar Ziggo, want dat gaat via coax, dus dat moet wel goed zijn. Ik ben zelf al enige jaren geen klant meer van Ziggo en had begrepen dat ze stopten met DVB-C dus verwachtte iets anders aan te treffen.

Dat klopte dus, een kleine vierkante settop box van Ziggo met 2 aansluitingen. HDMI en een USB-C voor voeding. Geen bekabelde data dus. De klachten: TV beeld hapert soms, "even wachten" (of een soortgelijke melding) in beeld. De settop box lag boven op de metalen kap ven ee DVD speler, dat zal waarschijnlijk ook niet bevoordelijk zijn.

Mijn eerste gedachte: die Ziggo Settopbox moet dus WIFI gebruiken als er geen UTP kabel in zit, laten we eens naar de signaalsterkte kijken. Diagnostics menu opgezocht, daar kom ik niet verder dan een speed test (met een "on screen" afbeelding die zegt dat de verbinding UTP is)
Geen WIFI instellingen, geen WIFI signaalsterkte indicatie, geen SSID.

Iemand enig idee wat Ziggo hier doet ? Iets proprietary ? Moeilijk om iemand te helpen zo :-(
Het frappante is dat ze 2 van die settop boxjes hebben, met 2 verpakkingen waar een UTP kabel in zit, maar
ik kan geen UTP aansluiting vinden.

Hopelijk is hier iemand met wat meer specifieke Ziggo kennis.

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:25
Ziggo levert een voedingsadapter mee bij de Next Mini die je ten alle tijden nodig hebt om de mediabox van stroom te voorzien, hier zit ook een UTP aansluiting op.

UTP kabel vanaf de modem naar de voedingsadapter en vanaf de voedingsadapter een kabeltje (USB-A naar USB-C) richting de Next Mini.

• marcel2104
Ok bedankt, ik heb de adapter niet bekeken. Hier zit dan kenneliijk een USB/Ethernet interface in.
Rest mij nu wel de vraag wat ze doen met WIFI. Het werkt maar ik zie niet direct configuratie opties.

• Harkelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
bel ziggo. Hebben uitgebreide support. Incl gratis monteur en wifigarantie. Laten de tv werkend achter.
En kijk op de site voor stappenplannen voor installatie box. Echt heel makkelijk te vinden.

[ Voor 78% gewijzigd door Harkelaar op 01-02-2026 20:02 ]

do or do not, there is no try

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@marcel2104 Hartstikke aardig dat je de buren helpt. Maar als ze de boel net van Ziggo hebben gekregen, waar is dan de installatieservice??

Your Friendly Neighborhood Moderator

• marcel2104
Ziggo heeft het geinstalleerd, kennelijk werkt het (af-en-toe) niet naar behoren. En met af-en-toe problemen wordt het vaak een lang en moeizaam verhaal. Misschien moeten bedrijven toch wat minder vaak WIFI (of powerline) oplossingen 'doordukken'. Ik lees toch vaak dat dit problemen geeft.

[ Voor 30% gewijzigd door marcel2104 op 03-02-2026 21:06 ]

Pagina: 1