Zonnepanelen: wel of niet doen bij nieuwbouw huis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pimirene
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:30
We gaan een nieuw vrijstaande woning bouwen.
Voor het verkrijgen van de BENG hoeven we geen zonnepanelen op het huis te leggen. Eerlijk gezegd ben ik er ook huiverig voor door het afschaffen van de salderingsregeling. En ik vind ze ook lelijk en denk ook aan het afval over X aantal jaren.
Als we zo’n 8000 kWh per jaar gaan gebruiken door oa de warmtepomp, kom ik op een maandlast van ca 166 euro per maand. Betaal nu meer met mijn gaskachels in het oude huis.
We gaan ook een houtkachel installeren, dus van de warmtepomp zal ook minder warmte worden gevraagd.
Ik heb een offerte gevraagd voor een thuisbatterij met zonnepanelen op een kapschuur, maar alleen de terugverdientijd wordt al gigantisch als ik dat afzet tegen het kwartje voor stroom.
Kan iemand mij overtuigen waarom ik het wel zou moeten doen?

Alle reacties

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 15:07
Als je het kunt financieren tegen een aantrekkelijke rente zou ik de zonnepanelen wel nemen, liefst met omvormer en batterij die ook off grid werkt. Wat mij betreft is dat een investering in zelfredzaamheid die zich ook nog eens terugverdient.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:12
Zonnepanelen zij nu zo goedkoop dat ik het altijd zou doen. Minder in terugverdientijd denken en meer in zelfvoorziening - ook al is dat maar een paar maanden per jaar.
Ook doet het wellicht nog iets met je energielabel en dat kan weer invloed hebben op een eventuele hypotheekrente.

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17:14
Als je het niet wil moet je het gewoon niet doen. Over afval gesproken; ik zou de houtkachel dan ook maar skippen.

[ Voor 39% gewijzigd door Jan Workum op 31-01-2026 10:19 ]

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Veel geld zal je er niet mee verdienen, dus niet doen als het niet strikt noodzakelijk is.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Als je het niet doet dan wel de voorbereidingen aan laten brengen om eventueel later wel panelen te nemen.
Loze leidingen naar zolder vanaf de meterkast bijvoorbeeld.

Please state the nature of the technical emergency

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Als we uitgaan van een conservatieve 33% van die 8000 kWh die je direct van panelen gaat gebruiken zit je op €660 besparing per jaar uitgaande van €0,25 per kWh.
Dan is een simpel string systeem, (zonder batterij want nog veel te duur), prima terug te verdienen binnen 6-7 jaar.

Je zorgen maken over het afval van zonnepanelen die zeker 20 jaar meegaan en in 2026 nog wel een houtkachel installeren vind ik wel nogal tegenstrijdig...

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Voor de business case zou ik de accu en zonnepanelen los beoordelen. Zonnepanelen hebben nog steeds wel een busines case. De accu zeer waarchijnlijk niet.

Als je het voor het principe van meer zonnestroom en meer eigen stroom gebruiken doet, is beide prima (maar accu nog wel een beetje twijfelachtig voor milieuvoordelen).

Als je gewoon principieel tegen zonnepanelen bent en je zoekt argumenten om het voor jezelf goed te praten, dan moet je het gewoon niet doen :).

[ Voor 24% gewijzigd door JvS op 31-01-2026 10:25 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Druk maken over afvalberg maar fijnstof geen probleem is wel een beetje tegenstrijdige instelling?

Leg gewoon de nutsvoorzieningen alvast aan (2x 5x6 mm2 voedingskabel naar de kapschuur waar de batterij komt te staan, voeding en backup)
Zodat je naderhand wanneer de batterij markt volwassen en goedkoper is, zelf aan de slag kan.

Zonnepanelen zijn een no brainer volgens mij. Wie wil nou niet gratis energie uit de lucht vangen?
Boetes ken ik niet, ik heb een dynamisch kontrakt.
Het salderen mag van mij nu al afgeschaft worden, heb 15 kWh chinees spul in het schuurtje om zelfvoorzienend te vergroten.

