Fineer spaanplaat aanrechtblad gescheurd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• vgi
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 07-02 11:54
Ik heb mijn gootsteen verwijderd omdat deze gescheurd was aan de onderkant. Aan de achterkant is het fineer losgekomen, en onder het fineer is het blad zelf ook nat geweest. De keuken is 7 jaar oud (keukenkampioen op z'n best...)
Als ik het fineer een beetje omhoog til en hier houtlijm onder zou doen, zou dit dan goed blijven of gaat dit op termijn toch verder beschadigen? Kan ik er eventueel een coating overheen doen die niet al te zichtbaar is?
Heeft iemand tips? Alvast bedankt!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QPbUiadXOWUfdAdggZKi3n9-9ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UyYfJsmFqRdNDW2JHNAQlCt3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:04
Kan je altijd proberen, zal er niet slechter op worden denk ik.
Verder zou ik de randen van het hout na drogen insmeren met siliconenkit of een geschikte tape gebruiken die het water uit het spaanplaat houdt, anders heb je in no-time weer vocht in je blad. Kijk ook even of je kraangat wel voorzien is van zo'n beschermlaag.

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-02 00:00
Je "fineer" is zo te zien gewoon HPL, houtlijm is daar niet ideaal voor doordat het geen nerf/poriën heeft. Voor een kleine reparatie als dit kan je eventueel gewoon constructielijm of kit gebruiken, als je zoiets in huis hebt. Mocht je toch iets willen kopen wat er specifiek voor geschikt is, de zoekterm is "laklijm" :)

• ouwefreaker
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:26
dunedanh schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:55:
Je "fineer" is zo te zien gewoon HPL, houtlijm is daar niet ideaal voor doordat het geen nerf/poriën heeft. Voor een kleine reparatie als dit kan je eventueel gewoon constructielijm of kit gebruiken, als je zoiets in huis hebt. Mocht je toch iets willen kopen wat er specifiek voor geschikt is, de zoekterm is "laklijm" :)
Kan wel met houtlijm ( watervast) , heb genoeg hpl gelijmd met houtlijm.
En nooit klachten gehad van loslaten.

En voor de topic starter, Als je geen nieuw blad overweegt , Evt de scheur goed injecteren met watervaste witte houtlijm , geen pu lijm . Kraan er ook even afhalen , en dan een lat met lijmklemmen er op, niet te strak aandraaien , wel even papier of plastic tussen hpl en lat.Restanten van lijm, voorzichtig weg schrapen met een scherp stanly mesje.
Met de bak inlijmen , ook de kopse kanten van het spaanplaat goed verzadigen met kit , en verwacht ook dat je dat met je kraangat moet doen.
Kleine aanvulling, probeer eerst zo goed mogelijk met afplak tape rondom de scheur en rest van klem gedeelte af te plakken ,om te voorkomen dat de lijm zich verder verspreidt dan nodig is.

[ Voor 8% gewijzigd door ouwefreaker op 29-01-2026 19:11 ]

• dunedanh
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-02 00:00
ouwefreaker schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 19:02:
[...]

Kan wel met houtlijm ( watervast) , heb genoeg hpl gelijmd met houtlijm.
En nooit klachten gehad van loslaten.

En voor de topic starter, Als je geen nieuw blad overweegt , Evt de scheur goed injecteren met watervaste witte houtlijm , geen pu lijm . Kraan er ook even afhalen , en dan een lat met lijmklemmen er op, niet te strak aandraaien , wel even papier of plastic tussen hpl en lat.Restanten van lijm, voorzichtig weg schrapen met een scherp stanly mesje.
Met de bak inlijmen , ook de kopse kanten van het spaanplaat goed verzadigen met kit , en verwacht ook dat je dat met je kraangat moet doen.
Kleine aanvulling, probeer eerst zo goed mogelijk met afplak tape rondom de scheur en rest van klem gedeelte af te plakken ,om te voorkomen dat de lijm zich verder verspreidt dan nodig is.
Witte houtlijm op nieuw HPL werkt wel redelijk, de achterkant heeft een ruwe structuur waardoor de lijm kan hechten. Bij "tweedehands" HPL zit die structuur mogelijk al vol met de oorspronkelijke lijm, waardoor houtlijm minder goed kan hechten. Houtlijm en contactlijm zijn niet de beste vrienden qua hechting. Ik zeg niet dat het niet gaat werken, maar het is niet de meest ideale lijm voor deze situatie.

Aan de andere kant, het is een reparatie op een vrij klein stuk, om het blad nog wat extra levensduur te geven, geen professionele vervanging. Natte plek goed laten drogen, en terug vastplakken met de lijm die je hebt of kan krijgen, volgens bovenstaand advies. Vast genoeg is ook gewoon prima...

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:46
Lijmen met epoxy.
De epoy daarna ook op de spaanplaat rand smeren.
Elke keukenboer hoort te weten dat je die rand moet insmeren en waterdicht moet maken.
Meestal smeer ik er silicone kit op met mijn vinger tot het dicht is.
En wasbak afkitten

• vgi
Allemaal bedankt voor de reacties! Het lijmen heb ik met D4 contactlijm gedaan en is goed gelukt. De kraan had ik eraf gehaald voor dit klusje maar helaas is het blad toch te zacht geworden om deze weer goed aan te draaien. Ik ga nu een metalen of kunststof plaat erop verlijmen in de breedte van de spoelbak en daar de kraan op monteren, hopelijk blijft het daarmee nog een tijdje goed.

• vogelmans
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 22:30
Het mooist is denk ik een platte RVS strip aan de achterkant van de spoelbak en daar een gat voor de kraan in maken.
De strip kun je met blanke siliconenkit op het blad vastlijmen.

• Truffeltje
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21:45
3dmazter schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 22:38:
Lijmen met epoxy.
De epoy daarna ook op de spaanplaat rand smeren.
Elke keukenboer hoort te weten dat je die rand moet insmeren en waterdicht moet maken.
Meestal smeer ik er silicone kit op met mijn vinger tot het dicht is.
En wasbak afkitten
Lijkt mij de goede oplossing.
Je ziet het echter niet vaak dat keukenboeren dat kopse hout dichtsmeren.

• Skywalker27
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 09-02 12:33
En dat al na 7 jaar jemig ik hoop niet dat het een keuken was van 20k want dan zagen ze me zeker nog even terug. Trouwens hier ook genoeg gezeik met de keukenboer wij hebben last van afwijkingen in de lak van de frontjes en we zijn inmiddels een jaar verder.

• vgi
Heb nu een RVS plaatje op maat laten maken en op het aanrechtblad bevestigd met montagekit. Nieuwe kraan en gootsteen geplaatst en alles is weer goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ic6JdOH5kHhVeVvsdaS4mEMy2Hs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3NE6kTTu8jvUWglM6lrunAuT.png?f=fotoalbum_large
Skywalker27 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 08:17:
En dat al na 7 jaar jemig ik hoop niet dat het een keuken was van 20k want dan zagen ze me zeker nog even terug. Trouwens hier ook genoeg gezeik met de keukenboer wij hebben last van afwijkingen in de lak van de frontjes en we zijn inmiddels een jaar verder.
De keuken is geplaatst door de vorige bewonders dus ik kan er zelf vrij weinig mee.

[ Voor 20% gewijzigd door vgi op 07-02-2026 11:51 ]

Pagina: 1