Kleurenprinter. Laser of inktank?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• disco-stu
  • Registratie: September 2025
  • Laatst online: 06:44
Ik zoek een?
Kleurenprinter. Laser of inktank?

Wat is je budget?
Ongeveer 400 euro, minder mag altijd. Aankoopkost is 1 ding, maar ook de running cost (inkt/toner) is nog een ander ding.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb het helemaal gehad met inktjet printers die, op het moment dat je iets wilt printen, het niet doen omdat de printkop verstopt is of omdat de cartridge op is. Verder is de running cost met de inktcartridges mij veel te hoog.
De printers werden tot nu toe gebruikt voor voornamelijk documenten, facturen, etc... we printen eigenlijk niet zo veel en de printer stond regelmatig wel eens langer dan een week stil. Nu de kinderen groter worden en naar school beginnen te gaan, merk ik dat we meer en meer beginnen printen (schoolwerk, kleurplaten, knutselafbeeldingen,...) naast ook nog gewoon de normale documenten en administratie van vroeger die ook blijft. Kleurprinten is een must en we printen ook standaard in kleur.

Allereerst wil ik dus een printer die gewoon correct en goed print zonder gedoe als ik iets wil printen.
Voor deze eis, wint een laserprinter "hands down". Toner droogt niet op, geen printkoppen die verstopt raken, duidelijk! Ik lees veel positiefs over simpele Brother zwart-wit laserprinters, maar over de kleurenprinters vind ik veel minder terug.

Als 2e wil ik geen te hoge running cost (inkt/toner).
Dit is wel even verschieten...
Als ik het 123inkt huismerk variant neem van de Brother TN-423 toner lijn met 1x zwart en de 3 kleuren, dan komt die set op €327.50 euro :o . Ook al kom je daar lang mee toe, dan blijft een enorme aankoop. Voor die prijs koop je gewoonweg weer een nieuwe basis laserprinter met starterset toner inclusief...
Als ik daar dan tegenover zet: de Epson Ecotank serie 102 XL inktank flesjes, eveneens een 123inkt huismerk set met 1x zwart (127ml) en de 3 kleuren (70ml), komt dat op €21.50.
Voor de prijs van 1 tonervervanging kan ik dus 15 sets van die inktflesjes kopen. Dat is net geen 2 liter
zwarte inkt en net iets meer dan 1 liter van elke kleur.

Ik zit dus serieus in dubio welke richting uit te gaan:
Laser met geen gedoe van verstopte koppen, en werkt gewoon wanneer hij moet werken. Maar ik kan voor mezelf die kost van die toners moeilijk verantwoorden ten aanzien van de inkttank. De inkttank wordt met lengtes voorsprong de goedkoopste optie als je de running cost meetelt... zolang hij blijft werken...

Ik was in eerste instantie wel gevonden voor een kleurenlaser omwille van geen gedoe met verstopte printkoppen en we printen toch niet zo veel, maar nu ik de inkt/toner prijzen eens goed bekijk en rekening houdt met het gegeven dat we meer gaan printen, dus
- meer inktverbruik, dus inktkost wordt belangrijker in het oordeel
- meer printen is minder stilstandtijd, dus kleiner risico op verstopte printkoppen
ben ik toch weer 50/50 tussen de 2 technologieën.

Als het een inkttank wordt, dan ben ik er ook niet vies van om er voor te zorgen dat ik elke 2 dagen zeker iets afprint (iets waar ik in het verleden geen aandacht voor had) en om dat zelfs met een scriptje te doen. Alleen is het me niet duidelijk in welke mate dit het risico verkleint op verstopte printkoppen en in welke mate er sowieso een restrisico blijft bij vloeibare inkt (desondanks 2-daagse prints).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gewone thuisomgeving, printer in netwerk (bedraad of wifi)

Graag jullie raad en inzichten. Thx!

Alle reacties

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Nu ja ik gebruik al nu een paar jaar een Epson Ecotank printer die inderdaad wel eens af en toe last had van verstopte kanalen, maar oke, ik print dan ook misschien hooguit 2 a 3 keer per jaar eens een kleurenpagina. Maar op zich laten zich die kanaaltjes dan toch weer door de printer zelf activeren na een spoelbeurt door de printer zelf. Alleen dus bij normaal gebruik en b.v. een paar keer per maand in kleur printen dan heb je dat probleem niet met verstopte kanaaltjes. .

Tja, dan het hele inktgebeuren, laatst nog voor ik meen 25 euro een compleet zet met flesjes inkt gekocht en gemiddeld met zwart soms wel 1 jaar doe met toch wel redelijk wat printen per maand. Ook het bijvullen gaat eigenlijk heel gemakkelijk zonder geknoei en je ook tussentijds even snel kan bijvullen. Enigste is wel de 1ste aanschaf van een Eco-printer is best hoog maar zet je dan de inktprijs ertegenop dan heb je die hoge aanschafprijs zo verdient.