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2026 10:35 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een nieuwe vrijstaande woning. Dan ga je binnen de tijd dat je er woont vast ook elektrisch rijden. Stroom vanaf je panelen je auto in zijn gewoon gratis kilometers.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Mocht je bang zijn voor hoge tarieven bij een dynamisch contract: die blijken heel erg mee te vallen en bij zo'n nieuwbouwhuis is de isolatie zo goed dat die warmtepomp ook niet als een idioot stroom gaat verbruiken. Tapwater met een regendouche wordt een ander verhaal, maar dat heb je zelf in de hand.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Als de angst zit in betalen voor je opbrengst neem je ook nog eens een regelbare inverteer zodat je hem desnoods automatisch kunt laten afschakelen.

Maargoed, zou zelf de @AUijtdehaag route overwegen, al hoeft dat niet direct. Net als voor PV geldt bij accu's dat de prijs per kWh opslag goed moet zijn om het rendabel te maken. Ik heb zelf een servetjes-berekening zitten maken dat in ons geval dat bij zo'n 200,- per kWh nog wel aardig uit kan, bijvoorbeeld.

Maar er is meer dan geld: gewoon koelen/verwarmen op eigen stroom, onafhankelijker zijn van het stroomnet of omdat je graag iets bij wilt dragen aan netbalans - verzin het maar. Ik vind het gewoon cool om te zien dat ik vanochtend een kwartier stroom heb terugleverd uit de accu en zo een paar cent heb verdiend :+ elke gek z'n gebrek.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Zou wat meer denken aan zelfredzaamheid ipv terugverdienen. Mocht ik nu nieuw gaan bouwen zou ik all-electric op een 10A huisaansluiting gaan. Lage vaste lasten voor een beetje zekerheid, de rest lekker in eigen huis en beheer.

De houtkachel, hoe fijn ook, zou ik skippen. Als je modern bouwt heeft zo'n ding veel te hoge opbrengst voor je woning.

• Pimirene
Bedankt voor alle reacties.
Dat van dat koelen vind ik een goede, die had ik nog niet meegenomen, had alleen verwarmen op mijn netvlies in de winter met weinig opbrengst.
Houtkachel neem ik omdat we volledig afhankelijk worden van stroom, verplaatsen van gas op ons perceel van oude naar nieuwe huis is geweigerd, en als de stroom uitvalt zitten we in de kou, en dat gebeurd nog wel eens tegenwoordig. Dus een preventieve maatregel.
We laten een mantelbuis van meter kast naar buiten aanleggen, voor het geval dat, dus daar hadden we al in voorzien.
Ook eigen puls, groentetuin, fruitbomen maken dat we we al aardig bezig zijn zelfvoorzienend te worden, dus een accu zou daar in passen, maar de tijd dat je daarmee kan overbruggen is nog steeds klein. We rijden hybride, die laad zichzelf op. Voor nood hebben we een aggregaat, maar ook niet milieuvriendelijk, maar wel fijn om o.a. de vriezer te laten draaien.
Nieuwe huis heeft label A met heel veel plusjes, en WTW systeem.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:49

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:05:
We gaan een nieuw vrijstaande woning bouwen.
Voor het verkrijgen van de BENG hoeven we geen zonnepanelen op het huis te leggen. Eerlijk gezegd ben ik er ook huiverig voor door het afschaffen van de salderingsregeling. En ik vind ze ook lelijk en denk ook aan het afval over X aantal jaren.
Als we zo’n 8000 kWh per jaar gaan gebruiken door oa de warmtepomp, kom ik op een maandlast van ca 166 euro per maand. Betaal nu meer met mijn gaskachels in het oude huis.
We gaan ook een houtkachel installeren, dus van de warmtepomp zal ook minder warmte worden gevraagd.
Ik heb een offerte gevraagd voor een thuisbatterij met zonnepanelen op een kapschuur, maar alleen de terugverdientijd wordt al gigantisch als ik dat afzet tegen het kwartje voor stroom.
Kan iemand mij overtuigen waarom ik het wel zou moeten doen?
Zonnepanelen en een thuisaccu verhogen je eigen verbruik en maken je minder kwetsbaar voor belastingmaatregelen van de overheid omdat je stroom voor de meter verbruikt, en maakt je weerbaarder tegen de grillen van de markt.

