Kwaliteit eikenhouten tafel Deens ovaal

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• lin
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 05-02 23:40
Goedemorgen,

We hebben onlangs een eikenhouten tafel gekocht, Deens ovaal in maat 220 x 110 cm met een zwart gepoedercoate matrix poot. De tafel is behandeld door het bedrijf met Skylt lak.

Ons viel binnen 2-3 weken op dat de gevulde noesten zwart zijn met een mengsel van zaagsel. Daarnaast zitten er over de tafel allerhande scheuren, van kort tot lang. Op diverse naden waar ze aan elkaar zitten, op/over de rand, bij de noesten. Ook zien we soms dat de scheuren een beetje omhoog staan. Zie foto's.

De matrix poot laat na 2-3 weken blank staal zien waar er met een tafelpoot van metaal tegenaan is gestoten. De lak voelt ook glad.

Het bedrijf zegt dat het hout is wat kan werken. Ze blijken de tafels in te kopen in Oekraïne, waar ze ook al de noesten opvullen. Na transport worden ze in Nederland, indien gewenst, gelakt.

We wonen in een nieuwbouwwoning met vloerverwarming.

Is deze scheurvorming normaal bij een Deens ovale tafel?

Groet Lincy

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8wh-r7zZ55lEBAoxng4HW7HIIcQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XEJxVvO165ejiHH2Il3LEYSn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qWzv8V1Vg0iGs3fFFCo4Lw-FbA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HOnDKYEceBRkfS13gRMsHc88.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLJQXM_cJ3VBOZ5oFlL-IlOWA7E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ICNIQpIxAJujcq0fwJuP0ppi.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j2Hay1P5nane2Xk5DFl7kBzwD9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/orZMEgfygtMbRh5EQVYnq6QH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tGTETGX8yIuYr1U7lR8d_Hr-Jjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/reVrujB18DeKnAIZqJeoUGOr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0LVisP-Zs-E7YSzzdT2TYPp2qiw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pNGvXqb9jIu1sxfsejkFY01.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZfBIJnrySJDZImn7mhBYIuomhJ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NKJBIkryTKWgJ7TGBGT7CrpU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMiK3-gAOPrF7t40uRpXCpT6Cpg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lueKKvnwgeKEd37zssQQBBwn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fKOHQHB-Ub0PxyFDEygfuvZBJI8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7bgsJ0og9AVvcFgTEEeHEzU.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yfuL-JASl5cvxggI-lFdaKkz-w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q3VXE8bZ8InSSG4EuWyTZbgn.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 06:22
Gevulde noesten zijn normaal. Eikenhout helemaal zonder noesten is relatief duur.

Scheuren horen niet zo snel. Dat is verkeerd verlijmd, en zal opnieuw moeten gebeuren. Vraag is of fabriek daar zin in heeft.

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:50

orf

Heb je een idee van de luchtvochtigheid in huis?

• lin
Luchtvochtigheid durf ik niet te zeggen.

Bedrijf wil nu vanmiddag de tafel komen ophalen ter beoordeling in hun loods. Ik vind dat een beetje vaag, want je kan ook iemand langssturen. Contact gaat moeizaam, duurde paar weken voor ze reageerden op klacht, voor levering tafel werd contante betaling gevraagd omdat pinautomaat kapot zou zijn en bij aankomst deed hij het weer. Na nader onderzoek blijkt dat ze geen kvk/btw nummer hebben. Ik vind het allemaal beetje vaag nu achteraf.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Geef ze de kans om het netjes op te lossen.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
99ruud99 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:41:
Scheuren horen niet zo snel. Dat is verkeerd verlijmd, en zal opnieuw moeten gebeuren.
De scheuren zitten in ieder geval niet in de aanzettingen, daar waar de delen aan elkaar gelijmd zijn. Dit laat naar mijn idee zien dat je echt met een natuurproduct te maken hebt, het is bijna onmogelijk om die droogtescheuren te voorkomen.

Om eerlijk te zijn: heb je vooraf je wensen en eisen kenbaar gemaakt? Is er gesproken over dergelijke punten die je tegen kunt komen bij een product van natuurlijk materiaal?

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:03
Ik neem aan dat je de tafel hebt gekocht op basis van een vergelijkbaar model, met een vergelijkbare hoeveelheid noesten, die op een vergelijkbare manier gestopt waren. Dus dat is gewoon het karakter van het product.