En ja let wel, als je een tijdje een lasercardrigde niet gebruikt kan die toner ook gaan klitten en je dan die cardrige weer moet gaan schudden om die toner weer te ontklitten.

[ Voor 8% gewijzigd door Roel1966 op 29-01-2026 23:32 ]

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:58
Misschien ben ik een beetje verward met het beeld en ervaring van mijn eigen kinderen die naar school gaan. Maar die printen nooit wat, die leveren tegenwoordig alles digitaal aan. En als ze al wat printen is het alleen een verslag in zwart wit. En als het in kleur moet doen ze dat vaak op school zelf.

Met andere woorden moeten je kinderen echt zo veel printen voor school of is het meer voor het gemak? En kunnen ze bepaalde zaken niet op hun school printen? Dat scheelt ook weer kosten.

En moet je zelf ook alles in kleur printen per se? Is dat vereist/nodig of meer gemak ook? Want tuurlijk is het mooier en netter maar ook duurder ja. Ikzelf heb besloten om alle facturen en brieven in zwart te printen met mijn laserprintertje die het prima doet na zelfs soms een half jaar niet gebruikt te zijn. Dat is wel minder mooi. Maar werkt prima en scheelt ook veel geld. Ook op de toner.

Dus bedenk ook goed wat echt nodig is!

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:44
Is een 2e hands kleuren laserprinter niet een optie? Dan spaar je een hoop kosten uit.

En bedenk dat nieuwe printers nooit met een volle cartridge worden geleverd, of met een capaciteit met 30% van de vervangers.

Hattrick: Thorgal Eagles

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:46
Je bent vergeten uit te rekennen wat je printjes per pagina kosten over de levensduur.

Leuk dat je voor x bedrag 2 liter inkt kunt kopen, maar hoeveel printjes haal je daar uit vs die lasertoner?

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-02 16:01
Wij zaten in precies dezelfde situatie, gaan we voor inkttank of laser.
Vanwege dezelfde ervaringen met inktjet printers, hadden we toch besloten om een laser printer te kopen, aangezien de toners lang meegaan en er veel prints uit kunnen halen gekozen om gelijk voor een kleuren laser te gaan.

Ik had op marktplaats gekeken en vond een Brother DCP-L3520CDWE, die werd aangeboden door een aardige gepensioneerde man die laser printers reviseerde en weer door verkoopt met volle toners.
Zo ook deze printer die we bij hem hebben opgehaald in omgeving Hoorn, voor €130 met nieuwe toners erin. Deze set toners Brother TN-248 kost bij 123inkt nu €150 8)7

Hij heet De Brother Reviseur op markplaats.
Misschien is dit een optie?

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:03

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf idd ook lang voor de keus gestaan na jarenlang fijne ervaring met een zwart-wit laser printer toen ik toch wat meer kleur wilde. Uiteindelijk ben ik gegaan voor een Epson EcoTank en op zich voldoet het prima voor af en toe gebruik, zoals ook @Roel1966 aangeeft zit je alleen wel af en toe met verstopte kanalen en dat schoonmaken lijkt leuk maar je verliest daarmee tegelijk ook wel flink wat inkt. Ik probeer dus wel echt elke maand een mooie kleurenafdruk te maken om dat te voorkomen. Liever een mooie foto extra uitgeprint dan de inkt voor 5 foto's weggooien om de boel te reinigen is een beetje het idee.

Maar zolang dat goed voor je is, zou ik het inderdaad houden bij inkttank, puur omdat laser in kleur idd ook een ander prijskaartje heeft.

youtube.com/@hisrep

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Ik kwam dit nog tegen:

Kooky Craftables: Epson Just Changed the EcoTank: Don't Buy the Wrong One!

[ Voor 18% gewijzigd door The_Doman op 30-01-2026 11:50 ]

• disco-stu
@ betreft de kinderen en het afdrukken voor school
Ja we zitten nog maar aan het begin van de schoolcarrière en het is een beetje onduidelijk hoe dit in de toekomst evolueert. Het zal ook van school tot school en van leerkracht tot leerkracht afhangen. We betrappen onszelf er alleszins op dat wij als ouders zelf al meer gaan afdrukken van extra taakjes/oefeningen omdat er van school uit al niet veel werk (te weinig) komt. De printbehoeft is dus aan het stijgen.

@betret of het wel allemaal kleur moet zijn. Neen moeten in de strikte zijn niet. Een factuur kan je idd ook in het zwartwit afdrukken. Maar een paar andere dingen willen we wel in kleur willen afdrukken. Dus dan heb je nu eenmaal een kleurenprinter nodig. Voor de rest wil ik er eerlijk gezegd ook niet te veel van wakker liggen om bij elke afdruk te moeten kiezen tussen zwart-wit of kleur. "Moeten" is het dus niet maar het is wel een keuze die ik duidelijk maak. Als de keuze voor laser valt ga ik er waarschijnlijk wel iets zuiniger op zijn en wel trachten af en toe eens zwart-wit te selecteren. Hoe dan ook moet hij kleur kunnen.

