opzoek naar alternatief om van tado af te gaan.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Tjalling123
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:37
vooraf wil ik iedereen alvast bedanken voor de reacties en tips. Ik heb al veel van anderen gelezen hierover op tweakers en andere plaatsen maar lees graag nog meer ervaringen van mensen die dit zelfde tado alternatief probleem hebben opgelost.

introductie

Zoals in het topic titel al benoemd willen wij net als waarschijnlijk vele andere tweakers graag van TADO af sinds het gedoe rond api limiet en abonnementen. Nu zijn wij bij TADO ooit uitgekomen omdat het eigenlijk niet goed warm werd in het huis dus gewoon de oude thermostaat erop en thermostaat knoppen word hem denk ik niet.
Nu gaan we binnenkort (lees dit voorjaar) een groot deel van de leidingen van de CV vervangen in verband met voorbereiden op warmtepomp en verbeteren van afgifte systeem( t10 radiatoren door t33 of convertoren vervangen bijvoorbeeld).
Hierbij willen we graag 20mm pex gaan gebruiken om dit toekomst bestendig te maken voor grote flow met warmte pompen. Dit lijkt mij het perfecte moment om ook de TADO de deur uit te doen. Nu weet ik alleen niet helemaal wat wel te kiezen. Nemen we weer slimme radiator knoppen of gaan we overal met gemotoriseerde kranen werken met draden terug naar 1 centrale ruimte? en qua merk wat is handig?

wat ik al gevonden heb en de voor en nadelen

Ik heb zelf al veel gevonden zoals:
  • tuya, moes deze lijkt erg mooi alleen kost dit veel tijd waarschijnlijk om dat je dan zelf met home assistant alles moet bouwen en hopen dat het blijft werken. En thermostaat met opentherm lijkt of zelfbouw met esphome voor 50 euro of niet bestaand te zijn en aan uit only
  • Plugwise super gaaf helaas wel erg duur
  • Honeywell lijkt wel goed te werken alleen en duur en minder slim lijkt het als dingen als tado en plugwise.
En dus nog een zelf met relays en van die alie ventielen zelf gaan prutsen.

mijn problemen met huidige opzet met tado(naast het feit dat het tado is)

Ik heb in verschillende ruimtes de radiator op een niet representatieve plaats zitten waardoor deze slecht te kalibreren of instellen is. Denk hierbij aan radiatoren onder het bureau als hij koud is is er niets aan de hand maar zodra hij gaat verwarmen blijft de warmte onder het bureau hangen en meet hij veel te hoog tot de warmte weg is. Bij kalibratie zou hij misschien goed meten bij verwarmen maar dan als er minder warmte vraag is meet hij weer te laag. Externe temperatuurs sensoren hangen al in veel ruimtes maar dan de zigbee tuya dingen compensatie hiermee zou fijn zijn op een manier waarbij het niet aan uit op de radiator is.

Ik heb momenteel weinig gegevens over wat de cv ketel gevraagd word. Deze pendelt momenteel en dit wil ik graag naar permanent draaien oplossen maar krijg ik niet voor elkaar met tado en de instellingen van de ketel. De domme Remeha thermostaat had gas verbruik wel iets stabieler maar had dan in aanvoer temp zelfde pendel achtig gedrag en stond 18h op een dag te verwarmen door gebrek aan kennis over de vraag. graag zou ik iets willen waar ik beter kan uitlezen of nog beter aansturen wat de ketel qua aanvoer temp etc doet we hebben namelijk ook een buiten voeler voor stooklijn maar daar lijkt tado ook niets mee te doen

probleem 3 met tado is eigelijk in prijs wij hebben dan met aanbieding en een lokale subsiedie bon het iets goedkoper kunnen krijgen maar ik heb effe omgerekend naar nu /laagste prijzen van de v3 sets en zouden rond de 500 euro aan waarde moeten hebben dit is eigenlijk wel teveel voor het verwarmen.

