Ik ben in de ontwerp-fase van een nieuwe woning en kijk hier samen met een lokale installateur naar [url=https://www.fox-ess.com/products/hybrid-inverter]Fox ESS H3 Pro[/ur] hybride inverter.
Een discussie over deze inverter vind ik nu niet nodig. Ik kijk ook naar Victron, maar het idee is even het zelfde.
De H3 Pro heeft een AC Ingang en Uitgang, De Uitgang is beschermd tegen uitval van netspanning.
Nu wil ik bepaalde zaken achter de Uitgang/EPS plaatsen:
- Verlichting
- Ventlatie
- IT
- Keuken
Andere zaken niet:
- Autoladers
- Warmtepomp zwembad
Nu zegt mijn installateur dat het verplicht is om een automatisch relais te plaatsen die fysiek het net loskoppelt in het geval van spanningsverlies op het netwerk. In theorie zou het risico kunnen bestaan dat de omvormer netspanning gaat terugleveren.
/f/image/uvXMPiTsyI8LhCTNi0S6ygbG.webp?f=fotoalbum_large)
De Fox ESS omvormer heeft een interne galvanische scheiding.
Het relais zou moeten komen bij de meter/hoofschakelaar bovenin het bovenstaande diagram. Is dit echt nodig?
Een discussie over deze inverter vind ik nu niet nodig. Ik kijk ook naar Victron, maar het idee is even het zelfde.
De H3 Pro heeft een AC Ingang en Uitgang, De Uitgang is beschermd tegen uitval van netspanning.
Nu wil ik bepaalde zaken achter de Uitgang/EPS plaatsen:
- Verlichting
- Ventlatie
- IT
- Keuken
Andere zaken niet:
- Autoladers
- Warmtepomp zwembad
Nu zegt mijn installateur dat het verplicht is om een automatisch relais te plaatsen die fysiek het net loskoppelt in het geval van spanningsverlies op het netwerk. In theorie zou het risico kunnen bestaan dat de omvormer netspanning gaat terugleveren.
/f/image/uvXMPiTsyI8LhCTNi0S6ygbG.webp?f=fotoalbum_large)
De Fox ESS omvormer heeft een interne galvanische scheiding.
Het relais zou moeten komen bij de meter/hoofschakelaar bovenin het bovenstaande diagram. Is dit echt nodig?