Vraag

• sircampalot
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 15:00
Mijn vraag

Ik heb een slimme meter (geplaatst 2023).

Vandaag ontving ik een brief dat deze vervangen moet worden.
Blijkbaar omdat deze een storing heeft, en zodoende niet op afstand uitgelezen kan worden.

Ik heb jaren geleden de leverancier verzocht de gegevens niet uit te lezen.
Ik snap het probleem niet.

Mag ik deze vervanging nu weigeren?

[ Voor 4% gewijzigd door sircampalot op 31-01-2026 11:30 ]

¯\_(ツ)_/¯

Alle reacties

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:21
@sircampalot

En waarom zou je dat doen?
Lekker laten vervangen en dan controleren of het uitlezen weer uit staat.

Voordeel is dat nieuwe slimme meters meer vermogen over de P1 poort kunnen leveren. Bij sommige dongels hoef je dan geen extra 5v voeding aan te sluiten.

PS: Snap überhaupt niet waarom je het uitlezen laat uitzetten. Ben wel benieuwd naar je beweegreden. Niet dat je je moet verantwoorden maar puur omdat ik het probeer te snappen.

• sircampalot
chrisborst schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:31:
@sircampalot

En waarom zou je dat doen?
Lekker laten vervangen en dan controleren of het uitlezen weer uit staat.

Voordeel is dat nieuwe slimme meters meer vermogen over de P1 poort kunnen leveren. Bij sommige dongels hoef je dan geen extra 5v voeding aan te sluiten.

PS: Snap überhaupt niet waarom je het uitlezen laat uitzetten. Ben wel benieuwd naar je beweegreden. Niet dat je je moet verantwoorden maar puur omdat ik het probeer te snappen.
Heb net nog een edit gedaan.
Het is dus een redelijk recente slimme meter, en die doet precies wat ik wil.

Dus waarom

¯\_(ツ)_/¯

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Omdat "Blijkbaar omdat deze een storing heeft, en zodoende niet op afstand uitgelezen kan worden.". Dus... waarom moeilijk doen en weigeren? Die nieuwe kan je ook weer gewoon laten blokkeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 31-01-2026 11:52 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sircampalot
Microkid schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:51:
[...]

Omdat "Blijkbaar omdat deze een storing heeft, en zodoende niet op afstand uitgelezen kan worden.". Dus... waarom moeilijk doen en weigeren? Die nieuwe kan je ook weer gewoon laten blokkeren.
Niet echt antwoord op m'n vraag, maargoed...

Waarom moet een meter op afstand uitgelezen kunnen worden terwijl ik verzocht heb deze niet uit te lezen?
Bovendien vind ik het verspilling om een 3 jaar oude meter te vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door sircampalot op 31-01-2026 11:58 ]

¯\_(ツ)_/¯

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:54
Ik heb deze brief ook gehad. Er lag een P1 meter "op" de meter en dat stoorde.
Die heb ik verwijderd en nu geeft de meter aan dat commnicatie weer werkt.
Dus ik was verder niet meer op die brief in gegaan, aangezien hij aangaf dat communicatie weer werkt.

Echter is is het nu bij de netbeheerder nu in een administratief gat gevallen. Ze zeggen dat hij prima werkt en dat ze er data van krijgen. Echter geen enkele energieleverancier kan deze data opvagen. En omdat het prima werkt sturen ze geen nieuwe monteur.

Gevolg is dat ik nu regelmatig zelf moet vertellen wat de meterstanden zijn.

Mijn suggestie zou zijn om wel op deze brief in te gaan zodat je niet ook in dit gat valt.

• sircampalot
jeroen3 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:56:
Mijn suggestie zou zijn om wel op deze brief in te gaan zodat je niet ook in dit gat valt.
Ik ga ze inderdaad bellen.
Hopelijk kunnen ze uitleggen waarom een niet meter die niet uitgelezen behoort te worden toch uitgelezen moet kunnen worden.
En misschien kunnen ze ook uitleggen hoe ze erachter zijn gekomen dat deze niet uit te lezen is terwijl ze mij belooft hebben deze niet uit te lezen.

