Compressor en Equalizer in lijn of via sidechain?

Pagina: 1
Acties:
  • 461 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterDon
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-05-2024

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Hier een vraagje voor de experts op het PA gebied.

Ik heb nu een setje bijelkaar gescharreld waar na de mixer een 2x15 bands equalizertje en een Lem CLX2-2 compressor het geluid wat moet gaan punchen (om het niet al te lomp uit te drukken).

Nou kan ik op twee manieren aansluiten; simpelweg achter elkaar (eerst eq, die in compressor, dan naar amp) of via de zgn. "chain-insert".

Het voordeel van die chain-insert is volgens mij dat de compressor rekening kan houden met frequenties waar je veranderingen in aanbrengt, zoals het de-esssssen bij spraak.

Nu is dit setje niet voor spraak bedoeld, alleen maar voor muziek (club, techno, pop).

Wat is de beste manier om het zaakje aan te sluiten?

ThX! :)

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-06 23:50

Jag

Het maakt echt geen reet uit. Een insert is namelijk net zo goed in de signaal keten opnemen als wanneer je gewoon L+R out neemt (of welke outputs je dan ook gebruikt).

Maar wat eigenlijk een interessantere vraag is, is waarom je compressor gebruikt op die plek. Kijk een limiter, ok, maar een compressor :?

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Wow, je bent weer snel vandaag.

Okee, ik ben niet helemaal compleet. Het is idd een compressor/limiter. Dikke kans dat ik hem vooral als protective (limiter dus) zal gaan gebruiken.

Het voordeel van compressie lijkt me dat je een wat pittiger geluid kunt maken zonder de hele boel over z'n toeren te laten gaan. Minder dynamiek, meer geluid...

Maar de manier van aansluiten maakt dus niet uit? Ik had onder andere bij Sale gelezen dat het juist een handig trucje is. :)

[edit typo's]

• DaDaJoker
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 09:20

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Met die side-chain kun je het signaal wat gesampled wordt om te bepalen hoeveel de compressie moet zijn via de eq bewerken. De compressie zit WEL in het gehele signaal. Vandaar de naam 'sidechain'. In de praktijk wordt deze functie nauwelijks gebruikt. Beter is gewoon eerst de compressor, en dan pas de eq, tenminste als het om een totaalgeluid gaat. Let wel op dat je of een soft-knee gebruikt, of de release-tijd goed zetten (lang, meeestal), anders krijg je snel een 'pompend' geluid.

Specs? Zie ondertitel...

• Jag

Jag

Op donderdag 20 september 2001 00:43 schreef MisterDon het volgende:
Wow, je bent weer snel vandaag.

Okee, ik ben niet helemaal compleet. Het is idd een compressor/limiter. Dikke kans dat ik hem vooral als protective (limiter dus) zal gaan gebruiken.

Het voordeel van compressie lijkt me dat je een wat pittiger geluid kunt maken zonder de hele boel over z'n toeren te laten gaan. Minder dynamiek, meer geluid...

Maar de ,anier van aansluitem maakt dus niet uit? Ik had onder andere bij Sale gelezen dat het juist een handig trucje is. :)
Ik was toevallig online :)

Inserts zijn eigenlijk altijd ongebalanceerd (er zijn ook wel mixers die gebalanceerde inserts hebben met twee aansluitingen uiteraard), dus dat voordeel heb je zelfs nog als je niet via insert werkt. Maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit, want ongebalanceerd is eigenlijk helemaal niet erg in dit geval.

Over het gebruik van een limiter: da's best nog lastig. Je kan een limiter heel makkelijk je systeem laten beschermen, alleen haal je al snel de performance omlaag. Met een beetje spelen met de attack tijd kan je een mooi compromis maken tussen veiligheid en performance.

