Vraag

• MichCapich
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 31-01 23:10
Ik snap iets niet… Ook Motorola is nu toch verplicht van de EU om hun mobieltjes ook minimaal 5 jaar updates te blijven uitbrengen? Of kunnen ze dat omzeilen? De G17 bijvoorbeeld van deze week krijgt er zelfs 0! :O

Beste antwoord (via MichCapich op 31-01-2026 15:49)

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14:11
Sowieso gaan de EU regels naar mijn weten over updates in het algemeen, dus niet expliciet OS updates.

Motorola geeft inderdaad nul OS updates voor de G17 en 2 jaar aan security patches, dus ze houden zich zelfs op dat tweede front niet aan.

Maar Motorola moet je sowieso mijden, tenzij je eentje heel bewust koopt wetende wat je wel of niet krijgt.

Ik heb recent mijn A15 4G (die ik als tweede toestel gebruikte) vervangen voor een Edge 60 Fusion, prima telefoon maar qua updates, goede camera kwaliteit of bloatvrij OS moet je er niet veel van verwachten.

Voor mij prima als tweede toestel, maar Motorola komt nooit meer in huis als hoofdtoestel voor mij, dat heb ik na mijn laatste in 2019 al besloten.

https://gsmarena.com/moto..._sale_date-news-71305.php
Motorola has said the Moto G17 will receive security updates until February 2028, and it remains to be seen whether the G17 Power will also receive security patches for that duration.

[ Voor 17% gewijzigd door Mizgala28 op 31-01-2026 15:45 ]

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

MichCapich schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:34:
Ik snap iets niet… Ook Motorola is nu toch verplicht van de EU om hun mobieltjes ook minimaal 5 jaar updates te blijven uitbrengen? Of kunnen ze dat omzeilen? De G17 bijvoorbeeld van deze week krijgt er zelfs 0! :O
Het gaat volgens mij met name om 5 jaar beveiligingsupdates, niet zozeer OS-updates. Al is die updatefrequentie bij Moto sowieso erg laag bij de instapmodellen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • Beste antwoord

• Mizgala28
Sowieso gaan de EU regels naar mijn weten over updates in het algemeen, dus niet expliciet OS updates.

Motorola geeft inderdaad nul OS updates voor de G17 en 2 jaar aan security patches, dus ze houden zich zelfs op dat tweede front niet aan.

Maar Motorola moet je sowieso mijden, tenzij je eentje heel bewust koopt wetende wat je wel of niet krijgt.

Ik heb recent mijn A15 4G (die ik als tweede toestel gebruikte) vervangen voor een Edge 60 Fusion, prima telefoon maar qua updates, goede camera kwaliteit of bloatvrij OS moet je er niet veel van verwachten.

Voor mij prima als tweede toestel, maar Motorola komt nooit meer in huis als hoofdtoestel voor mij, dat heb ik na mijn laatste in 2019 al besloten.

Motorola has said the Moto G17 will receive security updates until February 2028, and it remains to be seen whether the G17 Power will also receive security patches for that duration.

[ Voor 17% gewijzigd door Mizgala28 op 31-01-2026 15:45 ]

• MichCapich
Alleen beveiligingsupdates? Zelfs dan is dat nog te kort. Raar!
Dit is wel voor mij een reden geworden om van Motorola weg te gaan en Samsung te nemen. Baal wel van de bloatware en extra ecosystem, maar wel mooier, meer extra functies en dus lange updates tegenwoordig.
Jammer... De insteek van de Motorola software was juist zo mooi en clean... 😒

• Mizgala28
Dat clean is hun software al een poosje niet.

En qua bloat valt het ook tegen, recent op de Edge 60 Fusion nog meegemaakt en 2 jaar terug toen een familielid een G04 kocht was het ook niet mals.

Gewoon losse telefoons, unlocked en nieuw uit de winkel.

Samsung heeft bloat en ik hoor veel mensen over klagen, ik ben er deels mee eens (ik vind Samsung hun eigen apps geen bloat), maar wat Motorola doet is in mijn ogen erger.

In 2019 was de bloat op Motorola vrijwel nul, maar ik heb dat merk toen om andere redenen de rug toegekeerd.

• MichCapich
Mmm... De laatste Motorola is hier een G42. Daar vond ik het nog wel op gaan. Maar het merk is nu al een tijd van Lenovo. Dus die zal het merk nu wel zijn nek aan het omdraaien zijn...