De buren zullen blij met je zijn, heerlijk zo'n walmende houtkachel pijp naast je WTW ingang :X
Je dan druk maken om het afval van je zonnepanelen waar je directe leefomgeving geen last van heeft is imo behoorlijk hypocriet.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 31-01-2026 11:41 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Pimirene
De buren wonen een eind weg, dus die hebben geen last van de houtkachel, en ook niet van het geluid van de warmtepomp . Wij wonen in het buitengebied. Iedereen heeft hier een houtkachel.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:35:

Houtkachel neem ik omdat we volledig afhankelijk worden van stroom, verplaatsen van gas op ons perceel van oude naar nieuwe huis is geweigerd, en als de stroom uitvalt zitten we in de kou, en dat gebeurd nog wel eens tegenwoordig. Dus een preventieve maatregel.
Je moet het uiteraard zelf weten, maar dit zijn twee onwaarheden die je nu gebruikt als argument. In de zin van: Je bent nu ook afhankelijk van elektriciteit. Je ketel doet niets zonder stroom. En "dat gebeurt nogal eens", dat heb ik mogelijk gemist, maar volgens mij gebeurt dat niet nogal eens :).

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
storm-biker schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:20:
Als we uitgaan van een conservatieve 33% van die 8000 kWh die je direct van panelen gaat gebruiken zit je op €660 besparing per jaar uitgaande van €0,25 per kWh.
Dan is een simpel string systeem, (zonder batterij want nog veel te duur), prima terug te verdienen binnen 6-7 jaar.

Je zorgen maken over het afval van zonnepanelen die zeker 20 jaar meegaan en in 2026 nog wel een houtkachel installeren vind ik wel nogal tegenstrijdig...
En hoeveel terugleverkosten moet hij gaan betalen over de resterende 67%?

• Pimirene
JvS schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:50:
[...]

Je moet het uiteraard zelf weten, maar dit zijn twee onwaarheden die je nu gebruikt als argument. In de zin van: Je bent nu ook afhankelijk van elektriciteit. Je ketel doet niets zonder stroom. En "dat gebeurt nogal eens", dat heb ik mogelijk gemist, maar volgens mij gebeurt dat niet nogal eens :).
In ons oude huis kunnen we uitwijken naar gas, in het nieuwe niet meer. Dus klopt wel. Willen een alternatief hebben. Een Ketel doet het zonder stroom niet, maar een gaskachel (bellfire bijvoorbeeld) heeft geen stroom nodig van het net. Helaas wil de netbeheerder die niet verplaatsen naar het nieuwe huis. Dus dwingen ze ons tot andere alternatieven.

[ Voor 20% gewijzigd door Pimirene op 31-01-2026 11:59 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Aantal keren stroomuitval in een jaar kan ik hier op 1 hand tellen. Misschien 2x, en dan ook nooit heel lang. Laatste keer was 2 weken terug, klein halfuurtje geen stroom door vooraf aangekondigd onderhoud.

@Wolly Met een dynamisch contract betaal je geen boete. Zal in de zomer ook niet de hoofdprijs opbrengen, bij negatieve prijs zet je de omvormer uit.

• Pimirene
Wij zitten hier wel eens een dag zonder stroom, of zonder water. De frequentie daarvan wordt steeds hoger.

[ Voor 25% gewijzigd door Pimirene op 31-01-2026 12:02 ]

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

De uitgaven aan de houtkachel en schoorsteen kun je ook investeren in zelfvoorziening op elektrisch gebied. Dan kun je ook met een gerust hart een maand van huis, omdat je huis zichzelf wel redden kan en de boel niet kapotvriest door de stroomstoring.

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:55

SpamLame

niks

Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:54:
[...]

In ons oude huis kunnen we uitwijken naar gas, in het nieuwe niet meer. Dus klopt wel. Willen een alternatief hebben. Een Ketel doet het zonder stroom niet, maar een gaskachel (bellfire bijvoorbeeld) heeft geen stroom nodig van het net. Helaas wil de netbeheerder die niet verplaatsen naar het nieuwe huis. Dus dwingen ze ons tot andere alternatieven.
Even een zijstap over het verplaatsen van gasaansluiting.
Je oude huis zou dan zonder gas komen.
Staat op hetzelfde perceel/korte afstand van je nieuwe woning
Ik interpreteer dat als zou dan geen woonfunctie meer hebben, mogelijk zelfs gesloopt.

