Wachtwoord kwijt van oude .doc bestanden

Pagina: 1
Acties:
  • 725 views

Vraag

• cnoobie
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 19:49
Hi,

Lang, lang geleden heb ik een aantal Microsoft Word bestanden beveiligd met een wachtwoord. Het gaat om oude .doc bestanden, dus pre 2007 geloof ik. De bestanden heb ik nog, maar het wachtwoord niet meer. Als ik die bestanden nu probeer te openen, vraagt elk programma dat ik gebruik (MS Word, Apple Pages, Libre Office) nog steeds keurig om het wachtwoord.
Het gaat om oude dagboeken, die ik graag zou willen kunnen openen. Ik ben huiverig om dodgy tools te gaan downloaden, voor je het weet heb je malware of ransomware op je systeem staan. En online tools vertrouw ik mijn gedachtenspinsels als young adult niet toe :)

Heeft iemand ervaring met kraken van wachtwoorden, betrouwbare tools wellicht? Prima om er wat voor te betalen, maar zit wel aan Mac vast.

Dank voor het meedenken!

Alle reacties

• Erebos
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 22:29
Documenten in OpenOffice openen liet wachtwoorden als sneeuw voor de zon verdwijnen. Bij openen geen vraag en bij opslaan geen wachtwoord meer

Mogelijk werkt het met libre office net zo.

https://nl.libreoffice.org/download/download-libreoffice/ Hier staan ook 2 macOS versies bij

[ Voor 20% gewijzigd door Erebos op 29-01-2026 11:57 ]

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

probleem met dit soort topics is het 'help de hacker' risico.
maar omdat het oude files betreft, lijkt mij dat je een brute force tooltje nodig hebt en die zijn er ook in legale vorm maar dan is het niet gratis...

d:)b :henk d:)b

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

Wat ik zelf gevonden heb: probeer het document te importeren in een nieuw document.
Dus nieuw doc -> insert -> file en dan je beveiligde doc.
En anders schijn je met een hex editor vrij simpel het wachtwoord te kunnen verwijderen (genoeg over te vinden online).
Vanaf Word 2007 is het blijkbaar een ander verhaal met serieuze encryptie (AES) en is de kans van slagen klein, en zal dat hier waarschijnlijk qua policy ook niet besproken mogen worden.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-01-2026 12:28 ]

• cnoobie
@Erebos LibreOffice geen sjoege helaas… Open Office zal ik eens opzoeken
@JJ Le Funk ‘help de hacker’ had ik me nog niet eens gerealiseerd… Die legale tooltjes, weet je toevallig ook welke betrouwbaar (=geen malware/ransomware) zijn?
@CyBeRSPiN creatief idee, krijg ik in LibreOffice alleen niet voor elkaar: vraagt keurig om wachtwoord. Zal eens kijken of ik een Windows systeem met MS Office kan regelen om het te proberen

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:59

CyBeRSPiN

sinds 2001

@cnoobie geen creatief idee van mij, maar dat kwam ik tegen bij het zoeken naar oplossingen dmv google en AI.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik zou een virtuele machine installeren met kali linux en bijvoorbeeld office2john als tool:

https://www.a6n.co.uk/202...e-passwords-with.html?m=1

Dit zijn open source en legale tools. Zet internettoegang van je vm dicht en je hebt een redelijk niveau van beveiliging. (Ik vertrouw de makers van kali overigens goed genoeg om internet open te laten staan)

Hiermee kun je die documentjes bruteforcen. Als je van 1 het wachtwoord hebt heb je ze mogelijk van allemaal, hoop ik voor je.

Dit natuurlijk alleen doen als het je eigen documenten zijn.
Mogelijk krijg je die software ook direct op een mac aan de praat, maar dat heb ik nooit geprobeerd

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 29-01-2026 17:26 ]

• r_acker
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:35
Ik heb laatst aan CoPilot gevraagd om een document dat een wachtwoord had, aan te leveren zonder wachtwoord. Was met een enkele prompt klaar.

• cnoobie
@Boudewijn wow, nou helaas ben ik lang niet zo’n technische onderlegde tweaker…!
@r_acker ik heb het ook geprobeerd, maar die vlieger ging helaas niet op! Het is een oud .doc document, en die kan CoPilot niet eens lezen… Ook ChatGPT weigert

Het is een password-to-open, en ik ben er inmiddels achter dat dat met volledige encryptie is die je alleen kunt brute-forcen. Dat betekent dat ik óf moet leren hoe de oplossing van @Boudewijn werkt, óf moet schokken voor een online brute force tool. En maar hopen dat ze niet met de content van mijn doc aan de haal gaan.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

cnoobie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 17:55:
@Boudewijn wow, nou helaas ben ik lang niet zo’n technische onderlegde tweaker…!
@r_acker ik heb het ook geprobeerd, maar die vlieger ging helaas niet op! Het is een oud .doc document, en die kan CoPilot niet eens lezen… Ook ChatGPT weigert

Het is een password-to-open, en ik ben er inmiddels achter dat dat met volledige encryptie is die je alleen kunt brute-forcen. Dat betekent dat ik óf moet leren hoe de oplossing van @Boudewijn werkt, óf moet schokken voor een online brute force tool. En maar hopen dat ze niet met de content van mijn doc aan de haal gaan.
ja dan zou ik dus lekker even offline bezig gaan. Zeker als het prive-spul is, je weet gewoon niet wat die wachtwoord-lui doen.

Ik wil het overigens ook wel voor je doen

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zou nooit gaan voor enig online tool. Zelf doen, of een bedrijf inhuren.

Maar. Helaas, we kunnen niet helpen bij omzeilen van beveiligingen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.