Vloerverwarming wordt niet warm

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• vinmaster
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 14-02 10:56
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DqqEYRVmYGWFNk8w_oojM5u4qE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YZavjjo8TBGlDiaHnQnS8uHY.jpg?f=fotoalbum_large Mijn vraag:

Wij hebben de volgende installatie. Warmtebron (Nefit, Proline Nxt HRC 30/CW5), een vloerverwarmingsverdeler (WTH) en pomp (grundfos upm3 hybrid 25-70). De vloerverwarming dient bij ons op benedenverdieping (woonkamer, keuken en slaapkamer) als hoofdverwarming. De vloerverwarming wordt geregeld met een thermische knop door een aan/uit thermostaat in de woonkamer. Naast de CV hangt en thermostaat waar een weersafhankelijke regeling is ingesteld.

De installatie is oorspronkelijk uit 2010. Medio 2019 heb ik een nieuw CV ketel laten installeren (zoals op foto). Verder in 2020 heb ik de thermische knop en pomp vervangen. Ook heb ik een keer de ruimtethermostaat gewijzigd (dwz in plaats van de oude draaiknop van Honeywell voor een iets geavanceerde. Recent heb ik de oude weer teruggeplaatst).

De temperatuur op de thermostaat staat op 20 gr. Probleem is dat het op 1 of andere manier niet aangenaam lijkt (vaak toch wat chill) en er nauwelijks warmte in de vloer lijkt te komen.

We hebben dus op de hele benedenverdieping (bestaande uit woonkamer, keuken en een slaapkamer) vloerverwarming als hoofdverwarming. Er zijn ook vier radiatoren op de benedenverdieping, maar die heb ik nu uitgezet behalve de ene in de keuken. Boven zijn er in de 3 slaapkamers en overloop ook radiatoren (totaal 4x). In de badkamer en het toilet boven is er ook vloerverwarming, maar die gaat vlgs mij via een verdelings(ventiel) en die vloeren worden wel lekker warm.
De radiatoren boven worden goed warm en beneden niet allemaal even warm, maar we gebruiken er maar 1 beneden.

Eigenlijk speelt dit al jaren. Vooral als het in 1x kouder wordt en waait dan is het chill (thermostaat staat wel op 20 gr), maar ook nu het wat langer koud is, dan lijkt er geen warmte in de vloer te komen.

Als ik de thermostaat hoger zet, dan gaat er wel meer warmte naar de verdeler, maar dan komt er 30 gr in en duurt het uren voordat je verschil ziet in de uitgaande temperatuur.
Dit speelde al in 2020 en daarom heb ik toen de pomp en thermoknop laten vervangen, omdat ik dacht dat het probleem daar lag.
Gisteren heb ik de installatie weer getest om te kijken wat er gebeurt bij warmtevraag:

8 januari vloerverwarming check

Dinsdag 27/1 om 24.00 uur kamerthermostaat naar 18 gr gezet om 7.20 de volgende ochtend 28/1 is het 19,5 gr.
Kamerthermostaat op 23 gr gezet
7.54: 20 gr
8:40: 20 gr (kamer thermostaat vraagt wel)

8:51 aanvoer CV naar 45 en retour naar 32

9:08: 20 gr
Temp in vloer naar 27 gr in, uit 21 gr
9:46: 20 Gr
Temp aanvoer vloer: 27 gr in, uit 21 gr
10.27: 20 gr
Temp aanvoer vloer: 28 gr in, uit 21,5 gr
11:54: 20 gr
Temp aanvoer vloer: 28 gr in en uit 22 gr
12:41: 20,5 gr
Temp aanvoer vloer 28gr in en uit 22 gr
13:02:: cv uit 44 en in 32
14.05: 20,5 gr
Aanvoer: 30 in en retour 22 in
15:27: 20,5 gr
Aanvoer: 30 in en retour 24
16:36: 21 gr
Aanvoer 30 in en retour 24
17.59: 21 gr
Aanvoer 30 en retour 24
19.19: 21 gr (nog steeds vragend naar 23 gr)
Aanvoer 30 en retour 24
Cv: uit 46/aan 35
Stop test