Dat aangenomen, de gasleiding achter je meter (laten) doortrekken naar je nieuwe woning?

Als in jouw gebied de spanning regelmatig wegvalt denk dan na of een PV systeem (al dan niet met accu) die in island-mode kan draaien de moeite waard gaat zijn.
Misschien is een dieselgenerator ook werkbaar

[ Voor 10% gewijzigd door SpamLame op 31-01-2026 12:37 ]

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:58
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:42:
De buren wonen een eind weg, dus die hebben geen last van de houtkachel, en ook niet van het geluid van de warmtepomp . Wij wonen in het buitengebied. Iedereen heeft hier een houtkachel.
Met een WP ga je niet blij worden van een houtkachel. Die dingen stoken met gemak je woonkamer naar 24/25 graden. Ondertussen tijdens het stoken koelt je systeem helemaal af. Ga je naar bed en houtkachel uit koelt je huis af en ondertussen is het water van je WP systeem gewoon koud geworden. Tegen de tijd dat je woonkamer weer op het niveau is dat de WP weer aan moet slaan is het waarschijnlijk op zijn koudst buiten en moet je WP gaan stampen om weer op temperatuur te komen. Heb je VV duurt dat weer uren voordat je vloer op temperatuur is en vreet het stroom, lees lage Cop. Stop aub met die houtkachel. Ik heb er ook 1 maar die staat nu reeds jaren werkloos in de kamer vanwege bovenstaande reden (en dan heb ik nog snelle afgifte met radiatoren) en inzicht dat het toch wel enorm milieubelastend is. Wijsheid komt met de jaren. O-)

• Tillumen
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 12:51
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:01:
Wij zitten hier wel eens een dag zonder stroom, of zonder water. De frequentie daarvan wordt steeds hoger.
Kunst met zonnepanelen en batterijen is om de kosten laag te houden en dus goede TVT te realiseren. Heb net nog wel 6000Wp zonnepanelen op dak gelegd en 50kWh batterij neergezet. Was voor beide net even 5k kwijt. Dan kan het makkelijk uit.

• BertVK
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:19
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:01:
Gewoon uit benieuwdheid: in welke regio woon je? Dat heb ik mijn hele leven in Nederland nog nooit meegemaakt.

• Pimirene
MotorBeast schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:47:
[...]

Met een WP ga je niet blij worden van een houtkachel. Die dingen stoken met gemak je woonkamer naar 24/25 graden. Ondertussen tijdens het stoken koelt je systeem helemaal af. Ga je naar bed en houtkachel uit koelt je huis af en ondertussen is het water van je WP systeem gewoon koud geworden. Tegen de tijd dat je woonkamer weer op het niveau is dat de WP weer aan moet slaan is het waarschijnlijk op zijn koudst buiten en moet je WP gaan stampen om weer op temperatuur te komen. Heb je VV duurt dat weer uren voordat je vloer op temperatuur is en vreet het stroom, lees lage Cop. Stop aub met die houtkachel. Ik heb er ook 1 maar die staat nu reeds jaren werkloos in de kamer vanwege bovenstaande reden (en dan heb ik nog snelle afgifte met radiatoren) en inzicht dat het toch wel enorm milieubelastend is. Wijsheid komt met de jaren. O-)
Dat is relevante informatie !
Ik zit straks bij de kachelzaak en zal dat meenemen. Net als de afstand tussen aanvoer lucht WTW en afvoer kachelpijp. De aanvoer van lucht voor de kachel komt uit de ventilatie ruimte.

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35
Wolly schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:52:
[...]
En hoeveel terugleverkosten moet hij gaan betalen over de resterende 67%?
Er zijn maar enkele leveranciers waar de terugleverkosten hoger zijn dan de terugleververgoeding. Mocht teruglevering ooit echt geld gaan kosten dan kunnen moderne omvormers automatisch gedimd worden.

