Beste 'future-proof' en stille voeding voor creator pc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HendrikDebruyne
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:12
hoi,

ik ben een nieuwe pc aan het samenstellen die ik voor grafisch en 3d werk wil inzetten, (CAD, blender, 3d-scannen, Sketchup, vray, adobe cc) .
Volgende componenten heb ik al:
- MOBO: ASUS ProArt Z890-CREATOR WIFI uitvoering: ASUS ProArt Z890-CREATOR WIFI
- RAM: Corsair Vengeance CMK96GX5M2B5600C40 uitvoering: Corsair Vengeance CMK96GX5M2B5600C40
- CPU: Intel Core Ultra 9
- SSD: 2x Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB uitvoering: Samsung 990 Pro (zonder heatsink) 4TB
- koeling: DeepCool Assassin VC Elite (zwart)
CASE: HAVN BF 360 Flow Zwart uitvoering: HAVN BF 360 Flow Zwart

Voorlopig gebruik ik nog men oude grafische kaart, ik wacht nog even af tot de Celestial reeks van intel uikomt, eventueel de opvolger van de B60?. Ik verwacht daar wel wat van, voor een 'aanvaardbare prijs', aangezien ik geen gamer ben denk ik dat de nvidea kaarten wat te prijzig zijn, en ik de ondersteuning voor games niet nodig heb. Rauwe rekenkracht van cpu en ram zijn dus prioritair.

De hoofdvraag; welke PSU moet ik voorzien? Wat is goed en wat heeft de juiste connectoren voor misschien een wisselende variant van GPU, of 2 GPU's? Ik overweeg de NZXT C1200 Gold, maar die heeft niet al te lovende recentie...

Keuze van onderdelen lijkt jullie goed? Bedankt alvast voor de input en eventueel advies.
Hendrik

Beste antwoord (via HendrikDebruyne op 29-01-2026 22:53)

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:34
Excuus, had niet goed doorgelezen... Voor antwoord op je vraag: zie de Beste voeding voor ultieme pc (1000W+)/Voeding Community Best Buy Guide, de NZXT is daar 1 van de aanraders.

Alle reacties

• martyw
De Intel B60 vraagt zo'n 200 Watt, de Core Ultra 9 trekt maximaal zo'n 265 Watt, dan voldoet voor een systeem als dit een 550 Watt voeding al. Neem een beetje marge met een 650-750 Watt exemplaar, bijvoorbeeld Corsair RM750x (2024)

• HendrikDebruyne
Dank voor je reactie martyw, met futureproof bedoel ik ook dat de mogelijkheid er moet zijn een hogere grafische kaart te steken, of 2 lagere laten samenwerken. Een 5090 (en ja dat is nog vele malen hoger) kan bijna 600 watt verbuiken... Heeft NZXT een slechte reputatie, die al dan niet gegrond is?

Acties:
  • Beste antwoord

• martyw
Excuus, had niet goed doorgelezen... Voor antwoord op je vraag: zie de Beste voeding voor ultieme pc (1000W+)/Voeding Community Best Buy Guide, de NZXT is daar 1 van de aanraders.

• HendrikDebruyne
ok, top, had dit nog niet gezien. De keuze is gemaakt ;-) thx