Als je vol aan het stoken bent en de relatieve luchtvochtigheid in huis onder de 40% ligt, dan zal je een luchtbevochtiger moeten gebruiken om je massief houten meubel netjes te houden. Anders gaat het hout krimpen en krijg je scheuren.

En ja... als je met metaal tegen een tafelpoot stoot, dan zal de lak beschadigen. Dat lijkt me logisch.

En dat ze het model Deens Ovaal noemen betekent uiteraard niet dat de tafels niet in een ander land gemaakt kunnen worden ;-)

[ Voor 20% gewijzigd door Hondjeee op 31-01-2026 10:33 ]

• wouter3
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
lin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:37:
Is deze scheurvorming normaal bij een Deens ovale tafel?
Ik zie vaker dat de noesten op deze manier worden gevuld (soms ook wel met houtkleurige vuller), daar zou ik me niet heel druk over maken.
Ik durf te stellen dat de scheurvorming die je laat zien echter niet normaal is binnen 2 tot 3 weken.

Het klopt dat dit hout een natuurproduct is en werkt, maar dat zou voor een meubel als dit niet zo snel mogen gebeuren. Vocht en temperatuur in het hout en het huis zijn zeker van invloed. Uiteraard hoop je dat zo'n tafel niet uit een ijskoud magazijn direct in je huis beland met spanningen in het hout als gevolg.

Ik hoop dat de leverancier dat ook ziet en bereid is tot het vervangen van de tafel.

• Orian
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Die scheuren komen waarschijnlijk door fluctuerende luchtvochtigheid. De luchtvochtigheid bij (eiken)houten meubels kan het beste tussen de 40 en 60 procent liggen (n.b. is sowieso gezonder dan te hoog). Als dat in orde is kan het ook zijn dat het hout te snel/niet goed is gedroogd voor het verwerkt is tot meubel, in dat geval kun je de winkel hier wel voor verantwoordelijk voor houden.

Je kunt voor een paar euro (bijv. via bol) een luchtvochtigheidsmeter kopen. Als de vochtigheid te hoog of laag is moet je daar wat aan doen. Hou er wel rekening mee dat dit sowieso door het jaar (en zelfs per dag) kan verschillen afhankelijk van het weer. Wij hebben hier verschillende massief eikenhouten meubels, sommigen al 10 jaar, zonder scheuren. Maar houden wel de luchtvochtigheid in de gaten en ondernemen actie wanneer nodig (bevochtigen of juist ontvochtigen).

De vulling is een esthetische keuze. Ik vind die donkere vulling ook niet mooi, wij hebben een tafel (en andere meubels) gekocht waar lichtere houtkleurige vuller is gebruikt. Ik neem aan dat dit ook de kleur was die ze in de winkel hadden? Anders kun je daar zeker wel wat van zeggen.

Wat betreft de hoeveelheid noesten: je hebt verschillende soorten eikenhout, van relatief goedkoop tot duur (hou er rekening mee dat massief hout altijd duur is, ook de 'goedkope' variant). Rustig kent weinig noesten (duur), robuust juist veel (relatief goedkoop). En er is vaak een soort middenoptie. Bij vloeren heb je hier vaak een keuze in, bij tafels kiest de winkel vaak. Maar je mag wel verwachten dat je hetzelfde krijgt als er in de showroom stond.

P.s. Deens ovaal zegt niets over Denemarken, en kan dus prima in een ander land worden gemaakt. Deens ovaal is een speciaal soort ovaal, dus de vorm van het blad.

[ Voor 10% gewijzigd door Orian op 31-01-2026 12:44 ]

• lin
Deens ovaal zegt zeker niks over waar het wordt gemaakt. Dat was me voor plaatsing van dit topic uiteraard al duidelijk. We hebben alleen gehoord dat spanning in het hout vaker voorkomt in Deens ovale tafels, dus vandaar mijn vermelding van het type tafel.

Ik heb nog even contact gehad met een andere houthandel en zij gaven aan dat krimpscheuren zeker voor mogen komen bij overgang van loods naar woonkamer, echter geen lange en veel scheuren.

Luchtvochtigheid zit rond 49.

• TweakGP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 10-02 11:53
Vrees dat je een tafelblad hebt gekocht met een lage kwaliteit / relatief goedkoop eikenhout.... dan is dit niet meer dan normaal.

