Slim relais zonder zigbee coordinator/bridge?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Aangezien ik deze zaken niet direct in de specificaties van smarthome producten vind:

Bestaan er slimme relais (bv. zigbee of matter of evt zelfs wifi?) die zonder coordinator/bridge kunnen werken?
De bedoeling is om zoals bv. met de ikea zigbee setjes een draadloze schakelaar te hebben om een lamp aan/uit te kunnen schakelen, die dus rechtstreeks met elkaar gekoppeld zijn zonder coordinator.
Aangezien het gaat om 12V lampen met transformator (op een verlichtingskring => stopcontact plaatsen is geen optie) kan ik de ikea tradfi oplossingen niet gebruiken.

Als ik bv. bij sonoff kijk (relais ZBMiniR2 + knop SNZB-01-P) staat er bij die laatste "Voor het gebruik van de SNZB-01-P is een Sonoff ZigBee Bridge vereist.", dus dat is geen werkende oplossing?

Heeft iemand ervaring met een combinatie van relais en bedieningsknop die wel autonoom kan werken? of is de enige optie om toch een bridge te installeren?

Alle reacties

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:37

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zigbee kun je onderling 'binden', waardoor de knop een relais (of lamp, of..) kan bedienen. Dat is ook wat met een zigbee ikea-lamp en afstandsbediening gebeurt. Vaak heb je wel (tijdelijk) een coördinator nodig om de binding in te stellen, voor zover ik weet.

Met wifi kan het ook. Pak bijvoorbeeld een relais van Shelly en een knop (of module met input) van Shelly en stel bij die laatste op het apparaat zelf in dat hij aan schakelcommando stuurt naar het ip-adres van het relais.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
ls470 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:20:
Aangezien ik deze zaken niet direct in de specificaties van smarthome producten vind:

Bestaan er slimme relais (bv. zigbee of matter of evt zelfs wifi?) die zonder coordinator/bridge kunnen werken?
De bedoeling is om zoals bv. met de ikea zigbee setjes een draadloze schakelaar te hebben om een lamp aan/uit te kunnen schakelen, die dus rechtstreeks met elkaar gekoppeld zijn zonder coordinator.
Aangezien het gaat om 12V lampen met transformator (op een verlichtingskring => stopcontact plaatsen is geen optie) kan ik de ikea tradfi oplossingen niet gebruiken.

Als ik bv. bij sonoff kijk (relais ZBMiniR2 + knop SNZB-01-P) staat er bij die laatste "Voor het gebruik van de SNZB-01-P is een Sonoff ZigBee Bridge vereist.", dus dat is geen werkende oplossing?

Heeft iemand ervaring met een combinatie van relais en bedieningsknop die wel autonoom kan werken? of is de enige optie om toch een bridge te installeren?
De Tapo S110E / S112 hebben geen hub nodig. Via Wifi verbinding met de Tapo app (net zelf gebruikt om mijn 30 jaar oude garagedeur via de app te kunnen bedienen)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-02 18:09
De nieuwere Hue spullen kunnen het vaak ook.
Volgens mij zijn er zelfs setjes met knop+lamp die je zonder bridge kan gebruiken.
Echter....
Na enige tijd, met meerdere knoppen en lampen, is zo'n gemeenschappelijk bridge wel veel handiger, omdat je dan centraal alles kan bedienen.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:30
GarBaGe schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:45:
De nieuwere Hue spullen kunnen het vaak ook.
Dat kan al vanaf alle de eerste versies met touchlink.

Zie 'Verbinden zonder brug' https://www.philips-hue.c...accessories/dimmer-switch

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 10-02 17:39
Alle Zigbee devices hebben de touchlink functionaliteit als ze volgens de specs werken.
Dus kunnen ze allemaal een op een koppeling maken.

En van de Ikea devices weet ik dat zeker omdat ik een Rodet switch/dimmer gebruik voor een led TRÅDFRI driver voor een ledstrip.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:33

franssie

Save the albatross

@ls470
Bedoel je hiermee dat je niet de transformator wil schakelen maar het 12V circuit? Dus dat de slimme schakelaar ook met 12V gevoed moet worden?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ls470
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-02 13:25
Bedoel je hiermee dat je niet de transformator wil schakelen maar het 12V circuit? Dus dat de slimme schakelaar ook met 12V gevoed moet worden?
Nee integendeel. Het is niet de bedoeling dat de transformator altijd aanstaat (het is een lamp die het grootste deel van de tijd uit zal staan). De lamp moet met een schakelaar of drukknop (dus geen app nodig) geschakeld worden,

Ik denk dat ik voor een Shelly setje zal gaan, en hopen dat het touchlink ondersteunt (of anders v ia wifi of BLE gekoppeld kan worden)

Bedankt allemaal voor het advies!
Pagina: 1