Low-budget (te) kleine WP of nog jaren wachten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:51
Zomaar een idee/overweging ter discussie.

We hebben een oud '30 hoek huis met wat isolatie al van toepassing;
-Bodem, Vloer , Dak, Glas

Met een CV stook ik momenteel met 40-50 graden de boel warm, maar iedere dag dat het koud is 12+ m^3 verstoken is een dure hobbie als de winter nog lang duurt. Ik vermoed dat een stookseizoen + 1 jaar WSS 1600 m^3 aan gas kost.

Het klus/duurzaamheids budget is ivm andere belangrijke klussen in huis en hoge vaste lasten enorm beperkt. 4-6k euro na subsidie voor een 8kW warmtepomp op het dak is op korte termijn geen optie.

Ik zie met regelmaat nog wel eens een jong gebruikte (te) klein monoblock op Marktplaats staan waardoor ik misschien voor 1k euro 3-4 kW aan warmte kan leveren terwijl 8 kW beter zou zijn.

Nu de vraag:
Zouden jullie 'voor weinig' een outlet/gebruikte te kleine WP monoblock plaatsen of 3+ jaar wachten en er een nieuwe voor aanzienlijk meer geld plaatsen die de hele gasketel kan vervangen?

Ratio zegt me dat iets kleins doen beter is dan niks doen, maar het voelt niet goed om voor een hoop tijd en energie iets te installeren wat eigenlijk maar weinig besparing oplevert en de ketel nooit kan vervangen.

[ Voor 4% gewijzigd door SuperR1902 op 29-01-2026 16:28 ]

Alle reacties

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Al eens gekeken naar een airco? Dat scheelt een slok op een borrel en ook in de zomer inzetbaar.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:48
Reken eens via mindergas.nl / graaddagen uit wat je echte verbruik is dat je kunt verwachten op jaarbasis.

Lees ik dat je t zelf wilt doen om.een monoblock WP te installeren? Heb je beetje ruimte buiten voor de buitenunit? Zo ja: https://www.climamarket.nl/nl/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl

Koop.een.leuke wp voor 2700 euro, nog 500-1000 euro spullen erbij en je bent qua verwarming een eind op weg. Kun je zeker 80% gasverbruik terugdringen.

Edit: zoals erasmo schrijft, airco kan ook. Als je goed zoekt moet 1500-2000 euro voor een 5kw unit wel lukken.

[ Voor 11% gewijzigd door Fr33z op 29-01-2026 16:30 ]

• SuperR1902
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 16:51
Erasmo schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:29:
Al eens gekeken naar een airco? Dat scheelt een slok op een borrel en ook in de zomer inzetbaar.
Ja is ook een optie die ik heb overwogen. Een multi split of 2 enkel split units plaatsen voor de 2e verdieping kan ook, maar levert vergelijkbare vragen op. Is gaten boren, leidingen plaatsen, condens pompjes etc de moeite waard aangezien het maar een klein deel van de gas kuubs reduceert.
Fr33z schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:29:
Reken eens via mindergas.nl / graaddagen uit wat je echte verbruik is dat je kunt verwachten op jaarbasis.

Lees ik dat je t zelf wilt doen om.een monoblock WP te installeren? Heb je beetje ruimte buiten voor de buitenunit? Zo ja: https://www.climamarket.nl/nl/panasonic-wh-mdc05j3e5-cl

Koop.een.leuke wp voor 2700 euro, nog 500-1000 euro spullen erbij en je bent qua verwarming een eind op weg. Kun je zeker 80% gasverbruik terugdringen.
Ik zou het liefst zelf installaren ivm het drukken van installatie kosten, maar de subsidie regeling is daarbij wat lastig. 5kW zou te weinig zijn, maar beter dan niks.

Dit lijkt erg op het scenario waarbij ik voor 'weinig' een gebruikte enkele Quatt zou kopen er op het dak zou zetten.