Als je meer had verwacht is het belangrijk wat er je is verteld of beloofd toen je de tafel kocht. Bij een massief houten tafelblad is blind kopen zelden een goed idee, je kan beter zelf het blad uitzoeken. Of alleen kopen bij een vertrouwde producent, iets als Arco ofzo.

[ Voor 3% gewijzigd door TweakGP op 31-01-2026 13:45 ]

• lin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eyaH9ctu1ef2pbbDlH-hS4rcovY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9Hfxvbva5eC3UOfY7zepNZZj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EzXH8fCkPNBHIgX3YJCiQ_MUsDQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yCIvAjDQK6L6kIWVSYLxW9UV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i8oS4Et6mQS0PU5Hab_FIjBSrA8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RRL8wzz34Q5DsUOFTVZHI0h.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xOlS9s6hZyyr7UpWgfkqVKvq5F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LVMs3HL7UkLtbvhVOCsquFvh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cNnAEjq4qL5A80e1j9kuaPgWCZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ygrfQngHymVj7wkAiXqBlTQR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ac6MT2QBSW42OhnQFO0ehkLy8MY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5NkyfvlcDH3UsPSfl9s3NMVR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tg3pz2QT3Q2-mfmqxxahlIA7VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D35GDzGpEoIMidSORVC1ZXZV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/odGNO30cuYYibaMFgQv0v9ALP8o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U7o7qxpYYZuBaz7HSws2Apws.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lWqt_R7v-pePnsvwXzjIZHh7XM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54v75bwRKZ9Fp547P8wFLmkU.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij nog wat meer foto's van de scheuren, alsmede de gepoedercoate matrix poot, welke ook roest lijkt te laten zien bovenaan de poot.

Zoals je kan zien zijn het niet een paar kleine scheurtjes, maar zitten er vele op het tafelblad van klein tot lang, tot opstaande rand en tot op een verlijmde naad. En ik voeg nog een foto toe van de constructie.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSwkGjB-U1dfqLLBCYhd8s-qWz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nQzoquaFqY4o3OWqJJElRH4v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door lin op 31-01-2026 14:58 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
Lekker laten ophalen ter beoordeling en dan kunnen ze bij het ophalen jou contant het aankoopbedrag weer terugbetalen. Als bedrijven zo moeilijk doen en slecht bereikbaar zijn kun je er toch geen vertrouwen meer in hebben?
Koop ontbinden, non conformiteit.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• Orkaan
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-03 17:23
Mag ik vragen wat je voor de tafel hebt betaald? Heb je wel een officiële factuur?

Hout dat uit de Oekraïne komt moet hier natuurlijk ook acclimatiseren. Je zou juist verwachten dat ze alles bijwerken../opvullen hier

Overigens hier in NL een massief eiken tafel.gekocht die krom trok. Keurig opgelost door de verkopende partij (extra staal erin). Want dat hout werkt als een malle.

• tjubbie
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-03 23:00
No Hands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:47:
Lekker laten ophalen ter beoordeling en dan kunnen ze bij het ophalen jou contant het aankoopbedrag weer terugbetalen. Als bedrijven zo moeilijk doen en slecht bereikbaar zijn kun je er toch geen vertrouwen meer in hebben?
Non conformiteit? Waarom dan? Een natuurproduct dat scheuren op kan leveren, inherent aan hout dat werkt.

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:35
Dit lijkt gewoon lage kwaliteit. Indien de prijs er ook naar was…

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
No Hands schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:47:
Ontbinden? Nog voordat je de verkoper de kans hebt gegeven de tafel ook maar te bekijken? Dat gaat geen succes worden he

• 3dmazter
  • Laatst online: 12:56
Het lijkt alsof het hout niet droog genoeg was voordat deze gemaakt werdt en of voor het lakken.
Die opvulgaten met zaagsel kan echt niet.
Dat doe je normaal met zwarte epoxy.
Dit is ook wat flexibeler zodat daar geen scheuren komen.
En die stukken hout onder het blad dwars op de nerf van de tafel is helemaal om te huilen.
Dat geeft juist extra spanning omdat het de verkeerde kant op werkt.
Dat hadden metalen C profielen moeten zijn met slob gaten zodat de schroeven waarmee die vast zitten mee kunnen bewegen met seizoens beweging van het hout.
Zitten de poten met gaten die speling hebben vast of is dit ook strak vast geschroeft?
Ook daar krijg je dit soort scheuren van.
Hout MOET kunnen bewegen en zal dat ook doen ongeacht hoe vast je het schroeft.
Daarom moeten alle gaten voor schroeven ruimte hebben zodat het kan werken.
Het werkt vooral in de breedte maar ook in mindere mate in de lengte.
daarom zouden alle gaten ovaal moeten zijn met ruimte naar de zijkant.
En niet te vast aangedraaid.
Dit gaat alleen maar erger worden kan ik je vertellen.
Breng maar terug en zoek een echte meubelmaker.