[ Voor 16% gewijzigd door sircampalot op 31-01-2026 12:01 ]

¯\_(ツ)_/¯

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:00

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:00:
[...]

Hopelijk kunnen ze uitleggen waarom een niet meter die niet uitgelezen behoort te worden toch uitgelezen moet kunnen worden.
Wellicht omdat dat gewoon een vereiste is? En wat te denken als je verhuist, mogelijk willen de volgende bewoners juist wel dat de meter uitgelezen kan worden.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• sircampalot
Microkid schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Wellicht omdat dat gewoon een vereiste is? En wat te denken als je verhuist, mogelijk willen de volgende bewoners juist wel dat de meter uitgelezen kan worden.
Ze kunnen hem gewoon beschouwen als digitale meter. Een slimme meter is niet verplicht.
Ik ben niet van plan om de komende 10 jaar te verhuizen.

[ Voor 6% gewijzigd door sircampalot op 31-01-2026 12:17 ]

¯\_(ツ)_/¯

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:57
sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:00:
[...]

En misschien kunnen ze ook uitleggen hoe ze erachter zijn gekomen dat deze niet uit te lezen is terwijl ze mij belooft hebben deze niet uit te lezen.
Ze mogen hem wel uitlezen of beter gezegt met de meter communiceren om de werking van de meter zelf te controleren. Ook kunnen ze op die manier updates voor de meter firmware sturen.
Wat je uit laat zetten is het lezen en doorsturen van de meterstanden naar je leverancier.

[ Voor 6% gewijzigd door hanev001 op 31-01-2026 12:23 ]

• sircampalot
hanev001 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:22:
[...]

Ze mogen hem wel uitlezen of beter gezegt met de meter communiceren om de werking van de meter zelf te controleren. Ook kunnen ze op die manier updates voor de meter firmware sturen.
Wat je uit laat zetten is het lezen en doorsturen van de meterstanden naar je leverancier.
Kunnen ze dat met een digitale meter (niet slim) ook?

¯\_(ツ)_/¯

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:28:
[...]

Kunnen ze dat met een digitale meter (niet slim) ook?
Wat is 'dat'? Communiceren met de meter om de werking te checken en/of firmware te updaten?

Het 'slimme' aan een slimme meter is dat 'ie verbonden is met het internet en ermee gecommuniceerd kan worden, dus nee, dat kan een digitale meter die niet slim is niet.

The devil is in the details.

• sircampalot
Hahn schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:30:
[...]

Wat is 'dat'? Communiceren met de meter om de werking te checken en/of firmware te updaten?

Het 'slimme' aan een slimme meter is dat 'ie verbonden is met het internet en ermee gecommuniceerd kan worden, dus nee, dat kan een digitale meter die niet slim is niet.
Er is dus geen noodzaak voor een slimme meter om te kunnen communiceren lijkt me.
Ze kunnen deze slimme meter beschouwen als digitale meter, en zo verspilling van werk, tijd en materiaal voorkomen.

¯\_(ツ)_/¯

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:33:
[...]

Er is dus geen noodzaak voor een slimme meter om te kunnen communiceren lijkt me.
Ze kunnen deze slimme meter beschouwen als digitale meter, en zo verspilling van werk, tijd en materiaal voorkomen.
:? Dat vind ik een vreemde conclusie.

De noodzaak is dat als jouw meter niet slim is, ze dus ook geen checks door de meter kunnen laten doen en geen firmware updates kunnen sturen.

The devil is in the details.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:33:
Heb je enkeltarief of dubbeltarief?

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• sircampalot
blackd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:40:
[...]

Heb je enkeltarief of dubbeltarief?
Dubbel tarief

¯\_(ツ)_/¯

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
De meter dient dan qua tijd gesynchroniseerd te blijven, dat valt onder het metrologisch beheer wat de netbeheerder doet.
Dat staat los van (de toestemming voor) het uitlezen van de meterstanden door de leverancier.

