Is een relais verplicht bij eilandbedrijf van omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:08

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik ben in de ontwerp-fase van een nieuwe woning en kijk hier samen met een lokale installateur naar [url=https://www.fox-ess.com/products/hybrid-inverter]Fox ESS H3 Pro[/ur] hybride inverter.

Een discussie over deze inverter vind ik nu niet nodig. Ik kijk ook naar Victron, maar het idee is even het zelfde.

De H3 Pro heeft een AC Ingang en Uitgang, De Uitgang is beschermd tegen uitval van netspanning.

Nu wil ik bepaalde zaken achter de Uitgang/EPS plaatsen:

- Verlichting
- Ventlatie
- IT
- Keuken

Andere zaken niet:

- Autoladers
- Warmtepomp zwembad

Nu zegt mijn installateur dat het verplicht is om een automatisch relais te plaatsen die fysiek het net loskoppelt in het geval van spanningsverlies op het netwerk. In theorie zou het risico kunnen bestaan dat de omvormer netspanning gaat terugleveren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/23-xgxuE5CpX0oeiamkX7vbhH9M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uvXMPiTsyI8LhCTNi0S6ygbG.webp?f=fotoalbum_large

De Fox ESS omvormer heeft een interne galvanische scheiding.

Het relais zou moeten komen bij de meter/hoofschakelaar bovenin het bovenstaande diagram. Is dit echt nodig?

Alle reacties

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:45
Indien je in eiland-modus wilt kunnen opereren, zul je een scheiding moeten maken.
Je moet namelijk voorkomen dat je spanning het grid opstuurt, wanneer daar de spanning wegvalt.
Voor hetzelfde geldt is men onderhoudswerkzaamheden aan het uitvoeren en hebben ze het grid mooi afgekoppeld, maar lever jij mooi terug.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
CappieL schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:09:
Indien je in eiland-modus wilt kunnen opereren, zul je een scheiding moeten maken.
Je moet namelijk voorkomen dat je spanning het grid opstuurt, wanneer daar de spanning wegvalt.
Voor hetzelfde geldt is men onderhoudswerkzaamheden aan het uitvoeren en hebben ze het grid mooi afgekoppeld, maar lever jij mooi terug.
Maar zie het diagram hier boven. De omvormer levert dan op de EPS uitgang en niet terug aan het net. Alle "Home load" zal dus uitvallen, maar wat "achter" de omvormer zit heeft nog wel spanning, maar je levert niet terug.

Ik kan dit nergens in de documentatie van Fox vinden dat het echt verplicht is, ze spreken over een galvanische scheiding binnen in de omvormer.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Snow_King schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:31:
[...]

Maar zie het diagram hier boven. De omvormer levert dan op de EPS uitgang en niet terug aan het net. Alle "Home load" zal dus uitvallen, maar wat "achter" de omvormer zit heeft nog wel spanning, maar je levert niet terug.

Ik kan dit nergens in de documentatie van Fox vinden dat het echt verplicht is, ze spreken over een galvanische scheiding binnen in de omvormer.
Als de omvormer in kwestie zelf intern met het relais van de grid loskoppelt is dat afgekaart toch?
Let wel op dat je dan ook PE met N verbindt in de omvormer. (of al intern geregeld is)

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Als de omvormer in kwestie zelf intern met het relais van de grid loskoppelt is dat afgekaart toch?
Let wel op dat je dan ook PE met N verbindt in de omvormer. (of al intern geregeld is)
Dat denk ik dus ook. Maar deze installateur claimed dat het niet voldoende is en dat er een automatisch relais moet komen die bij uitval van de netspanning de gehele installatie loskoppelt van het net.

Ik ben van mening dat het niet zo is, maar ik zou het graag willen onderbouwen ipv een mening te hebben.

• paQ
  • Nu online

paQ

Snow_King schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:36:
[...]

Dat denk ik dus ook. Maar deze installateur claimed dat het niet voldoende is en dat er een automatisch relais moet komen die bij uitval van de netspanning de gehele installatie loskoppelt van het net.

Ik ben van mening dat het niet zo is, maar ik zou het graag willen onderbouwen ipv een mening te hebben.
Als je dat doet, dan kan de omvormer niet weten wanneer / dat de grid weer online komt.

edit:
Eigenlijk plaats je dan nog een extra ATS voor de omvormer als ik zijn lijn volg? Want dan twee richtingen op.
Kan, maar het voelt wat dubbelop. (en bijna zeker uitval ten gevolg van twee schakel relais achter elkaar)

[ Voor 17% gewijzigd door paQ op 29-01-2026 16:40 ]

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
paQ schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:38:
[...]

Als je dat doet, dan kan de omvormer niet weten wanneer / dat de grid weer online komt.

edit:
Eigenlijk plaats je dan nog een extra ATS voor de omvormer als ik zijn lijn volg? Want dan twee richtingen op.
Kan, maar het voelt wat dubbelop. (en bijna zeker uitval ten gevolg van twee schakel relais achter elkaar)
Het is een ATS (soort van) die dus aan de "buitenkant" meet of er netspanning is en zichzelf dan inschakelt maar ook afschakelt als de netspanning wegvalt.

Ik kan de installateur uiteraard ook om de NEN-norm vragen waar dit in staat, maar beetje achtergrond is fijn.

• paQ
  • Nu online

paQ

Ja dat is wat de interne ATS van een omvormer doet.
Daarom zie ik ook niet waarom je het alsnog nog een keer zou moeten doen. Kan me wel voorstellen dat het in de omvormer een relais schakeling is, en in een ATS galvanisch.

Pagina: 1