• Pimirene
SpamLame schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:27:
[...]

Even een zijstap over het verplaatsen van gasaansluiting.
Je oude huis zou dan zonder gas komen.
Staat op hetzelfde perceel/korte afstand van je nieuwe woning
Ik interpreteer dat als zou dan geen woonfunctie meer hebben, mogelijk zelfs gesloopt.

Dat aangenomen, de gasleiding achter je meter (laten) doortrekken naar je nieuwe woning?
Dat hebben we wel aangevraagd via Liander, maar werden gebeld dat het nieuwbouw betreft en dan mogen ze het niet verplaatsen.
Ik had het nieuwe huis op de oude fundering moeten bouwen, dan had ik gas kunnen behouden.
Enfin, als de vergunning voor de nieuwbouw niet wordt verleend dan gaan we het oude huis verbouwen en behouden we gas.
Voor allebei de opties is wat te zeggen.
Moeten nog 1 onderzoek door, de rest is al goedgekeurd.

• MotorBeast
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:04:
[...]

Dat is relevante informatie !
Ik zit straks bij de kachelzaak en zal dat meenemen. Net als de afstand tussen aanvoer lucht WTW en afvoer kachelpijp. De aanvoer van lucht voor de kachel komt uit de ventilatie ruimte.
Lees maar eens wat topics over L/W. De meeste worden met VV al niet blij als de zon de woning opwarmt en daardoor de WP afslaat en vloer afkoelt. En geforceerd de vloer warm houden en houtkachel aan zweet je de hut uit. Zeker met een goed geisoleerde nieuwbouw. Daaaaag houtkachel verwarming anno 1850. :w :D

• Torched
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:57
Als je iets met kachel wilt doe dan een pelletkachel al dan niet in de schuur. Die hebben ook wel stroom nodig maar dat vang je af met een aggregaat of accu later.

Je kan trouwens ook je wp van een aggregaat stoken.

• MotorBeast
@Torched En ondertussen is in opkomst een verbod op alles wat houtstook is. Die lobby wordt steeds harder. Welke idioot ooit heeft bedacht daar subsidie op te geven op die kachels was echt de weg kwijt. En dan heb ik het nog niet over de manier waarop die pellets worden aangevoerd en geproduceerd. Niets milieu vriendelijks aan. We hebben het hier over een huis met WP , zonnepanelen en eventueel accu en dan past zo'n oplossing in mijn ogen totaal niet.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:00
Zoals eerder al vermeld zijn er best wat grillen in de wetgeving (in BE kunnen we hier zeker van meespreken).

Panelen op een schuur leggen is het in de meeste gevallen niet waard (te klein), panelen zijn niet de grootste kost, omvormer, eventueel batterij, kabels, en vooral het werk & transport die erbij komt kijken, etc... Daar zitten de grote kosten in. Tenzij je het zelf doet, dan is de kans groter dat het het waard kan zijn en als tweaker kan het een leuk project zijn.

Airco is ook iets om eventueel rekening mee te houden op zonnige dagen, dan kan je die PV best goed gebruiken. En wat als binnen een paar jaar de standaard is dat auto's als accu gemeengoed komt? Wilt niet zeggen dat je nu een batterij moet kopen, maar dan zou ik wel al rekening houden met de infrastructuur te leggen.

Wat nog niet vermeld is van wat ik kan zien, die panelen maken het huis wel meer waard. Op heden that is, wie weet wat er binnen 10 jaar de norm is.

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

Never gonna give you up

Tillumen schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:51:
[...]

Kunst met zonnepanelen en batterijen is om de kosten laag te houden en dus goede TVT te realiseren. Heb net nog wel 6000Wp zonnepanelen op dak gelegd en 50kWh batterij neergezet. Was voor beide net even 5k kwijt. Dan kan het makkelijk uit.
5 voor een 50kwh batterij is wel erg goedkoop. Welk merk als ik vragen mag?

