Slimme hotel schakeling dimmer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• andredewaard
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 05-02 12:59
Op dit moment wordt ons nieuwbouw huis gebouwd en hebben wij gekozen voor 4 hotel schakelingen in de woonkamer/keuken. Dit zijn nu nog simpele schakelaars. In ons oude huis heb ik overal Hue lampen maar vindt ik het met gasten of effe snel zelf de lampen bedienen zonder telefoon toch altijd gekut, ook al heb ik van die Hue modules achter de schakelaars.

Uiteindelijk wil ik alle lampen 'smart' bedienen en zit ik te twijfelen tussen 3 opties.

https://ionindustries.com...gbee-master-slave-dimmer/
Dit is een master/slave opstelling en heb je aan beide kanten een volledige dimmer, je zit dan wel vast aan de zones die je vooraf aangelegd hebt, in dit geval 4. Maar kan je overal makkelijk dimmen met een draai knop of via de app.

https://www.ecobright.nl/...50w-ecodim-07-matter.html
Hier heb je aan 1 kant een volledige dimmer en kan je op de andere kant een puls drukker plaatsen. Ook nu zit je wel vast aan de zones die aangelegd zijn. Bij deze optie kan je aan 1 kant dimmen met draaiknop maar aan de andere kant via een puls drukker, vind ik niet optimaal werken. Al helemaal niet al moet ik dat uitleggen aan gasten.

Of toch alles weer via Hue en de Friends of Hue knoppen overal installeren. Je kan nu altijd lampen aan je zones toevoegen of een lamp aan een andere zone koppelen. Toch vind ik die puls drukkers niet ideaal maar is wel de meest flexibele optie.

Hebben jullie ervaring hiermee en wat zouden jullie aanraden?

Alle reacties

• Daam
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-02 14:41
Ik heb hier meerdere Busch Jaeger 6523 dimmers in hotelschakelingen thuis. Dat bevalt m.i. goed omdat het voor iedereen makkelijk te begrijpen is: aan de ene kant heb je de Busch Jaeger dimmer, aan de andere kant een normale hotelschakeling-/aan-aan-schakelaar.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:25
andredewaard schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:30:
Op dit moment wordt ons nieuwbouw huis gebouwd en hebben wij gekozen voor 4 hotel schakelingen in de woonkamer/keuken. Dit zijn nu nog simpele schakelaars. In ons oude huis heb ik overal Hue lampen maar vindt ik het met gasten of effe snel zelf de lampen bedienen zonder telefoon toch altijd gekut, ook al heb ik van die Hue modules achter de schakelaars.
[...]
Of toch alles weer via Hue en de Friends of Hue knoppen overal installeren. Je kan nu altijd lampen aan je zones toevoegen of een lamp aan een andere zone koppelen. Toch vind ik die puls drukkers niet ideaal maar is wel de meest flexibele optie.

Eerst eens goed bedenken wat je nou eigenlijk verwacht van de slimme verlichting.

Philips Hue is een van de ecosystemen met de meeste flexibiliteit, als het "niet lekker werkt" of voelt als "gekut" dan is er imho te weinig tijd besteed om uit te werken waarom een lamp ergens hangt en hoe je het wil bedienen.
Lukraak andere technische oplossingen in de plaats van Hue gebruiken gaat dat niet oplossen.

Hier heb ik dezelfde uitdaging met gasten (huisoppas). Dat heb ik opgelost door de lampen in de woonkamer automatisch aan te laten gaan als het donker wordt. Op de muur zit eenvoudige Hue Smart Button om licht uit te doen bij het naar bed gaan.
In de keuken gaat het licht automatisch aan met de bewegingssensor die Hue aan de lampen heeft toegevoegd. Zolang er iemand bezig is in de keuken brandt het licht en dat gaat vanzelf weer uit als niemand in de keuken is.

de slaapkamers hebben allemaal een eenvoudige aan/uit schakelaar of de Philips Hue Wall schakelaar.

Spel en typfouten voorbehouden

• andredewaard
@FredvZ niet eens met je uitleg. De lampen gaan hier automatisch aan als het donker wordt (30min voor zonsondergang) maar soms is het gewoon donkerder dan andere dagen ivm bewolking etc. Of soms heb je toch wat meer licht nodig dan anders omdat je even snel een klusje moet doen. Om dan je lampen via een normale dimmer even snel feller te zitten is imo stuk makkelijker dan de app zoeken, lampen zoeken, en die instellen.

Het werkt perfect zoals ik het nu heb met alleen Hue zolang het de normale rituelen zijn. Zodra dat even afwijkt is het toch makkelijker om de dimmer even te draaien als je er toch al naast staat.

• andredewaard
@Daam bedankt! Die dimmers zijn niet slim. Maar ik denk dat het prima is om op 1 plek te kunnen dimmen en de ander alleen aan/uit kan zetten inderdaad.

Ben vooral benieuwd hoe snel die “slave” dimmer werkt icm de master dimmer.

• kwibox
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 19:41
Hier is alles geautomatiseerd met homeassistant en divers fibaro inbouwspul. De muurschakelaars zijn gewoon aanwezig en functioneel (wel vervangen door pulsdrukkers), ook als homeassistant of het zwave netwerk plat ligt. Dat geld eigenlijk voor alles in dit huis; HA is een aanvulling op, geen vervanging voor gewone knopjes of bedieningen.

