Mijn vraag:Wij hebben de volgende installatie. Warmtebron (Nefit, Proline Nxt HRC 30/CW5), een vloerverwarmingsverdeler (WTH) en pomp (grundfos upm3 hybrid 25-70). De vloerverwarming dient bij ons op benedenverdieping (woonkamer, keuken en slaapkamer) als hoofdverwarming. De vloerverwarming wordt geregeld met een thermische knop door een aan/uit thermostaat in de woonkamer. Naast de CV hangt en thermostaat waar een weersafhankelijke regeling is ingesteld.
De installatie is oorspronkelijk uit 2010. Medio 2019 heb ik een nieuw CV ketel laten installeren (zoals op foto). Verder in 2020 heb ik de thermische knop en pomp vervangen. Ook heb ik een keer de ruimtethermostaat gewijzigd (dwz in plaats van de oude draaiknop van Honeywell voor een iets geavanceerde. Recent heb ik de oude weer teruggeplaatst).
De temperatuur op de thermostaat staat op 20 gr. Probleem is dat het op 1 of andere manier niet aangenaam lijkt (vaak toch wat chill) en er nauwelijks warmte in de vloer lijkt te komen.
We hebben dus op de hele benedenverdieping (bestaande uit woonkamer, keuken en een slaapkamer) vloerverwarming als hoofdverwarming. Er zijn ook vier radiatoren op de benedenverdieping, maar die heb ik nu uitgezet behalve de ene in de keuken. Boven zijn er in de 3 slaapkamers en overloop ook radiatoren (totaal 4x). In de badkamer en het toilet boven is er ook vloerverwarming, maar die gaat vlgs mij via een verdelings(ventiel) en die vloeren worden wel lekker warm.
De radiatoren boven worden goed warm en beneden niet allemaal even warm, maar we gebruiken er maar 1 beneden.
Eigenlijk speelt dit al jaren. Vooral als het in 1x kouder wordt en waait dan is het chill (thermostaat staat wel op 20 gr), maar ook nu het wat langer koud is, dan lijkt er geen warmte in de vloer te komen.
Als ik de thermostaat hoger zet, dan gaat er wel meer warmte naar de verdeler, maar dan komt er 30 gr in en duurt het uren voordat je verschil ziet in de uitgaande temperatuur.
Dit speelde al in 2020 en daarom heb ik toen de pomp en thermoknop laten vervangen, omdat ik dacht dat het probleem daar lag.
Gisteren heb ik de installatie weer getest om te kijken wat er gebeurt bij warmtevraag:
8 januari vloerverwarming check
Dinsdag 27/1 om 24.00 uur kamerthermostaat naar 18 gr gezet om 7.20 de volgende ochtend 28/1 is het 19,5 gr.
Kamerthermostaat op 23 gr gezet
7.54: 20 gr
8:40: 20 gr (kamer thermostaat vraagt wel)
8:51 aanvoer CV naar 45 en retour naar 32
9:08: 20 gr
Temp in vloer naar 27 gr in, uit 21 gr
9:46: 20 Gr
Temp aanvoer vloer: 27 gr in, uit 21 gr
10.27: 20 gr
Temp aanvoer vloer: 28 gr in, uit 21,5 gr
11:54: 20 gr
Temp aanvoer vloer: 28 gr in en uit 22 gr
12:41: 20,5 gr
Temp aanvoer vloer 28gr in en uit 22 gr
13:02:: cv uit 44 en in 32
14.05: 20,5 gr
Aanvoer: 30 in en retour 22 in
15:27: 20,5 gr
Aanvoer: 30 in en retour 24
16:36: 21 gr
Aanvoer 30 in en retour 24
17.59: 21 gr
Aanvoer 30 en retour 24
19.19: 21 gr (nog steeds vragend naar 23 gr)
Aanvoer 30 en retour 24
Cv: uit 46/aan 35
Stop test
De aanvoer vanuit de CV werd max ca 45 gr. en dat komt vlgs mij door de stooklijn.
Het probleem is eigenlijk dat doordat de vloer altijd 20 gr is het niet echt stralingswarmte geeft. Volgens mij hoort de vloer ook tussen de 30 en 40 gr op te warmen, althans dat geeft het boekje van WTH aan en ook bij mijn buren (huizen uit zelfde project, ook met WTH verdelers) gebeurt dat. Bij mijn buren zag ik wel dat de CV wel tot 60gr aanvoert, maar 45 gr aanvoer zou voldoende moeten zijn, lijkt me.
Ik twijfel of de installatie verstopt is en ik iemand moet laten komen om de slangen door te laten spoelen.
Mogelijk helpt waterzijdig inregelen?
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
...zie hierboven
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb de installatie zelf al ontlucht. De thermostaat hoger gezet. Ook de stooklijn aangepast, maar er lijkt gewoon te weinig warmte in te gaan. Zelfs met een aanvoer vanuit de CV van 45 gr. dan moet je toch warmte in de vloer krijgen.
:strip_exif()/f/image/kdXgguD1R69ORUird3uPLkNw.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/v1rOyhUwP8od0dG30aNyp8U5.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/NgiW50rQ9fxnfzfnx2F6oNpb.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HydmMB9OsRsjmCvegckBdIGp.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/B3zYyomLH1kRtmYUR4E0jmB9.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/baVdUj4Vbvty4Samr94mACPn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8QJVHqRpYTKospX5wkeiRw0R.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Zl5cyomQRFVMnbMqWzr2Mvjk.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/vsU3MiEhBHsJ0F18ne4RBhLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SvzU0XPkIbMGux5VIFnlzR4l.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/I88QG4m4PajH5IodWi46ywAV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GM92TklC4LJbhhWoxPG0UVlQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Ekls89Rqtar12mZEP8hIFe0L.jpg?f=fotoalbum_large)