• Mizgala28
MichCapich schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:56:
Mmm... De laatste Motorola is hier een G42. Daar vond ik het nog wel op gaan. Maar het merk is nu al een tijd van Lenovo. Dus die zal het merk nu wel zijn nek aan het omdraaien zijn...
Ze zijn al sinds 2014 van Lenovo, en alle 3 (Edge 60 Fusion negerende) Motorola telefoons die ik als hoofdtoestel had waren niet de leukste ervaringen.

In 2013 kocht ik een LG Nexus 4 als mijn eerste Android toestel, en tot 2022 ging ik steeds om en om wisselen tussen Motorola en LG.

Er valt uit die tijd genoeg te klagen over beide, maar iedere keer waren de tijden met een LG een fijne ervaring qua software, qua functionaliteiten.

Motorola niet, en op mijn laatste na gingen ze na 1 jaar de deur uit.

En iedere keer werd het steeds erger met Motorola, buggy software, late updates, gebroken updates, camera die gewoon slecht was (door de software, niet de hardware) en ga zo door.

Motorola G5S Plus was mijn laatste Motorola hierdoor.

Daarna de laatste LG gehad, ook een fijne ervaring maar tussendoor ging LG mee kappen en ik probeerde wat anders (eerste iPhone, daarna terug naar Android en besloot ik voor een Samsung te gaan).

Qua bloat vind ik Samsung meevallen, maar dat is mijn mening.

Op de S22U, S23 en nu S25 heb ik zo'n beetje steeds datzelfde type bloat gehad, Facebook app, Meta Services, Meta Installer, wat Microsoft zooi en wat Samsung apps die ik niet nodig heb, alles eraf en probleem is weg.

Ik vind sommige apps van Samsung fijn en andere niet, probleem opgelost.

A15 4G die ik als tweede toestel had kwam met zelfde bloat + appcloud, ook die laatste kan uit en ben je vanaf.

Op de G04 en de Edge 60 Fusion schrok ik van wat ik zag, Temu App, Shein app, 3rd party weer app met vage privacy voorwaarden (en als je die 3rd party weer app uitschakelt, dan ineens kun je Motorola hun eigen weer app kiezen :? ), hun Game app die "games die je leuk vindt" installeert, klassiek Facebook App, Meta Services, Booking.com en nog wat vage zooi apps die ik niet eens ken.

Daarnaast verkapte reclame op lockscreen (live lockscreen uitschakelen lost dat op) en nog andere vage keuzes.

Prima als tweede toestel, maar niet als hoofdtoestel want de bloat op mijn G5S Plus was alleen Outlook en Facebook app.

OS is ook nog steeds niet 100% goed, beter op bepaalde fronten dan vroeger, maar het maakt niet uit welke camera hardware ze in die dingen stoppen, de software helpt het om zeep.

Het is wel stabieler dan vroeger, maar heeft hier en daar nog bugs wat best grappig is als je beseft dat hun "skin" zo clean is.

Dan de updates, de UI heeft weinig echte aanpassingen en na al die jaren is hun update beleid gewoon mager.

Die A15 4G die vervangen werd zat op Januari 2026 patch (voor dat ding stuk ging, reden van vervanging) en Android 16 kwam 1,5 maand eerder erop, bijna 2 maanden.

A15 kwam in december 2023 uit, het was het laatste op de lijst voor Android 16 update.

60 Fusion kreeg deze week Android 16, zit nog steeds op november security patch en ik zie mensne met duurdere en goedkopere Motorolas die nog steeds geen Android 16 hebben.

Maar genoeg gerant, echt goede smartphone merken bestaan in mijn ogen niet, slechte wel en daar valt Motorola onder.

Zoals mijn andere comment al zei, je koopt een Motorola als je 100% zeker weet waar je aan begint en je lage verwachtingen hebt.

• SkillZ4LollZ V2
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:40
Mizgala28 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:43:

[...]
Qua bloat valt het reuze mee, en updates zijn inderdaad niet frequent maar anderzijds ook niet dramatisch (gisteren of eergisteren January 1st patch binnengekregen op mijn Edge 50 Fusion)
Lijkt in iedere geval een bewuste keuze/strategie om de kosten te drukken, want de hardware is voor de prijzen van de meeste telefoons dik in orde.
Pagina: 1