Issues na installatie rx5700xt en nieuwe voeding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Menh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 25-02 23:29
Hi,

Onze zoon heeft zijn oude gaming pc een upgrade gegeven door er een tweedehands hou in te doen en een nieuwe voeding.
Sindsdien start de pc niet goed op, komt in een soort opstart loop terecht.
Ook is er een scherm voor automatisch herstellen met diverse opties maar daar heeft hij zijn Windows administrator wachtwoord voor nodig (die ik ben vergeten).
Heeft iemand een idee wat er fout kan zijn gegaan?

De oude gpu was een 1050 ti de nieuwe is een rx5700xt
De voeding die er in zit was een coolermaster 450 en is nu een thermaltake 700w
De cpu is een i7-6700
De pc heeft 16 GB DDR4
Z170 pro gaming moederbord asus

Alvast bedankt voor het meedenken!

Beste antwoord (via Menh op 01-02-2026 19:45)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-02 17:51

SpamLame

niks

Opnieuw Windows er op kan je doen of het helpt weet je pas achteraf.
Er is iets(en) voorgevallen waardoor Windows niet normaal wilt opstarten, wat is nog de vraag?
Als je kiest voor windows er nieuw opzetten, doe dat dan gelijk met die RX5700 of beter zonder GPU.
Werk je eerst met de iGPU van de CPU (kan je ook als troubleshooting stap doen overigens)

Jij zegt dat safe mode niet werkt, wat gebeurt er dan?

Over de PSU, ik heb geen reviews ervan opgezocht.
Er is maar 1 reactie over de nieuwe PSU met een alternatief. Die reactie meld ook dat 700w niet nodig is.

GPU kan langdurig alleen maar 375W doen (2* 150w via de 2 8pins + 75w via het PCIe slot)
CPU is 65W
Bord ram fans hdd lichtjes doe eens ruig 50W
Totaal 490W, rond af naar boven, en ik zou vanaf 550W gaan kijken.
Beetje bepalen hoelang je er mee wilt doen (voor garantie bv bepaalt ook de prijs) en welke upgrades er aankomen die het vermogen drastisch vermeerderen (bv een 5090 erin over 2 jaar) en laat dat losjes je bovengrens bepalen.

Inspiratie voor een evnt andere voeding;
Best Buy Guide: Voeding Best Buy Guide en dan specifiek
Best Buy Guide: Beste voeding voor een midrangegame-pc (550-650W)
en als het oets meer moet zijn
Best Buy Guide: Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W)

[ Voor 20% gewijzigd door SpamLame op 31-01-2026 12:14 ]

Alle reacties

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:38
ik zou de oude gpu even terugzetten, daarna met ddu alle videodrivers verwijderen en vervolgens weer met de nieuwe gpu testen. En anders 'gewoon' een herinstallatie van Windows?

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
Welke Thermaltake voeding is het precies? Er zijn namelijk meerdere 700W modellen

• Menh
Miyazono schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:05:
Welke Thermaltake voeding is het precies? Er zijn namelijk meerdere 700W modellen
Het is een TR2 S 700W

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-02 12:19

nelizmastr

Goed wies kapot

Zolang het maar niet een TR(oep)2 is. Die kun je retourneren en een fatsoenlijke vervanger halen.
Met deze hardware is 550-650W ook meer dan genoeg.

Als budget een ding is:
uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular
uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 650 V3 ATX 3.1 Non-Modular

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• SpamLame

SpamLame

niks

Als iets niet werkt zoals eerst EN je hebt iets veranderd?, draai dan de verandering terug.

Defineer opstart loop?
Je bent voorbij de post
Wat gebeurt er daarna, kom je altijd direct in de herstel opties of niet?

Admin wachtwoord kan vast gereset als je die nodig hebt, even googlen hoe.

Focus voor nu zou zijn, PC "loopt" niet meer, zijnde je komt of in Windows of in Windows Herstel.

• Menh
SpamLame schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:21:
Als iets niet werkt zoals eerst EN je hebt iets veranderd?, draai dan de verandering terug.

Defineer opstart loop?
Je bent voorbij de post
Wat gebeurt er daarna, kom je altijd direct in de herstel opties of niet?

Admin wachtwoord kan vast gereset als je die nodig hebt, even googlen hoe.

