Elegant kinderslot voordeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CarpeVentum
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 06:34
Ons zoontje van 3 doet steeds vaker zelf de voordeur open. We draaien deze niet op slot als we thuis zijn en zijn eigenlijk op zoek naar een extra simpel en elegant slot(je) zodat hij niet zelf de deur opendoet en weggaat.

Nu heb ik het internet al behoorlijk afgespeurd maar het is erg lastig om een elegante oplossing te vinden. Een knip voor ramen, kettingslotje, kier afstandhouder, schuifslot, een deurklink begrenzer… het kan allemaal maar is bijna allemaal behoorlijk lomp ontworpen en niet echt elegant. Een draaiknop aan de binnenkant van de deur spreekt me aan maar lijkt me niet zo inbraak veilig en heeft hij vast snel in de gaten…

Ik zoek dus een wit of rvs slot(je) dat simpel is. Het hoeft denk ik niet heel veel te houden en schroeven mag. Dan kan ik het zelf op hoogte plaatsen.

Voor ik toch maar een ketting slotje van €5 koop toch maar even kijken of anderen hier niet iets beters voor weten! Chat kon me niet een goede kant op wijzen, dus ik ben op zoek en benieuwd naar jullie ervaringen.

Alle reacties

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:38
Tóch een draaiknop maar dan eentje die je in moet drukken om hem te openen?

[ Voor 4% gewijzigd door posttoast op 28-01-2026 19:22 ]

omniscale.nl

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Draaiknop niet veilig vanwege inbraak? In dat geval is er al schade dus heb je bewijs.

Een draaiknop is voor je eigen veiligheid wél aan te raden. In geval van nood/paniek kun je slecht nadenken en niet bedenken waar je sleutels ook al weer liggen. Ik heb een paar jaar geleden een dergelijk slot op mijn deur gezet. De kleine man, inmiddels 6, kan 'm nu wel open krijgen maar komt er niet aan. Toen hij een jaar of 3 was kreeg hij dat slot niet rond, ging net iets te zwaar.

• CarpeVentum
@posttoast @sypie
Dank voor jullie reacties. Ik zie dat ik ga Nemef voor mijn type sleutel een bijpassend draaiknop cilinder zou kunnen bestellen. Ik zie daar alleen niets over push of hoe zwaar deze rondgaat. Zal er eens meer naar informeren. Onveilig heb ik weleens gelezen omdat ons slot bijna recht naast de brievenbus zit. Dat voelt niet prettig al weet ik niet of je er ooit bij kunt.

Nu is het vooral een slot voor als we thuis zijn, het is echt als extra. Andere ervaringen blijven dus welkom!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:52
Misschien is het makkelijker (en stijlvoller) om een beveiliging op de deur vóór de voordeur te zetten? Over een jaar doet hij dit niet meer, het is een fase.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:39
Kijk je heel de dag naar je voordeur, dat het elegant moet zijn?

En voor €6 heb je een schuifgrendel zoals deze bij de Gamma, wat ik best elegant vind :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HEY3Ba37vvMi2z4KVtzLVgM_gAk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gqt8CwqWhOQqBAl6rIxYryl2.png?f=user_large

The devil is in the details.

• AJM94
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:45
Wel duurder dan €5,-, maar ik heb afgelopen zomer een deurketting geïnstalleerd: https://www.abus.com/nl/A...liging/Deurkettingen/SK79

Makkelijk te openen met de sleutel, maar ook handig om te ventileren zonder dat er iemand binnen kan komen of een kleine man er uit kan!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:58
Wij hebben een knip op de deur, maar nadeel van alles qua knip/grendel/haakje, is dat er ook niemand naar binnen kan (die thuiskomt of bij noodgevallen). Dus hier gaat ie gewoon op slot met de sleutel. Overdag zit sleutel in de deur, en 's avonds aan het rekje naast de deur.

[ Voor 3% gewijzigd door MisterMailman op 30-01-2026 20:59 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
CarpeVentum schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:18:
Ons zoontje van 3 doet steeds vaker zelf de voordeur open. We draaien deze niet op slot als we thuis zijn en zijn eigenlijk op zoek naar een extra simpel en elegant slot(je) zodat hij niet zelf de deur opendoet en weggaat.
Misschien denk ik te simpel: waarom niet de deur op slot draaien, ook als je thuis bent?
Verkleint ook de kans dat inbrekers binnenkomen door je deur te "flipperen" als je ligt te slapen

Spel en typfouten voorbehouden

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb een 10mm stalen pin in de deur zitten.
Deze past in een versterkt gat in het kozijn.

Sleufje in de binnenzijde van de deur, daardoor kan ik de pen verschuiven.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

• Wieltje
  • Laatst online: 10-02 20:46
Je zou ook de deurklink kunnen vervangen door zoiets.

