Oorzaak vochtprobleem achterhalen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bananenbrood
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-02 15:40
Afgelopen maand zijn er verhuisd naar onze eerste eigen woning; een gezellige jaren '30 hoekwoning :). Super blij mee natuurlijk, maar na de eerste paar nachten slapen in ons nieuwe huis ontdekten we een aantal vochtplekken in de slaapkamer.

In eerste instantie dacht ik aan een daklekkage, vanwege de regen en sneeuw in de afgelopen weken. Nu twijfel ik echter of de oorzaak niet in condensatie of vochtdoorslag ligt. Ik merk dat ik er niet helemaal uitkom hoe ik nu de oorzaak het beste kan achterhalen, en hoop dat jullie hier ervaring mee hebben.

De situatie
De slaapkamer bevindt zich op de eerste verdieping aan de voorzijde van de woning, grenzend aan de buitenmuur. De slaapkamer bevindt zich onder de schuine zijde van het dak, met daarin een kleine dakkapel. Boven een deel van de slaapkamer bevindt zich een zolder die recent (afgelopen najaar) door de vorige bewoner is nageïsoleerd met PIF roof isolatiefolie. Achter het beschot in de slaapkamer zelf is alleen aluminium noppenfolie aangebracht. De spouwmuur is ooit nageïsoleerd, maar ik heb geen informatie over de staat daarvan. De ramen in de dakkapel zijn voorzien van dubbelglas, en kunnen open. Er zijn geen ventilatieroosters aanwezig.

Het probleem
In de ochtend na een koude regenachtige nacht merkte we enkele vochtplekken op op de buitenmuur. Hier te zien op enkele foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nr-mxG3kSG2WMGqIi1apHbgj6xk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9V7SgkMsp60qL7Rj4pCCvR8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YElb-vQsX0uIm8R_0YSb_9r6-V4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2F5b8Krivm5cqsWyImrLd2ef.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLXcUM6O_cv8iG-MqWnuyEkXnP8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baMR4sL3TQm1gn9bNHxi3Kq0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NdYnD4Z-yP1jeJ-aPXUYyH9hMHE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nUZt5sXjnmFtZIPmVxeAdbfl.jpg?f=fotoalbum_large

Wat me opviel is dat het vocht redelijk 'schoon' is, en weinig verkleuring op de muur achter lijkt te laten zoals ik bij lekkages in onze vorige woning wel gezien heb. Daarnaast was het tijdens de nacht vrij koud geweest in de slaapkamer door een slechtwerkende radiator (~11 graden), waardoor ook op de ramen de nodige condens stond. Mijn idee is nu dat er mogelijk zwakke plekken in de isolatie zijn die als koudebruggen fungeren, waardoor condensatie op deze punten optreedt.

Wat ik heb al gedaan
Ik heb achter het dakbeschot en op zolder gezocht naar natte plekken of sporen van lekkage. Ik heb hier geen duidelijke sporen kunnen vinden. Vanuit de buitenkant van de woning die ik ook geen in het oog springende afwijkingen aan de muur, dakrand of dakbedekking.

We houden nu in de nacht de slaapkamer temperatuur op zo'n 15 graden en hebben de ramen op een kier staan om condensatie te verminderen. Even zo goed staat er in de ochtend nog wat condens op de ramen, hoewel minder dan voorheen.

Mijn vragen
  1. Hoe kan ik er het best achter komen wat nu de daadwerkelijke oorzaak is van deze vochtplekken? Lekkage, vochtdoorslag of condensatie?
  2. Indien het inderdaad condensatie is, hoe kan ik dit probleem het beste te lijf gaan? Ik zat te denken aan het plaatsen van ventilatieroosters of mechanische ventilatie, eventueel gecombineerd met een herziening van de spouwmuur solatie.
Benieuwd naar jullie inzichten! :)

Alle reacties

• o rey
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Wellicht onnozel maar, voelen de plekken ook nat aan? Op de foto lastig te zien, maar het lijkt (ook) op slecht geverfd op (vlies)behang i.p.v. lekkage.

• Bananenbrood
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 21-02 15:40
Snap inderdaad dat dat zo lijkt op de foto, is er een beetje lastig op te krijgen. De plek was inderdaad voelbaar nat, en voelt nog steeds wat vochtig.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:19
Tsja, het is een woning van bijna 100 jaar oud die in de loop der jaren aangepast / aangepakt is.
Dan is er vaak wel ergens een plekje waar bijvoorbeeld stuifsneeuw doorheen kan waaien.
Wanneer de temperatuur dan weer boven nul komt dan dooit de door de wind ingeblazen sneeuw en zoekt het water een weg.
Aangezien je het nu ontdekt (temperaturen liggen ruim boven nul) lijkt het er dus op dat dat de oorzaak zou kunnen zijn. Als het bij elke regenbui zo is dan zit er (ergens) een foutje in de dakbedekking.
Condensatie op koude plekken op de muur lijkt mij onwaarschijnlijk, dat geeft (meestal) niet zoveel druppels of het moet wel heel erg vochtig zijn in de kamer, kun je meten met een (goede) hygrometer die de luchtvochtigheid in de kamer meet. Je hebt ook vochtmeters die het vocht in de muur kunnen meten, maar kies dan wel een goede en niet zo'n klein plastic ding met 2 spijkertjes uit de tientjesbak van de bouwmarkt. Meten = weten. Eventueel kun je nog een infraroodcamera lenen/huren/kopen om te kijken waar de echte koude plekken zitten. Zo'n ding is sowieso handig in een oud huis om tochtgaten/kieren op te sporen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dus dan zul je naar buiten moeten ;-)

Het probleem zit dicht bij de dakkapel dus zou ik de ladder en tegen de dakkapel zetten en het platte dak van de de dakkapel op gaan. Misschien zit de afvoer verstopt of zie je bij de aansluiting met het platte dak iets bijzonders als je een paar dakpannen oplicht. Als je er toch ben kun je links van de dakkapel een paar dakpannen weghalen verder te onderzoeken waar het nat is.