Foto's
![]() | ![]() |
Beschikbare (dak)ruimte
7x3 meter. Plat dak, bitumen, zo'n 15 jaar oud, sterke balken dakconstructie.Schaduw
Alleen van omgevende huizenblokken.Jaarverbruik
Niet relevant.Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25Budget en doel
Budget is natuurlijk zo laag mogelijkDoel is het verder vergroten (verdubbelen?) van mijn zonnepaneel capaciteit. De huidige PV installatie zit een jaar of 3,5 op het schuine dak van het huis (te zien op de 1e foto, ontbreekt nog op de 2e), zijn 12 panelen en totaal max. cap. is 4200Wp. GoodWe omvormer, 1 fase. Geen optimizers o.i.d. omdat het huis behoorlijk direct op het zuiden staat.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend. Kan het zeker wel zelf maar heb al veel klussen lopen in huis dus ben benieuwd naar een gunstige prijs/offerte om te laten doen.Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Geen.Regio
Rotterdam/Rijnmond.Ik vermoed dat het het efficiëntst is de panelen in een oost-west opstelling in de lengte te plaatsen in "dak" vorm. Je ziet dat mijn buurman zijn aangrenzende schuur al (heel lang geleden`) van panelen voorzien heeft. Dat zijn er 6 in zuid opstelling en die vullen de 6 panelen die hij op het dak van zijn huis heeft aan denk ik.
Er is al 230V aanwezig in de schuur, het is een andere fase dan die waar de bestaande PV installatie op zit. De kabel die naar de schuur loopt zit al op een eigen groep in de meterkast.
Ik wil zoveel mogelijk zonne- energie kunnen opwekken omdat we 2 EV's te laden hebben. Daarnaast een HW PIB, airco (toekomstig 2) voor verwarmen en koelen. In de toekomst overweeg ik nog een WPB of gewone boiler die slim aangestuurd wordt omdat de nog aanwezige CV ketel alleen nog voor warm water in de badkamer gebruikt wordt. De rest (inductie kookplaat, Quooker) is alles elektrisch.
Mijn vragen (om maar een begin te maken):
- is een oost-west opstelling inderdaad het beste?
- ik wil natuurlijk zo veel mogelijk capaciteit per paneel. Welke maat zouden passen?
- een normale omvormer lijkt me de beste keuze?
- wat zou een richtprijs zijn om zo'n klus te laten uitvoeren?
:strip_exif()/f/image/zeqmZm7qz70tpDN9RaGZfMKb.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/lVmLOC44DiSUNmZ1fbnaKU0t.jpg?f=fotoalbum_tile)