[ Voor 9% gewijzigd door 3dmazter op 01-02-2026 14:27 ]

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:45
42erik schreef op zondag 1 februari 2026 @ 14:15:
[...]

Ontbinden? Nog voordat je de verkoper de kans hebt gegeven de tafel ook maar te bekijken? Dat gaat geen succes worden he
Die kans is er toch geweest, ze hebben weken gewacht op een antwoord en toen kwam het antwoord en dat was: ja hout werkt nu eenmaal.
'Bedrijven' die zo te werk gaan moet je gewoon gelijk laten zien dat het anders kan, je kan gerust een voorbeeldbrief sturen dat je de koop wil ontbinden. Met een beetje mazzel zijn ze daarvan onder de indruk en willen ze geen gelazer verder. Zijn ze slimmer dan dat dan werkt het niet en zul je ze nóg een poging moeten laten doen anders dan je proberen af te wimpelen na weken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• 42erik
  • Niet online
No Hands schreef op zondag 1 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Die kans is er toch geweest, ze hebben weken gewacht op een antwoord en toen kwam het antwoord en dat was: ja hout werkt nu eenmaal.
'Bedrijven' die zo te werk gaan moet je gewoon gelijk laten zien dat het anders kan, je kan gerust een voorbeeldbrief sturen dat je de koop wil ontbinden. Met een beetje mazzel zijn ze daarvan onder de indruk en willen ze geen gelazer verder. Zijn ze slimmer dan dat dan werkt het niet en zul je ze nóg een poging moeten laten doen anders dan je proberen af te wimpelen na weken.
Als het goed is staat ie inmiddels in hun loods ter beoordeling. Dat eerst eens afwachten lijkt me niet heel gek

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-03 19:08
Het is natuurlijk de vraag hoe (snel) ze het hout in Oekraïne hebben gedroogd.
Dat kan op verschillende manieren, afhankelijk van of het hout voor een buiten- of binnentoepassing wordt gebruikt. Op de natuurlijke manier, duurt jaren, of in droogkamers.

• TweakGP
Geen enkele commerciële producent droogt nog op de natuurlijke manier….. veel te duur.

Het gaat hier gewoon over hoe het is verkocht. Zal vast geen heel dure tafel zijn geweest, en dan krijg je gewoon waar je voor betaald. Noesten en scheuren horen er dan bij.

[ Voor 7% gewijzigd door TweakGP op 01-02-2026 19:52 ]

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:53
lin schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:14:
Na nader onderzoek blijkt dat ze geen kvk/btw nummer hebben.
Dan is het dus geen legaal bedrijf in Nederland. En kan jij je ook niet beroepen op enige consumentenrecht lijkt mij.

Hoe heb jij in vredesnaam dit bedrijf gevonden?

Heb jij de tafel van te voren ergens bekeken?

En wat heb je betaald? Net zoveel als bij een gerenommeerde meubelmaker? Of IKEA-prijs plus 100 euro?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• lin
De tafel incl poot en aflakken met Skylt, Eur 1045.

We hebben hen via hun website gevonden via google en zijn bij hen gaan kijken in de loods. Het blad in ons formaat was toen niet op voorraad, maar hebben wel andere tafelbladen/tafelpoten bekeken. Dat leek toen prima en zijn ook netjes te woord gestaan.

Website ziet er professioneel uit en het ontbreken van KVK/BTW nummer was ons helaas niet opgevallen.

• Redfloor
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 13:10
Als het de eerste hit op internet is hebben ze wel een KvK-nummer, maar staat het niet op hun site. Maar de hele site ziet er wat knullig uit (spelfouten enzo).

• TweakGP
lin schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:20:
Dan heb je gewoon gekregen waar je voor betaald hebt.

• Orkaan
Dat is helemaal niet duur. Voor onze eiken tafel (geen stalen poot) hebben we in 2013 al meer betaald

• VChunky
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:35
Orkaan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:00:
Dat is helemaal niet duur. Voor onze eiken tafel (geen stalen poot) hebben we in 2013 al meer betaald
Dat is ook het punt. @lin dacht goedkoop uit te zijn. Dit is wat je er voor krijgt helaas...