Thank you for your attention to this matter

• Sendak239
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:35
Maar om terug te komen op de originele vraag, wel of geen zonnepanelen? Of je nou 3000 Wp of 6000 Wp neerlegt, ik vrees dat de terugverdientijd in de buurt van de 10 jaar zal liggen. Tenzij je iets kan regelen om 50 procent korting te krijgen. Diverse grote bedrijven en overheden bieden bruto/netto aan via de werkkostenregeling.

• Torched
MotorBeast schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:21:
@Torched En ondertussen is in opkomst een verbod op alles wat houtstook is. Die lobby wordt steeds harder. Welke idioot ooit heeft bedacht daar subsidie op te geven op die kachels was echt de weg kwijt. En dan heb ik het nog niet over de manier waarop die pellets worden aangevoerd en geproduceerd. Niets milieu vriendelijks aan. We hebben het hier over een huis met WP , zonnepanelen en eventueel accu en dan past zo'n oplossing in mijn ogen totaal niet.
Volledig terecht ook, maar als je echt achteraf woont dan is de praktische uitvoering vaak wat belangrijker. Dan is een pelletkachel of een kachel in de schuur die je warmwater voorraad opwarmt toch wel het beste van twee kwaden. Zeker als je al te maken hebt met reguliere blackouts.
Die dichte kachels zijn veel efficienter dan alles wat je in huis neer zet waar je nog naar de vlammetjes kan kijken. Scheelt ook een heleboel stof binnen

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
Beekforel schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 12:09:
De uitgaven aan de houtkachel en schoorsteen kun je ook investeren in zelfvoorziening op elektrisch gebied.
Houtkachel of open haard geeft meer sfeer in huis dan panelen op je dak. :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Torched
hoevenpe schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:24:
[...]

Houtkachel of open haard geeft meer sfeer in huis dan panelen op je dak. :)
Een open haard in huis geeft ook meer kans op kankers en dit wordt nog groter als je behandeld of vuil hout gaat verbranden.
Tevens extra sfeer als kleine kinderen met vuur gaan spelen.

Zie ook hier. https://www.rivm.nl/houtr...an-houtrook-op-gezondheid

[ Voor 9% gewijzigd door Torched op 31-01-2026 16:18 ]

• Jan Workum
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:35:
Bedankt voor alle reacties.
Dat van dat koelen vind ik een goede, die had ik nog niet meegenomen, had alleen verwarmen op mijn netvlies in de winter met weinig opbrengst.
We laten een mantelbuis van meter kast naar buiten aanleggen, voor het geval dat, dus daar hadden we al in voorzien.
Ook eigen puls, groentetuin, fruitbomen maken dat we we al aardig bezig zijn zelfvoorzienend te worden, dus een accu zou daar in passen, maar de tijd dat je daarmee kan overbruggen is nog steeds klein. We rijden hybride, die laad zichzelf op. Voor nood hebben we een aggregaat, maar ook niet milieuvriendelijk, maar wel fijn om o.a. de vriezer te laten draaien.
Nieuwe huis heeft label A met heel veel plusjes, en WTW systeem.
Een hybride die zichzelf oplaadt.... kun je dan niet beter volledig op benzine gaan rijden? Scheelt nogal wat omzetverliezen.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Pimirene
De nieuwe houtkachels zijn helemaal dicht. Frisse lucht haalt die uit de kruipruimte. Dus geen rommel binnen of luchtweg irritaties. Deze kachels hebben ook een hoog rendement.
Zie Dik Geurts model Orbe.

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Ik raad een houtkachel ten sterkste af i.c.m. WTW systeem. Je huis gaat in de winter erg hard stinken van de houtstook. Een WTW systeem heeft een pijp naar buiten toe voor aanvoer verse lucht (aanzuigende werking) en een uitgaande luchtpijp voor afvoer binnenlucht. De ventilator in het WTW systeem blijft draaien, ook al staat hij op de laagste stand. Als er in de buurt gestookt wordt ruiken wij het hier binnen (hele buurt heeft WTW systeem met W/W warmtepomp met bodemlussen). Daar lever je op lange termijn op gezondheid in.