Focus voor nu zou zijn, PC loopt niet, zijnde je komt of in Windows of in Windows Herstel.
Dit zijn de schermen die hij krijgt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TxzUUj-n7qyAAwxvJVB3mnn2nLA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lzvZcSSURnowS8XEkH5B51io.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWvbsTEOFRyIudH9GtNuUdY4Nu4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wrvEhVnTruEGMQI8OkHLw8Il.jpg?f=fotoalbum_large

En een afbeelding van de pc
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pIOJOUsTIrMGB2TrRLvJD8qsHls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1pfZKzDSa2otWrolXreRoDmG.jpg?f=fotoalbum_large

• SpamLame

SpamLame

niks

Dus op het eerste gezicht zit in Windows herstel.

Waar zit de "loop", is dat als je voor opnieuw opstarten kiest?
Wat als je geavanceerde opties kiest, kan je wel in "safe mode" doorstarten?

Heb je de 1050 ti al teruggeplaatst?

• Menh
SpamLame schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:36:
Dus op het eerste gezicht zit in Windows herstel.

Waar zit de "loop", is dat als je voor opnieuw opstarten kiest?
Wat als je geavanceerde opties kiest, kan je wel in "safe mode" doorstarten?

Heb je de 1050 ti al teruggeplaatst?
De oude videokaart en voeding zit er nu in maar geeft weer dezelfde issues. In veilige modus opstarten gaat helaas niet. De loop was er in het begin wel maar gaat nu direct naar “automatisch herstellen”

Als ik de reacties zo lees is het een goed idee om de voeding om te ruilen voor een kwalitatief betere en Windows opnieuw te installeren in de nieuwe setup. Of zie ik iets over het hoofd?

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:18

HugoBoss1985

Xenotech

Menh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 11:18:
[...]

De oude videokaart en voeding zit er nu in maar geeft weer dezelfde issues. In veilige modus opstarten gaat helaas niet. De loop was er in het begin wel maar gaat nu direct naar “automatisch herstellen”

Als ik de reacties zo lees is het een goed idee om de voeding om te ruilen voor een kwalitatief betere en Windows opnieuw te installeren in de nieuwe setup. Of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat er toevallig rondom het wisselen van de hardware een ander (software) probleem ingeslopen is. Of de ssd/het ram is defect geraakt.

Offtopic tipje (behulpzaam bedoeld): draai de nieuwe voeding gelijk om. Ventilator richting de bodem van de case.
Warme lucht stijgt van nature.
Voeding intake vanaf onder en buiten de case (koude lucht en minder wervelingen binnen de case).
Zo heeft je voeding een makkelijker en langer leven.
En kabelmanagement kost wat tijd maar kan wat kleine temperatuur voordelen opleveren. Omdat de airflow iets zal verbeteren.
Sluit de videokaart, wanneer dat kan (wanneer je de kabels daarvoor hebt) altijd aan met 2 aparte kabels met eigen stekkers. Niet met 1 kabel met 2 stekkers. De stroom gaat nu via 8 kabels i.p.v. 16 kabels, dat is niet ideaal en kan problemen geven.
Blijkbaar heeft deze 700 watt Thermaltake voeding maar 2 connectoren en dus maar 1 kabel...
...dat zegt dan denk ik al genoeg voor w.b.t. een 700 watt voeding.

Uitzondering w.b.t. de PCI-E kabels en aansluiten is een moderne Be Quiet! voeding met afwijkende PCI-E kabels.
Daar is één kabel gebruiken geen probleem. Alhoewel ze ook verschillende kabels meeleveren waarbij een soort van die kabels weer niet gebruikt moet worden voor 2 connectoren op een videokaart...

[ Voor 24% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-01-2026 12:51 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• SpamLame

SpamLame

niks

Opnieuw Windows er op kan je doen of het helpt weet je pas achteraf.
Er is iets(en) voorgevallen waardoor Windows niet normaal wilt opstarten, wat is nog de vraag?
Als je kiest voor windows er nieuw opzetten, doe dat dan gelijk met die RX5700 of beter zonder GPU.
Werk je eerst met de iGPU van de CPU (kan je ook als troubleshooting stap doen overigens)

Jij zegt dat safe mode niet werkt, wat gebeurt er dan?

Over de PSU, ik heb geen reviews ervan opgezocht.
Er is maar 1 reactie over de nieuwe PSU met een alternatief. Die reactie meld ook dat 700w niet nodig is.

GPU kan langdurig alleen maar 375W doen (2* 150w via de 2 8pins + 75w via het PCIe slot)
CPU is 65W
Bord ram fans hdd lichtjes doe eens ruig 50W
Totaal 490W, rond af naar boven, en ik zou vanaf 550W gaan kijken.
Beetje bepalen hoelang je er mee wilt doen (voor garantie bv bepaalt ook de prijs) en welke upgrades er aankomen die het vermogen drastisch vermeerderen (bv een 5090 erin over 2 jaar) en laat dat losjes je bovengrens bepalen.

