• seadogg
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:00
Hoi,

Ik hoop hier wat meer informatie te krijgen van mede tweakers die al eens in Noorwegen zijn geweest.
Ik ga samen met de vrouw voor 4 weken naar Noorwegen met de camper (Sunlight v66 Adventure Edition uit 2024). We pakken de Ferry van Hirtshals naar Kristiansand. Echter zie ik door de bomen het bos niet meer wat betreft routes en must see's. Alles lijkt de moeite waard en ik ben bang dat ik tijd te kort kom om alles te zien / doen.

We komen (Ferry moeten we nog boeken) óf heel vroeg in de ochtend aan óf juist heel laat (rond middernacht) in Kristiansand.

Ik dacht er aan om langs de kust (zuid-west) te gaan starten en dan zo langzaamaan richting het noorden te rijden. 4 weken lijkt lang, maar ik heb het idee dat ik mijzelf vergis in de afstanden.
We hebben een camper met alle voorzieningen om wild te kamperen dus zijn niet afhankelijk van campings. Ook hebben we apps zoals park4night etc. maar ik was toch benieuwd naar jullie verhalen. Pros en Cons.

Wat is verstandig de eerste dag(en)? Kilometers pakken of juist rustig starten en halverwege wat meer afstanden pakken?

Klein beetje informatie: beide midden 30, gezond, fit, houden van hiken en ook van rustige avonden met kampvuur en een wijntje/spelletje.

PS: Enige vereiste is Runde. Daar willen we beide heel graag heen in de hoop Papegaaiduikers te spotten. We zijn beide vogel liefhebbers.

Bedankt voor de eventuele reacties!

Edit - update van route welke we in gedachten hebben, realistisch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0oNfrC7yR11nbHUCEZGXsqQtvs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RIAU0rK8FR1LjwNParUZXAkY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door seadogg op 31-01-2026 11:24 . Reden: typo's ]

• sssensss
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
In ieder geval is er bij Kristiansand een kanonmuseum.
Dit komt uit WWII, gemaakt door de Duitsers om het Skagerrak te beveiligen.
Lijkt me zeer indrukwekkend om te zien.
Volgens mij ook wel eens een docu. op Discovery Channel over gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA2q_vyJvicENvKWrkAkBiStfvQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/RuTerRKM01CTvq374fzKG8If.webp?f=user_large

https://www.vestagdermuseet.no/kanonmuseum/

Vorig jaar hebben we 2 weken rondgetrokken in Noorwegen en zou dit op de laatste dag het uitje worden, maar door slecht weer hebben we het laten schieten.

[ Voor 14% gewijzigd door sssensss op 31-01-2026 13:09 ]

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
4.000 km, wil je Noorwegen echt zien of alleen in de auto zitten en vanuit de voorruit bekijken? Ik zou de hele noordkant van Noorwegen bewaren voor een andere keer.

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16:10

NMH

Moderator General Chat
Een paar tips die mij zo te binnen schieten:
  • Vergeet het idee dat je heel Noorwegen in een vakantie kunt zien. Je kunt er 10 keer heen gaan en elke keer nieuwe dingen zien. Ik zou me concentreren op een relatief klein deel van het land. Als Runde je must see is, dan zou je je kunnen concentreren op het gebied grofweg tussen Runde en het Sognefjord. Daar heb je een aantal van de meest bekende bezienswaardigheden van Noorwegen zoals Geiranger, de Sognefjell, de grote gletsjers en de Trollstigen. Je kunt in een keer heel Noorwegen doorcrossen (mijn ouders hebben het wel eens gedaan in de jaren '70), maar dat zou niet mijn idee van een relaxte vakantie zijn. Verkijk je ook niet op de afstanden; op de autobahn kun je kilometers maken, maar je rijdt hier op kleine wegen in de bergen. Aan de kust komen daar nog onvermijdelijk veerboten bij waar je moet wachten. En je wilt ook nog wat van de omgeving zien en niet alleen maar doorrijden. En als je wil hiken moet je daar sowieso dagen voor inplannen, dat zijn dagen die je niet gaat rijden.
  • Registreer je voor Ferrypay (voor de fjordveren) en Epass24 als je geen tolbadge hebt.
  • Als je niet perse de zuidpunt van Noorwegen wil doen, kun je vanuit Hitshals ook naar Larvik. Dat scheelt rijden.
  • Ik weet niet of je ervaring hebt met rijden in de bergen en/of met een camper, maar hou er rekening mee dat de wegen in de bergen smal kunnen zijn en dat je soms moet manoeuvreren. En een camper is dan een stuk logger dan een auto. Ik had de eerste keer dat ik achteruit moest op een bergpas om ruimte te maken voor een bus het zweet in de handen staan en dat was met een gewone personenauto. :)
  • Als je gaat wildkamperen, hou er dan rekening mee dat kleine riviertjes onverwacht groot kunnen worden en dat een afbrekend stuk ijs en mooi golfje in een meer kan veroorzaken.
  • In Noorwegen kun je ook slecht weer treffen, zeker aan de fjordenkust. Dit is het Noorwegen dat je meestal in vakantiefoto's ziet, maar de realiteit is dat je dit ook hebt en dat de kans daarop groter is. Ik heb wel eens een hele week grijs weer gehad aan de kust daar. Mijn advies zou dan ook zijn om je route niet van tevoren vast te leggen, maar gebruik te maken van de flexibiliteit die een campervakantie je biedt. Zie je dat het weer aan de kust slecht is, ga dan het binnenland in of omgekeerd. Dat kan in Noorwegen een heel stuk schelen.

