Zonnepanelen advies schuur/plat dak, 2e zonnepanelen set.

Pagina: 1
Acties:

• AA42
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:49
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gx9ZZYpKMnjAuZk6LWWsT9tckkQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zeqmZm7qz70tpDN9RaGZfMKb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-6AXs51lJxmS1jbpG9Ll0I64FW4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lVmLOC44DiSUNmZ1fbnaKU0t.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
7x3 meter. Plat dak, bitumen, zo'n 15 jaar oud, sterke balken dakconstructie.
Schaduw
Alleen van omgevende huizenblokken.
Jaarverbruik
Niet relevant.
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25
Budget en doel
Budget is natuurlijk zo laag mogelijk ;)

Doel is het verder vergroten (verdubbelen?) van mijn zonnepaneel capaciteit. De huidige PV installatie zit een jaar of 3,5 op het schuine dak van het huis (te zien op de 1e foto, ontbreekt nog op de 2e), zijn 12 panelen en totaal max. cap. is 4200Wp. GoodWe omvormer, 1 fase. Geen optimizers o.i.d. omdat het huis behoorlijk direct op het zuiden staat.
Wie gaat het project uitvoeren
Nog niet bekend. Kan het zeker wel zelf maar heb al veel klussen lopen in huis dus ben benieuwd naar een gunstige prijs/offerte om te laten doen.
Bijhouden van data
Reeds verkregen offertes
Geen.
Regio
Rotterdam/Rijnmond.

Ik vermoed dat het het efficiëntst is de panelen in een oost-west opstelling in de lengte te plaatsen in "dak" vorm. Je ziet dat mijn buurman zijn aangrenzende schuur al (heel lang geleden`) van panelen voorzien heeft. Dat zijn er 6 in zuid opstelling en die vullen de 6 panelen die hij op het dak van zijn huis heeft aan denk ik.

Er is al 230V aanwezig in de schuur, het is een andere fase dan die waar de bestaande PV installatie op zit. De kabel die naar de schuur loopt zit al op een eigen groep in de meterkast.

Ik wil zoveel mogelijk zonne- energie kunnen opwekken omdat we 2 EV's te laden hebben. Daarnaast een HW PIB, airco (toekomstig 2) voor verwarmen en koelen. In de toekomst overweeg ik nog een WPB of gewone boiler die slim aangestuurd wordt omdat de nog aanwezige CV ketel alleen nog voor warm water in de badkamer gebruikt wordt. De rest (inductie kookplaat, Quooker) is alles elektrisch.

Mijn vragen (om maar een begin te maken):
- is een oost-west opstelling inderdaad het beste?
- ik wil natuurlijk zo veel mogelijk capaciteit per paneel. Welke maat zouden passen?
- een normale omvormer lijkt me de beste keuze?
- wat zou een richtprijs zijn om zo'n klus te laten uitvoeren?

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:16
Wanneer wil je de EV's laden? 's avonds bij thuiskomst, 's nachts na piekverbruik (load balancer op laadpaal) of overdag als de zon hard schijnt?
Als het 's nachts is hebben zonnepanelen weinig nut. Als het overdag is, ga voor panelen op zuid. Als het 's avonds is, ga voor O-W opsteling.
Hou er rekening mee dat je al panelen op zuid hebt, heb je overdag tekort?

Plat dak 3m x 7m met 30 cm afstand van dakrand -> 2,40 x 6,40 beschikbaar oppervlak.
Zonnepanelen zijn +- 176 x 113 , dus passen maximaal 4x2 panelen (met 25* hellingshoek past het net) - als je dat op 2 windrichtingen zet heb je micro omvormers nodig (4 panelen is te weinig voor eigen string).
Als je ze allen op zuid richt passen er maar 6, maar dat kan wel op 1 string (gebruik XS omvormer).

Ik ga dan uit van +- 460 WP per paneel. Pak je kleinere panelen dan zal het makkelijker passen. XL panelen zijn vaak relatief duur, waardoor de extra opbrengst niet opweegt tegen de extra kosten.

