Kleurenprinter. Laser of inktank?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 16:15
Ik zoek een?
Kleurenprinter. Laser of inktank?

Wat is je budget?
Ongeveer 400 euro, minder mag altijd. Aankoopkost is 1 ding, maar ook de running cost (inkt/toner) is nog een ander ding.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het helemaal gehad met inktjet printers die, op het moment dat je iets wilt printen, het niet doen omdat de printkop verstopt is of omdat de cartridge op is. Verder is de running cost met de inktcartridges mij veel te hoog.
De printers werden tot nu toe gebruikt voor voornamelijk documenten, facturen, etc... we printen eigenlijk niet zo veel en de printer stond regelmatig wel eens langer dan een week stil. Nu de kinderen groter worden en naar school beginnen te gaan, merk ik dat we meer en meer beginnen printen (schoolwerk, kleurplaten, knutselafbeeldingen,...) naast ook nog gewoon de normale documenten en administratie van vroeger die ook blijft. Kleurprinten is een must en we printen ook standaard in kleur.

Allereerst wil ik dus een printer die gewoon correct en goed print zonder gedoe als ik iets wil printen.
Voor deze eis, wint een laserprinter "hands down". Toner droogt niet op, geen printkoppen die verstopt raken, duidelijk! Ik lees veel positiefs over simpele Brother zwart-wit laserprinters, maar over de kleurenprinters vind ik veel minder terug.

Als 2e wil ik geen te hoge running cost (inkt/toner).
Dit is wel even verschieten...
Als ik het 123inkt huismerk variant neem van de Brother TN-423 toner lijn met 1x zwart en de 3 kleuren, dan komt die set op €327.50 euro :o . Ook al kom je daar lang mee toe, dan blijft een enorme aankoop. Voor die prijs koop je gewoonweg weer een nieuwe basis laserprinter met starterset toner inclusief...
Als ik daar dan tegenover zet: de Epson Ecotank serie 102 XL inktank flesjes, eveneens een 123inkt huismerk set met 1x zwart (127ml) en de 3 kleuren (70ml), komt dat op €21.50.
Voor de prijs van 1 tonervervanging kan ik dus 15 sets van die inktflesjes kopen. Dat is net geen 2 liter
zwarte inkt en net iets meer dan 1 liter van elke kleur.

Ik zit dus serieus in dubio welke richting uit te gaan:
Laser met geen gedoe van verstopte koppen, en werkt gewoon wanneer hij moet werken. Maar ik kan voor mezelf die kost van die toners moeilijk verantwoorden ten aanzien van de inkttank. De inkttank wordt met lengtes voorsprong de goedkoopste optie als je de running cost meetelt... zolang hij blijft werken...

Ik was in eerste instantie wel gevonden voor een kleurenlaser omwille van geen gedoe met verstopte printkoppen en we printen toch niet zo veel, maar nu ik de inkt/toner prijzen eens goed bekijk en rekening houdt met het gegeven dat we meer gaan printen, dus
- meer inktverbruik, dus inktkost wordt belangrijker in het oordeel
- meer printen is minder stilstandtijd, dus kleiner risico op verstopte printkoppen
ben ik toch weer 50/50 tussen de 2 technologieën.

Als het een inkttank wordt, dan ben ik er ook niet vies van om er voor te zorgen dat ik elke 2 dagen zeker iets afprint (iets waar ik in het verleden geen aandacht voor had) en om dat zelfs met een scriptje te doen. Alleen is het me niet duidelijk in welke mate dit het risico verkleint op verstopte printkoppen en in welke mate er sowieso een restrisico blijft bij vloeibare inkt (desondanks 2-daagse prints).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gewone thuisomgeving, printer in netwerk (bedraad of wifi)

Graag jullie raad en inzichten. Thx!

Alle reacties

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu ja ik gebruik al nu een paar jaar een Epson Ecotank printer die inderdaad wel eens af en toe last had van verstopte kanalen, maar oke, ik print dan ook misschien hooguit 2 a 3 keer per jaar eens een kleurenpagina. Maar op zich laten zich die kanaaltjes dan toch weer door de printer zelf activeren na een spoelbeurt door de printer zelf. Alleen dus bij normaal gebruik en b.v. een paar keer per maand in kleur printen dan heb je dat probleem niet met verstopte kanaaltjes. .

Tja, dan het hele inktgebeuren, laatst nog voor ik meen 25 euro een compleet zet met flesjes inkt gekocht en gemiddeld met zwart soms wel 1 jaar doe met toch wel redelijk wat printen per maand. Ook het bijvullen gaat eigenlijk heel gemakkelijk zonder geknoei en je ook tussentijds even snel kan bijvullen. Enigste is wel de 1ste aanschaf van een Eco-printer is best hoog maar zet je dan de inktprijs ertegenop dan heb je die hoge aanschafprijs zo verdient.

En ja let wel, als je een tijdje een lasercardrigde niet gebruikt kan die toner ook gaan klitten en je dan die cardrige weer moet gaan schudden om die toner weer te ontklitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 29-01-2026 23:32 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:01
Misschien ben ik een beetje verward met het beeld en ervaring van mijn eigen kinderen die naar school gaan. Maar die printen nooit wat, die leveren tegenwoordig alles digitaal aan. En als ze al wat printen is het alleen een verslag in zwart wit. En als het in kleur moet doen ze dat vaak op school zelf.

Met andere woorden moeten je kinderen echt zo veel printen voor school of is het meer voor het gemak? En kunnen ze bepaalde zaken niet op hun school printen? Dat scheelt ook weer kosten.

En moet je zelf ook alles in kleur printen per se? Is dat vereist/nodig of meer gemak ook? Want tuurlijk is het mooier en netter maar ook duurder ja. Ikzelf heb besloten om alle facturen en brieven in zwart te printen met mijn laserprintertje die het prima doet na zelfs soms een half jaar niet gebruikt te zijn. Dat is wel minder mooi. Maar werkt prima en scheelt ook veel geld. Ook op de toner.

Dus bedenk ook goed wat echt nodig is!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:20
Is een 2e hands kleuren laserprinter niet een optie? Dan spaar je een hoop kosten uit.

En bedenk dat nieuwe printers nooit met een volle cartridge worden geleverd, of met een capaciteit met 30% van de vervangers.

Hattrick: Thorgal Eagles

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:16
Je bent vergeten uit te rekennen wat je printjes per pagina kosten over de levensduur.

Leuk dat je voor x bedrag 2 liter inkt kunt kopen, maar hoeveel printjes haal je daar uit vs die lasertoner?

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:46
Wij zaten in precies dezelfde situatie, gaan we voor inkttank of laser.
Vanwege dezelfde ervaringen met inktjet printers, hadden we toch besloten om een laser printer te kopen, aangezien de toners lang meegaan en er veel prints uit kunnen halen gekozen om gelijk voor een kleuren laser te gaan.

Ik had op marktplaats gekeken en vond een Brother DCP-L3520CDWE, die werd aangeboden door een aardige gepensioneerde man die laser printers reviseerde en weer door verkoopt met volle toners.
Zo ook deze printer die we bij hem hebben opgehaald in omgeving Hoorn, voor €130 met nieuwe toners erin. Deze set toners Brother TN-248 kost bij 123inkt nu €150 8)7

Hij heet De Brother Reviseur op markplaats.
Misschien is dit een optie?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf idd ook lang voor de keus gestaan na jarenlang fijne ervaring met een zwart-wit laser printer toen ik toch wat meer kleur wilde. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een Epson EcoTank en op zich voldoet het prima voor af en toe gebruik, zoals ook @Roel1966 aangeeft zit je alleen wel af en toe met verstopte kanalen en dat schoonmaken lijkt leuk maar je verliest daarmee tegelijk ook wel flink wat inkt. Ik probeer dus wel echt elke maand een mooie kleurenafdruk te maken om dat te voorkomen. Liever een mooie foto extra uitgeprint dan de inkt voor 5 foto's weggooien om de boel te reinigen is een beetje het idee.

Maar zolang dat goed voor je is, zou ik het inderdaad houden bij inkttank, puur omdat laser in kleur idd ook een ander prijskaartje heeft.

youtube.com/@hisrep

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:32
Ik kwam dit nog tegen:

Kooky Craftables: Epson Just Changed the EcoTank: Don't Buy the Wrong One!

[ Voor 18% gewijzigd door The_Doman op 30-01-2026 11:50 ]

• disco-stu
@ betreft de kinderen en het afdrukken voor school
Ja we zitten nog maar aan het begin van de schoolcarrière en het is een beetje onduidelijk hoe dit in de toekomst evolueert. Het zal ook van school tot school en van leerkracht tot leerkracht afhangen. We betrappen onszelf er alleszins op dat wij als ouders zelf al meer gaan afdrukken van extra taakjes/oefeningen omdat er van school uit al niet veel werk (te weinig) komt. De printbehoeft is dus aan het stijgen.

@betret of het wel allemaal kleur moet zijn. Neen moeten in de strikte zijn niet. Een factuur kan je idd ook in het zwartwit afdrukken. Maar een paar andere dingen willen we wel in kleur willen afdrukken. Dus dan heb je nu eenmaal een kleurenprinter nodig. Voor de rest wil ik er eerlijk gezegd ook niet te veel van wakker liggen om bij elke afdruk te moeten kiezen tussen zwart-wit of kleur. "Moeten" is het dus niet maar het is wel een keuze die ik duidelijk maak. Als de keuze voor laser valt ga ik er waarschijnlijk wel iets zuiniger op zijn en wel trachten af en toe eens zwart-wit te selecteren. Hoe dan ook moet hij kleur kunnen.

@ betreft de 2dehands laserprinter
Ja dit zou kunnen en verlaagt de initiële aankoopprijs, maar ik verschiet vooral van de prijs van een nieuwe toner als de huidige op is. en dit factor blijft ook bij een 2dehands printer die vroeg of laat nieuwe toners nodig heeft.
Dit puntje lijkt me niet echt relevant in het vraagstuk laser versus inktank

@betreft het vraagstuk hoeveel printjes nu uit 2 liter inkt kunnen komen.
Goede vraag. Mij leek het zo expliciet duidelijk dat je met 2liter inkt wel véél meer zou kunnen drukken dan met 1 toner, maar ik ga daarmee misschien te kort door de bocht en daarmee weet ik nog niet hoeveel meer exact.

Ik heb hieronder eens de total cost of ownership uitgewerkt ifv een aantal afdrukken (dus prijs initiële aankoop + inkt/toner bijvullingen).
Ik heb voor beide optie een ongeveer gelijk printer gekozen met vergelijkbare functies.

Inktank: Epson Ecotank ET-3950 €374
(hierbij worden reeds flesjes 2x zwart + 1x elke kleur meegeleverd, 2x7500 afdrukken zwart en 6000 kleur)

Naderhand extra inkt: Epson 102 inktflessen set XL huismerk 127ml+3x70ml €21.5
Het aantal afdrukken (genormaliseerd 5% dekking) dat ik hiervoor terugvind is 7500 zwart en 6000 kleur.

Brother MFC-L8690CDW €415
(hierbij worden reeds een toner set TN-421 meegeleverd met respectievelijk 1x3000 zwart en 1800 kleur)

Naderhand extra toner: Brother TN-423 toner set XL huismerk €327.5
Het aantal afdrukken (genormaliseerd 5% dekking) dat ik hiervoor terugvind is 7250 zwart en 4500 kleur.

Als ik voor beide printers dan de “total cost of ownership” bereken i.f.v. een aantal afdrukken:
Meetpunt# print B-W# prints kleurTOC LaserTOC Inktank
130001800 € 415.00 € 374.00
2102506300 € 742.50 € 395.50
31750010800 € 1,070.00 € 395.50
42475015300 € 1,397.50 € 417.00
53200019800 € 1,725.00 € 438.50
63925024300 € 2,052.50 € 460.00
74650028800 € 2,380.00 € 481.50

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-01 23:47
pardon??? 75.000 printjes in 7 jaar? dat zijn 10.000 printjes per jaar, oftewel bijna 30 printjes per dag? Elke dag 7 jaar lang. Zoveel printen we bij ons op kantoor met 25 man niet eens.....

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 30-01-2026 19:20 ]

• disco-stu
Is die tabel nu zo moeilijk te interpreteren?

Een meetpunt komt niet overeen met een jaar... Ik heb abstractie gemaakt van tijd.

Ik heb de meetpunten vastgelegd bij elke vervanging van toner bij de laserprinter (omdat een tonervervanging veel duurder is dan een set flesjes) en dan bij datzelfde meetpunt gekeken hoeveel flesjes inkt de inktank nodig heeft om aan dezelfde hoeveelheid prints te komen.

Meetpunt 1 is na aanschaf van de printer en hoeveel prints je kan doen met de bijgeleverde inkt/toner.
Meetpunt 2 is na aanschaf eerste extra tonerset en die opgebruiken.
Meetpunt 3 na 2e tonerset, etc.

De inktank optie is dus al van bij aanschaf iets goedkoper. Naarmate je dan toner/inkt gaat verbruiken divergeren de beide "total cost of ownership" cijfers meer en meer van elkaar.
De inktank optie is dus zowel in asnschafprijs als in (en vooral) verbruikskost veel goedkoper.

Voor diegenen die stellen dat een inktank maar een paar jaar levensduur heeft en een laser veel langer meegaat: Het is zelfs zo dat als je 1 tonervervanging doet bij de laserprinter, deze optie bijna even duur is als een nieuwe inktank printer te kopen in geval de originele stuk zou gaan.

Qua verbruikskost wint de inktank dus hands down.
De hamvraag voor mij blijft nog altijd het risico op en gedoe ten gevolge van verstopte printkoppen, en dan vooral in welke mate dit risico gereduceerd door consistent om de paar dagen iets te printen (een soort van testpagina die alle kleuren en kanaaltjes aanspreekt).

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:58
Hier een EcoTank 2860 en die doet het gewoon, ook als hij al even stil heeft gestaan. Gekocht op Amazon met een extra set inkt voor nog geen €200.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14:29

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf de 2870 en ook hier geen enkel probleem en prima prints. Ik heb gezien dat als je echt professioneler wil, je bij het volgende model Epson al snel meer dan het dubbele kwijt bent, dus zelf zou ik met jouw gebruik / eisenlijstje denk ik niet hoger gaan dan rond die €200 @disco-stu

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1