En over het gebruik van een compressor: niet doen man! Dynamiek verlagen doe je alleen als het echt nodig is. Als je PA tekort komt en je wilt toch nog het idee geven dat het hard gaat bijvoorbeeld. Of om de dynamiek van zang in de perken te houden. Zoiets, maar je L+R mix door een compressor gooien lijkt mij geen goed idee.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Attack en release kan automatisch en handmatig, ik laat het voorlopig automatisch gaan, dat klinkt prima. Bovendien verpruts je vrij makkelijk het geluid met handmatig instellen.

Qua hard/soft knee ben ik er nog niet helemaal uit hoe het met deze compressor zit, het is in elk geval niet apart in te stellen.

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Jag: sorry, maar een sidechain is echt niet hetzelfde als een insert, en een gebalanceerde insert heb ik nog nooit gezien. Dan wordt er gesproken over een send en return. De Attack zal bij Housemuziek op ongeveer 50ms uitkomen (Da's namelijk net de tijd die nodig is om de grootste klap van de kick op te vangen. Zet je de attack te lang, dan krijg je weer een pompend geluid. De release is de tijd die aangeeft hoelang de limiter blijft limitten. Te kort: tussen twe kicks gaatie weer harder>pompen. Zet de release langer, en je dynamiek komt veel beter tot zijn recht.

Specs? Zie ondertitel...

• Justice
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-06 14:11
waarom niet gewoon proberen en kijken wat voor jou het beste klinkt? als het goed klinkt is er nix verkeerds aan

Human Bobby

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 00:51 schreef Jag het volgende:

[..]

Ik was toevallig online :)

...

En over het gebruik van een compressor: niet doen man! Dynamiek verlagen doe je alleen als het echt nodig is. Als je PA tekort komt en je wilt toch nog het idee geven dat het hard gaat bijvoorbeeld. Of om de dynamiek van zang in de perken te houden. Zoiets, maar je L+R mix door een compressor gooien lijkt mij geen goed idee.
Dat is net de opzet; op low-budget feestjes draai ik meestal met JBL Eons, om die wat meer pep te geven lijt me deze methode wel handig.

Op grotere feesten staat er een Soundpower systeen van JBL met alles aan effectenzooi erop en eraan. Dan is het niet nodig om te gaan compressen; 10 KW vind ik meer dan genoeg. :)

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

Nog iets: een limiter is niks anders dan een oneindige compressor. Ik heb op houseparties toch wel een compressors gebruikt, met een compressie van 8:1, ongeveer. Kan prima. Maak echter niet de fout om de compressor te weinig te laten doen. Dan hou je inderdaad ook een flauw geluidje over. Wil je een PA toch 'harder' laten gaan, dan kun je overwegen een exiter aan te schaffen. Een exciter lijkt het geluid harder te laten gaan door in het treble-gebied wat vervorming te introduceren, waardoor het lijkt alsof de PA harder staat te werken. Vergelijk een acoustische gitaar met een hardrock-gitaar.

Specs? Zie ondertitel...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 00:59 schreef Sander17 het volgende:
waarom niet gewoon proberen en kijken wat voor jou het beste klinkt? als het goed klinkt is er nix verkeerds aan
Wat denk je wat ik vanavond gedaan heb? Alleen is het altijd handig om ff wat tips en trucs te krijgen van de wat meer ervaren mensen he...

• Jag

Jag

Op donderdag 20 september 2001 00:58 schreef DaDaJoker het volgende:
Jag: sorry, maar een sidechain is echt niet hetzelfde als een insert, en een gebalanceerde insert heb ik nog nooit gezien. Dan wordt er gesproken over een send en return.
Nee, het ook niet echt een insert zoals je die normaal ziet waarbij de tip de send is en de ring de return. Maar toch noemt Soundcraft het een insert, waarbij je idd gewoon een send en een return hebt.