De aanvoer vanuit de CV werd max ca 45 gr. en dat komt vlgs mij door de stooklijn.
Het probleem is eigenlijk dat doordat de vloer altijd 20 gr is het niet echt stralingswarmte geeft. Volgens mij hoort de vloer ook tussen de 30 en 40 gr op te warmen, althans dat geeft het boekje van WTH aan en ook bij mijn buren (huizen uit zelfde project, ook met WTH verdelers) gebeurt dat. Bij mijn buren zag ik wel dat de CV wel tot 60gr aanvoert, maar 45 gr aanvoer zou voldoende moeten zijn, lijkt me.
Ik twijfel of de installatie verstopt is en ik iemand moet laten komen om de slangen door te laten spoelen.
Mogelijk helpt waterzijdig inregelen?

...

Relevante software en hardware die ik gebruik
...zie hierboven

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Ik heb de installatie zelf al ontlucht. De thermostaat hoger gezet. Ook de stooklijn aangepast, maar er lijkt gewoon te weinig warmte in te gaan. Zelfs met een aanvoer vanuit de CV van 45 gr. dan moet je toch warmte in de vloer krijgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHK59Mcy5WZmO3_WZ9_k3B8E18E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bcXwmPC1eso6xIQ2yt1entLv.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via vinmaster op 03-02-2026 19:21)

• Smit Willen
  • Laatst online: 06-02 10:26
Dit lijkt geen probleem van de ketel, maar van afgifte en doorstroming in de vloerverwarming.
Een aanvoertemperatuur van 27–30 °C is erg laag voor vloerverwarming als hoofdverwarming, zeker bij wind en kou.

Alle reacties

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je vloerverarming doet precies wat die moet doen: jouw temperatuur naar 20 graden krijgen. Als je een warmere vloer wil, dan moet je zorgen voor warmer water erin: Maar tenzij je dan ook het raam open zet, wordt gewoon je woonkamer veel te warm.

Dit 'probleem' heb ik eerder op GoT gezien: De vloerverwarming is geen lekker warme vloer, als je een goed geisoleerd huis hebt. Dus als je het nu niet behagelijk vindt: Zet de thermostaat op 21 graden.

• vinmaster
Dank voor je reactie en ik dat denk ik aan 1 kant ook, maar als ik bij mijn buren kijk dan gaat daar wel warmte de vloer in als de thermostaat op 20 gr. staat. Huizen zijn uit 1 project. Zie fotos van 2 buren.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G8Nyo8ipRGN4xfbUjhcPuoVhnNM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kdXgguD1R69ORUird3uPLkNw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qH45mY89rsj1K6Fulc0JSeofSs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v1rOyhUwP8od0dG30aNyp8U5.jpg?f=fotoalbum_large

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat @Sissors zegt: het werkt. Maar.... 7 uur om 1 graad op te warmen is wel erg lang. Je zegt dat de CV op 45 staat, zet die maar eens een stuk hoger, 60-65. Je hebt immers een mooie maximaalthermostaat op je verdeler die de boel limiteert op 40 graden. Maar als je het retourwater moet mengen met 45 aanvoer heb je niet zo veel warmte... Je ziet ook dat er maar 27 graden de vloer in gaat, dat wil je liever op 35-40 hebben. Mogelijk dus ook even kijken of je de mengverhouding kan aanpassen?

[ Voor 18% gewijzigd door Microkid op 30-01-2026 19:44 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• vinmaster
dank voor je reactie. ik heb de maximaalthermostaat nu op 50 staan. Het maakt toch niet of de CV 60-65 aanlevert door de maximaal thermostaat gaat er toch maar 45 gr of 50 gr (afhankelijk hoe hoog je max thermostaat staat) naar de verdeler of zie ik dat verkeerd? Mogelijk als ik de stooklijn hoger zet dat dit effect kan hebben.

• vinmaster
en kan ik alleen de mengverhouding aanpassen door de aanvoerwarmte te verhogen of kan je dat ook op andere manier inregelen? ik heb gekeken of je de thermo knop kan inregelen zodat er meer water vanuit de CV er ingaat, maar dat kan vlgs mij niet.

• Microkid

Microkid

Smile

Je geeft zelf al aan dat de CV bij de buren op 60 staat en dat het daar wel goed is.
Daarnaast: 20 retour + 45 ketel is mogelijk slechts 30 de vloer in....

Voorbeeld: als je blauwe retour 20 graden is, en de rode aanvoer 45, en je hebt een 50:50 mengverhouding, dan is je oranje temp maar 32 graden... Niet de gewenste 40. Dan moet je aanvoer 60 zijn. Immers : (20+60) / 2 = 40.

En die thermostaat meet dus de temp in het oranje deel, niet de rode aanvoer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9i8n1EsKAPX-h5NR_9EB2RwDS2k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NgiW50rQ9fxnfzfnx2F6oNpb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 68% gewijzigd door Microkid op 30-01-2026 20:22 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Microkid

Microkid

Smile

vinmaster schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:50:
en kan ik alleen de mengverhouding aanpassen door de aanvoerwarmte te verhogen of kan je dat ook op andere manier inregelen? ik heb gekeken of je de thermo knop kan inregelen zodat er meer water vanuit de CV er ingaat, maar dat kan vlgs mij niet.
Hangt van het systeem af. Sommige verdelers hebben aan de zijkant een instelbare verdeler. Maar ga eerst eens met 60 aanvoer testen voordat je meer zaken tegelijk gaat wijzigen.

• Microkid

Microkid

Smile

vinmaster schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:47:
dank voor je reactie. ik heb de maximaalthermostaat nu op 50 staan.
Zet die aub snel terug op 40. 50 is veel te warm de vloer in.

• fishy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:08
Expansievat al gecontroleerd? Levensduur daarvan is 7 tot 10 jaar meestal. Als je vaak de waterdruk ziet veranderen en bijvoorbeeld moet bijvullen, is dit wellicht je probleem.

You ready?

• vinmaster
Dank voor je reactie. het expansievat is tegelijk met de CV vervangen in 2019 en de waterdruk die is goed constant.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:31

Jan2023

KISS

Ik zie een bypass bij je verdeler.
Voelen die leidingen waar die tussen zit wel lekker warm?
Dan heb je een indicatie of er warm water aan komt bij de verdeler.
En eigenlijk wil je niet dat er warm water door de bypass gaat maar door je verdeler.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• vinmaster
dank ik ga de stooklijn van de weersafhankelijk regeling iets omhoog doen en kijken of dat effect heeft. Ik check ook even de bypass bij warmtevraag. Goeie tip.

• vinmaster
wat ik alleen nog steeds niet begrijp is dat als je de aanvoer in de vloerverwarming begrenst met thermostaatknop tot 40gr. waarom het dan uit kan maken of de aanvoer vanuit de CV 45 gr of 60 gr. is.
Hmmm ik denk het al te weten, waarschijnlijk verliest het water onderweg al temperatuur (ivm radiatoren en vloerverwarming boven) en is het geen 45gr. op het moment dat het bij de verdeler is. Is dat correct?

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:10

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@vinmaster Je denkt het al te weten - maar wat houd je tegen om het ook te meten?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• vinmaster
ja dat ga ik doen, ben alleen niet zo'n held met mijn multimeter.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:22
vinmaster schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:23:
wat ik alleen nog steeds niet begrijp is dat als je de aanvoer in de vloerverwarming begrenst met thermostaatknop tot 40gr. waarom het dan uit kan maken of de aanvoer vanuit de CV 45 gr of 60 gr. is.
Hmmm ik denk het al te weten, waarschijnlijk verliest het water onderweg al temperatuur (ivm radiatoren en vloerverwarming boven) en is het geen 45gr. op het moment dat het bij de verdeler is. Is dat correct?
Het is ook een onzin verhaal.
Als je aanvoer 60 graden is zal de thermostaatknop ervoor zorgen dat er zoveel retour water bijgemengd wordt dat er water van de ingestelde 35 graden de vloer ingaat.
Alleen als de aanvoer lager dan 35 graden is dan werkt het niet meer en wordt dat de vloer ingestuurd.
Kwestie van meten bij de verdeler.

Is de aanvoer temperatuur bij de verdeler te laag dan moet je ofwel de ketel temperatuur hoger zetten ofwel de pomp harder laten draaien.

PS
Een multimeter meet geen temperatuur, alleen spanning en stroom.

[ Voor 3% gewijzigd door Ben(V) op 31-01-2026 13:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• vinmaster
Dank voor jullie antwoorden. Ik kan wat met deze input en ga er verder mee aan de slag. ik heb vlgs mij een multimeter gekocht die wel iets kan met temperatuur, die heb ik gekocht paar jaar geleden omdat ik toen mijn thermostaat niet vertrouwde.

• Microkid

Microkid

Smile

vinmaster schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:23:
Die knop begrenst niet het inkomende hete water, maar de temperatuur in de aanvoer-verdeler. Retourwater wordt gemengd met nieuw heet water, dus om het water in je verdeler voldoende heet te maken (zo'n 40 graden) moet je aanvoer zo'n 60 graden zijn.

• Ben(V)
Onzin het is een meng verdeler, als de thermostaat knop op 35 graden staat en de aanvoer bij de verdeler is maar 35 graden dan zal hij die 35 graden de vloer in sturen en niets bijmengen daar hoeft die aanvoer echt geen 60 graden voor te zijn.
Is de aanvoer temperatuur hoger dan zal de mengverdeler zoveel retourwater bijmengen tot hij weer water van 35 Graden heeft om de vloer in te sturen.

Alleen als de aanvoer temperatuur onder die 35 graden komt val er niets meer te mengen en zakt de vloerwater temperatuur

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ben(V) schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 13:37:
Een multimeter meet geen temperatuur, alleen spanning en stroom.
Zoek de uitdrukking 'onbewust onbekwaam' eens op.

Zat multimeters die een thermokoppel kunnen meten, want dat is technisch een spanningsmeting:
https://www.toolstation.nl/draper-digitale-multimeter/p71139

• Ben(V)
Zoek de uitdrukking "beter weter" eens op.

Als je een drukmeter met een spanning uitgang op een multimeter aansluit kun je druk meten, en zo kun je nog wel een tijdje doorgaan.

Waar het om gaat is dat TS iets heeft om temperature te meten en geen meter met enkel spanning, stroom en weerstand zoals een normale multimeter.

PS
En met een kale thermokoppel de temperatuur bepalen door de spanning die hij afgeeft te meten wordt heel erg ingewikkeld.

• Landcruiser
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 24-02 08:41
Hallo, is het waterzijdig een beetje ingeregeld?
De radiatoren geven nagenoeg geen weerstand. Met het voetventiel deze wat knijpen zodat er meer water vanaf de cv ketel naar de vloerverwarming unit gaat.
Kijk ook naar de eerder gemelde bypass klep nabij de vloerverwarming unit (tussen aan en retour leiding). Draai deze maar wat dichter (niet helemaal).
Waarom zit er een waskopje (servomotor) ventiel op de aanvoer leiding van de vloerverwarming? Draai deze knop er maar even vanaf (zonder knop is de afsluiter open (normaal gesproken)).
Wij stoken met een warmtepomp met alleen vloerverwarming en de retour temperatuur is 26graden. De aanvoer is geen 30graden. Wel lekker hoog debiet (kleine dT).
In grote mate hangt heel veel af van debiet. De aanvoer leiding kan wel warm voelen maar als dan een pisstraaltje warm water gemengd wordt met heel veel vloerverwarming retourwater, ja dan schiet t niet op.

[ Voor 12% gewijzigd door Landcruiser op 01-02-2026 11:19 ]

• daontje
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 21-02 18:57
Als alle onderdelen nog hetzelfde zijn als op het moment dat het nog goed werkte, is er waarschijnlijk door de jaren heen vuil/ roest drap in de vloerverwarmings slangen gekomen, omdat er ook radiatoren in de installatie gemonteerd zijn.
Voorstel; stekker van cv ketel en wth pomp eruit halen. Installatie spoelen, alle kranen ( ook van de vloerverwarming, de witte kranen en de achterste kogelafsluiters ) dichtzetten.
De groepen 1 voor 1 spoelen tot er helder water uit komt. Dit is een bewerkelijk gedoe maar denk de oplossing. Monteer een slang aan de uitgaande slang en zorg dat je ziet wat er uit komt. Je zal verbaast zijn. Succes

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-02 16:46
punt 1 vulslang verwijderen.... kan kapot gaan door de waterdruk... en lekkage veroorzaken...
punt 2... wth meng verdelers zijn helaas verouderd en geven vaker problemen met nieuwe hr ketels...
advies is eigenlijk om te laten vervangen door een nieuwe verdeler met een Inregelbaar LTV-ventiel..
dan kan je een beetje met de hoeveelheid water spelen die je vloerverdeler mengt en/of krijgt toebedeelt, een ltv ventiel zorgt dat er meer water in de retour gaat, en dus ook meer warm water naar de verdeler toe gaat.

(waarbij je aanvullend ook nog bijde thermostaat kranen mag vervangen voor een twee nieuw kranen met
een hogere kvs waarde en eventueel ook het voetventiel vervangen voor eentje met een hogere kvs waarde, tegenwoordig is een kvs waarde 4,5 of 4,6 de nieuwe standaard voor lagere temperatuur verwarming..)

[ Voor 34% gewijzigd door miciel op 01-02-2026 18:25 ]

• coenraadroerig
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 07:29
Ik zie rechts op de foto een zone regelaar en een thermostatische knop. Die zou je makkelijk moeten kunnen demonteren, dan vind je daaronder een pinnetje. Trek daar eens aan met een tangetje, kijk wat er gebeurt.
Met een beetje geluk zat er eentje of allebei wat vastgeroest, en had je daarom geen toevoer.
Als dit het probleem was, zou daarna je retour temperatuur langzaam toe moeten nemen.

• tweemetervent
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-02 17:57
Hier een complete 'long shot':
Je zegt dat het eigenlijk al jaren speelt. En dat de pomp in 2019 vervangen is.

Zit de pomprichting wel goed gemonteerd?

• Microkid

Microkid

Smile

coenraadroerig schreef op zondag 1 februari 2026 @ 20:53:
Ik zie rechts op de foto een zone regelaar en een thermostatische knop. Die zou je makkelijk moeten kunnen demonteren, dan vind je daaronder een pinnetje. Trek daar eens aan met een tangetje, kijk wat er gebeurt.
Met een beetje geluk zat er eentje of allebei wat vastgeroest, en had je daarom geen toevoer.
Als dit het probleem was, zou daarna je retour temperatuur langzaam toe moeten nemen.
Nooit aan trekken! Alleen proberen of je het pinnetje soepel in kan drukken, het moet dan ook weer naar buiten komen.

• mojo jojo
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 25-02 09:41
-Ketel aanvoer temperatuur omhoog, 70/80 graden. Je water moet gemengd worden en met een aanvoer van 50 graden gaat dat hem niet worden.
Je vermogen van je ketel kan je wel naar beneden gooien die staan veel te hoog vanuit de fabriek( alsof je 10 kmh met 6duizend toeren in je auto rijdt terwijl je de zelfde snelheid met duizend toeren ook makkelijk haalt en nog zuiniger ook).

-Bijpass naast de verdeler dicht gooien om te testen en zorgen dat er 1 of 2 radiatoren open staan zodat de ketel zijn warmte kwijt kan.(als de bijpass minder weerstand heeft dan de verdeler kiest een gedeelte van het warme water die weg om terug te gaan naar de ketel).

-Pomp snelhied van de ketel en van de verdeler zo rustig mogelijk zetten.
Bij de verdeler moet je retour zon 20 procent lager zijn dan je aanvoer en met aanvoer bedoel ik de temp van je verdeler leidingen die de vloer in gaan. Is de retour daar te koud dan gooi je de pomp snelheid iets omhoog . En dat kan ook t probleem zijn omdat ze elkaar tegen werken.
Google hydraulisch neutraal vloerverwaming!!

Ideaal zou je met een warmte camera moeten kijken wat er allemaal gebeurd en een nieuwe pomp verdeler instaleren en alles goed moet laten inregelen. Of de oude hydraulisch neutraal moeten laten maken ( zie filmpjes van John visser op youtube) je verdeler kan wel hetzelfde zijn als bij de buren maar de ketel en hoe de ketel is ingeregeld kan natuurlijk heel anders zijn.

Beste is gewoon een expert inhuren die alles goed inregeld.
Kost wat maar dat win je terug in zuiniger stoken en meer comfort

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 25-02 08:53
Something went wrong

[ Voor 98% gewijzigd door Oilman op 02-02-2026 07:12 ]

• Alpina 5
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:15
JE POMP STAAT TE LAAG. Als het kouder wordt op strand 3 zetten. Cv ketel minimaal op 70 gr zetten, zeker als W.A. Stookt. Maakt immers niet uit hoe hoog de ketel staat, wordt toch terug geregeld.
Verder alles op maximaal zetten (cv op minimaal 70 - vloer op 50 en pomp op st3), na heet resultaat, vloer terug regelen. Gaat een stuk sneller😉

• bobke77
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 25-02 08:15
Alpina 5 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 07:08:
JE POMP STAAT TE LAAG. Als het kouder wordt op strand 3 zetten. Cv ketel minimaal op 70 gr zetten, zeker als W.A. Stookt. Maakt immers niet uit hoe hoog de ketel staat, wordt toch terug geregeld.
Verder alles op maximaal zetten (cv op minimaal 70 - vloer op 50 en pomp op st3), na heet resultaat, vloer terug regelen. Gaat een stuk sneller😉
Precies. Welke stand staat je pomp van je verdeler nu? Zie het nergens terug..
Daarbij.. heb je de zoneregeling al eens er af gehaald en gekeken of het systeem dan wel werkt?
Liggen je leidingen daadwerkelijk op 10 cm onderlinge afstand als hoofdverwarming?
Slakkenhuis of meanderpatroon?

[ Voor 16% gewijzigd door bobke77 op 02-02-2026 10:46 ]

• Firefighter1976
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 24-02 20:36
Had hetzelfde probleem.
Doordat ik met hybride wp ging werken, lage temperaturen.
Door de pomp werd er koud retourwater bijgepompt. Nu verdeler opgehangen zonder pomp en dus rechtstreeks vanuit de wp of cv ketel. Geen problemen meer. Debiet even instellen op lengte slangen in de vloer en lekker van de thermostaat afblijven. Nu altijd lekker warm.

• vinmaster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MVmXRNKTwY87Ez2rx4S8V5BA28=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HydmMB9OsRsjmCvegckBdIGp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgqHtHqyjUDHpPOR_g1h6hDF_3k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B3zYyomLH1kRtmYUR4E0jmB9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpFcqHlVKB2lKrnJCysfRwFscrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/baVdUj4Vbvty4Samr94mACPn.jpg?f=fotoalbum_large

Dank voor al jullie tips!!! Bijgaand de stooklijn die stond op 13. Ik had deze afgelopen vrijdag iets hoger naar 14 gezet, maar nalv jullie tips ga ik deze fors hoger zetten en dan langzaam naar beneden aanpassen.

Verder een foto van de summiere gebruiksaanwijzing van de in 2019 door de installateur bestelde n geplaatste pomp. Deze staat op de aanbevolen instelling 15: 30 kPa.

Verder een foto uit de gebruiksaanwijzing van de oude pomp. Dit was een Biral/WTH MXE13 die op de nachtstand was gezet.

Ik ga nog even in de weer met de stooklijn en mocht dat niet baten, dan vraag ik een specialist om de boel door te spoelen en af te stellen.

• vinmaster
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2zGXvHsADleDGYBsMwkUXPP4awk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QJVHqRpYTKospX5wkeiRw0R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lae_BKVjHD0UaJoX7rwjePBIfmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zl5cyomQRFVMnbMqWzr2Mvjk.jpg?f=fotoalbum_large

Nog wat foto's van de aanleg van de slangen toentertijd. Lijkt mij meander...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ol7JkUOpfzmAYdEy9M7heLjqwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vsU3MiEhBHsJ0F18ne4RBhLe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kxuOcbT_lnJZl4943dJWRoNzOkU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvzU0XPkIbMGux5VIFnlzR4l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p7RVvy5VyO7CaIaw_-ii3cFWKEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I88QG4m4PajH5IodWi46ywAV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/na9-tovCFTmLF6o9yfkf0VN-49Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GM92TklC4LJbhhWoxPG0UVlQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ReFZ0ei1uNJLBGluYfl25AhLPuk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ekls89Rqtar12mZEP8hIFe0L.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • Beste antwoord

• Smit Willen
  • Laatst online: 06-02 10:26
Dit lijkt geen probleem van de ketel, maar van afgifte en doorstroming in de vloerverwarming.
Een aanvoertemperatuur van 27–30 °C is erg laag voor vloerverwarming als hoofdverwarming, zeker bij wind en kou.

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09-02 21:35
Smit Willen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 03:38:
27 -30 is meer dan voldoende voor vloerverwarming.
Het probleem wordt hier veroorzaakt door de mengverdeler.
Mengverdeler eruit , maximaal thermostaat op de aanvoer van de cv ketel als beveiliging van de vloerverwarming.
Maximale aanvoer naar 30 graden en klaar

• bobke77
Ik zie een wapeningsnet van 15 centimeter, meanderpatroon.
- Weet je iets over de groeplengtes?
- Hoeveel vierkante meter oppervlak voor 8 groepen?
Als het geheel is gelegd als hoofdverwarming dan lijkt het me wat aan de krappe kant. Tel daarbij op dat het ook nog in een meanderpatroon ligt (relatief veel warmteverlies aan het einde van de groeplengte) en dan wordt het allemaal wel erg krap wat betreft capaciteit.

Tevens: zijn de groepen ingeregeld (dus retourtemp voor iedere groep hetzelfde)?

[ Voor 9% gewijzigd door bobke77 op 03-02-2026 07:32 ]

• vinmaster
Dank. De totale ruimte is ca 125 m2. Lengte van de slangen moet ik even naar kijken, maar ik neem aan dat dezelfde de slangen op dezelfde wijze gelegd zijn als bij de buren. Maar goed iets om nog even te checken.

Het probleem lijkt mij idd te liggen bij de verdeler, de slangen en de servomoter/thermische knop/pomp. De aanvoer lijkt voldoende heet en ik voel ook dat de bypass heet wordt. Ik ga de exacte temperatuur nog proberen op te meten. De warmte komt steeds alleen enorm traag en beperkt in de vloerverwarmings slangen. De thermostaat in de huiskamer die aangesloten is op de servo motor geeft overigens wel telkens 20 gr aan, maar de vloer warmt maar zeer beperkt op. Bijv. nu naar vraag in ochtend gaat er 22 gr in en komt er ca 22/21 uit.
Ergens lijkt het enorm te knijpen.

Ik ga de thermoknop eraf halen en kijken of het pinnetje goed loszit en ik ga een expert vragen om de slangen door te spoelen en indien nodig een vuilafscheider te plaatsen. Als het nodig is laat ik mij adviseren of de verdeler vervangen moet worden door een modernere verdeler.

Pfff.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:05
Er gaat 30graden je vloer in en er komt 24 terug. Mijn vermoeden is dit de reden dat het 'onaangenaam/chil' aanvoelt. Ik herken dit van mijn eigen vvw (ong 150-160m2). Met deze temperaturen wil je minimaal 25 tot 27graden retour hebben. Heb je dat gemeten met een wartembeeldcamera (oid)?

Waarschijnlijk neemt je vloer nog warmte op, vvw is een traag systeem en zeker met ltv duur het lang voordat deze 'vol' zit. Jij hebt ook een behoorlijk oppervlak en dat kost tijd. Je regelt niet op het moment, maar je regelt vooraf met ltv vvw. Dus niet, het zonnetje schijnt dus nu de thermostaat omlaag. Zo werkt dat niet. Een 8 uur of dag van te voren weet je dat het warmer wrodt en daar sorteer je op voort.
Kan je de stooklijn structureel instellen op 34/35 graden, dus een strakke lijn. Radiatoren niet vol open (stand 1-2). Laat deze eens een dag of 2 staan. Het kan echt wel even duren voordat de retour-temp gaat stijgen, maar zou wel langzaam aan omhoog moeten kruipen. Geen nachtverlaging toepassen ook.

