Scherm upgrade HP EliteBook 845 G9?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:54
Hallo,

Ik zoek een vervangend scherm voor mijn HP EliteBook 845 G9, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

De laptop komt met een 14" 1920x1200 250 nits 30-pins scherm. Er zouden varianten zijn met een veel beter en helderder 400 nits scherm dat compatibel zou zijn met de 30-pins aansluiting, maar ik kan geen verkoper in NL/EU vinden die deze leveren?

Bijvoorbeeld deze zou het goede onderdeelnummer moeten hebben, maar de listing is 250 nits...

https://www.hardwarecity.nl/laptop-lcd-scherm-14-0-1920x1200-fhd-mat-ultra-slim-ips-edp-30-pin-bent-pcb.html

Iemand die weet welke dingen wel/niet compatibel zijn? Zijn alle schermen met deze grootte, aansluiting en resolutie compatibel, en is elk 400-nits scherm geschikt of moet ik echt proberen een HP "Low power" 400-nits scherm te vinden?

Alvast bedankt!

Beste antwoord (via ikt op 30-01-2026 22:38)

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 13:25
ikt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:51:
[...]

Vragen uitgezet naar de partij die de laptop verkocht en naar de partij uit de link.

[...]

De HP laptops zouden vanaf 2014 niet meer met whitelists moeten werken. Alleen WWAN nog maar da's niet iets wat ik gebruik.

[...]

Welke informatie mist dan precies? Zou je daar duidelijkheid over willen geven?
Het scherm dat erin zit betreft een BOE0A16 - 1920x1200, 60Hz, 14", non-touch, 30-pin connector, eDP, connector rechtsonder (vanaf de achterkant gezien). Lijken me vrij simpele specs en gezien HP volgens mij schermen van meerdere OEMs levert, lijkt het me niet echt heel kieskeurig te zijn.

De 845G9 is al wat ouder en deze laptop is een refurbished unit, en die zijn vrij schaars met informatie.

En ik dacht dat we op Tweakers zaten, het beun-forum... Niet het MediaMarkt-forum.
Ik heb bij 2 verschillende chromebooks ook het scherm met succes vervangen. Er is een site -ik weet alleen even niet meer wat de URL was- waar alle leden schermen op staan. ( https://www.panelook.com/ ) Je kan dan filteren op formaat, aansluiting, resolutie, en nog 20 dingen. Daar komt ellen lijstje met schermen uit die aan jouw ingevulde specs voldoen. Die moet je dan op google / aliexpress zoeken. Sommige kun je dan ergens per stuk bestellen en anderen kun je alleen in bulk kopen.
Je moet bijv. Ook even zoeken op waar en hoe de montage gaten/beugeltjes zitten.

Ik heb die 2x eerst het scherm eruit gehaald om het preciese productnummer te achterhalen en zelf een foto te maken van het huidige scherm. Een scherm vinden waar het beugeltje goed zit was nog het lastigste.

Daarna werkt het prima. Ik verwacht obv mijn ervaringen geen probleem zolang de resolutie en de aansluiting hetzelfde is.
Zo goed als altijd is de 30 prins aansluiting voor non touch en de 40 prins voor touch screens.

Kost uiteindelijk ook niet zo veel. Ik had ze voor ongeveer 40 euro per stuk.

Het voordeel van je eigen scherm vast even demonteren is dat je er nu vast achter komt hie het werkt en of je het er netjes uit krijgt.

edit

Ik denk dat je deze moet hebben:
https://www.panelook.com/...0_LCM_overview_66195.html

https://technologyvs.co.u...9-v8-0-14-0-laptop-screen?

Je moet ook nog een beetje opletten waar je het koopt, want er zijn sites zoals 123accu.nl die een compatible scherm verkopen onder het typenummer dat jij zoekt, maar er niet bij vermelden welk typenummer scherm ze dan zelf verkopen. Wellicht krijgt je dan dus een slechtere dan je nu hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Opperhoof op 29-01-2026 20:47 ]

Alle reacties

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:25

franssie

Save the albatross

Ik zou ze even emailen, grotere kans dat zij het weten dan iemand hier.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
@ikt , bij laptops is dat niet zo gemakkelijk en er geen kant en klare compatibiliteitslijsten zijn voor schermen. Ook geen garantie dat je in je huidige laptop een 400 nits scherm kan zetten want kan best zijn dat dit geblocked word in b.v. het bios.

Zou zelf in elk geval het risico niet nemen.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
ikt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:00:
Iemand die weet welke dingen wel/niet compatibel zijn?
Daar is meer informatie voor nodig dan wat je nu verteld hebt.
Zijn alle schermen met deze grootte, aansluiting en resolutie compatibel, en is elk 400-nits scherm geschikt
Nee, daar kan je niet vanuit gaan.