En een sidechain anders? Ik heb er nog nooit van gehoord, maar kan me er ook niks bij voorstellen hoe het dan anders moet zijn.
Dat is net de opzet; op low-budget feestjes draai ik meestal met JBL Eons, om die wat meer pep te geven lijt me deze methode wel handig.
Ow, Eons, ben niet zo'n Eon-fan :P.
Een exciter lijkt het geluid harder te laten gaan door in het treble-gebied wat vervorming te introduceren, waardoor het lijkt alsof de PA harder staat te werken.
Is idd wel een slimme. Kan je de hele PA zachter zetten, limiter eruit, en je hebt minder gehoorschade bij je bezoekers en jezelf (als je geen bescherming draagt).

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Op donderdag 20 september 2001 01:16 schreef Jag het volgende:

Ow, Eons, ben niet zo'n Eon-fan :P.
[..]

Is idd wel een slimme. Kan je de hele PA zachter zetten, limiter eruit, en je hebt minder gehoorschade bij je bezoekers en jezelf (als je geen bescherming draagt).
Eons kosten me heel weinig, bovendien heb ik er nog nooit gedonder mee gehad. Zeker in combinatie met die subjes vind ik ze heel aardig hoor. Bovendien zijn ze lekker habdzaam he...

Een exciter zegt me niet zo veel, maar eens google raadplegen. :)

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

We hebben een signaal x. normaal gaat dat signaal de compressor in, er wordt gekeken wat de compressie moet zijn, en d'r komt een signaal y uit.

Nu met sidechain:

We hebben een signaal x. Op de sidechain zit een eq aangesloten. signaal x gaat ook naar de sidechain (dus via de eq), en we hebben nu dus ook signaal y. Nu komt het: Vervolgens wordt naar signaal y gekeken, om de compressie van signaal x te bepalen. snap jum?

Specs? Zie ondertitel...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Joker, dat had ik zo langzamerhand wel in de gaten. :)

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

MisterDon: jij wel, maar Jag misschien nog niet ;)

Specs? Zie ondertitel...

• DaDaJoker

DaDaJoker

Specs? Zie signature...

MisterDon: gebruik je overigens ooit microfoons? Dan zou ik daar in ieder geval altijd een compressor of een limiter tussenzetten. Anders zou je wel eens een keer schade op kunnen lopen. Ook met een platenspeler is het aan te raden. (Mic op de grond knallen, naald op plaat laten stuiteren etc)

Specs? Zie ondertitel...

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Ik heb een behoorlijk grote hekel aan mics. Die gebruik ik zo min mogelijk dus.
Verder draai ik alleen met CD's (Numark CDN88); wel scratchen, geen naalden die kunnen vallen. :)

• Jag

Jag

Op donderdag 20 september 2001 01:39 schreef MisterDon het volgende:
Ik heb een behoorlijk grote hekel aan mics. Die gebruik ik zo min mogelijk dus.
Verder draai ik alleen met CD's (Numark CDN88); wel scratchen, geen naalden die kunnen vallen. :)
Toch wel handig hoor mics :P
Op donderdag 20 september 2001 01:23 schreef DaDaJoker het volgende:
We hebben een signaal x. normaal gaat dat signaal de compressor in, er wordt gekeken wat de compressie moet zijn, en d'r komt een signaal y uit.

Nu met sidechain:

We hebben een signaal x. Op de sidechain zit een eq aangesloten. signaal x gaat ook naar de sidechain (dus via de eq), en we hebben nu dus ook signaal y. Nu komt het: Vervolgens wordt naar signaal y gekeken, om de compressie van signaal x te bepalen. snap jum?
Ah ja, da's idd wel anders.

• MisterDon

MisterDon

Prefers Audiotrak

Topicstarter
Nou, heb jij ook weer eens wat geleerd. :)

Intussen zitten de eq en compressor netjes in hun case.

Ik heb zo ingebouwd in een Warwick Rockbag.

Is trouwens wel een cool geval, niet zo'n standaard flightcase, maar een soort tas met houten binnenwerk. Superstevig en weer eens wat anders. 8-)
Pagina: 1