Hulp oorzaak WiFi haperingen opzoeken

Pagina: 1
Acties:

• jurjenvb
  • Registratie: April 2015
  • Niet online
Beste Tweaker,

Ik hoop dat jij mij kan helpen, want ik heb van alles geprobeerd de afgelopen maanden. Maar het is mij niet gelukt om 't op te lossen. Ik hoop dat onderstaand iemand herkent en een suggestie heeft.

Vanuit KPN hebben we 1 Gb aan glasvezel liggen dat via XPS-PON het huis binnen komt en is aangesloten op een V10A router (zit op meest recente update). Daaraan zitten 3 witte WiFi-punten verbonden (hebben laatste update gehad). De afgelopen maanden af en toe in meer of minder mate last van slechte WiFi in de zin dat de verbinding weg viel. En dat is de afgelopen tijd niet veel beter geworden. Contact gehad met KPN, na 1ste en 2de keer reset op fabriekinstellingen van glasvezelkastje, router en WiFi-punten geen verbeteringen van beeld. Vanuit KPN is er niks geks te zien en is alles in orde. WiFi lijkt ook de juiste kanalen te kiezen uit zichzelf voor zowel 2,4 en 5 Ghz verbinding.

Waar loop ik tegenaan (geldt voor laptop/desktop/PS5/mobiel):
- Geen dataverbinding, wel WiFi verbinding. De verbinding is er, maar er gaat geen data heen en weer. Meestal voor enkel seconden, soms langer (bijvoorbeeld een minuut).
- WiFi die computer niet meer herkent. Dan komt de verbinding helemaal niet meer terug en moet ik WiFi aan/uitzetten of opnieuw opstarten om verbinding te krijgen.
- WiFi-signaal valt even weg. Voor alle apperaten geen WiFi-verbinding voor meestal enkele seconden en daarna is het weer terug.

En dit is ad random, kan midden in een Teams-gesprek zijn of in een game (dit kan voor 1 laptop gelden of 1 laptop en mobiel of meerder apparaten tegelijk; alle variaties zijn mogelijk).

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:32
zijn die witte wifi punten bedraad of draadloos verbonden?

CISSP! Drop your encryption keys!

• jurjenvb
  • Niet online
@laurens0619 Dank voor je reactie. Alle 3 de WiFi-punten zijn draadloos verbonden per instructie van KPN en is door helpdesk ook bevestigd

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 11:05
Tja, KPN spullen, dus KPNs probleem.
Draadloze WiFi punten kunnen het probleem verergeren, omdat ze zelf weer draadloos met de V10A router moeten communiceren.
En hiervoor gebruiken ze dezelfde 2.4 en 5 Ghz die je andere apparaten ook gebruiken.
Kan je niet proberen wat meer apparatuur bedraad aan te sluiten?
Bij voorkeur zowel de Wifi punten alsook niet mobiele apparatuur, zoals TV, PS5 en desktop?
Minder apparaten op de Wifi, betekent meer ruimte voor de andere apparaten die alleen met Wifi werken.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:19

JdM

Humbled

Zou het kunnen dat er twee apparaten DHCP staan uit te delen? Typisch storingsgedrag wat daarbij hoort.
Installeer de app fing (of een andere netwerk scanner) en geef de lijst eens weer van alle gevonden/actieve apparaten (in het gunstigste geval de actieve apparaten tijdens de storing).
Als je de lijst stuurt, geef dan ook de LAN ip-adressen mee in je plaatje/beschrijving.

