Mijn warmtepompinstallateur weet het antwoord niet en ik wee

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gabrier
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 22:32
Hallo allemaal! Ik heb dit geprobeerd te vragen aan de installateur van de warmtepomp, maar hij weet het antwoord niet. Ik heb een Daikin Altherma 3M warmtepomp, in een hybride systeem met mijn gasketel. In mijn huis heb ik vloerverwarming op de begane grond en radiatoren op de bovenverdieping. De bovenverdieping verliest sneller warmte dan de begane grond en zelfs als ik de TRV’s en de verdeler van de vloerverwarming inregel, zal de bovenverdieping uiteindelijk koud worden omdat de vloerverwarming de warmte langer vasthoudt.

Mijn idee was om het systeem in LWT-modus te zetten en een bypass te installeren, en vervolgens te spelen met de weersafhankelijke stooklijn, zodat de vloerverwarming en de TRV’s altijd open kunnen blijven en het huis nooit zal oververhitten omdat de stooklijn correct is afgesteld. Het probleem is dat wanneer het hybride systeem overschakelt naar bivalente modus (momenteel bij 5 °C) en de ketel start, deze meer zal opwarmen dan de LWT van de warmtepomp, waardoor het huis zal oververhitten.

Mijn vraag is: weet iemand of de Daikin LWT-modus ook de gasketel moduleert, zodat die dezelfde LWT aanhoudt die door de warmtepomp wordt aangestuurd via zijn eigen weersafhankelijke stooklijn?

Alle reacties

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:45
Je hebt vooral boven meer afgifte nodig, misschien fans op de radiatoren, of dikkere radiatoren installeren van dezelfde afmetingen (met daarop fans)?

Welke cv-ketel heb je?

De meeste kun je ook zelf een maximum aanvoertemperatuur opleggen namelijk, en sommige zelfs een max % van de capaciteit voor verwarmen. Los van het maximum moduleren de meeste moderne ketels sowieso zelf al a.d.h.v. verschil huidige en ingestelde temperatuur op de thermostaat, vaak met "machine learning" van de simpele soort, data verzamelen over hoe snel het normaal opwarmt. Hoe dat samenwerkt tussen WP en CV heb ik geen ervaring mee.

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 28-01-2026 21:16 ]