Met ervaring waarbij mijn Bosch Enviline split 5kW 'samen' werkte met mijn CV waren niet enorm positief dus ik ben wat skeptisch over het goed en efficient samenwerken van Quatt + mijn Nefit gasketel.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:39
Ik heb hier zelf een Atlantic Aurea hybrid geïnstalleerd. Die staan voor een habbekrats op marktplaats, sommigen zelfs nieuw in doos voor een paar honderd euro. Als je bereid bent zelf de regeling te gaan programmeren is het een leuke machine, in alle andere gevallen niet aan beginnen (ze staan om die reden op Marktplaats).
In principe kan dit ding samenwerken met een CV ketel, ik druk wel eens de ketel tegelijk aan als ik het CV circuit wat sneller op een hogere temperatuur wil brengen, met 4-5KW en elke 45 minuten een defrost schiet dat nml voor geen meter op.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:23
Hier ook een jaartje op de proef gedraaid met een oude techneco elga, zijn ook voor weinig geld op te pikken <500 euro. Helaas begaf die van mij het na een jaartje en hebben toen maar besloten om full electric te gaan. Je kunt ook een energiebespaarlening overwegen om het gat naar full electric aan te vullen. Kost ongeveer 10 eu/maand voor elke 1000 die je leent. Wij hadden voor 8k een full electric mitsubishi en hadden ook nog een offerte voor daikin van dezelfde installateur voor 7k, beiden na subsidie. Ik heb zelf anderhalve dag bij de installatie geholpen wat de kosten drukte, maar dat kan jij natuurlijk ook doen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
SuperR1902 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Ja is ook een optie die ik heb overwogen. Een multi split of 2 enkel split units plaatsen voor de 2e verdieping kan ook, maar levert vergelijkbare vragen op. Is gaten boren, leidingen plaatsen, condens pompjes etc de moeite waard aangezien het maar een klein deel van de gas kuubs reduceert.

[...]

Ik zou het liefst zelf installaren ivm het drukken van installatie kosten, maar de subsidie regeling is daarbij wat lastig. 5kW zou te weinig zijn, maar beter dan niks.

Dit lijkt erg op het scenario waarbij ik voor 'weinig' een gebruikte enkele Quatt zou kopen er op het dak zou zetten.

Met ervaring waarbij mijn Bosch Enviline split 5kW 'samen' werkte met mijn CV waren niet enorm positief dus ik ben wat skeptisch over het goed en efficient samenwerken van Quatt + mijn Nefit gasketel.
Ik zie net op mp bijv woud-energieadvies.
Die bieden een subsidie service dan ben je mischien voor een nette prijs meteen helemaal klaar.
Er zullen vast meer soortgelijke bedrijfjes bestaan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22:34

Jan2023

KISS

Het gaat hier over de afweging wel of niet een gebruikte WP integreren en hybride of niet?
Ook al gedacht aan het afgifte systeem en het leidingwerk?
Misschien nog wel belangrijker anders is het resultaat het net niet.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:45
Zo ben ik ook begonnen, eerst een oude elga van marktplaats gehaald en daarmee flinke besparing kunnen realiseren.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

Zoiets kopen en zelf plaatsen https://www.immotecshop24...WH-P-008-760-kW-R290-230V
Iemand zoeken voor inbedrijfstellings en aansluit rekening en gaan met dat ding.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽, Maxima MPM 7L 🥐

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

SuperR1902 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:40:
[...]

Condenspomp hoeft niet per se bij de meeste installaties. Een een airco kunnen ze echt snel erin hebben gehangen, die lui doen niks anders.
Ik denk ook dat je onderschat hoeveel gas je er mee kan besparen, een beetje airco kun je gewoon lekker op 4-5kW laten snorren als het serieus koud is dat moet je toko toch wel warm kunnen houden?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:25
Ik vind de inschattingen van de kosten extreem optimistisch.

Ik neem aan dat dit op basis van volledige zelf-installatie is na aftrek van eventueel (bedenkelijk) verkregen subsidie?

Voordelen die je niet moet vergeten;
-Vast recht gasaansluiting 300€
-Hoger energielabel (wellicht hypotheekrente korting?)
-onderhoud cv ketel vervalt (maar wel warmtepomp eventueel)
-(veel) lagere energie-maandlasten
-hogere woningwaarde (vaak zijn de kosten van de warmtepomp in 1x terugverdient wanneer je naar het verschil in woningwaarde kijkt)

2050vandaag, waarom wachten?

Pagina: 1