[ Voor 28% gewijzigd door JdM op 30-01-2026 13:38 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maak even een tekening van je netwerk en alle aangesloten apparaten maakt het iets inzichtelijker van wat er zou kunnen spelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• laurens0619
Kun je eens een plaatje posten uit de Experiabox?
Als het goed is laat dat een topologie plaatje zien met onderliggende signaalsterktes

zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: https://uploads-eu-west-1.insided.com/kpn-nl/attachment/999cc845-b735-4b19-a18e-7eb13f408b0a.jpg

• Frogmen
  • Niet online
Heb je 2 keer een Experia in je netwerk dat lijkt mij niet goed of er moet op 1 in ieder geval DHCP uit staan maar dan nog. Daar zit dus waarschijnlijk je probleem haal die eens weg en kijk of je probleem verdwijnt.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• JdM

JdM

Humbled

Frogmen schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:02:
Heb je 2 keer een Experia in je netwerk dat lijkt mij niet goed of er moet op 1 in ieder geval DHCP uit staan maar dan nog. Daar zit dus waarschijnlijk je probleem haal die eens weg en kijk of je probleem verdwijnt.
Je hebt niet door dat dit een voorbeeldplaatje is?

• Frogmen
  • Niet online
JdM schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:19:
[...]

Je hebt niet door dat dit een voorbeeldplaatje is?
Je hebt gelijk verwarrend en niet goed opgelet.

• FredvZ
  • Laatst online: 20:18
jurjenvb schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:06:
Ik hoop dat jij mij kan helpen, want ik heb van alles geprobeerd de afgelopen maanden. Maar het is mij niet gelukt om 't op te lossen. Ik hoop dat onderstaand iemand herkent en een suggestie heeft.
Dit lijkt een inkoppertje:
jurjenvb schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:50:
Alle 3 de WiFi-punten zijn draadloos verbonden [...]
Grote kans dat het beter werkt met een tussen de Experiabox en de wifipunten.

Spel en typfouten voorbehouden

• jurjenvb
  • Niet online
Excuses voor de late reactie, t leven kwam even tussendoor. Maar ieder geval dank voor de suggesties

@GarBaGe Dank voor de suggestie, dat heb ik bekeken. En het is mijn plan Z. Maar gezien het eerder zonder problemen heeft gewerkt, heeft dat sterk de voorkeur.

@JdM Die analyzer laat ik vanavond lopen, dan staan alle apparaten aan en krijg je het beste beeld.

@JdM @Frogmen @laurens0619@FredvZ Bijgevoegd het plaatje wat jullie bedoelen denk... Plus een meer inzichtelijk lijstje van wat er allemaal aangesloten kan zijn (in dit voorbeeld mist de PS5, maar ik denk dat t idee wel duidelijk is.

[ Voor 9% gewijzigd door jurjenvb op 01-02-2026 15:24 ]

• jurjenvb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i7SAuxuvm1bf_YcmlpavqrWK4aQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4hywhERAdSMGgkaFwG9zEG84.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q7PMVCYLAr92dQtuafP_JaQMaCM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91VHQvCotCghHSzKNnwjdleV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx8FvujHJpTEAUJ_UhVtRPnAOX8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cu01IC9yPgjzvwjAD3KwnoIf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door jurjenvb op 01-02-2026 15:19 ]

• reinier68
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19:17
@jurjenvb Wat zijn die KPN Stroomnet MT2360 adapters? Toch geen netwerk over 220v draden? Die troep hadden ze in 2018 al in de container moeten gooien. Als je die hebt, meteen eruit halen. Heel storingsgevoelige dingen.
Kan je die wifi extenders ook bedraad aansluiten? Al is het maar tijdelijk.
Zelf heb ik een pesthekel aan extenders op deze manier. beter gebruik je acces points.

[ Voor 21% gewijzigd door reinier68 op 01-02-2026 22:33 ]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Je hoeft geen IP-adressen weg te halen in screenshots, bij elke KPN-klant zitten apparaten op 192.168.2.x.

• laurens0619
Beetje jammet dat er op die screenshots niet meer te zien wat de signaalsterkte ervan is.

Kun je dat ergens andere vinden?

• JdM

JdM

Humbled

De LAN ip-adressen zijn wel zinvol om die te laten staan, kunnen we vanaf hier toch niks mee anders dan gebruiken voor de analyse.

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:57
Die MT2360 was al jaren geleden verouderd :'(

Als ze niet zijn voorzien van een eigen sleutel kunnen ze ook nog eens verbinding maken met vergelijkbare adapters bij buren, wat allerlei problemen kan veroorzaken.

