Pneumatisch inbouwreservoir ombouwen naar modern dual flush

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Leon-
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:19
Ik heb een inbouwtoilet met een ouder pneumatisch spoelsysteem (1 knop / start-stop).
Het systeem werkt nog prima, maar de bediening én drukknop zijn gedateerd en wil ik vervangen door een moderne drukknop.

Ik vraag me af of zo’n pneumatisch systeem:
  • om te bouwen is naar een moderner dual-flush systeem (2 knoppen)
  • eventueel door alleen het spoelmechanisme + drukplaat te vervangen
  • of dat het pneumatische principe hier een harde beperking is
Ik heb wat gezocht maar kan geen informatie vinden hoe en of dit om te bouwen is. Iemand hier ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n0xIZ2VKN3chumQaKUpO8Huv-a8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/1Iatmxhb1V65ZPQ7L7XObi19.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftKVpXeqaT6Y23jNujbS0Brp6b8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BVJEb2dXrQ7WiFEnJ3uAv6EO.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:21
@Leon-

Denk dat dit een lastige opgave is. Als je iets vervangt moet het door dat gat passen en vaak kan je slecht erbij hierdoor.

Persoonlijk zou ik de hoeveelheid water aanpassen naar kleinste hoeveelheid. Meestal kan je prima doorspoelen met de kleinere hoeveelheid water. Zelf gebruik ik zelden de optie voor de maximale hoeveelheid.

Hoe zit de rest van het toilet eruit? Want wellicht is gewoon een nieuw reservoir en opnieuw tegelen een optie.

• robotomizer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15:37
Als je weet welk merk en type het is kan je eens informeren of er passende vervangstukken zijn met grote/kleine knop... Als ik me niet vergis heeft Geberit spoelmechanismes voor enkele en dubbele knop die op hetzelfde reservoir passen, waarschijnlijk de andere merken (Wisa, Grohe,...) ook wel.
Maar als het een ouder type is betwijfel ik het.

Bereid je voor op behoorlijk wat koud en nat gepriel buiten beeld :)

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:51
Pneumatisch is volgens mij iets met luchtdruk of gasdruk. Geen wc drukknop. Of zit er nog wat achter dat duwstangetje?

[ Voor 22% gewijzigd door No Hands op 31-01-2026 15:43 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts