Nieuwe ssd is ongebruikt, maar al bijna jaar oud. Normaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• achtervoor
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-01 21:29
Ik heb recent een nieuwe interne ssd gekocht, maar voordat ik hem ga gebruiken heb ik de fabricage datum gecontroleerd om erachter te komen hoe oud de ssd is. Die kwam uit op bijna een jaar oud. is dit normaal voor een ssd of zou die recenter geproduceerd moeten zijn?

Voor de duidelijkeheid, de ssd is ongebruikt en zit nog in de verpakking. Zal dus een tijd in de opgeslag hebben gelegen. Als ik hem beter kan terugsturen en elders een nieuwere moet kopen doe ik dat liever nu, want het is erg belangrijk voor mij dat die ssd een flinke tijd mee gaat met de de huidige prijzen.

Daarnaast als 2e vraag, de ssd werd mij toegestuurd zonder vulling in de doos of andere bescherming zoals een luchtkussentje of papier. Is dat normaal voor een ssd? Ik dacht dat die best kwetsbaar kunnen zijn tijdens transport. Doosje waarin die zat was niet super groot, maar er was wel genoeg ruimte om te kunnen rondbewegen.

Alle reacties

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-02 21:11
SSD's hebben geen bewegende onderdelen, dus ze zijn juist een stuk minder kwetsbaar dan normale harde schijven.

En niks 'moet' recenter geproduceerd zijn. Je hebt recht op nieuw in verpakking als je een nieuw product koopt, niet op 'nieuwer dan x maanden geleden geproduceerd'. SSD's hebben verder ook geen houdbaarheidsdatum.

Sowieso weet je ook niet of een SSD ergens anders van een nieuwere productie zal gaan zijn, wie weet stuur je deze terug en krijg je een nog oudere terug ;)

Lang verhaal kort: gewoon gaan gebruiken, en mocht er onverhoopt toch écht wat gebeuren heb je gewoon garantie.

Dit is overigens al je tweede topic waarin je vermeldt dat een product niet heel goed verpakt bij je aan is gekomen. In je vorige topic gaf je aan gerustgesteld te zijn, maar blijkbaar maak je je nu toch weer zorgen. Heeft dat een reden? Heb je slechte ervaringen uit het verleden met computerhardware?

[ Voor 20% gewijzigd door Hahn op 30-01-2026 19:28 ]

The devil is in the details.

• achtervoor
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 30-01 21:29
Bedankt voor snelle reactie! Begrijp ik daaruit goed dat bij aankoop ssd normaal is als de fabricage datum rond half jaar tot jaar ligt voor de aankoopdatum? Gaat mij vooral om te weten of dit te verwachten valt bij kopen van ssd zodat ik weet op wat en niet een risico is waar ik op moet letten.

Ja ik heb eerder gevraagd naar hoe staat van hoe RAM was verstuurd, maar of hetzelfde geldt voor een ssd weet ik dan nog niet. Dan vraag ik het liever voor de zekerheid in het geval het een probleem kan worden. Ik heb ook genoeg horrorverhalen gezien en gehoord door de jaren heen van onvoorizichtig omgaan met apparatuur en onderdelen. Dan ga ik er extra voorzichtig mee om als ik er nog niet voldoende over weet, zodat ik geen fouten maak.

Daarnaast schrik ik in algemeen van de manier waarop er bij pc-onderdelen wordt omgegaan bij het versturen. Voor mijn werk komt verzenden van producten die stuk goedkoper en steviger zijn dan pc-onderdelen aan bod en dat gaat best voorzichtiger, dus dan schrik er van als simpele maatregelen niet getroffen worden om de onderdelen te beschermen. Is ook anders dan wat fabrikanten aanraden. Dan is het goed om na te gaan of wat ik als normaal verwacht ook echt aansluit op wat nomaal is. :D

• Hahn
achtervoor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:39:
Bedankt voor snelle reactie! Begrijp ik daaruit goed dat bij aankoop ssd normaal is als de fabricage datum rond half jaar tot jaar ligt voor de aankoopdatum? Gaat mij vooral om te weten of dit te verwachten valt bij kopen van ssd zodat ik weet op wat en niet een risico is waar ik op moet letten.
Alles wat je koopt dat al langer dan een jaar op de markt is kan in principe een jaar of langer geleden geproduceerd zijn.