Als je ook water bijmengt, en dat begrijp ik uit andere berichten onder de OP, dan draai het mengventiel van de verdeler dicht en laat deze vervangen voor een open-verdeler met flow-regeling. Zorg er dan wel voor dat je niet meer dan 40graden de vloer instuurt natuurlijk. VVW vol opengooien, dus alle groepen controleren en opendraaien - tegen de klok in (naar links) = OPEN en thermostaatknop op 5 (of meer).

[ Voor 21% gewijzigd door STIMPPYYY op 03-02-2026 10:03 ]

• vinmaster
Ter info: pinnetje onder thermostaatknop zat behoorlijk vast. Met wd40, een hamer en een tang weer losgekregen en daarna kamerthermostaat omhoog van 20gr naar 21 gr. Er ging snel 30-32 gr in de vloer en duurde lang maar retour ging naar 24-46.
Wel enorm gasverbruik met die 1 gr. hoger, maar de thermosknop bleek in ieder geval te knijpen/niet goed te functioneren.
Nu ga ik het even aankijken hoe de rest van het systeem functioneert. Dank!

• jules
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online

jules

leend3rs.nl

In je TS zie ik dat je je radiatoren beneden uitgedraaid hebt. Waar zijn deze geplaatst? Dicht bij een raam of deur? Dan zou ik deze juist weer aan zetten!

Warme lucht stijgt op en koude lucht daalt. Een vloerverwarming verwarmt egaal de vloer, waardoor er weinig beweging is in de luchtstroom. Zit je dicht bij een raam of deur, aan voelt het snel eerder koud.

Radiatoren zijn vaak geplaatst onder (grote) ramen, zodat de koude lucht van de ramen direct opgewarmd wordt en er een circulatie door de ruimte ontstaat. Radiatoren kunnen een moderne goed geïsoleerde woning ook in 15-30 minuten opwarmen bij een ketel temperatuur van 60-70 graden. Verlaag je de ketel temperatuur, dan zal dit ook langer gaan duren. In die zin is het zoeken naar een goede compromis; snelheid versus comfort versus zuinigheid.

Ik wil overigens andere commentaren niet ontkrachten. Zie bovenstaande als toevoeging.

Foto Portfolio Follow me on Twitter!

• bobke77
vinmaster schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 08:02:
Ter info: pinnetje onder thermostaatknop zat behoorlijk vast. Met wd40, een hamer en een tang weer losgekregen en daarna kamerthermostaat omhoog van 20gr naar 21 gr. Er ging snel 30-32 gr in de vloer en duurde lang maar retour ging naar 24-46.
Wel enorm gasverbruik met die 1 gr. hoger, maar de thermosknop bleek in ieder geval te knijpen/niet goed te functioneren.
Nu ga ik het even aankijken hoe de rest van het systeem functioneert. Dank!
En al meer info vwb het comfort? Gaat er nu meer warmte de vloer in?

• vinmaster
het pinnetje lijkt idd wel een boosdoener. Er gaat meer warmte de vloer in, maar ik moet het nog even verder aanzien. ik had de radiatoren uitgedraaid zodat de vraag voor warmte in de vloer niet stopt omdat er met de radiatoren de kamertemperatuur al bereikt wordt. Ik ga ook nog ff kijken of het comfort oplevert nu er wel weer meer warmte in de vloer gaat.
Omdat de vloerverwarmingleidingen diffuus zijn overweeg ik ook nog een keer om ze leiding door te laten spoelen, maar dat is best kostbaar.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 17:17
Smit Willen schreef op dinsdag 3 februari 2026 @ 03:38:
Beste antwoord?
Terwijl dit pertinent niet klopt.
Een ideale aanvoer temp is dik onder de 30c voor vloerverwarming. Slechts bij slecht geïsoleerde kotten is >35C nodig om het boven de 20C ruimte temp te krijgen.

Stelregel is dat de retour van de vloer 1-3K hoger is dan de ruimte temp en de delta T 5K
Dus binnen 21C retour 24C aanvoer 29C (bij flinke warmtevraag dus kouder dan 0C buiten)

Weet je dat sommige vloerafwerking al vanaf 35C kan verkleuren?
Pagina: 1