• captainmarut
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 21:57
Goedendag allen,

Ik hoop dat deze post in de juiste categorie staat :-)

Ik heb een Moza AB9 base met een MA3X Airbus sidestick voor Microsoft Flight Simulator.

Helaas is er één van de vijf pinnetjes van de sidestick afgebroken. Is dit ergens lokaal te laten repareren?
Foto onderstaande is ter indicatie om wat voor aansluiting het gaat.

Alvast dank voor tips!

Groet,
Marut

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFMpxJ38q5FIOZ0LgRbG7pDuRx4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nO3hNKbQWlEDpEeHtVdNJqsh.jpg?f=fotoalbum_large

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:02

LankHoar

Langharig tuig

Denk dat je het beste iemand met een 3D printer kan proberen. En dan kijken of er een tekening beschikbaar is voor deze sidestick.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
LankHoar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:46:
Denk dat je het beste iemand met een 3D printer kan proberen. En dan kijken of er een tekening beschikbaar is voor deze sidestick.
Volgens mij gaat het om een van de metalen pinnetjes van die connector. Ik zie niet zo snel hoe een 3D-printer daar een oplossing voor kan bieden. Het lijkt mij eerder dat de sidestick open moet worden gemaakt en dat er een nieuwe connector in moet worden gesoldeerd.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Hondjeee
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:13
g0tanks schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Volgens mij gaat het om een van de metalen pinnetjes van die connector. Ik zie niet zo snel hoe een 3D-printer daar een oplossing voor kan bieden. Het lijkt mij eerder dat de sidestick open moet worden gemaakt en dat er een nieuwe connector in moet worden gesoldeerd.
Lijkt een PS/2 connector te zijn?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
captainmarut schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 15:23:
Is dit ergens lokaal te laten repareren?
dat zal geheel afhankelijk zijn van jou definitie van ''lokaal''
En natuurlijk waar jou ''lokaal'' zich bevind, 100% dat jou en mijn ''lokaal'' niet dezelfde zijn.

Dus waar verblijft jou ''lokaal'' ongeveer. misschien zit er een handige tweaker in de omgeving

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Hondjeee schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:55:
[...]

Lijkt een PS/2 connector te zijn?
Inderdaad een van de varianten daarvan.
Zoekterm is dan "mini DIN"

@captainmarut voor een handige harry zou dit te doen moeten zijn - voorzichtig openmaken en goed kunnen solderen, maar vind er maar eens eentje.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Nu online

g0tanks

Moderator CSA
franssie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:05:
[...]

Inderdaad een van de varianten daarvan.
Zoekterm is dan "mini DIN"

@captainmarut voor een handige harry zou dit te doen moeten zijn - voorzichtig openmaken en goed kunnen solderen, maar vind er maar eens eentje.
Ik zou zelf een paar telefoon reparatie winkels binnenlopen om te vragen of ze je kunnen helpen. Vaak kunnen ze wel microsolderen en in dit geval lijkt me een relatief grote connector triviaal.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:55
of als je de spullen hebt naar een repair-cafe, daar zitten ook vaak mensen die kunnen solderen

• captainmarut
jack zomer schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:02:
[...]

dat zal geheel afhankelijk zijn van jou definitie van ''lokaal''
En natuurlijk waar jou ''lokaal'' zich bevind, 100% dat jou en mijn ''lokaal'' niet dezelfde zijn.

Dus waar verblijft jou ''lokaal'' ongeveer. misschien zit er een handige tweaker in de omgeving
Dat is helemaal waar, omgeving Leiden :-)

• captainmarut
Dank zover voor alle reacties, zeer gewaardeerd. Ik ben aan het zoeken de juiste stekker en dan inderdaad met de stekker langs wat telefoonzaken of repaircafe.

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:45
MijnCommentaar schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:18:
of als je de spullen hebt naar een repair-cafe, daar zitten ook vaak mensen die kunnen solderen
Ik kan het repair cafe aanbevelen als eerste halte voor alles dat gerepareerd moet worden, maar dat hangt natuurlijk wel af van het niveau van de vrijwilligers...

• captainmarut
Dit zou m wel eens kunnen zijn toch?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BII63Y3LQtFpxvdJmhi8GOetqAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IWEFm68T2AqOJd1bBvqH4ws.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

maar de maker al eens gemaild voor advies? Dit zal wel eens vaker gebeuren, en gezien de 3d print sporen is dit een niet al te grote speler? Die heeft wellicht ook wel een schets van hoe het intern zit?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PtrO
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:18
Zo ik begrijp is het deel dat een pinnetje mist, het handvat (stick) dat in de basis wordt vastgezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lqkRknYn9EWJAFmqMqCgkGVvSk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4ybV2BRNaDmqVsHJfexa6RCv.png?f=fotoalbum_large © Moza / screenshot

Indien de male-connector van het handvat niet kan worden uitgeschroefd los, uitgenomen of vervangen, zou in de contra-connector (van de basis) een "naald/pin/printconnector" kunnen worden geprikt met zodanig lengte dat die - vastgeschroefd - stevig tegen het afgebroken pinnetje zal aandrukken.
Solderen zelf lijkt voor een gemiddelde (eletronica)hobbyïst geen probleem en er zal belist iemand bij een repaircafé zijn die dat redelijk in de hand heeft.

Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results

• captainmarut
franssie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 18:56:
maar de maker al eens gemaild voor advies? Dit zal wel eens vaker gebeuren, en gezien de 3d print sporen is dit een niet al te grote speler? Die heeft wellicht ook wel een schets van hoe het intern zit?
Ja al gedaan maar nog geen antwoord helaas..

• captainmarut
PtrO schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:02:
Zo ik begrijp is het deel dat een pinnetje mist, het handvat (stick) dat in de basis wordt vastgezet.

[Afbeelding] © Moza / screenshot

Indien de male-connector van het handvat niet kan worden uitgeschroefd los, uitgenomen of vervangen, zou in de contra-connector (van de basis) een "naald/pin/printconnector" kunnen worden geprikt met zodanig lengte dat die - vastgeschroefd - stevig tegen het afgebroken pinnetje zal aandrukken.
Solderen zelf lijkt voor een gemiddelde (eletronica)hobbyïst geen probleem en er zal belist iemand bij een repaircafé zijn die dat redelijk in de hand heeft.
Dank je wel voor het meedenken. Is dit voor de base verder geen risico? Ik denk dat ik de juiste connector male heb gevonden dus ik denk dat het idee van repair cafe het eerste is wat ik ga proberen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

captainmarut schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 21:57:
[...]

Dank je wel voor het meedenken. Is dit voor de base verder geen risico? Ik denk dat ik de juiste connector male heb gevonden dus ik denk dat het idee van repair cafe het eerste is wat ik ga proberen.
Er mis altijd een risico, maar wat is het alternatief? Terugsturen naar de maker als die nog bestaat kan ook. Anders wordt het toch openmaken en kijken wat er te repareren valt, of er een pin in duwen zoals geopperd en kijken of dat werkt.

Pagina: 1