De strijd tegen "Slaap-rekenen" en schermstress

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• keesjoop3410
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 31-01 21:16
Hoi Tweakers,

Ik loop al een tijdje rond met een frustratie waar ik een oplossing voor zoek.
Het probleem: De "interne rekenaar". Je wordt 's nachts wakker, kijkt op je wekker/telefoon om te zien hoe laat het is, en bam: door het felle licht en de bewuste actie ben je direct klaarwakker. Of je nu ziet dat je nog 3 uur hebt of 10 minuten; de "slaap-bubbel" is geknapt. Vooral in het weekend als je wilt uitslapen is dit funest voor je rust.

Mijn concept: Ik werk aan een haptische (schermloze) wearable die je helpt om te weten of je "veilig" verder kunt slapen zonder visuele prikkels. Geen schermen, geen blauw licht, geen getallen die je brein direct in de actie-modus zetten. Het doel is puur het wegnemen van de onzekerheid ("hoe laat is het?") op een manier die je zenuwstelsel niet activeert.

Waarom ik jullie input nodig heb: Voordat ik diep in de prototyping duik, ben ik benieuwd naar jullie kritische blik:

Herkenbaarheid: Is dit voor jullie een "non-issue" omdat je je wekker gewoon negeert, of is die drang om de tijd te weten (en de bijbehorende stress) herkenbaar?

Bestaande oplossingen: Gebruiken jullie hier al specifieke tools of biohacks voor die ik over het hoofd zie? (Behalve "leer mediteren" of "koop een analoge wekker").

Vormfactor: Zou je een dedicated device dragen voor dit specifieke doel als het je slaapkwaliteit significant verbetert, of is "nog een wearable" een absolute no-go?

Ik ben benieuwd naar jullie ongezouten mening!

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Volgens slaap psychologen is juist het uitrekenen hoe lang je nog kan slapen funest, nog erger dan even het licht van het scherm.

Dus als je naar een oplossing gaat zoeken zal je dat ook mee moeten nemen.

Op PubMed en new England journal of medicine staan leuke artikels in dit onderzoek, zeker moeite waard. Voordeel van dit tijdschrift is dat het gereviseerd artikelen zijn, niet een of andere tiktok held die iets roept.

• keesjoop3410
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 31-01 21:16
99ruud99 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:27:
Volgens slaap psychologen is juist het uitrekenen hoe lang je nog kan slapen funest, nog erger dan even het licht van het scherm.

Dus als je naar een oplossing gaat zoeken zal je dat ook mee moeten nemen.

Op PubMed en new England journal of medicine staan leuke artikels in dit onderzoek, zeker moeite waard. Voordeel van dit tijdschrift is dat het gereviseerd artikelen zijn, niet een of andere tiktok held die iets roept.
Dat is juist wat ik probeer op te lossen met dit product, namelijk dat uitrekenen wat funest is. Je rekent omdat je onzeker bent, en met dit product neem je die onzekerheid weg omdat je conformatie krijgt zonder dat je iets hoeft te doen als je wakker wordt dat je nog meer dan genoeg tijd hebt.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Heb je ook onderzoek gedaan naar hoeveel mensen dit hebben, ik herken mijzelf hier helemaal niet in.
Ik wordt soms in de nacht een keer wakker om naar de wc te gaan, met licht aan en ga daarna mijn bed weer in en slaap gewoon weer verder.
Misschien in de ochtend niks plannen, dan maakt het ook niet uit hoe laat je opstaat.

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 31-01-2026 11:50 ]

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:15
Persoonlijk herken ik dit probleem niet direct. Een tijd geleden heb ik besloten om de telefoon te verbannen uit de slaapkamer en dat kan ik iedereen aanraden.

Mijn wekker is een simpel model uit het jaar kurk met het bekende, rode 7-segments cijferdisplay. Hier kan ik ‘s nachts prima naar kijken zonder verder wakker te worden (ik herken het probleem wat je telefoonscherm je geeft. Blauw licht = gelijk wakker). Zelf begin ik niet met rekenen als ik op de klok heb gekeken. Als het niet rond 7:00 uur ‘s ochtends is, dan draai ik me weer om.

Een eventuele oplossing zou m.i. liggen om mensen te helpen die dus wel aan het rekenen gaan. Je device hoeft mogelijk niet de tijd te laten zien: daar bestaan al oplossingen voor.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15:21
Precies van @Daam zegt.
De wekker/telefoon buiten bereik van het bed leggen.