Deze hoef je i.t.t. een knopcilinder niet actief op slot te doen, is zonder schade weer te verwijderen en de deur blijft van buiten nog gewoon te openen. Ik weet niet hoe handig deze knop in het dagelijks gebruik is. Echt mooi is ie ook niet, maar je hebt vast ook traphekjes in huis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K3KKA4tjUwHncSdHuNH3bQxORJk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fHC9iVzwN2CQVcknJCiH2UCo.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Wieltje op 30-01-2026 22:24 ]

• MJV
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:57

MJV

Ik heb hier een cilinder met draaiknop die je ook nog in moet drukken. Geen brievenbus maar ook in dat geval zou dat veilig zijn meen ik. En het heeft - tot op zekere leeftijd (n=1, 6 jaar ongeveer) ook nog een functie als kinderslot.

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-02 14:52

Fe2O3

Ja das roest

Gewoon zo'n ouderwetsch ketting ding boven op de deur?

Iets zegt me dat je een 3 punts sluiting hebt, en, dus geen knip boven en onder?

Dum de dum

• CarpeVentum
Dank voor de reacties!

@FredvZ Dat kan, alleen we zijn niet de hele tijd met sleutels in de weer. Ze hebben in principe een vaste plek, maar zo gestructureerd is dat niet bij ons. We willen de sleutel niet in het slot laten zitten omdat de kleine man ze geheid meeneemt. We doen dus het liefst iets bij de deur zelf.

@MJV Ik heb zelf een Nemef NF3 cilinder; de versies met knop hebben volgens mij geen drukfunctie maar dat is eigenlijk niet na te gaan. Ik ga dat verder uitzoeken.

@Fe2O3 Klopt, driepuntsslot, dus geen knip.

@MisterMailman Klopt, dat is ook mijn zorg: van binnenuit sluiten betekent ook dat je zo niet naar binnen kan.

Ik denk dat ik voor nu toch even de knop verder ga onderzoeken en anders komt er (uit veiligheidsoverweging) toch maar een lelijke ketting. Daar kan je in geval van nood nog doorheen beuken.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Ik wil geen moraalridder zijn, maar je kind aanleren dat de voordeur niet iets is waar hij aan mag zitten?
Verder is er altijd wel iemand in de buurt van je kind lijkt me?

• MisterMailman
  • Laatst online: 14:58
Als je al niet zo gestructureerd bent, hang dan gewoon een sleutelrekje naast de deur. Win-win: deur op slot én nooit meer je sleutels kwijt.
Je denkt nu veel te moeilijk naar mijn idee.

@jongetje heb jij kinderen? :D

[ Voor 8% gewijzigd door MisterMailman op 31-01-2026 08:35 ]

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:10
Ja, en sinds kort een puppy.
Als ik aangeef dat iets niet mag en ze blijven het doen dan is het even geen tv, gamen of een andere straf die ze vervelend vinden. Zeker als je een wegloper hebt moet je enorm consequent zijn. Desnoods belonen als je kind x tijd van de deur is afgebleven.

Die puppy is pas lastig opvoeden want doet in zijn enthousiasme alles wat niet mag. Maar een kind van 3 zou je toch wel wat moeten kunnen bij brengen waarom hij de deur niet mag openen.
Mijn kinderen mochten op die leeftijd (tot 12 jaar zelfs) de deur ook niet open doen als er iemand aan belde. Gewoon in de woonkamer blijven, je weet nooit wat voor pipo er voor de deur staat.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 31-01-2026 08:40 ]

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-02 23:30
Herkenbaar, op die leeftijd zijn ze watervlug en m zo gepeerd.
Ik zou gewoon een simpel meubel schuifslot zoeken, die niet heel lelijk is. Is alleen om je kind binnen te houden. Na een paar jaar haal je de toch weer weg.

• ronnie vd
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:38
Ik zou de elegante eis laten varen en zo iets plakken

https://www.bol.com/nl/nl...zTj3yszvtHxoaAhLkEALw_wcB

Onze dame deed hetzelfde en hiermee was dat probleem verholpen

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:42
Veel voordeuren hebben een slotdraaier (of hoe heet zoiets) zoals een toilet. Aan binnenkant heb je geen sleutel nodig om deur te openen. Dan heb je een losse klinkt + draaiknop, wat er wel heel elegant uit kan zien. (In ieder geval VEEL mooier dan mensen die hun sleutel erin steken).

• CarpeVentum
jongetje schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:34:
Ik wil geen moraalridder zijn, maar je kind aanleren dat de voordeur niet iets is waar hij aan mag zitten?
Verder is er altijd wel iemand in de buurt van je kind lijkt me?
Laten we hier geen opvoed topic van maken. Als mijn vrouw onze baby borstvoeding geeft op de bank dan is onze 3 jarige bijdehand genoeg om ervandoor te gaan, ook als hij weet dat het niet mag. Los van consequenties of beloningen. Je bent van harte welkom om een keer het gesprek met hem aan te gaan.