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 16:02

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou zelf wat minder kust pakken en wat meer het midden van het land.
Odda (buarbreen), kinsarvik (hardangervidda), skjolden (Jotunheimen), olden (jostedalsbreen) zijn allemaal prachtige plekken met unieke landschappen.
Ook de telemark en valdres zijn mooie gebieden wat meer inlands en naar het zuiden.

Sowieso zou ik persoonlijk een stuk minder afstand afleggen. Je kan vanaf bijna elke plek in Noorwegen binnen een half uur/uur rijden op een prachtige unieke plek komen met oneindig veel wandelmogelijkheden en mooie natuur.

De meest bekende "must see's" zou ik zoveel mogelijk vermijden. Overal in het land zijn prachtige plekken die vaak minder toeristisch zijn.
Zo kan je de beroemde trolltunga gaan bewandelen, maar op www.ut.no of Komoot staan duizenden alternatieven.

Houd er rekening mee dat de wegen, vooral verder naar het noorden, niet op max snelheid te berijden zijn. Zeker met een camper.

Ik vind het persoonlijk fijner om 2-3 volle dagen ergens te staan en de omgeving te ontdekken. Daarna een paar uur rijden voor de volgende plek.
Als je dat in gedachten hebt zal je in 4 weken niet verder komen dan geiranger.
Als je wat langer of vaker wil rijden is Trondheim een mooi omkeerpunt.

Helemaal naar de Lofoten lijkt me een gigantisch gehaaste reis waar je weinig kan genieten van hetgeen waar je zo lang voor onderweg bent geweest.

Ik heb vorig jaar dit rondje gedaan met de auto + tent, en daar had ik al het gevoel dat we sneller weer naar de volgende plek moesten reizen, dan dat we alles gezien hadden.
(Alle overnachtings-plekken):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pfpp1pj2gZqtY24JRM7s_vleVrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1Da4qkwEL0EZMdJWjWe2bwS2.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door dragonhaertt op 31-01-2026 16:02 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Wanneer wil je gaan? Wegen in het noorden zijn misschien niet goed begaanbaar in de winter.

https://www.youtube.com/r...ry=ice+road+rescue+norway

Het winterseizoen duurt langer dan op onze breedtegraad. Let ook op daglicht, dat is lang in de zomer, heel erg kort in de winter.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:14
Let bij je planning op dat je gemiddelde snelheid in Noorwegen op zijn hoogst 50 km/u gaat zijn. Behalve het stukje direct rondom Oslo wellicht.

Zeker met een camper, maar eigenlijk maakt dat niet eens zoveel uit - met elke andere auto zit je net zo goed klem achter de eerste vrachtwagen of camper.

Dus plan als je verder gaat afstanden van hooguit 250-300 km op een dag, en dat is dan een dag waarop je alleen reist. Dan ben je zeker 6 uur onderweg - als alles meezit. Het is bovendien intensief rijden, vergeleken met zeg eens de Duitse Autobahn.

Dus houdt daartussen dag(en) om ook echt iets te bekijken.

Hierboven is al gezegd, probeer dus niet alles in 1 vakantie te zien.

Zorg dat je de hoogte van je voertuig weet.

• MarinoC
  • Registratie: April 2018
  • Nu online
Gaaf, in de zomer ook rondreis gedaan en fantastisch. Voor ons (gezin met z’n 6en) was o.a. Runde is door windkracht 9/10 echt een super belevenis dus groot gelijk dat je die opneemt. Vooral stuk rond Hjerkinn, waar we op doorreis wel wandeling gedaan hebben, had nog veel pareltjes naar mijn idee. Wij zijn overigens van Airbnb naar Airbnb gereisd. We zijn niet verder als Trontheim gegaan, we hadden 2,5 week en achteraf heb ik daar geen spijt van. Ook gaaf was de weg Fv337. Smal, pikdonkere tunnels met ruimte voor 1 auto en aan einde tocht naar Gletser. Helaas door omstandigheden hebben wij de gletser niet gehaald, maar met kamper vind ik het wel tot de verbeelding spreken. Omgeving Trollhreimen (Rindal Komune zaten wij paar dagen) ook erg mooi, oa mooie tocht in ‘mooiste dal van Noorwegen’. Maar het rijden was voor ons (jongste 7 oudste 14) ook prima en prachtig. Heel veel plezier!!
Pagina: 1