Welke omvormer hangt dus af van je opstelling, O-W heeft te weinig panelen om goed te starten op een normale omvormer, al kan je altijd proberen...

Prijs: geen idee, ik zou het zelf doen gezien het op een schuurtje is waar je makkelijk bij kan. Kleine projecten zijn altijd relatief duur, omdat de vaste kosten gelijk zijn aan grote projecten.

• AA42
Dank, goede info!
Laden idd zoveel mogelijk overdag. Ik werk sommige dagen thuis en heb lange weekends (4 daagse werkweek). Speciaal hiervoor een paar dagen geleden zelf een Peblar Business opgehangen in plaats van mijn oude lader. Ik gebruik evcc en die doet ook de load-balancing, voor zover nodig (al 6 jaar zonder probleemloos op 11kW geladen).

Overdag tekort? Niet echt maar als ik straks én EV, én airco, én PIB laden, én WPB of "slimme boiler" opstoken wil doen (uiteraard met prioriteiten, dat regelt evcc) is het denk ik nooit verkeerd om zoveel mogelijk capaciteit te hebben.

Had idd 460Wp panelen in gedachten.
Zelf doen zal idd flink besparen...

Alvast goede start info, dank !

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 17:16
Even lijstje bij elkaar geklikt - zo'n 2500-3000 euro puur aan materialen, kabels etc (in geval van micro omvormers).
Als je het laat doen moet je zo'n 4 a 5 duizend rekenen, maar scheelt je wel een dag werken en kopzorgen over alle bekabeling.

PS - vergeet niet dat je nog een PV verdeler in de schuur moet bij laten plaatsen - die prijs komt er nog bovenop (niet heel duur).

*even opgezocht, ding kost zo'n 125 - 150 euro, maar is ook extra werk voor de beste man.

[ Voor 12% gewijzigd door 99ruud99 op 29-01-2026 00:35 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Geen goede info…

De huidige generatie 2mppt GoodWe heeft genoeg aan strings van 2…

Voor 25 graden bestaat geen commercieel legmateriaal… dat ga je dus niet gedaan krijgen door een installatie bedrijf.

2x3 ~550Wp op zuid lijkt me het optimaal haalbare.
Er zijn panelen van ~220x110 en dat zou heel mooi als 1 rij portrait kunnen: geen rijschaduw.

[ Voor 15% gewijzigd door Ronald op 29-01-2026 01:03 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AA42
Ronald schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 01:01:
Geen goede info…

De huidige generatie 2mppt GoodWe heeft genoeg aan strings van 2…

Voor 25 graden bestaat geen commercieel legmateriaal… dat ga je dus niet gedaan krijgen door een installatie bedrijf.

2x3 ~550Wp op zuid lijkt me het optimaal haalbare.
Er zijn panelen van ~220x110 en dat zou heel mooi als 1 rij portrait kunnen: geen rijschaduw.
Je bedoelt 1 rij van 6 panelen? Wordt de hoogte (lengte) dan geen probleem ivm schaduw op de panelen van mijn achterbuurman (die heeft er ook op zijn schuur en wil geen problemen met hem).

• Smit Willen
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:06
Een aparte (normale) omvormer lijkt mij hier de meest praktische keuze.
Reken globaal op een paar duizend euro, afhankelijk van materiaal en montage.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:15
Je zal 60-70cm bij de panelen van de buurman kunnen blijven. Dat is bij rijopstellingen de bovenmarge.

Ja de buurman gaat er op 22 december wat van merken...

Als je O-W met 2-2-2-2 gaat doen heb je ook die 220cm nodig en gaat de buurman het ook merken. Nog sterker: op 25 graden ga je heeeel veel hoger komen dan de 10 graden van portrait-legmateriaal.

Ga je zelf met 2 rijen werken dan ga je nog dichter op de buurman komen.

De minimale rijafstand waar commercieel legmateriaal de mogelijkheid to biedt is 30cm... De buurman heeft zelf niet veel meer... Het is beetje geven en nemen...
Met 1x6 portrait ben je het sociaalst bezig zonder dat je zelf inlevert.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1