• Autonoesis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:24
Tja wat kun je verwachten voor € 863,64 excl. btw. En wat is Skylt weer van domme marketing term? Het wordt meestal afgelakt met 2k PUR lak of geolied. Die eikentafels met idioot dikke stalen kokerprofielen is nu eenmaal vinex-chique. En nu het populair is, spelen er veel handelaartjes op in met goedkope geïmporteerde “zooi” zonder enige vakkennis.

Ik zie op de foto gewoon delen wat bij elke meubelmaker de kachel ingaat. Zie verder ook een schaaffout en een sorteerfout. Wil je een eikentafel met brede lamellen met een hoogwaardige afwerking dan betaal je daar gewoon minimaal €2000 voor. Duur? Ja zeker maar eiken is eikenduur. En van elke m2 ruw eiken belandt rond 40% in de kachel. Geld kun je onbeperkt bijdrukken maar voordat je een mooie eikenhoutenplank hebt, ben je minimaal 100 jaar verder….

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Orkaan schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:00:
Nou ik heb in 2022 ook zoiets betaald voor een massief eiken ovalen blad met een kruispoot en Skyld lak.

Gewoon helemaal geen afgebladderde lak na bijna 4 jaar intensief gebruik mét kinderen en dagelijks stoelpoten en stofzuiger die er tegenaan komen. Geen scheuren bovenop, onderkant wel maar minimaal. Scheelt dat de relatieve luchtvochtigheid hier nooit laag is en geen vloerverwarming oid. En ovale schroefgaten in de poor en ook de poor zit enige beweging in bij het gekruiste deel.

Dus met iets over de €1000 is niet exorbitant laag anno 2025/26 maar absoluut niet duur. lengte scheuren blijft lastig en een beetje inherent aan een natuur product maar die dwarse opstaande scheuren lijkt me dat het te snel is afgelakt/te kort gedroogd of de kwaliteit van het eiken.
Zaagsel in de zwarte opvulling is wel een kwaliteitsissue vind ik maarja iets met prijs enzo :X

Gabriël AM5

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:52
Als je een nieuwbouwwoning hebt dan heb je ook wss een WTW.
Met een WTW wordt het over het algemeen in de winter gortdroog (afhankelijk van type).

Ik zou dit iig wel gaan meten :)

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 03-02-2026 15:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:47
Autonoesis schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 11:10:
Tja wat kun je verwachten voor € 863,64 excl. btw. En wat is Skylt weer van domme marketing term? Het wordt meestal afgelakt met 2k PUR lak of geolied. Die eikentafels met idioot dikke stalen kokerprofielen is nu eenmaal vinex-chique. En nu het populair is, spelen er veel handelaartjes op in met goedkope geïmporteerde “zooi” zonder enige vakkennis.

Ik zie op de foto gewoon delen wat bij elke meubelmaker de kachel ingaat. Zie verder ook een schaaffout en een sorteerfout. Wil je een eikentafel met brede lamellen met een hoogwaardige afwerking dan betaal je daar gewoon minimaal €2000 voor. Duur? Ja zeker maar eiken is eikenduur. En van elke m2 ruw eiken belandt rond 40% in de kachel. Geld kun je onbeperkt bijdrukken maar voordat je een mooie eikenhoutenplank hebt, ben je minimaal 100 jaar verder….
Skylt is een merknaam van een 2-componenten PU lak. Precies wat jij als alternatief aandraagt. Ik zie niet in wat hier domme marketing aan is.

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:16
2 jaar terug heb ik voor een dergelijke tafel + poot al een ruime 1500 euro betaald, en dat is nog nieteens eiken. Dit was overigens wel een behoorlijk stuk dikker blad dan wat jij hebt.

Ik denk dat dit beetje inherent aan het bedrag is inderdaad, maar ik heb ook geleerd: dit soort zaken in de winkel kopen valt altijd tegen. Ik koop daarom liever bij een houthandel. Je kan het blad zelf uitkiezen en vaak ligt het er al even. Je weet dan precies wat je krijgt/koopt, wat vaak bij loodsen/winkels maar afwachten is totdat je het in huis hebt (en het wordt dan inderdaad afgedaan met: hout werkt). Ik koop mede door die reden niets meer in winkels..