Tenzij je dit doet om iets te leren en je bereid bent om deze laptop "af te schrijven" (de kans bestaat dat je je laptop onherstelbaar beschadigt) adviseer ik deze methode:
1. Koop nieuwe laptop
2. Zet informatie over
3. Verkoop oude laptop

Spel en typfouten voorbehouden

• ikt
franssie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:09:
Ik zou ze even emailen, grotere kans dat zij het weten dan iemand hier.
Vragen uitgezet naar de partij die de laptop verkocht en naar de partij uit de link.
Roel1966 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:21:
@ikt , bij laptops is dat niet zo gemakkelijk en er geen kant en klare compatibiliteitslijsten zijn voor schermen. Ook geen garantie dat je in je huidige laptop een 400 nits scherm kan zetten want kan best zijn dat dit geblocked word in b.v. het bios.

Zou zelf in elk geval het risico niet nemen.
De HP laptops zouden vanaf 2014 niet meer met whitelists moeten werken. Alleen WWAN nog maar da's niet iets wat ik gebruik.
FredvZ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:39:
[...]

Daar is meer informatie voor nodig dan wat je nu verteld hebt.

[...]

Nee, daar kan je niet vanuit gaan.

Tenzij je dit doet om iets te leren en je bereid bent om deze laptop "af te schrijven" (de kans bestaat dat je je laptop onherstelbaar beschadigt) adviseer ik deze methode:
1. Koop nieuwe laptop
2. Zet informatie over
3. Verkoop oude laptop
Het scherm dat erin zit betreft een BOE0A16 - 1920x1200, 60Hz, 14", non-touch, 30-pin connector, eDP, connector rechtsonder (vanaf de achterkant gezien). Lijken me vrij simpele specs en gezien HP volgens mij schermen van meerdere OEMs levert, lijkt het me niet echt heel kieskeurig te zijn.

De 845G9 is al wat ouder en deze laptop is een refurbished unit, en die zijn vrij schaars met informatie.

En ik dacht dat we op Tweakers zaten, het beun-forum... Niet het MediaMarkt-forum.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:47
De term "HP EliteBook 845 G9" is slechts een commerciële term. Onder deze naam zijn er in meerere landen meerdere laptops uitgebracht die uiterlijk allemaal op elkaar lijken, maar intern een aantal verschillen (kunnen) hebben.
Elke laptop van HP heeft een part number (letters/cijfers) bij het zoeken naar (reserve) onderdelen is het handig dit part number bij de hand te hebben. Dat maakt de kans groter dat je een passend onderdeel bestelt.

Spel en typfouten voorbehouden

Acties:
  • Beste antwoord

• Opperhoof
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 05-02 13:25
[...]

[...]

[...]

Ik heb bij 2 verschillende chromebooks ook het scherm met succes vervangen. Er is een site -ik weet alleen even niet meer wat de URL was- waar alle leden schermen op staan. ( https://www.panelook.com/ ) Je kan dan filteren op formaat, aansluiting, resolutie, en nog 20 dingen. Daar komt ellen lijstje met schermen uit die aan jouw ingevulde specs voldoen. Die moet je dan op google / aliexpress zoeken. Sommige kun je dan ergens per stuk bestellen en anderen kun je alleen in bulk kopen.
Je moet bijv. Ook even zoeken op waar en hoe de montage gaten/beugeltjes zitten.

Ik heb die 2x eerst het scherm eruit gehaald om het preciese productnummer te achterhalen en zelf een foto te maken van het huidige scherm. Een scherm vinden waar het beugeltje goed zit was nog het lastigste.

Daarna werkt het prima. Ik verwacht obv mijn ervaringen geen probleem zolang de resolutie en de aansluiting hetzelfde is.
Zo goed als altijd is de 30 prins aansluiting voor non touch en de 40 prins voor touch screens.

Het voordeel van je eigen scherm vast even demonteren is dat je er nu vast achter komt hie het werkt en of je het er netjes uit krijgt.

edit

Je moet ook nog een beetje opletten waar je het koopt, want er zijn sites zoals 123accu.nl die een compatible scherm verkopen onder het typenummer dat jij zoekt, maar er niet bij vermelden welk typenummer scherm ze dan zelf verkopen. Wellicht krijgt je dan dus een slechtere dan je nu hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door Opperhoof op 29-01-2026 20:47 ]

• ikt
Opperhoof schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 20:35:
[...]

edit

Bedankt voor de link naar panelook en technologyvs! Helaas lijkt het voorgestelde scherm niet helemaal correct, de connector zat een centimetertje hoger. Gezien de kabel vrij precies lijkt uitgemeten, ben ik maar voor iets anders gegaan:

https://www.panelook.com/...php?ids=55411,66195,54069 (De NV140WUM-N41 is de BOE0A16)

De Innolux heeft de connector op de dezelfde plek zitten en heeft verder alle specs die ik zoek, dus die is besteld. Nu wachten tot het een keer aankomt.

Tijdens het onderzoekje er ook achter gekomen dat men op /r/thinkpad vrij casual displays swapped en zelfs naar 16:10 swaps doet zonder problemen, dus zolang de boel past en de goede connector heeft moet het volgens mij wel werken.

[ Voor 5% gewijzigd door ikt op 30-01-2026 22:48 ]

Pagina: 1