Met een digitale meter is dat niet mogelijk en kan je alleen enkeltarief afnemen.

Vandaar dat de netbeheerder het ook niet ziet of kan zien als een digitale meter (zonder communicatiefunctionaliteit).

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Het administratief blokkeren geldt ook alleen voor de energiemaatschappijen, niet voor de netbeheerder. Zij gaan niet over verbruik/opwek/afrekening maar kunnen wel handige statistiek uitlezen als geen spanning, te hoge of lage spanning etc. Statistiek die ze helpt het netwerk te verbeteren.

• sircampalot
blackd schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:39:
[...]

De meter dient dan qua tijd gesynchroniseerd te blijven,
Hoe doen ze dat dan met een digitale meter? (niet slimme variant)

¯\_(ツ)_/¯

• sircampalot
Septillion schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:48:
Statistiek die ze helpt het netwerk te verbeteren.
Kunnen ze dat ook bij een digitale meter? (niet slimme variant)

¯\_(ツ)_/¯

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:32

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@sircampalot Zo ver ik weet zijn die echt "dom" en volledig communicatieloos. Hoogstens dat ze het op een display kunnen tonen.

Persoonlijk gun ik het de netbeheerder van harte om de statistieken in te zien. Die zijn hard nodig om nuttige keuzen te kunnen maken.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Hoe doen ze dat dan met een digitale meter? (niet slimme variant)
NIet!! Vandaar dat je met zo'n meter ook geen zogenaamd Dal-Tarief meer kunt krijgen (en je dus 24 uur per dag dezelfde (lees: hogere) prijs betaald bij zowel een Vaste als ook een Flexibele contractvorm).

Een Dynamische contractvorm kun je met zo'n meter overigens al helemaal gaan vergeten.

[ Voor 12% gewijzigd door Will_M op 31-01-2026 15:23 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:23:
Mijn vraag

Ik heb een slimme meter (geplaatst 2023).

Vandaag ontving ik een brief dat deze vervangen moet worden.
Blijkbaar omdat deze een storing heeft, en zodoende niet op afstand uitgelezen kan worden.

Ik heb jaren geleden de leverancier verzocht de gegevens niet uit te lezen.
Ik snap het probleem niet.

Mag ik deze vervanging nu weigeren?
Er is dus geen probleem als de meter gewoon werkt. Bellen mag, maar je moet niet weigeren. Dat is een manier voor netbeheerders om jou op te zadelen met kosten in de toekomst.

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15:51
sircampalot schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:17:
[...]

Ze kunnen hem gewoon beschouwen als digitale meter. Een slimme meter is niet verplicht.
Ik ben niet van plan om de komende 10 jaar te verhuizen.
Bel ze en leg ze uit dat het wat jou betreft prima is, dat je toch geen communicatie wenst.Wie weet vinden zij het dan ook prima. Dat lijkt me zinvoller dan in dit topic nog 12 reageerders van repliek voorzien.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:51:
Bel ze en leg ze uit dat het wat jou betreft prima is, dat je toch geen communicatie wenst.Wie weet vinden zij het dan ook prima.
Dat past niet in het systeem.
Dat lijkt me zinvoller dan in dit topic nog 12 reageerders van repliek voorzien.
Misschien nog eens wat beter lezen over tijdsafhankelijk tarief. Een meter met 2 tarieven heeft een bron nodig voor tijd.

@sircampalot Een "slimme" meter staat alleen administratief uit. Dat wil zeggen dat ze wel meterstanden willen ophalen voor allerlei pseudo-technische doeleinden (check of de meter nog werkt, fraudecheck, etc.), maar dat energieleveranciers de cijfers niet kunnen inzien, dat is althans de bedoeling. Alleen een digitale meter zonder communicatiemodule geeft werkelijk geen meterstanden door aan de netbeheerder, maar het is de vraag of ze die überhaupt aanbieden. Je hebt dan één tarief.
Pagina: 1