Toch zijn er een aantal enkelingen die de boel niet vertrouwen en ervoor gekozen hebben om een extra houtkachel te installeren of airco (verwarming), omdat ze denken dat ze het koud zullen hebben in de winter binnenshuis(op basis van slechte rendement verhalen). Gevolg: buurt opgescheept met stank houtkachels en herrie van airco van wantrouwers, wat totaal onnodig is.

Inmiddels woon ik zelf al een aantal jaar in mijn huidige woning en als de thermostaat op 23 staat, dan zweten wij het hier binnen uit (vloerverwarming elke verdieping). De transformatorstation is inmiddels al klaar met uitbreiding en omgeving heeft voor de aankomende jaren zekerheid wat betreft stroomnet. In de hele regio zijn zij hier bezig met vernieuwingen van het stroomnet.

Wat betreft zonnepanelen; Terugverdientijd is een stuk langer geworden, maar kan het alsnog goed gebruiken. Ik plan de stookmomenten van de warmwaterboiler overdag. Draai wasjes en vaatwasser overdag (nieuwe smart witgoed apparaat kan je instellen op tijd). In de zomer draait de pomp voor koeling vloeren, in de winter voor verwarming. Je kan electrische auto opladen als je een thuislaadpunt hebt overdag of in de weekenden. Genoeg voordelen op te noemen.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

• MotorBeast
@Pimirene Maar wel buiten rommel. Loop net hier buiten met de hond. Zalig hoor met windstil weer hier zo'n ding stoken. Denk dat je gaat investeren in iets wat binnenkort niet meer mag. Je bent zo goed bezig met schoon stoken met een WP en zelf voeden met zonnepanelen. Ik zeg niet doen zo'n houtkachel https://www.milieucentraa...t/eerlijk-over-houtstook/

• Jan Workum
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:47:
De nieuwe houtkachels zijn helemaal dicht. Frisse lucht haalt die uit de kruipruimte. Dus geen rommel binnen of luchtweg irritaties. Deze kachels hebben ook een hoog rendement.
Zie Dik Geurts model Orbe.
Hoe dan ook, je zorgt naast versnelde CO2 uitstoot ook voor emissie van schadelijke kankerverwekkende stoffen en fijnstof.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Pimirene
Volgens mij stookt een groot deel van de Scandinavische landen op hout, halen we afval uit Italië om hier te verbranden en zijn planten en bomen dol op co2 om daar zuurstof van te maken. Tot hier s.v.p. de klimaatdiscussie.

• Pimirene
MotorBeast schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 16:58:
@Pimirene Maar wel buiten rommel. Loop net hier buiten met de hond. Zalig hoor met windstil weer hier zo'n ding stoken. Denk dat je gaat investeren in iets wat binnenkort niet meer mag. Je bent zo goed bezig met schoon stoken met een WP en zelf voeden met zonnepanelen. Ik zeg niet doen zo'n houtkachel https://www.milieucentraa...t/eerlijk-over-houtstook/
https://www.warmtestore.nl/is-een-houtkachel-verboden/
Hier wordt het een en ander weerlegd.

• Teleluvr
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:26:
Volgens mij stookt een groot deel van de Scandinavische landen op hout, halen we afval uit Italië om hier te verbranden en zijn planten en bomen dol op co2 om daar zuurstof van te maken. Tot hier s.v.p. de klimaatdiscussie.
Toch raadt de stookwijzer (https://www.atlasleefomgeving.nl/stookwijzer) op moment houtstook af in 2/3 van het land... Als het niet om je eigen longen gaat, dan om die van een ander... O+

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
(verhaal) Wij van WC eend...

https://www.milieucentraa...haarden-en-kachelbranche/
Pimirene schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:26:
Volgens mij stookt een groot deel van de Scandinavische landen op hout
https://solarmagazine.nl/...-nederland-niet-in-top-10

Ik wilde met mijn vorige reactie/post vooral te benadrukken dat je stankoverlast kan krijgen van je eigen houtkachel i.c.m. WTW systeem (pijpen), aangezien je een BENG woning wilt laten bouwen. Keus is aan jezelf, maar ik probeerde behulpzaam te zijn door je te waarschuwen (eigen ervaring).

[ Voor 44% gewijzigd door Monkeydancer op 31-01-2026 17:48 ]

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Pagina: 1