Inspiratie voor een evnt andere voeding;
Best Buy Guide: Voeding Best Buy Guide en dan specifiek
Best Buy Guide: Beste voeding voor een midrangegame-pc (550-650W)
en als het oets meer moet zijn
Best Buy Guide: Beste voeding voor een high-end game-pc (750-850W)

[ Voor 20% gewijzigd door SpamLame op 31-01-2026 12:14 ]

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:46
Heeft waarschijnlijk niks met je problemen te maken maar je werkgeheugen is niet goed geplaatst.
Zie pagina 1-8 van je handleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2u9PdOr2ZSDq5ST2VFkxrTJbZS8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eYyLeAaBOaxi22d8wwIL3J2U.png?f=fotoalbum_large

• Hell-Slave
Ook kan een eventuele bios update helpen vanwege de nieuwe hardware.

• SpamLame

SpamLame

niks

Hell-Slave schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:45:
Ook kan een eventuele bios update helpen vanwege de nieuwe hardware.
TS is/was weer terug naar de 1050 en probleem blijft.
Je punt is valide voor de RX5700 als die er tzt weer ingaat.

Zoals een andere poster denk ik ook aan SW.
Andere opties zijn bootdisk niet lekker, zou toevallig zijn maar niet onmogelijk.
En BIOS settings die nu niet matchen maybe, zoals bv een oude stijl BIOS icm MBR disk en nu UEFI aan zonder CSM. Maar dat vertelt het verhaal niet

[ Voor 3% gewijzigd door SpamLame op 31-01-2026 14:26 ]

• Hell-Slave
SpamLame schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:25:
[...]

TS is/was weer terug naar de 1050 en probleem blijft.
Je punt is valide voor de RX5700 als die er tzt weer ingaat.

Zoals een andere poster denk ik ook aan SW.
Andere opties zijn bootdisk niet lekker, zou toevallig zijn maar niet onmogelijk.
En BIOS settings die nu niet matchen maybe, zoals bv een oude stijl BIOS icm MBR disk en nu UEFI aan zonder CSM. Maar dat vertelt het verhaal niet
Tuurlijk is Windows nu verkloot, maar zonder wachtwoord lijkt me het smakelijkste om Windows opnieuw te installeren.

Dus:
-Twijfelachtige voeding icm GPU verkloot Windows.
-Ouwe hardware terug Windows nog steeds verkloot en zonder wachtwoord geen herstel mogelijk.

@Menh
Voorstel:
Als er nog data gesaved moet worden gebruik een Linux live usb stick en save je data naar een andere disk.
Doe een bios update als dat nog niet gedaan was.
Installeer je werkgeheugen in de juiste sloten.
Installeer een betere PSU en installeer je nieuwe GPU.
Herinstalleer Windows.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:18

HugoBoss1985

Xenotech

Dat legacy (csm) versus uefi boot verschil vind ik nog wel een goede... om eerst even te checken. Misschien heeft zoonlief het bios aangepast/gereset en werkt het daardoor niet meer. Safe mode werkt dan ook niet meer volgens mij. Kom je er nog niet verder mee dan zou ik ook een bootable memtest laten draaien. En de ssd op hardware problemen testen.

Iets anders; zonder tpm 2.0 /
omwegen krijg je hier wellicht alleen nog Windows 10 (opnieuw) op.

In ieder geval psu vervangen, ram goed doen en bios update checken.

[ Voor 60% gewijzigd door HugoBoss1985 op 31-01-2026 15:05 ]

• SpamLame

SpamLame

niks

HugoBoss1985 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 14:53:
Dat legacy (csm) versus uefi boot verschil vind ik nog wel een goede... om eerst even te checken. Misschien heeft zoonlief het bios aangepast/gereset en werkt het daardoor niet meer. Safe mode werkt dan ook niet meer volgens mij. Kom je er nog niet verder mee dan zou ik ook een bootable memtest laten draaien. En de ssd op hardware problemen testen.

Iets anders; zonder tpm 2.0 /
omwegen krijg je hier wellicht alleen nog Windows 10 (opnieuw) op.

In ieder geval psu vervangen, ram goed doen en bios update checken.
Als TS maar rekening houd dat Win11 is officieel niet gesupport op een 6th gen.
Het is wel werkend te krijgen maar garantie totdat MS anders zegt.