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
lin schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:20:

We hebben hen via hun website gevonden via google en zijn bij hen gaan kijken in de loods. Het blad in ons formaat was toen niet op voorraad, maar hebben wel andere tafelbladen/tafelpoten bekeken. Dat leek toen prima en zijn ook netjes te woord gestaan.

Website ziet er professioneel uit en het ontbreken van KVK/BTW nummer was ons helaas niet opgevallen.
Wij hebben in 2024 een eikenhouten eettafel gekocht. Nederlandse fabrikant, Nederlands hout, 150 cm rond, rand verjongd (22 graden), geborstelde toplaag, 3 cm massief eiken. Inclusief poot waren we net geen € 2.500 kwijt.
Ruim 1,5 jaar later ziet de tafel er beter uit dan jullie tafel. Maar (!) eikenhout is een natuurlijk product. Nu valt het even op, maar je hebt gewoon voor een zachte prijs een prima tafel gekocht die decennia mee kan. De toplaag zou je altijd zelf even kunnen schuren + schaven en opnieuw aflakken. Dat is iets wat een gelakte tafel sowieso wel aan te raden is op een gegeven moment.

Het was een levend product, ook nu mag het nog wel een beetje 'leven' toch?

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12:11
ID-College schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 16:32:
2 jaar terug heb ik voor een dergelijke tafel + poot al een ruime 1500 euro betaald, en dat is nog nieteens eiken. Dit was overigens wel een behoorlijk stuk dikker blad dan wat jij hebt.
En dus kwa prijs niet te vergelijken, volume counts... dus een centimeter dikker (van 3 naar 4 centimeter) is 33% meer hout...

[rant on]Prijzen vergelijken is altijd lastig, zomaar komen met 'maar wij betaalden veel meer' helpt niet.
Of het nu een spot goedkope of een pleuris dure tafel is, de leverancier heeft iets geleverd en dat moet gewoon goed zijn.
Verschuilen achter 'je krijgt wat je betaald' zou gewoon keihard afgestraft moeten worden, dan stoppen dit soort handelaren die geen service willen verlenen er vanzelf mee.[rant off]

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Hebben ze nou een houtje geschroefd in de gleuf voor een staalprofiel, en de poten direct in het tafelblad zonder slobgaten?

Gewoon goedkope 13 in een dozijn rustieke-meubelwinkel kwaliteit ben ik bang.
Ik zou hem lekker mee terug laten nemen en mijn geld terugvragen. Dit gaan ze niet op de lange termijn opgelost krijgen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Henvar
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Broddelwerk

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:19

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Scheuren zijn toch echt een dikke no-go. En dan maakt het helemaal niets uit wat je voor de tafel hebt betaald!

Ter vergelijking: In 2018 heb ik bij Ibood een eikenhouten eettafel besteld: 180x90cm met een 7cm dik massief blad, en metalen poten. En dat voor 359 euro. Er zit geen scheur in, en de enige krassen en putjes in de tafel heb ik zelf veroorzaakt.

Direct terug met die tafel. Dit is gewoon schade die er niet in hoort.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• lin
De tafel is opgehaald ter beoordeling en ze willen een nieuw blad leveren. Daarnaast geven ze nu aan dat de tafelpoot gespoten is en niet gepoedercoat, dit terwijl ze hier wel mee adverteren. Een optelsom van allerhande zaken zoals slechte bereikbaarheid, communicatie, lang wachten op antwoord klacht, slechte kwaliteit blad en misleiding bij de tafelpoot neig is naar ontbinden koopovereenkomst.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:49
dragonhaertt schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 07:21:
Hebben ze nou een houtje geschroefd in de gleuf voor een staalprofiel, en de poten direct in het tafelblad zonder slobgaten?
Kan ook gewoon een dekseltje zijn om het staalprofiel af te dekken, wordt best vaak gedaan. ;)
Of dat hier ook het geval is kan ik moeilijk oordelen.

• Orkaan
Als het lukt zou ik ontbinden...en dan rustig verder kijken naar een nieuwe tafel.

• 3dmazter
  • Laatst online: 12:56
FabianGTI schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Kan ook gewoon een dekseltje zijn om het staalprofiel af te dekken, wordt best vaak gedaan. ;)
Of dat hier ook het geval is kan ik moeilijk oordelen.
Dan zit dat deksel er te strak in.
En geschroefd zonder slobgaten.
Pagina: 1