Ik heb naast de lichtknop een magsafe charger opgehangen, en daar hangt de telefoon.
Dit heeft twee voordelen. Niet meer doomscrollen voor het slapen, en niet meer snoozen.
Tevens kun je ook niet meer op de klok kijken.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Inderdaad leer jezelf aan om 's nachts NIET op de klok te kijken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:07
Uitslapen werkt niet, is gewoon verloren tijd.
Wat wel werkt is regelmaat én een goed matras (waar je uitgerust op wakker wordt).
Dus bijvoorbeeld: Elke dag (ook in het weekend) om 23.00 uur naar bed en om 07.00 uur weer op (afhankelijk van hoeveel slaap je (normaliter gezien) nodig hebt).
Verder: Ontspanning, doe geen inspannende dingen vlak voor het slapen gaan. En ontspan, zodra je in bed ligt, ook je hoofd. Denk aan iets prettigs, draai een leuke film af in je hoofd.
Zorg voor een stille, donkere kamer waar je slaapt.
Geen alcohol of andere geestverruimende middelen gebruiken.
Dat ritme aanhouden is in het begin lastig, maar op een gegeven moment merk je dat je beter slaapt. Mocht je toch een keer eerder wakker worden dan kun je het beste opstaan en iets gaan doen. Het is echt niet erg om een keer een nacht wat minder uurtjes te slapen. De uren die je niet geslapen hebt kun je toch niet inhalen, omdat je lichaam een bepaald slaapritme aanhoudt met verschillende periodes van hersenactiviteit.
Het toevoegen van allerlei 'hulpmiddelen' om zogenaamd beter te kunnen slapen werkt niet. Je lichaam moet het zelf doen en wanneer je goed naar je lichaam luistert dan zul je merken dat je uitgeruster op staat.
Vermijd stress en blijf positief denken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11:18
Herken dit totaal niet en is voor mij dus een non issue. Moet er iedere nacht één of twee keer uit om naar het toilet te gaan, de ene keer kijk ik wel op de wekker, mobiel of smartwatch en de andere keer niet. Soms unlock ik m'n mobiel als ik een update verwacht van een koerier of ineens de behoefte heb om het laatste nieuws even snel te scannen. Kruip vervolgens weer in bed, oogjes dicht en slapen maar.
Uitslapen doe ik sowieso niet of nauwelijks (meer), als ik echt wakker ben ga ik er gewoon uit en begint de dag ongeacht het tijdstip.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-01 19:31

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Voor kinderen heb je slaaptrainer wekkers, die vertellen je in twee of drie kleuren hoe het er voor staat: of je nog moet slapen, of je al bijna eruit mag en of je helemaal eruit mag.
Je kunt er soms voor kiezen om wel of niet de echte tijd weer te laten geven of alleen een kleur of open/gesloten ogen.
Dat zou min of meer een oplossing zijn die direct in jouw framework past.

Maar een goede slaaphygiene is een betere oplossing voor dit probleem. Als je minder stress hebt kan het je minder interesseren hoe laat het is en wat er de volgende dag op je te wachten staat en slaap je beter.

Ik zie niet waarom dit een wearable ding zou moeten zijn. Iets op het nachtkastje wat een slapen/wakker worden status weergeeft lijkt me voldoende. Eigenlijk een soort wekker zonder tijdsweergave.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
dit was vroeger voor mij wel een issue, inmiddels heb ik geleerd dat een half uur slapen nadat je wakker bent geworden net zo lekker is als nog 3 uur slapen.. dus omdraaien en ogen weer dicht. ik heb een wakeup light wekker en als die nog niet aan is hoef ik ook niet op te staan, geen stress en door de rode cijfers word je ook niet meteen wakker als je erop kijkt. je probleem is psychisch. zie niet per se hoe je dat met een wearable zou moeten oplossen :?

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:52
als je gaat rekenen dan moet je jezelf gewoon aanleren om aan wat anders te denken, Elke gedachte die in je hoofd opkomt verbannen door te denken 'ik ga lekker slapen'. Dan is er niks anders om aan te denken dan lekker slapen. En ineens wordt je wakker en heb je prima geslapen.
Geen wearable voor nodig, dat kun je gewoon met je eigen hoofd.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:09
Mijn concept: Ik werk aan een haptische (schermloze) wearable die je helpt om te weten of je "veilig" verder kunt slapen zonder visuele prikkels. Geen schermen, geen blauw licht, geen getallen die je brein direct in de actie-modus zetten. Het doel is puur het wegnemen van de onzekerheid ("hoe laat is het?") op een manier die je zenuwstelsel niet activeert.
Hoe zou dit concept werken? Wat is 'veilig verder kunnen slapen'? Ik gok dat je bedoelt dat je bijvoorbeeld een bepaalde trilling te voelen krijgt als je nog langer dan X uur te gaan hebt tot de wekker? Zo ja, bepaal jij dat als maker van het product, of kan ik zelf instellen wat een 'veilige' tijd is? En waarom zou dat beter werken dan bijvoorbeeld een klok die afleesbaar is zonder je al te wakker te maken?

Zelf word ik vrijwel elke nacht meerdere keren wakker. Meestal tussen 4 en 6 uur 's nachts een paar keer (wekker gaat op werkdagen rond 06:30 op kantoordagen en 7:30 op thuiswerkdagen). En dan vind ik het juist fijn om te weten dat ik nog een paar uur te slapen heb.

Soms is het balen dat ik nog maar 10 minuten ofzo heb, maar daar lig ik niet wakker van (pun intended ;)). Dus het probleem van stress door 'slaaprekenen' heb ik eigenlijk zelden tot nooit.