Ik let eigenlijk nooit bewust op productiedatums van producten die ik koop, zou me niks verbazen als een heleboel van mijn producten nog langer geleden zijn geproduceerd. Zolang het werkt maak ik me er niet druk over.
Ja ik heb eerder gevraagd naar hoe staat van hoe RAM was verstuurd, maar of hetzelfde geldt voor een ssd weet ik dan nog niet. Dan vraag ik het liever voor de zekerheid in het geval het een probleem kan worden. Ik heb ook genoeg horrorverhalen gezien en gehoord door de jaren heen van onvoorizichtig omgaan met apparatuur en onderdelen. Dan ga ik er extra voorzichtig mee om als ik er nog niet voldoende over weet, zodat ik geen fouten maak.

Daarnaast schrik ik in algemeen van de manier waarop er bij pc-onderdelen wordt omgegaan bij het versturen. Voor mijn werk komt verzenden van producten die stuk goedkoper en steviger zijn dan pc-onderdelen aan bod en dat gaat best voorzichtiger, dus dan schrik er van als simpele maatregelen niet getroffen worden om de onderdelen te beschermen. Is ook anders dan wat fabrikanten aanraden. Dan is het goed om na te gaan of wat ik als normaal verwacht ook echt aansluit op wat nomaal is. :D
Ook hierbij: zolang het heel aankomt zou ik me er niet druk over maken.

Bedrijven proberen altijd zo goedkoop en efficiënt mogelijk te verzenden. En daar nemen ze wat risico bij. Maar als ze onevenredig veel retouren krijgen omdat producten vaak beschadigd of total loss aankomen, dan zullen ze al snel hun verzending verbeteren, want het blijft altijd een kosten-baten afweging.

Dat ze je geheugen en SSD niet heel goed beschermd hebben verstuurd geeft waarschijnlijk aan dat het niet heel snel kapot gaat. En computerhardware kan ook wel tegen een stootje.

Dus zolang het werkt en er geen visuele schade is, zou ik me geen zorgen maken, ook voor komende aankopen ;)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01:33

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Garantie gaat pas in op datum aankoop, soms willen fabrieken wel een productie datum aanhouden (zeker als er geen bon is) maar goed dat is buiten om de wettelijke garantie.

Een ssd nieuwe in verpakking van jaar oud is niet minder slecht dan eentje van een maand oud van productie.

Si vis pacem, para bellum

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:00

FreakNL

Well do ya punk?

Ik heb in 2023 een 5 jaar oude SSD (lag nog bij me op de plank) in de laptop van een familielid geduwd. Werkt nog steeds nu….

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-02 16:37
Het familielid of de SSD? :+

• DePaul
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Ik hoop allebei :+

Veel, of eigenlijk alles wat je doet is volstrekt onbelangrijk. Het is echter heel belangrijk dat je het doet.

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

achtervoor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:39:
Ik heb het afgelopen half jaar 22 SATA en NVMe SSD's gekocht en ik heb voor de lol eens gekeken naar de aankoopdatum vs. de fabricagedatum voor zover ik die kon zien. Het gemiddelde is echt wel een serieus aantal maanden.

Vergeet niet, de reis van hardware van Azië naar hier is lang. Jij stapt in het vliegtuig en stapt twintig uur later uit aan de andere kant van de wereld. Dat kost je x duizend euro. Dat heb je ervoor over, want het is snel en enigszins comfortabel om zo te reizen. Voor een SSD met een winstmarge van een paar euro is dat veel te duur.

Dat spul wordt in een container geladen en met een langzame vrachtwagen naar de haven gereden. Daar komt 'ie in een storage area te staan, om even later (hoe lang??) op een containerschip geladen te worden. Dat containerschip gaat met de meest economische snelheid en via de meest economische route naar West-Europa. Dat is misschien 15-18 knopen en via het Suezkanaal. 18 Knopen is 33 km/h. Een passagiersvliegtuig zoals een 757 doet 850 km/h per uur afhankelijk van de wind enzo... En die hoeft niet via waterwegen.

Moet er weer eens een vloot van de Amerikaanse marine van de Med door het Suez kanaal? Dan moet er even gewacht worden. Schieten ze in die regio weer eens op elkaar? Dan gaan de insurance rates omhoog en is het goedkoper om het schip figure eight tracks te laten varen of "mowing the lawn" (paralelle banen) of zelfs helemaal stil te laten liggen want niet varen = geen brandstofkosten en soms ook lagere salarissen voor de crew want ze zijn niet aan het varen.

Anyway, na een tijdje komt die boot aan in Antwerpen, Rotterdam of Hamburg. De container met de SSD's wordt gelost en op een terrein geplaatst. Daar gaat de douane aan de gang en die geeft het vrij. Dan wordt die container op een vrachtwagen geladen naar de opslag van een importeur. Vanaf daar gaat het als pakket of pallet door naar een groothandel. Die verspreid het weer naar winkels. En dan gaat het uiteindelijk naar een consument.

En voila, zo ben je ineens tig maanden verder in de huidige 24/7 economie als er fysieke goederen bij betrokken zijn.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-02 16:40

Patriot

Fulltime #whatpulsert

achtervoor schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:21:
Ik heb recent een nieuwe interne ssd gekocht, maar voordat ik hem ga gebruiken heb ik de fabricage datum gecontroleerd om erachter te komen hoe oud de ssd is. Die kwam uit op bijna een jaar oud. is dit normaal voor een ssd of zou die recenter geproduceerd moeten zijn?

Voor de duidelijkeheid, de ssd is ongebruikt en zit nog in de verpakking. Zal dus een tijd in de opgeslag hebben gelegen. Als ik hem beter kan terugsturen en elders een nieuwere moet kopen doe ik dat liever nu, want het is erg belangrijk voor mij dat die ssd een flinke tijd mee gaat met de de huidige prijzen.
De meeste componenten van een desktop PC gaan niet achteruit als ze in opslag liggen, mits ze geen incidenten hebben meegemaakt die ze óók gewoon mee hadden kunnen maken als ze 2 weken terug waren gemaakt.
Daarnaast als 2e vraag, de ssd werd mij toegestuurd zonder vulling in de doos of andere bescherming zoals een luchtkussentje of papier. Is dat normaal voor een ssd? Ik dacht dat die best kwetsbaar kunnen zijn tijdens transport. Doosje waarin die zat was niet super groot, maar er was wel genoeg ruimte om te kunnen rondbewegen.
SSD's zijn niet heel erg gevoelig, maar er is een wereld van verschil tussen een klein beetje speling van de winkelverpakking in een omdoos en een losse NVMe-module in een veel te grote doos.

• Vishari Beduk
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-02 20:23

Vishari Beduk

loves f/1.8 primes

Bizar dit, heel topic over SSD's en niemand die het belangrijkste noemt: Electrostatic Discharge.
Dus hopelijk zat de SSD in een antie statische zak en heb jij de connectoren niet met je vinger aangeraakt.
Ik ben zelf zo iemand die zijn anti statisch mat met polsbandje gebruikt om een SSD te plaatsen. ;)

while :; do cat PROMPT.md | claude-code ; done

• Hahn
Vishari Beduk schreef op maandag 2 februari 2026 @ 18:33:
Bizar dit, heel topic over SSD's en niemand die het belangrijkste noemt: Electrostatic Discharge.
Dus hopelijk zat de SSD in een antie statische zak en heb jij de connectoren niet met je vinger aangeraakt.
Ik ben zelf zo iemand die zijn anti statisch mat met polsbandje gebruikt om een SSD te plaatsen. ;)
Hardware is vaak helemaal niet zo delicaat als je zou denken. Natuurlijk is voorzichtig doen nooit een slecht idee, maar zelfs al gooi je met een SSD en wrijf je 'm over je gezicht, geef ik je 99% kans dat 'ie het gewoon nog zal doen.

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:50
Nog een aspect wat nog niet genoemd wordt. SSD's en bijna alle computercomponenten hebben geen houdbaarheidsdatum. Bij het aanvullen van voorraad gaat dus de nieuwe vaak bovenop de voorraad die er nog ligt. In de retail bekend als FIFO vs FILO.

Meer ontopic een samsung SSD als voorbeeld wordt o.a. in een retailverpakking verkocht: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OimZ4zO.png

Een SSD is in pricipe niet gevoelig voor schokken en normale temperatuurschommelingen. Maar sommige mensen hechten er waarde aan dat dit doosje ook nog eens met vluelen handschoenen wordt behandeld. Maar dit is al prima bestand tegen normaal transport.
Waar ze niet tegen kunnen is buigen. maar dat zou met normaal transport geen issue mogen zijn.
Pagina: 1