@ betreft de 2dehands laserprinter
Ja dit zou kunnen en verlaagt de initiële aankoopprijs, maar ik verschiet vooral van de prijs van een nieuwe toner als de huidige op is. en dit factor blijft ook bij een 2dehands printer die vroeg of laat nieuwe toners nodig heeft.
Dit puntje lijkt me niet echt relevant in het vraagstuk laser versus inktank

@betreft het vraagstuk hoeveel printjes nu uit 2 liter inkt kunnen komen.
Goede vraag. Mij leek het zo expliciet duidelijk dat je met 2liter inkt wel véél meer zou kunnen drukken dan met 1 toner, maar ik ga daarmee misschien te kort door de bocht en daarmee weet ik nog niet hoeveel meer exact.

Ik heb hieronder eens de total cost of ownership uitgewerkt ifv een aantal afdrukken (dus prijs initiële aankoop + inkt/toner bijvullingen).
Ik heb voor beide optie een ongeveer gelijk printer gekozen met vergelijkbare functies.

Inktank: Epson Ecotank ET-3950 €374
(hierbij worden reeds flesjes 2x zwart + 1x elke kleur meegeleverd, 2x7500 afdrukken zwart en 6000 kleur)

Naderhand extra inkt: Epson 102 inktflessen set XL huismerk 127ml+3x70ml €21.5
Het aantal afdrukken (genormaliseerd 5% dekking) dat ik hiervoor terugvind is 7500 zwart en 6000 kleur.

Brother MFC-L8690CDW €415
(hierbij worden reeds een toner set TN-421 meegeleverd met respectievelijk 1x3000 zwart en 1800 kleur)

Naderhand extra toner: Brother TN-423 toner set XL huismerk €327.5
Het aantal afdrukken (genormaliseerd 5% dekking) dat ik hiervoor terugvind is 7250 zwart en 4500 kleur.

Als ik voor beide printers dan de “total cost of ownership” bereken i.f.v. een aantal afdrukken:
Meetpunt# print B-W# prints kleurTOC LaserTOC Inktank
130001800 € 415.00 € 374.00
2102506300 € 742.50 € 395.50
31750010800 € 1,070.00 € 395.50
42475015300 € 1,397.50 € 417.00
53200019800 € 1,725.00 € 438.50
63925024300 € 2,052.50 € 460.00
74650028800 € 2,380.00 € 481.50

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-02 19:44
pardon??? 75.000 printjes in 7 jaar? dat zijn 10.000 printjes per jaar, oftewel bijna 30 printjes per dag? Elke dag 7 jaar lang. Zoveel printen we bij ons op kantoor met 25 man niet eens.....

[ Voor 6% gewijzigd door 107mb op 30-01-2026 19:20 ]

• disco-stu
Is die tabel nu zo moeilijk te interpreteren?

Een meetpunt komt niet overeen met een jaar... Ik heb abstractie gemaakt van tijd.

Ik heb de meetpunten vastgelegd bij elke vervanging van toner bij de laserprinter (omdat een tonervervanging veel duurder is dan een set flesjes) en dan bij datzelfde meetpunt gekeken hoeveel flesjes inkt de inktank nodig heeft om aan dezelfde hoeveelheid prints te komen.

Meetpunt 1 is na aanschaf van de printer en hoeveel prints je kan doen met de bijgeleverde inkt/toner.
Meetpunt 2 is na aanschaf eerste extra tonerset en die opgebruiken.
Meetpunt 3 na 2e tonerset, etc.

De inktank optie is dus al van bij aanschaf iets goedkoper. Naarmate je dan toner/inkt gaat verbruiken divergeren de beide "total cost of ownership" cijfers meer en meer van elkaar.
De inktank optie is dus zowel in asnschafprijs als in (en vooral) verbruikskost veel goedkoper.

Voor diegenen die stellen dat een inktank maar een paar jaar levensduur heeft en een laser veel langer meegaat: Het is zelfs zo dat als je 1 tonervervanging doet bij de laserprinter, deze optie bijna even duur is als een nieuwe inktank printer te kopen in geval de originele stuk zou gaan.

Qua verbruikskost wint de inktank dus hands down.
De hamvraag voor mij blijft nog altijd het risico op en gedoe ten gevolge van verstopte printkoppen, en dan vooral in welke mate dit risico gereduceerd door consistent om de paar dagen iets te printen (een soort van testpagina die alle kleuren en kanaaltjes aanspreekt).

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:12
Hier een EcoTank 2860 en die doet het gewoon, ook als hij al even stil heeft gestaan. Gekocht op Amazon met een extra set inkt voor nog geen €200.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb zelf de 2870 en ook hier geen enkel probleem en prima prints. Ik heb gezien dat als je echt professioneler wil, je bij het volgende model Epson al snel meer dan het dubbele kwijt bent, dus zelf zou ik met jouw gebruik / eisenlijstje denk ik niet hoger gaan dan rond die €200 @disco-stu

youtube.com/@hisrep

• disco-stu
Ik ben er ondertussen toch voor 90% over uit dat het geen laserprinter gaat worden. Het grote voordeel van laser blijft wel degelijk: geen risico op verstopte printkoppen, maar die enorme kost voor nieuwe toners kan ik niet echt verteren.