• laurens0619
hcQd schreef op zondag 1 februari 2026 @ 19:03:
Die MT2360 was al jaren geleden verouderd :'(

Als ze niet zijn voorzien van een eigen sleutel kunnen ze ook nog eens verbinding maken met vergelijkbare adapters bij buren, wat allerlei problemen kan veroorzaken.
Ja dat is een hele goede!
Ik zou die er eens uittrekken idd/encryptie op zetten

• sanzut
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18:29

sanzut

It's always christmas time

Ik heb heel lang vergelijkbare problemen gehad. Werkelijk geen pijl op te trekken.
Uiteindelijk ontdekt dat het alleen voorkwam als de settopbox van de TV aan stond op lineaire/live TV.
De settopbox was bekabeld aangesloten op een switch die geen IGMP snooping bleek te ondersteunen. Settopbox anders aangesloten waardoor deze wel op een compatible device was aangesloten, sindsdien 0 problemen.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Als het aanstaat: probeer IPv6 eens uit te zetten op je ExperiaBox (aan de internetkant).

• jurjenvb
  • Niet online
@reinier68 Dank voor het meedenken. Dat zijn inderdaad die witte stekkers in t stopcontact waarmee we TV bij de TV krijgen. Want helaas is bekabeld geen optie op dit moment. Daarnaast heeft het altijd (sinds <2010) altijd prima bij ons gewerkt. Ik hou ze in het achterhoofd.

En helaas heb ik niet genoeg aansluitpunten/kabels liggen om de WiFi-punten bekabeld aan te sluiten, dus die laat ik voor nu achterwege (plan Z)

@jadjong@JdM Ha, weer iest geleerd. Ik post nieuwe screenshots met LAN adressen...

@laurens0619 Ja, ik denk dat ik dat wel ergens kan vinden. Zo ja, dan staat er in de volgende post een screenshot van bij

@hcQd @laurens0619 Ha, dat wist ik niet. En de KPN helpdesk heeft hier ook niet over gezegd. Ik denk dat ik ga proberen om via de WiFi-punten TV te regelen. Want ook de DVS zijn niet meer verkrijgbaar voor zover ik kan zien bij KPN https://www.kpn.com/telev.../draadloze-verbindingsset

@sanzut Dank voor t meedenken, maar volgens mij maak ik geen gebruik van een switch? Maar ik hou m in t achterhoofd.

@Beekforel Jazeker, die staat aan. KPN geeft aan die zeker niet uit te zetten. Waar komt jouw advies vandaan? Ik begrijp niet hoe dit van invloed kan zijn?

• jurjenvb
  • Niet online
Update aan waarnemingen:

Wat we merken en zien is dat als ik bijvoorbeeld aan t werk ben en iemand anders zet een PS of computer aan, dan langer of korter het internet bij mij wegvalt en daarna weer terug komt. 't Lijkt wel alsof router dan de boel aan het herschikken is en dan weer verbinding en data door laat naar mij.

Dit naast de andere waarnemingen

• reinier68
@jurjenvb
Dat de KPN je niet goed informeert is standaard. De KPN helpdesk is een treurige aangelegenheid waar kennis totaal ontbreekt.

Die stekker dingen waren in 2018 al slecht, en vallen steeds meer bij bosjes uit. Volgens mij ook verkrijgbaar als DVS200 oid.

Ik zou eerst alles wat je niet nodig hebt uit je netwerk uit zetten. Gooi tijdelijk (al is het voor een paar uur, wat UTP kabels door je huis naar je TV en de extenders. Als dat stabiel is, dan ga je steeds weer een ding toevoegen tot je instabiliteit ziet.

• jurjenvb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJYC-VPVytmYJQFdvSmyYqh_Y5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WaangafAmJWwGINZDoXB3KZI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUkysSHhEobv2tjbj3V4fIDTaPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UgI79AickSV44cz7vtkiUjbV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEN1ThRVHhTJIRALYMMtolBSN9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SMoupgjQdDl33MJnCgwOVL5e.jpg?f=fotoalbum_large

• laurens0619
@jurjenvb
De hypothese is dat je buren/ergens in de straat ook opeens powerline gebruiken.
Die dingen gaan voorbij de meterkast en zo kan het netwerk van je buurman opeens 1 groot netwerk worden met 2 dhcp servers etc etc.
Dan krijg je idd rare situaties.