de wensen van de oplossing

eigenlijk wil ik dus het volgende van de oplossing
  • slim per ruimte verwarmen (hoeft geen auto presence detectie oid met coming home te kunnen)
  • de mogelijkheid om op een of andere manier te compenseren voor de temperatuur afwijking door knoppen onder objecten
  • volledig lokaal en niet afhankelijk van een fabrikant die later geld zoekt en toegang ontzegt tot dingen die we wel hadden
  • enigszins betaalbaar blijven met 9/10 knoppen(een paar met temperatuur compensatie extern) en thermostaat maximaal 400 euro
  • de cv de hele dag stabiel houden in gas verbruik geen pendelen en voor de vloer verwarming graag de temperatuur van het cv water ook de hele dag warm kunnen houden op 70c.(snachts mag hij lager)
  • controle/uitlees mogelijkheid van wat er nu gebeurt vanuit de thermostaat naar de cv voor inzicht in eventueel gek gedrag.

de vragen

heeft iemand ervaring met een oplossing die zoals ik wil de mogelijkheid bied lokaal de verwarmings % te regelen vanuit home assistant of een externe zigbee(tuya) temperatuur meter te gebruiken?
of heeft iemand zelf iets lopen bouwen met ventielen of anders en kan hier meer over vertellen wat de hoeveelheid werk en stabiliteit is?

en zijn er andere oplossingen die ik gemist heb die veel beter zijn voor mijn setup misschien of dingen die ik nog moet weten over bepaalde oplossingen die ik genoemd heb?

en eigenlijk de meest belangrijke wat moet ik nu kiezen als alternatief?
maar deze zal ik denk ik toch zelf moeten gaan beantwoorden.

context van het huis

Hieronder een afbeelding van hoe mijn verwarming er nu uitziet in huis, de tabel heeft meer details per ruimte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/reMlTJiyHWyUbgs0Be21CkDaktU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E8vJ6E0HNBcClFmEpdRxZLxy.png?f=fotoalbum_large context bij het diagram:
ruimteverwarmings typegewenste temperatuur bij koud weerstook moeiteaantekeningen
woonkamerVloer bij vewarming en t1019zeer weinigveel trippel glas aanwezig op zuiden en voor verwarming is zwarte tyleen vloerverwarming uit j80 met warmtewisselaar
keukenVloer bij verwarming en t1019weinig
gangradiator t2218midden/weinig
bijkeukenradiator t2215middenvraagt niet veel door de gewenste temperatuur maar als je het er wil opstoken gaat het moeizaam
Slaapkamer 3radiator t1019midden/veel
Slaapkamer 4radiator t2219middenheeft airco die voor verwarming word gebruikt vandaar midden anders veel is aanbouw zonder goede vloer isolatie
boven verdieping
Slaapkamer 1radiator t2219veelondermaatse radiator onder een bureau
badkamervloer zonder verdeler21weinigkleine vloerverwarming lus die met thermostaat knop direct gevoed word uit cv
Slaapkamer 2radiator t2219midden
studeerkamerradiator t2019midden
isolatie deelkwaliteitspecificatie
vloeruitstekend10cm piff+4cm epsbehalve in slaapkamer 4 vanwege dat dit een omgebouwde garage is.
wandenredelijk8-10cm spouw met glasvezel licht verzakt
glas benedenuitstekendtrippelglas hr+++ zonwerend
glas bovenredelijkhr++ zon werend
dak isolatieslecht2-4cm pur isolatie
cv ketel
intergas xtreme 36nieuw geplaatst eind 2025gaan in paar jaar tijd over op een warmte pomp all-electric oplossing na verbeteren afgifte en dak isolatie
en ons gas verbruik over vandaag ter verduidelijking van het pendelen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhXVYGr0QFj8iPzIdKXnGPsFITU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/i7p1JU8DWb1fpXyl7fVNrXL5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 1% gewijzigd door Tjalling123 op 30-01-2026 17:51 . Reden: Extra aanpassingen ]