Als ik een inktank printer neem en
- ik ga er vanuit dat die het zolang volhoudt als het aantal afdrukken dat ik normaal zou kunnen maken met een hypothetische laserprinter met de uit fabriek meegeleverde toners
- en als de printkoppen van de inktank printer op dat moment onherstelbaar verstopt geraken

... dan is het op dat moment ongeveer even duur om een nieuwe inktank printer te kopen ten aanzien van een nieuwe set toners in de hypothetische situatie van de laserprinter waarvan ik de basis set toners heb opgebruikt.

Ik heb even de Epson Ecotank en de Canon Maxify printers vergeleken en de voorkeur gaat daarbij uit naar de Epsons omdat deze pigment zwarte inkt en dye inkt voor kleuren gebruiken (de Canons gebruiken pigment voor alles). Dit maakt de inkt van Epson wat goedkoper en de dye inkts geven ook betere kans om verstopte printkop nozzles terug vrij te krijgen.

Ik neig momenteel naar de duurdere ET-3950 boven de goedkopere ET-2950 omwille van
- echte gesloten papierlade in de printer voor 250 pagina's (ET-3950) versus een open achterklep voor 100 pagina's (ET-2950). Dit vond ik eigenlijk een dealbreaker bij de ET-2950.
- zou volgens Epson meer gebouwd zijn op levensduur: 100.000 prints voor de ET-3950 versus 50.000 prints voor de ET-2950 (ik weet dat dat een zeer arbitrair getal is, maar goed het geeft wel "iets" aan van bouwkwaliteitverschil)
Verder kan de ET-3950 ook dubbelzijdig scannen (op zich geen vereiste voor mij) en wordt die geleverd met 1 flesje zwarte inkt extra (dit trek ik gewoon af van het prijsverschil tussen de 2 printers in de overweging).

Ik laat nog kort bezinken. Ik zie dat ik toch net de soldenkortingen heb gemist en dat er net een cashback actie is afgelopen, dus even bekijken of er een nieuwe actie start.

Sowieso wil ik wel maximaal inzetten op preventie van verstopte printkoppen door geautomatiseerd bv. wekelijks een geplande onderhoudspagina af te laten drukken die alle kleuren in alle nozzles gebruikt en dus de inkt ververst.

Bedankt voor alle input tot nu toe!

• RiDo78
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Naar aanleiding van jouw TCO tabel vraag ik mij af waarom je nauwelijks tot geen inkjet printers bij bedrijven ziet, daar is het vooral kleuren-laser wat de klok slaat. Het prijsverschil is gewoon te groot.

Maar wat wel een ding is, mijn Epson inkjet-printer (WF-3520) vind het wel erg leuk om met inkt te spelen. Vervang je een cartridge dan gaat hij standaard het 'inktsysteem voorbereiden' waarbij hij kostbare inkt letterlijk 'down the drain' spoelt. Voor mijn printer heeft 123inkt speciale 'reinigingscartridges' om verstoppingen te voorkomen en verhelpen, maar door de spilzucht van de printer zijn die dingen niet heel effectief. Zo had ik eens een cartridge met nog 14% vulling en verstopte kanalen. Dus ik haal vervang alle cartriges door de reinigingsvarianten en draai een paar reinigingscycli tot het resultaat goed is. Daarna plaats ik de oorspronkelijke cartriges terug. De printer ziet meteen de wissel en gaat het inktsysteem 'voorbereiden'. Op zich wel positief natuurlijk, dan kan de printer meteen met inkt gaan printen ipv. met gekleurde reinigingsvloeistof. Maar het trok wél die gele cartridge in één teug leeg. 14% aan inkt zo de afvoerbak in.

Dus alleen bij een grondige verstopping kunnen die cartriges uitkomst bieden. Anders kun je net zo goed met de reguliere inkt gaan ontstoppen.
Sowieso wil ik wel maximaal inzetten op preventie van verstopte printkoppen door geautomatiseerd bv. wekelijks een geplande onderhoudspagina af te laten drukken die alle kleuren in alle nozzles gebruikt en dus de inkt ververst.
Bedenk in dat geval dat de printer bij een normale afdruk maar een paar van de spuitkanaaltjes gebruikt. Daarom zie je op 'gewone' afdrukken vaak geen afwijkingen en blijkt de printer bij foto's ineens wel verstopt te zijn. Dus bedenk goed wat voor onderhoudspagina je afdrukt. Kun je geautomatiseerd een 'spuitkoppencontrole'-pagina afdrukken dan is dat prima. Bij voorkeur meerdere van die schema's op één pagina. Zo niet, dan zul je periodiek een hoge kwaliteit foto moeten afdrukken. Bedenk in dat geval dat je elke keer het inkt voor een foto-afdruk weggooit; iets wat je bij een laserprinter niet gedaan zou hebben.

Tot slot: mijn 12 jaar oude inkjetprinter gebruikte ik vroeger zeer regelmatig maar tegenwoordig mag de printer blij zijn om af en toe een retourlabel of een verdwaalde kleurplaat af te drukken (zeg dat ik per maand een stuk of 5 gewone pagina's print). Hij mag dan graag inkt verspelen, maar hij is nog nooit echt verstopt geweest. Meestal is een verstopping met een of hooguit twee reinigingscycli te verhelpen. Wel is het zo dat de printer twee keer per week automatisch wordt ingeschakeld (hij schakelt mee met het dockingstation) en hij voert dan altijd even een poetsbeurt van de koppen uit. In contrast met de reiniging lijkt dat amper inkt te kosten. Het kan dus wel lonen om te kijken naar een meer high-end / business model dan naar een consumentenprintertje.
Ter volledigheid:
  • First printing date: 2014/07/09
  • Color pages: 1509
  • BW pages: 708
Dus over de gehele leeftijd van dat ding heeft hij gemiddeld zo'n 15 pagina's per maand afgedrukt.

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

@RiDo78 er is een verschil tussen inktjet en inkttank printers. Ik heb denk ik elke maand minimaal 1-2 printjes per maand, en sowieso is mijn verbruik niet veel groter, en zie echt op geen enkele manier nog problemen of verstoppingen. Bij laserprinters is het inderdaad echt 100% geen verstoppingen meer, maar die zijn kostentechnisch ook pas interessant als je veel meer afdrukt.

Voor gewoon huis, tuin- en keukengebruik is een inkttankprinter echt een uitkomst. Veel minder fragiel/beschadiding/verstoppingsgevoelig, en toch relatief lage kosten.

youtube.com/@hisrep

• RiDo78
  • Niet online
DeNachtwacht schreef op maandag 2 februari 2026 @ 11:32:
@RiDo78 er is een verschil tussen inktjet en inkttank printers.
Feitelijk heb je gelijk, maar in de praktijk is een inkttank-printer gewoon een inkjet waarbij de inkt uit flesjes komt in plaats van uit cartridges. De techniek is verder hetzelfde.

Alleen mijn stukje over reinigingscartridges gaat niet op, maar dat was meer als voorbeeld om te tonen dat de printer wel erg gemakkelijk inkt doorspoelt. Ik vermoed dat de inkttank-printers dat ook doen.

• disco-stu
Inktjet en inktank spoelen inderdaad wel wat inkt door.
Bij inkjet zijn de cartridges het verdienmodel. Bij inktank niet, dus ik ga er vanuit dat bij inktank niet meer inkt "verspild" wordt dan nodig. En dan nog, lig ik voor wat het "maar" kost bij inktank, niet echt wakker van.

De onderhoudspagina moet inderdaad alle nozzles aanspreken.
Ik denk hiervoor aan 4 vierkanten (voor de 3 kleuren plus zwart) die minstens de hoogte en de breedte van de printkop hebben en in normale afdrukkwaliteit (geen draft). Maar ik ga inderdaad ook eens kijken hoe een onderhoudspagina opgebouwd is.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Even mijn ervaring met mijn laserprinter. Ik heb ruim 10 jaar geleden een Brother kleurenlaserprinter gekocht. Die gebruik ik ook niet echt vaak. Maar hij doet het altijd zonder storingen. Ik maak na al die tijd nog steeds gebruik van de bijgeleverde toners en pas sinds kort loopt die te zeuren dat cyaan opraakt. Die kost 75 euro bij 123 inkt.
Ik vind de keuze tussen laser en inktjet een no-brainer. Laser doet het gewoon altijd.
Extra voordeel van Brother: geen yellow dot gezeik dus wat je print is niet te herleiden tot jouw printer.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• disco-stu
4 toners van elk 75 euro, komt nog altijd op 300euro he.
Akkoord met het voordeel dat die het altijd doet, dat staat buiten discussie denk ik.
Maar voor dezelfde prijsgrooteorde van een tonervervanging, kan je dus een verstopte inktank printer volledig vernieuwen.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

flam schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 08:34:
Wij zaten in precies dezelfde situatie, gaan we voor inkttank of laser.
Vanwege dezelfde ervaringen met inktjet printers, hadden we toch besloten om een laser printer te kopen, aangezien de toners lang meegaan en er veel prints uit kunnen halen gekozen om gelijk voor een kleuren laser te gaan.

Ik had op marktplaats gekeken en vond een Brother DCP-L3520CDWE, die werd aangeboden door een aardige gepensioneerde man die laser printers reviseerde en weer door verkoopt met volle toners.
Zo ook deze printer die we bij hem hebben opgehaald in omgeving Hoorn, voor €130 met nieuwe toners erin. Deze set toners Brother TN-248 kost bij 123inkt nu €150 8)7

Hij heet De Brother Reviseur op markplaats.
Misschien is dit een optie?
Maakt die man dan verlies op zijn business?