Is natuurlijk maar een hypothese maar ik zou de test zonder powerline eens proberen

• jurjenvb
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7R_eO1h6nKWijbKA87GorJyCu9w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XbyEoRuYIW6WDybk4kvNeuIX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NKzFXAMALMGtNhGXSPhJFaZh3PU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4GYriZTxQ2eBnf8f2379qdOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_yS-dz6OVAstGJQOPstPzVhHbR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mnNemI7QVS10YruzMAAj4xu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pVzaRE9RfQ1QL1iJlAV6EYTkaEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nwulHRjhn8kNo1n3aG26Zp8a.jpg?f=fotoalbum_large

• reinier68
@jurjenvb
Stuur ook even je DHCP scope door.
Ik zie gene overlap in IP adressen, maar ben wel even benieuwd hoe eea in je router staat ingesteld.
Graag incl gateway en het IP adres van de router zelf.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:16
Trek nou gewoon kabels naar die plekken waar je WiFi nodig hebt, koppel die kabels aan een AP en je hebt overal goede WiFi.
Kun je ook nog op plekken waar een laptop/PC/Spelcomputer staat een wandcontactdoosje (desnoods opbouw) maken waar je die apparaten bedraad op aan kunt sluiten.
Bekabeld internet is altijd beter en in zowat alle gevallen heb je de volle snelheid.
De WiFi ruimte komt steeds voller te zitten (de buren hebben ook WiFi), plus dat er nog tig andere oorzaken kunnen zijn die de WiFi signalen door de lucht kunnen storen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Nu online

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

@jurjenvb ik had echt zeer vage af en toe issues, vooral via telefoon maar af en toe ook op Windows. Sinds IPv6 uit is, is alles stabiel.

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:18
reinier68 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:29:
Die stekker dingen waren in 2018 al slecht, en vallen steeds meer bij bosjes uit. Volgens mij ook verkrijgbaar als DVS200 oid.
DVS/PLC/Powerline 200 adapters zijn natuurlijk stokoud en gebruikt niemand meer serieus.
Er zijn nu modernere versies welke ook compatibel zijn met de KPN DVS adapters.
Het kan nog steeds een mogelijk oplossing zijn waarbij je kabel net mag/kan/wil gebruiken.
Powerline AV2

• JdM

JdM

Humbled

Dat overzicht uit de kpn router laat maar de helft zien, is het nog gelukt om de fing app/ andere netwerkscanner te installeren?

• laurens0619
Yaksa schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 17:53:
Trek nou gewoon kabels naar die plekken waar je WiFi nodig hebt, koppel die kabels aan een AP en je hebt overal goede WiFi.
Kun je ook nog op plekken waar een laptop/PC/Spelcomputer staat een wandcontactdoosje (desnoods opbouw) maken waar je die apparaten bedraad op aan kunt sluiten.
Bekabeld internet is altijd beter en in zowat alle gevallen heb je de volle snelheid.
De WiFi ruimte komt steeds voller te zitten (de buren hebben ook WiFi), plus dat er nog tig andere oorzaken kunnen zijn die de WiFi signalen door de lucht kunnen storen.
Tuurlijk kabels zijn beter maar mesh is echt niet zon drama hoor mits je goede dekking hebt.

Als een client via een bedraad ap is verbonden dan is dat RF & kabel
Ga je via mesh is dat RF & RF

Als je RF zo vervuild is, dan gaat een wifi op een bedraad accesspoint ook ruk zijn.

Met een beetje goede RF planning (liefste deficated backhaul) en vooral goede verbinding tussen de mesh accesspoints kun je prima verbinding krijgen.

Perfect? Nee zeker niet maar voor legio mensen goed genoeg. Grootste uitdaging is mesh tussen verdiepingen waar trappengat vaak een uitkomst is

Pagina: 1