Officieel een gesupporte W11 installatie ma je een upgrade doen naar 8th gen Intels of Ryzen 3000 (voor het gemak sommige 2X00 CPUs zijn wel gesupport) of beter.

• Menh
Thanks all!
Met de oude hardware Windows opnieuw geïnstalleerd (geen belangrijke data op de schijf). Daarmee werkt hij nu weer.
Voor zoonlief heeft een nieuwe cpu geen prioriteit (eerst sparen voor een nieuwe case met glas en rgb😀). Windows 10 zullen we dus nog wel even laten draaien.

We zullen
1. een bios update doen
2. Andere voeding aanschaffen (hij stelt trouwens dat 700 w volgens de verpakking van de gpu echt nodig is.
3. De nieuwe voeding en gpu installeren.

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:00
De verpakking van de voeding weet niet wat voor kwaliteit voeding je hebt en wat je nog meer in je pc hebt zitten, dus vaak word er een veel hoger wattage aangeraden dan je nodig hebt. De 5700XT heeft een TDP van 225W, combineer dit met het wattage van de processor en de andere onderdelen en je komt op 400W oid dus een fatsoenlijke 550W voeding is al genoeg. Een hoger wattage kan natuurlijk geen kwaad, maar is wel duurder

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
TDP zegt niets over het werkelijke verbruik. Afhankelijk van het merk en uitvoering kan een 5700 XT over de 300w pieken.

Mee eens dat de TT TR2S 700w een bagger voeding is.

• SpamLame

SpamLame

niks

Menh schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 17:44:

2. Andere voeding aanschaffen (hij stelt trouwens dat 700 w volgens de verpakking van de gpu echt nodig is.
Fabrikanten nemen dat wat ruim. Zij weten immers niet precies wat er in de PCs zal zitten waar hun GPU bijgezet wordt.

Snelle rekensom obv van de PCIe specs.
Jouw RX5700XT heeft 2 PCIe 8 pins.
Elke PCIe 8 pin mag 150 watt mag leveren.
Daarnaast kan jouw GPU via het PCIe slot ook vermogen afnemen. Max 75 watt.
Jouw GPU kan dus max 150 +150 +75 = 375 watt continu afnemen.

Een i7-6700 doet 65W

Dat zijn je grootverbruikers en is dan 440 Watt aan max continu afgenomen vermogen.

Komt nog bij
-moederbord
-ram
-hdd/sdd/odd
-fans
-lampjes
-USB apparaten (muis/toetsenbord)
-speelruimte voor toekomstige upgrades

Dus tja IMO ben je met een 550W voeding wel klaar voor dit systeem inc 5700xt.
Wil je wat toekomst bestendiger zijn neem je ze ruimer.

Zo heb ik een 850W Corsair rm850e voor een systeem waar de CPU en GPU samen max 225W continue afnemen.
Ruime guestimate voor de rest en een 350W kwaliteits voeding had dat makkelijk aangekunt.

Maar ik wil ruimte voor groei, voorzie dat ik ze lang gebruik (garantie is beter dan gemiddeld) en na groei wil ik liefst dat ze ook dan passief koelt.

Maar goed kijk even naar de Bestbuy wat past binnen jouw wensen.
Zo wordt in de 550-650 range de uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart aangeraden.
750-850 deze uitvoering: NZXT C850 Gold ATX 3.1, Zwart

En als je kijkt naar de PC best buy guide Best Buy Guide: De beste 1080p-game-pc
is het deze uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular
en Best Buy Guide: De beste 1440p-game-pc weer de RM650e >> uitvoering: Corsair RM650e (2025) Zwart

Puur vergeleken op kosten van die TT TR2 lijkt (ook al door een ander geroepen) uitvoering: Cooler Master MWE GOLD 550 V3 ATX 3.1 Non-Modular het beste te paseen

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-02 15:01
kieskes schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:52:
ik zou de oude gpu even terugzetten, daarna met ddu alle videodrivers verwijderen en vervolgens weer met de nieuwe gpu testen. En anders 'gewoon' een herinstallatie van Windows?
Dit. Ik koop ook af en toe 2dehands gpu's, maar het eerste dat je nu moet doen is bepalen of die GPU nog ok is voor je verder doet. In principe zou die kaart mits herinstallatie van de drivers gewoon moet werken (heb trouwens exact dezelfde gpu). Als je ze met een reinstall van windows niet aan de praat krijgt, dan scheelt er iets mee.

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Pagina: 1