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

disco-stu schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:09:
4 toners van elk 75 euro, komt nog altijd op 300euro he.
Akkoord met het voordeel dat die het altijd doet, dat staat buiten discussie denk ik.
Maar voor dezelfde prijsgrooteorde van een tonervervanging, kan je dus een verstopte inktank printer volledig vernieuwen.
Ja, voor die 300 euro kun je ook een nieuwe laserprinter kopen. Maar die toners gaan niet allemaal tegelijk leeg, dus betaal je niet in 1 keer 300 euro. Toners kopen scheelt ook e-waste. Sowieso moet ik nog zien dat een inktjet 10+ jaar gewoon zonder gezeik blijft werken wanneer het moet.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• disco-stu
evilution schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:16:
[...]

Ja, voor die 300 euro kun je ook een nieuwe laserprinter kopen.
Dat klopt, maar die vergelijking gaat enkel op indien de inktank printer na hetzelfde aantal prints dan ook effectief defect is. Als hij het op dat moment nog goed doet, print je gewoon lekker goedkoop door met inktflesjes aan 22euro terwijl de laser ofwel nieuwe toners aan 300 euro nodig heeft, ofwel gewoon een nieuwe printer aan 300 euro
Bottom line:
- als je schat dat de inktank printer langer meegaat dan de standaard meegeleverde tonerset bij een laserprinter --> inktank interessanter
- als je schat dat de inktank printer minder lang meegaat dan de standaard meegeleverde tonerset bij een laserprinter --> laser interessanter
- als je schat dat de inktank printer even lang meegaat dan de standaard meegeleverde tonerset bij een laserprinter --> break even
Maar die toners gaan niet allemaal tegelijk leeg, dus betaal je niet in 1 keer 300 euro.
Gho dat is voor mij persoonlijk geen argument. Of ik nu in 1 keer 4 toners moet kopen of 4 keer telkens maar 1 toner, de uiteindelijke running cost blijft hetzelfde. Mezelf kennende, als 1 kleur op is, koop ik alsnog alle 4 omdat ik er vanuit ga dst het niet lang meer zal duren vooraleer de andere 3 ook op zijn.
Toners kopen scheelt ook e-waste.
Ten aanzien van een nieuwe inktank (in het scenario dat die verstopt is)? Akkoord.
Sowieso moet ik nog zien dat een inktjet 10+ jaar gewoon zonder gezeik blijft werken wanneer het moet.
Akkoord. Ik verwacht niet dat die inktank 10jaar meegaat. (Mijn huidige inktjet 12jaar met de laatste 10jaar regelmatig gezeik). Maar dan komt het argument van hierboven weer dat een nieuwe kopen even duur is als een tonerset.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-02 19:44
we hebben het alleen over de prijs per pagina, maar laten we eerlijk zijn, vergeleken met de strakheid van een laserprintje ziet een inkjetprintje er gewoon niet uit. En ja, op fotopapier wint het printen van een kleurenfoto de inkjetprinter het hands-down. Maar als ik een A4 kleurenfoto afgdrukt wil hebben, ga ik wel naar profotonet of een andere online printzaak.

[ Voor 9% gewijzigd door 107mb op 02-02-2026 23:21 ]

• flam
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 26-02 16:01
Boudewijn schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:13:
[...]

Maakt die man dan verlies op zijn business?
Het verbaasde mij ook.
Misschien koopt hij ze zakelijk in of in bulk?
Wij zijn er blij mee.

• RiDo78
  • Niet online
disco-stu schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:17:
Bottom line:
- als je schat dat de inktank printer langer meegaat dan de standaard meegeleverde tonerset bij een laserprinter --> inktank interessanter
- als je schat dat de inktank printer minder lang meegaat dan de standaard meegeleverde tonerset bij een laserprinter --> laser interessanter
- als je schat dat de inktank printer even lang meegaat dan de standaard meegeleverde tonerset bij een laserprinter --> break even
Inkt/toner is niet de enige kostenpost bij een printer. Wie veel print moet ook nog de drumkit (laserprinter) of de opvangbak/lekbak (inkjet) periodiek vervangen.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:59
Ik herken jouw probleem, werd ook helemaal gek van die uitgedroogde print koppen.
Heb vorige maand een Brother MFC-L3740CDWE (all-in-one kleuren laser) gekocht.
Nog maar 30 pagina's mee geprint maar tot nu toe zeer tevreden. Ook fijn dat hij na 15 seconden al klaar is om te printen. De inkjet die ik hiervoor had deed er rustig een minuut over om op te starten en de koppen 'te reinigen'.
Complete set met 4 toners kost 149,50 bij 123inkt en zou genoeg moeten zijn voor 1100 pagina's

Edit: ik zeg laser maar het is een LED printer. Geen idee of dat beter is dan laser; De afruk kwaliteit is erg goed in ieder geval.

[ Voor 12% gewijzigd door remmuz op 04-02-2026 14:22 ]

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 08:53
disco-stu schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:43:
Inktjet en inktank spoelen inderdaad wel wat inkt door.
Bij inkjet zijn de cartridges het verdienmodel. Bij inktank niet, dus ik ga er vanuit dat bij inktank niet meer inkt "verspild" wordt dan nodig. En dan nog, lig ik voor wat het "maar" kost bij inktank, niet echt wakker van.

De onderhoudspagina moet inderdaad alle nozzles aanspreken.
Ik denk hiervoor aan 4 vierkanten (voor de 3 kleuren plus zwart) die minstens de hoogte en de breedte van de printkop hebben en in normale afdrukkwaliteit (geen draft). Maar ik ga inderdaad ook eens kijken hoe een onderhoudspagina opgebouwd is.
Vergeet ook niet dat bij een ecotank printer om de zoveel maanden de container moet worden vervangen die de verspilde inkt opvangt.

• disco-stu
RiDo78 schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:12:
[...]

Inkt/toner is niet de enige kostenpost bij een printer. Wie veel print moet ook nog de drumkit (laserprinter) of de opvangbak/lekbak (inkjet) periodiek vervangen.
Klopt inderdaad.
De opvangbak kost €6.5
Ik heb geen idee hoe vaak dat vervangen moet worden (bij mijn huidige printer heb ik dat 1x in 12jaar gedaan), maar stel dat ik dat vervang bij elke nieuwe set inktflesjes van €21.5
dan kosten de consumables €28.
De drumkit zou héél lang meegaan en zelfs (indien een beetje zuivergemaakt) vermoedelijk niet vervangen moeten worden de eerst 50k afdrukken. Die tel ik dus gewoonweg niet mee.

Mijn conclusie blijft, ook met die opvangbak mee te tellen, nog altijd dezelfde. De inktflesjes+opvangbak is nog altijd gigantisch veel goedkoper dan een tonerset.
remmuz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:20:
Complete set met 4 toners kost 149,50 bij 123inkt en zou genoeg moeten zijn voor 1100 pagina's
Dat zou dan 0.034 euro per pagina zijn. Ter vergelijking de inktank is 0.0011 euro per pagina.

• remmuz
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:59
disco-stu schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:00:
[...]

Klopt inderdaad.
De opvangbak kost €6.5
Ik heb geen idee hoe vaak dat vervangen moet worden (bij mijn huidige printer heb ik dat 1x in 12jaar gedaan), maar stel dat ik dat vervang bij elke nieuwe set inktflesjes van €21.5
dan kosten de consumables €28.
De drumkit zou héél lang meegaan en zelfs (indien een beetje zuivergemaakt) vermoedelijk niet vervangen moeten worden de eerst 50k afdrukken. Die tel ik dus gewoonweg niet mee.

Mijn conclusie blijft, ook met die opvangbak mee te tellen, nog altijd dezelfde. De inktflesjes+opvangbak is nog altijd gigantisch veel goedkoper dan een tonerset.

[...]
Dat zou dan 0.034 euro per pagina zijn. Ter vergelijking de inktank is 0.0011 euro per pagina.
Prijs is een ding, maar ik kijk ook naar b.v. snelheid, gemak, afdrukkwaliteit, enz.
Voor mij staat de prijs op de vierde plaats maar dat zal voor iedereen anders zijn.
En het gebruik speelt ook een belangrijke rol; Als je voornamelijk foto's wil printen zal een inkjet printer een betere keuze zijn.

• william_b
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Hoeveel print je per jaar?
Ik heb geen ervaring met ecotanks, maar een ecotank lijkt me enkel interessant als je bijna dagelijks iets moet printen. Na 5 jaar begint de miserie en het jaar erna gooi je het buiten uit frustratie. Print je weinig, dan heb je €€€/pagina betaald.
Als een inkjet nu niet werkt zal een ecotank enkel meer miserie zijn. Er kunnen dan ook nog leidingen verstoppen.
Bij ecotank is het prijsverschil van namaak inkt het risico niet waard. Meer kans op verstoppen om die paar euro's te besparen.

[ Voor 13% gewijzigd door william_b op 06-02-2026 11:45 ]

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-02 16:07
Toner en zeker Kleuren toner is duur maar daar staat weer tegenover dat je met toner langer kan doen dan inkt meestal. Was in ieder geval het geval met mij black/white versie.

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

• ruftman
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 08:53
remmuz schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:20:
Dat is dan wel weer duurder dan wat ik een jaar geleden voor mijn Ecotankprinter inclusief inkt heb betaald. Tot nu toe werkt het ding probleemloos.

