Vraag

• FredRaketje
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 12:21
Mijn vraag
..Hoe kan ik de cel beperken tot MAX 40 karakters en dat het opgesplitst wordt bij een spatie, en niet elk getal of woord ineens bij 40ste karakter afhakt? Nu krijg ik woorden die niet bestaan :-(. En indien mogelijk het vervolg van deze tekst in de cel eronder. Tot alle tekst in opgesplitst van 1 cel is opgesplitst in meerdere cellen van max 40 karakters.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Office 365 Versie 2502

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Opsplitsen tot 40karakters, maar volgende tekst komt in de cel ernaast ipv eronder( dit is nu niet zo'n probleem ) maar knipt alle getallen en woorden in willekeurige stukken ipv bij een spatie.

Beste antwoord (via FredRaketje op 30-01-2026 13:59)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

FredRaketje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:43:
Het is idd een bestaande tekst die reeds in excel staat en overgezet moet worden naar een andere excel.. Ik kopieer die tekst die dan uit meerdere cellen bestaat en plak dit in het andere excel waar ik geen aanpassingen kan aanbrengen en welke maar 40 tekens per cel aankan, daar staat alles dan netjes onder elkaar. Echter nu moet ik dit handmatig allemaal splitsen om verstaanbare tekst in elke cel te krijgen.
Als je dit niet te vaak hoeft te doen en als het niet te veel regels zijn in je bronbestand, dan zou ik voor een quick-and-dirty oplossing gaan waarbij je per bron-regel de tekst op de gewenste manier opsplitst (met een macro of regexen zoals hierboven genoemd) en dat je die kopieert naar de doel-sheet. Dan de volgende regel, enz. Dan hoef je in elk geval niet te veel te klooien met kijken wanneer regel 1 klaar is en je met regel 2 kunt beginnen.

Maar als het heel veel data is of als je dit dagelijks/wekelijks doet, dan moet je er nog wat meer moeite tegenaan gooien om het steeds in één keer netjes om te zetten en te kopieeren. Maar de methode blijft hetzelfde denk ik. Als je een beetje kunt programmeren is een macro (desnoods in een losse, derde sheet die je voor de omzetting gebruikt) naar mijn idee het makkelijkste.
Of pak het probleem bij de bron aan en maak een nieuwe, betere versie van de sheet die je niet kunt aanpassen :).

Zo scherp als een voetbal!

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:40
De standaard functie "Tekstterugloop" in Celeigenschappen > Uitlijning > Tekstconfiguratie voldoet niet?

Spel en typfouten voorbehouden

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Nu online

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Kijk eens naar de optie ‘Tekst naar kolommen’, misschien dat je daar iets mee kunt.

Maar wil je nou 40 karakters maximaal of toch stiekem 42-46 karakters maximaal? Excel zal niets contextafhankelijks kunnen doen op dat vlak vrees ik, dat zul je echt handmatig moeten doen. Excel weet niet wat woorden zijn en wat tekst is, als je snapt wat ik bedoel.

[ Voor 19% gewijzigd door Icephase op 30-01-2026 09:45 ]

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13

ThunderNet

Flits!

Icephase schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:43:
Kijk eens naar de optie ‘Tekst naar kolommen’, misschien dat je daar iets mee kunt.

Maar wil je nou 40 karakters maximaal of toch stiekem 42-46 karakters maximaal? Excel zal niets contextafhankelijks kunnen doen op dat vlak vrees ik, dat zul je echt handmatig moeten doen. Excel weet niet wat woorden zijn en wat tekst is, als je snapt wat ik bedoel.
Met regular expressions kun je de string opsplitsen op de eerste spatie of leesteken na 39 karakters, of de laatste bij meer dan 40 karakters.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Icephase
  • Nu online

Icephase

ThunderNet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Met regular expressions kun je de string opsplitsen op de eerste spatie of leesteken na 39 karakters, of de laatste bij meer dan 40 karakters.
Kijk, weer wat geleerd! Mooie toevoeging aan Excel, met ingang van versie 365 :)

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

FredRaketje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:38:
Mijn vraag
..Hoe kan ik de cel beperken tot MAX 40 karakters en dat het opgesplitst wordt bij een spatie, en niet elk getal of woord ineens bij 40ste karakter afhakt? Nu krijg ik woorden die niet bestaan :-(. En indien mogelijk het vervolg van deze tekst in de cel eronder. Tot alle tekst in opgesplitst van 1 cel is opgesplitst in meerdere cellen van max 40 karakters.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...Office 365 Versie 2502

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...Opsplitsen tot 40karakters, maar volgende tekst komt in de cel ernaast ipv eronder( dit is nu niet zo'n probleem ) maar knipt alle getallen en woorden in willekeurige stukken ipv bij een spatie.
Kan je misschien toelichten wat je precies probeert te bereiken (dus waarom je dit wil)? Want wat je vraagt (met name het opsplitsen in meerdere regels/cellen) zou misschien wel kunnen met macro's, maar dan haal je jezelf een hoop gedoe op de hals.

Bestaat de tekst uit 'vrije invoer' van een gebruiker, of haal je de tekst ergens anders vandaan (uit een bestaande lijst bijvoorbeeld)? Is er een harde limiet voor die 40 tekens om een of andere reden, bijvoorbeeld omdat dat weer ergens anders gebruikt wordt? Of is het puur voor de opmaak, zodat de tekst niet breder wordt dan een bepaalde grens? Voor dat laatste kan je idd beter kijken naar een hogere cell in combinatie met automatische terugloop, die kan dit allemaal al voor je regelen.

Met wat meer context door antwoorden op de vragen hierboven is er misschien wel een handigere oplossing dan wat je nu probeert te doen.

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

ThunderNet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Dat werkt voor de eerste stap, maar daarmee wordt het wel heel ingewikkeld (onmogelijk?) om een string over meerdere cellen uit te smeren. Dus in de eerste cell de eerste zeg 37 tekens, dan daaronder (of naast) de volgende max 40, tellend vanaf de 37 waar de cell daarvoor het heeft afgebroken, enz. En wat als je maar 1 cell nodig hebt, hoe pak je dan een eventuele volgende tekst voor die cell of wat doe je met de witruimte die dan overblijft?
(dat laatste hangt nogal van de toepassing af, maar ik verwacht iets van een factuur-layout o.i.d. ;) ).

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:13

ThunderNet

Flits!

Reptile209 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Dat werkt voor de eerste stap, maar daarmee wordt het wel heel ingewikkeld (onmogelijk?) om een string over meerdere cellen uit te smeren. Dus in de eerste cell de eerste zeg 37 tekens, dan daaronder (of naast) de volgende max 40, tellend vanaf de 37 waar de cell daarvoor het heeft afgebroken, enz. En wat als je maar 1 cell nodig hebt, hoe pak je dan een eventuele volgende tekst voor die cell of wat doe je met de witruimte die dan overblijft?
(dat laatste hangt nogal van de toepassing af, maar ik verwacht iets van een factuur-layout o.i.d. ;) ).
Door de formule gewoon door te kopieeren over die cellen?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

ThunderNet schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:10:
[...]

Door de formule gewoon door te kopieeren over die cellen?
Maar hoe weet de formule/regex in bijv de 3e cell dan waar de eerste en de tweede gebleven zijn? Dan heb je volgens mij al snel weer hulpcellen nodig met iets van een regel-teller, of een positie-in-de-string-marker om de regex verder te laten gaan. Het is vast allemaal wel te doen, maar wordt al heel snel heel rommelig denk ik. En ik vraag me af of het uiteindelijke doel van TS dat nodig heeft (danwel of Excel daar de juiste tool voor is) :P.

Ik bedoel het dus specifiek voor deze regel uit de OP:
FredRaketje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 09:38:
[...] En indien mogelijk het vervolg van deze tekst in de cel eronder. Tot alle tekst in opgesplitst van 1 cel is opgesplitst in meerdere cellen van max 40 karakters. [...]
Dus als voorbeeld moet "The quick brown fox jumps over the lazy dog. The quick brown fox jumps over the lazy dog." er zo uit komen:
code:
1
2
3
4
1234567890123456789012345678901234567890
The quick brown fox jumps over the lazy
 dog. The quick brown fox jumps over        // moet je ook nog bedenken of de spatie op pos 1 moet worden opgegeten of niet
the lazy dog.

[ Voor 36% gewijzigd door Reptile209 op 30-01-2026 10:27 ]

• Icephase
  • Nu online

Icephase

Reptile209 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:19:
[...]

Maar hoe weet de formule/regex in bijv de 3e cell dan waar de eerste en de tweede gebleven zijn? Dan heb je volgens mij al snel weer hulpcellen nodig met iets van een regel-teller, of een positie-in-de-string-marker om de regex verder te laten gaan. Het is vast allemaal wel te doen, maar wordt al heel snel heel rommelig denk ik. En ik vraag me af of het uiteindelijke doel van TS dat nodig heeft (danwel of Excel daar de juiste tool voor is) :P.

Ik bedoel het dus specifiek voor deze regel uit de OP:

[...]
Dan zou je toch het aantal karakter in de eerste cel kunnen tellen en dat dan als input gebruiken voor de tweede cel met de regex formule? Enzovoorts. Of denk ik dan te simpel?

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Icephase schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:27:
[...]

Dan zou je toch het aantal karakter in de eerste cel kunnen tellen en dat dan als input gebruiken voor de tweede cel met de regex formule? Enzovoorts. Of denk ik dan te simpel?
Ja, dat kan in basis prima, maar wordt snel ingewikkelder (of met veel hulpcellen die het ook rommelig maken). En helemaal als er zometeen niet één lange string is, maar een rijtje van 4 die allemaal in stukjes van 40 tekens onder elkaar moeten worden opgeknipt (factuur met meerdere positie-regels bijvoorbeeld). Maar dat moet @FredRaketje even toelichten in de use-case die hij in zijn hoofd heeft. :)

• FredRaketje
Het is idd een bestaande tekst die reeds in excel staat en overgezet moet worden naar een andere excel.. Ik kopieer die tekst die dan uit meerdere cellen bestaat en plak dit in het andere excel waar ik geen aanpassingen kan aanbrengen en welke maar 40 tekens per cel aankan, daar staat alles dan netjes onder elkaar. Echter nu moet ik dit handmatig allemaal splitsen om verstaanbare tekst in elke cel te krijgen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Reptile209
  • Nu online

Reptile209

- gers -

FredRaketje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:43:
Als je dit niet te vaak hoeft te doen en als het niet te veel regels zijn in je bronbestand, dan zou ik voor een quick-and-dirty oplossing gaan waarbij je per bron-regel de tekst op de gewenste manier opsplitst (met een macro of regexen zoals hierboven genoemd) en dat je die kopieert naar de doel-sheet. Dan de volgende regel, enz. Dan hoef je in elk geval niet te veel te klooien met kijken wanneer regel 1 klaar is en je met regel 2 kunt beginnen.

Maar als het heel veel data is of als je dit dagelijks/wekelijks doet, dan moet je er nog wat meer moeite tegenaan gooien om het steeds in één keer netjes om te zetten en te kopieeren. Maar de methode blijft hetzelfde denk ik. Als je een beetje kunt programmeren is een macro (desnoods in een losse, derde sheet die je voor de omzetting gebruikt) naar mijn idee het makkelijkste.
Of pak het probleem bij de bron aan en maak een nieuwe, betere versie van de sheet die je niet kunt aanpassen :).

• FredRaketje
Reptile209 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Spijtig genoeg kan ik geen nieuwe betere versie maken daar dit buiten mijn bevoegdheid valt, en het zijn heel veel teksten die zo moeten worden ingevoerd. daarom zocht ik een snellere en makkelijkere manier dan handmatig dit op te lossen. Al 200 teksten gedaan, maanden mee bezig geweest, nog 600 te gaan. Betreft artikelbeschrijvingen die in andere excel moeten komen waarop een beperking per regel is gezet, denk om labels erna van te maken.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FredRaketje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 12:21:
[...]
... denk om labels erna van te maken.
Ik zou dat eerst eens duidelijk hebben. Voor hetzelfde zit je hier te knoeien wat al lang niet meer van toepassing is. Misschien is het hele labelsysteem wel vernieuwd waardoor dit niet meer van toepassing is.

• dix-neuf
  • Registratie: Juli 2018
  • Niet online
Als je met Excel 365 of Excel 2024 werkt en de lange tekst staat in A2, dan kom je met onderstaande oplossing aardig in de buurt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
Typ
in A4:  =ALS(LENGTE($A$2)>=50;TEKST.VOOR(LINKS($A$2;50);" ";-1);$A$2)
in A5:  =ALS(LENGTE($A$2)>=50;TEKST.VOOR(DEEL($A$2;SOM(LENGTE($A$4:$A4))+2;50);" ";-1);"")
in A6:  =ALS(LENGTE($A$2)>=50;TEKST.VOOR(DEEL($A$2;SOM(LENGTE($A$4:$A5))+2;50);" ";-1);"")
in A7:  =ALS(LENGTE($A$2)>=50;TEKST.VOOR(DEEL($A$2;SOM(LENGTE($A$4:$A5))+2;50);" ";-1);"")
enz.
Je kunt ook A5 met de vulgreep naar beneden kopiëren.

[ Voor 3% gewijzigd door dix-neuf op 30-01-2026 14:40 ]

Pagina: 1