Mijn inziens is goede huisautomatisering onzichtbaar en moet het altijd werken zonder app, fancy dashboard of andere niet-standaard zaken.

Hoe dat zich concreet vertaald naar jouw situatie moet jezelf inschatten, maar ik zo bv eerder voor twee volledige dimmers kiezen, ook al is dat duurder.

Hier heb ik specifiek in de gang een hotel schakeling gemaakt met een dimmer. De dimmer zit centraal bij de lamp en word aangestuurd door twee (gewone) pulsdrukkers aan weerszijde van de gang.

@andredewaard is het dan geen betere oplossing om een centrale dimmer te hebben die je ook via zigbee/zwave aan kan sturen en vervolgens losse pulsdrukkers op de 4 punten? Dan kan je vanaf overal dimmen en schakelen.

[ Voor 11% gewijzigd door kwibox op 31-01-2026 16:11 ]

• FredvZ
  • Laatst online: 22:25
andredewaard schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 15:05:
Het werkt perfect zoals ik het nu heb met alleen Hue zolang het de normale rituelen zijn. Zodra dat even afwijkt is het toch makkelijker om de dimmer even te draaien als je er toch al naast staat.
Een Hue Tap Dial aan de muur gaat je daarbij helpen, of dimmerknoppen van andere merken: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt-draadloze-dimmer-zigbee

Spel en typfouten voorbehouden

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:35
Als je een slimme dimmer met draaiknop wilt zou je naar Ecodim kunnen kijken.
Maar dat voelt vreemd.

Een dimmer die je normaal uitbedraad en slim (zigbee) is, (bedraad) een hue lamp laten bedienen
terwijl je een zigbee schakelaar/dimmer bij mijn weten ook rechtstreeks aan een hue lamp kunt koppelen.

[ Voor 50% gewijzigd door Frappuccino op 31-01-2026 20:00 ]

• pentode
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18-02 20:52

pentode

illuster en luisterrijk

@andredewaard Het is GEEN Hotelschakeling. Als je aan een elektro monteur of elektricien vraagt deze aan te leggen, dan krijg je een heel ander soort schakeling. En daar we op de Tweakers site zitten, toch even dit rechtgeaard zeggen ehh zetten ;-P
"Hotelschakeling
Een wisselschakeling wordt vaak hotelschakeling genoemd, maar dat is eigenlijk een andere schakeling, de slaapkamerschakeling, die vooral in hotels wordt toegepast, vandaar de naam hotelschakeling. De hotelschakeling is bedoeld om in een kamer een lamp voor algemene verlichting of een lamp boven een wastafel, maar nooit gelijktijdig, in en uit te schakelen, en zodoende energie te besparen.

De hotelschakeling bestaat uit drie wisselschakelaars. De eerste twee schakelaars vormen een normale wisselschakeling: een bij de toegangsdeur en een bij het bed. De derde schakelaar wordt bij de wastafel geplaatst. Deze derde wisselschakelaar dient als keuzeschakelaar tussen de plafondlamp en de lamp boven de wastafel. Met deze schakelaar kan het licht dus niet uitgeschakeld worden, dat gebeurt via de beide andere schakelaars."

Wiki Bron: Wisselschakeling

De mens leert. De mensheid niet.

• Vliegvlug
  • Laatst online: 00:03

Vliegvlug

Flight Simple

andredewaard schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 15:30:

Ik zie dat Shelly hier nog niet genoend is en daar ben ik zelf erg blij mee.

Shelly Dimmer Gen4
Deze dimmer is op allerlei manieren te verbinden; Wi‑Fi, Bluetooth, Zigbee
En zowel via een fysieke knop als via een app te bedienen; via de cloud met de Shelly app maar ook lokaal via Home Assistent of een andere home automation systeem en de bijhorend app.

Zelf ben ik er initieel zelfs helemaal lostaand mee begonnen nadat mijn dimmer defect was gegaan en bleek dat een vervangende dimmer van de fabrikant van het schakelmateriaal iets van honderd euro moest kosten.
Toen een Shelly dimmer gekocht als vervanger omdat die destijds maar 25 euro kostte en deze eerst best lang helemaal zonder app of iets gebruikt omdat er een webinterface op de dimmer zelf draait. Daar kan je gewoon naar verbinden met een browser op IP en daarmee de dimmer bedienen. Ook vind ik het super handig dat je daar een aan/uit schema kan instellen, handig voor als ik op vakantie ben.

Ben pas later met HA aan de slag gegaan en met de bijbehorende app is het bedienen natuurlijk makkelijker maar het hoeft dus niet per se!
Plus de fysieke knop blijft gewoon werken ook als home automation systeem of zelfs je hele netwerk thuis is uitgevallen.
Bovendien kan je er in principe zoveel fysieke knoppen op aansluiten als je wilt, die ook allemaal de lamp kunnen dimmen.

Makkelijk in te bouwen ook achter een lichtknop of in de centraaldoos als daar ruimte is.

[ Voor 4% gewijzigd door Vliegvlug op 01-02-2026 00:38 ]

Pagina: 1