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Ik zou sowieso niet naar de prijzen van 123inkt huismerk kijken, die zijn erg duur. 123inkt is in verhouding erg goedkoop bij originele inkt en toner, van daaruit proberen ze klanten te lokken en dan bieden ze op hun site hun eigen huismerk aan met agressieve marketing omdat ze daar een hele dikke winstmarge op hebben. Door niet originele inkt en toner ergens anders te halen kan het veel goedkoper.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Er zit bij laserprinters ergens een omslag in kosten voor toner. Alleen heb je dat pas bij printers die richting (of ver over) de 1000 euro gaan, maar dan wel voor bijv goed 100 euro toner 15000 prints halen. De meeste 'budget' laserprinters (Brother, Canon, HP) hebben allemaal relatief dure toner (en mijn ervaring is dat merktoner minder vlekken of storingen geeft).

Tja, ik heb een oude laserprinter, tweede hands gekregen ooit, die al meer dan 10 jaar meegaat. Totaal zal er een 3 a 400 aan toner uitgegeven zijn, voor iets van 10000 prints of zo (mix zwart/wit en kleur). Dat is dan 4 ct/print. Laser printers zijn doorgaans beter in scherpe tekst, minder in afbeeldingen. En Brothers zijn niet bijzonder goed.

Als je nog op de oude hardware.info site zoekt, kom je misschien nog wel printer tests tegen. Heel veel veranderd er niet in die wereld. Wel is toner behoorlijk duurder geworden door de jaren heen. Ik ben blij dat ik van mijn oude inkjet of ben (die het overigens ook meer dan 10 jaar vol hield, maar toen printte ik minder).

De studenten hier printen wel steeds minder vaak wat. Op school hebben ze ook printers en print tegoed. Ik twijfel of ik opnieuw een printer zou kopen als de mijne stuk zou gaan.

• Toerq
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18:05
Ben zelf aan het kijken naar de Oki C650dn die is leuk geprijst en tonersetje valt ook mee, de paar filmpjes die ik ervan gezien heb zien er goed uit is toch beter dan met inktcartridges klooien.

• disco-stu
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 17:35:
Ik zou sowieso niet naar de prijzen van 123inkt huismerk kijken, die zijn erg duur. 123inkt is in verhouding erg goedkoop bij originele inkt en toner, van daaruit proberen ze klanten te lokken en dan bieden ze op hun site hun eigen huismerk aan met agressieve marketing omdat ze daar een hele dikke winstmarge op hebben. Door niet originele inkt en toner ergens anders te halen kan het veel goedkoper.
Dat is goed opgemerkt!
Huismerk TN-423 high capacity toner set bij 123inkt.nl is €327.5
Huismerk TN-423 high capacity toner set bij alleeninkt.nl is €193.35

Dat is een pak minder maar nog altijd grootteordes duurder dan flesjes.

Dit maakt de voordelen van laser weer aanlokkelijk.... :P

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Kan overigens nog veel goedkoper, minder dan 100 euro kan gemakkelijk. Zorg alleen wel dat je het koopt bij een betrouwbare winkel met garantie. Er is altijd een kans op een slechte toner. Maar daarvoor heb je dan garantie.

• disco-stu
Ik heb nog wat verder gezocht en ik vind inderdaad en complete tonerset TN-423 van een huismerk voor minder dan €100
Dit doet voor mij de balans potentieel weer omslaan van inktank naar laserprinter.

...maar ik stel me hier wel serieus de vraag bij of het risico op kwaliteitsissues bij zulke toners niet te groot is, alsook hoeveel vulling ze werkelijk hebben. Het is niet de bedoeling dat ik voor een laserprinter kies net om printkop problemen bij inktank volledig uit te sluiten, maar dan wel vlekken, strepen of andere issues in de plaats krijg van de verstopte printkop...
Het feit dat je zelf aangeeft van bij een "betrouwbare" winkel te kopen voor garantie omdat er wel eens slechte toners bij kunnen zitten, lijkt me ook al redelijk veelzeggend...

Heb je hier specifiek ervaring mee en kan je een "betrouwbare" winkel aanraden?

Kortom
Inktank --> voor als je lage verbruikskosten wil maar accepteert dat de levensduur eerder beperkt gaat zijn
Laserprinter --> voor als je een langere levensduur zoekt, niet naar de printer wil moeten omkijken en er altijd gewoon en direct een goede print moet uit komen (en een low quality toner mag dit niet verpesten)

• bjusterbaarlik
  • Niet online
De kans op problemen met de toner is bij niet orginele toners vele malen groter. Maar je kan niet zeggen dat huismerk 1 beter is dan 2. Het is immers toch niet duidelijk uit welke Chinese fabriek ze rollen. Kan ook prima uit dezelfde fabriek zijn. Denk ook dat de meeste Nederlandse webshops ook niet vastzitten aan één fabrikant maar juist meerdere gebruiken.

Waar ik mij echter niet echt zorgen over zou maken is een toner die er voor zorgt dat de laserprinter niet meer bruikbaar is. Dat heb ik zelf nog nooit gezien.
Pagina: 1