The devil is in the details.

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14:31
Ik gebruik mijn telefoon als wekker. Maar kijk nooit als ik 's nachts wel eens naar wc moet.
Automatische sensoren op overloop/badkamer, licht dat aangaat is vrij gedimd ipv volle bak licht.

Verder ben ik op de een of andere manier vrijwel altijd iets voordat de wekker gaat wakker. Of die nou om 5u gaat of om 7u.
Uitslapen is geen optie hier, de hele dag lichte koppijn en niet vooruit te branden die dag. Carpe diem, lang in bed liggen doe ik wel als ik 90+ ben.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36

Dido

heforshe

Yaksa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:50:
Uitslapen werkt niet, is gewoon verloren tijd.
Wat wel werkt is regelmaat én een goed matras (waar je uitgerust op wakker wordt).
Dus bijvoorbeeld: Elke dag (ook in het weekend) om 23.00 uur naar bed en om 07.00 uur weer op (afhankelijk van hoeveel slaap je (normaliter gezien) nodig hebt).
Verder: Ontspanning, doe geen inspannende dingen vlak voor het slapen gaan. En ontspan, zodra je in bed ligt, ook je hoofd. Denk aan iets prettigs, draai een leuke film af in je hoofd.
Zorg voor een stille, donkere kamer waar je slaapt.
Geen alcohol of andere geestverruimende middelen gebruiken.
Dat ritme aanhouden is in het begin lastig, maar op een gegeven moment merk je dat je beter slaapt. Mocht je toch een keer eerder wakker worden dan kun je het beste opstaan en iets gaan doen. Het is echt niet erg om een keer een nacht wat minder uurtjes te slapen. De uren die je niet geslapen hebt kun je toch niet inhalen, omdat je lichaam een bepaald slaapritme aanhoudt met verschillende periodes van hersenactiviteit.
Het toevoegen van allerlei 'hulpmiddelen' om zogenaamd beter te kunnen slapen werkt niet. Je lichaam moet het zelf doen en wanneer je goed naar je lichaam luistert dan zul je merken dat je uitgeruster op staat.
Vermijd stress en blijf positief denken.
Dit, keer 100!

Ik ben dat ritme gaan inbouwen sinds ik aan smartwatch heb die mijn slaap een score geeft. En hoewel je niet actief "goed" kunt slapen, is het toch gaaf om te zien dat zo'n score na een paar weken gewoon dik boven de 90% komt (komende van een "ok" 65). Simpelweg door een vast ritme en geen alcohol. En inderdaad, niet "uitslapen".
Frieda schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 19:35:
ik heb een wakeup light wekker en als die nog niet aan is hoef ik ook niet op te staan, geen stress en door de rode cijfers word je ook niet meteen wakker als je erop kijkt.
Zo'n wake-up light is fantastisch, inderdaad. Wel handig om verduisterende gordijnen te hebben zodat je in de zomer niet om 4 uur wakker wordt :P
je probleem is psychisch. zie niet per se hoe je dat met een wearable zou moeten oplossen :?
Helemaal mee eens.

Wat betekent mijn avatar?

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Juup schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:38:
Inderdaad leer jezelf aan om 's nachts NIET op de klok te kijken.
Dat. Ik heb een jaar of 10 geleden ook een periode van maanden gehad waarin slapeloosheid ook een probleem was. Soms sliep ik meerdere nachten op rij niet of nauwelijks. Ik merkte dat ik stress ervoer doordat ik ‘s nachts in mijn hoofd ook de uren aftelde tot ik weer op moest staan.

De oplossing: Niet meer op die wekker kijken. De discipline hebben om niet te kijken en niet te gaan rekenen. Gewoon de situatie accepteren zoals ie is. Je hoort wel wanneer die wekker afgaat en het maakt niet uit of dat over 5 minuten of 5 uur is.

Het probleem was daarna snel over en is niet meer in die mate teruggekomen. Zat dus allemaal in m’n hoofd.

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:00
hey google, hoe laat is het?

omdraaien en doorslapen

diskeltische lurker

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Je hebt geen 8 uur slaap nodig (video).
Voor werkdagen gebruik ik gewoon mijn wekker die afgaat (telefoon ligt beneden). In de weekend alleen wanneer ik weg moet, anders is het 'wanneer ik wakker ben'.
Ik heb een goed matras, waardoor ik niet regelmatig wakker word. Vaak slaap ik gewoon in een blok door.
En wordt ik toch een keer midden in de nacht wakker, dan ga ik gewoon af op het buitenlicht. Geen licht, dan doorslapen. Wel licht, dan eventueel op mijn wekker kijken.

let the past be the past.

• Lankman
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
juist als je ergens op tijd voor wakker moet zijn: wekker zetten! dan hoef je je ook geen zorgen te maken of je wel op tijd wakker wordt. ben zelf geen beste slaper. Wat mij verder helpt is wekker met tijd van me wegzetten (bekende rode lichtjes).
Pagina: 1