En, ieder kind is anders dus liever geen oordelen aub. Ja er is altijd iemand in de buurt maar dit soort dingen gaat in een oogwenk mis.

@ronnie vd zoiets wilde ik inderdaad voorkomen…

[ Voor 10% gewijzigd door CarpeVentum op 31-01-2026 09:11 ]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:49

Reinier

\o/

Ik heb deze relatief fraaie kierstandhouder. Is dat een idee?

Vijf jaar geleden gekocht en nooit gemonteerd :')

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
CarpeVentum schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:08:[...]
Laten we hier geen opvoed topic van maken. Als mijn vrouw onze baby borstvoeding geeft op de bank dan is onze 3 jarige bijdehand genoeg om ervandoor te gaan, ook als hij weet dat het niet mag. Je bent van harte welkom om een keer het gesprek met hem aan te gaan.
En, ieder kind is anders dus liever geen oordelen aub. Ja er is altijd iemand in de buurt maar dit soort dingen gaat in een oogwenk mis.
Volg een workshop "Leer je kind luisteren".
Ik heb zelf ook kinderen gehad (ook 'lastige weglopers'), maar die gingen nooit naar de voordeur omdat ik ze geleerd had dat dat niet mocht. Soms moet je je kinderen gewoon wat verbieden en daar worden ze echt niet slechter van.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:46
als er een gewone deurklink op zit, bij ons was die vroeger een kwartslag gedraaid. die stond dus omhoog ipv horizontaal, die kregen wij als kind dan niet gedraaid.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• MallePietje
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:53
Zo'n periode bij kinderen duurt meestal niet heel lang, dus zelf zou ik gaan voor een simpele tijdelijke oplossing. Elegantie is dan misschien minder van belang. Een schuifje zou kunnen. Niet te moeilijk maken.

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Haakje of rekje naast de deur buiten het bereik van de kinderen, en daar de sleutel aan hangen. En dan de deur op slot draaien.
Dit is echt de simpelste oplossing, en één die ook gewoon werkt!
Het is bij kinderen vaak een fase. En het kost veel minder moeite jezelf en je vrouw aan te leren de deur op slot te draaien als je thuis komt, dan het bij die kleine nog er in te gaan drillen.

Andere oplossingen zijn onnodig moeilijk.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Wij hadden een kind dat de kledingkast iedere ochtend leeglaadde, dus we hebben van deze plakkertjes gekocht (maar niet precies deze, die wij hebben kwamen van AliExpress af).
Ondanks dat de kleine nu zeker wel de handigheid heeft om die zelf te openen en ook toen al meer dan sterk genoeg was om 'm gewoon los te trekken heeft het heel goed gewerkt, gewoon omdat het daarmee duidelijk is dat het niet de bedoeling is.
Lijkt mij de moeite waard voor je een dure en permanente oplossing installeert

• trabant
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:29
Er zijn ook katten die dit kunstje verstaan, en ook daarvoor heeft de commers oplossingen in de aanbieding. Zou ook nog een zoekterrein kunnen zijn, ook al heeft jouw kleine man wèl duimen.

KPN is een drieletterwoord

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 14:45
Ik heb dan geen kinderen,
maar een simpel slotje die hoger buiten het bereik geplaatst is, niet de oplossing :)

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:56
Wieltje schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:43:
Je zou ook de deurklink kunnen vervangen door zoiets.

Deze hoef je i.t.t. een knopcilinder niet actief op slot te doen, is zonder schade weer te verwijderen en de deur blijft van buiten nog gewoon te openen. Ik weet niet hoe handig deze knop in het dagelijks gebruik is. Echt mooi is ie ook niet, maar je hebt vast ook traphekjes in huis...

[Afbeelding]
Wij hebben deze knop op bijna elke deur in huis gehad ivm dochter met verstandelijke beperking. Knop is makkelijk in gebruik, voor bezoek even wennen. Ook met zoontje van destijds 3 heel handig. Inmiddels gelukkig niet meer nodig.

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
installeer een tweede slot op hoogte? aan de binnenkant een draaiknop en buiten een sleutelgat. ik woon in een flat en heb een gewoon slot bij de deurkruk, een draaiknop, een knip en een ketting.. als er wat gebeurt komen ze maar via het balkon of via het bovenlicht.

• barbarbar
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 17-02 09:37
Wel wat kostbaarder: we hebben een Nuki op de voordeur zitten. Die kun je instellen zoals je wilt qua knop. Als die op slot zit, kan een kind van drie die niet open krijgen. We hebben wel driepuntssluiting met zo'n doordraai systeem, dus dat gaat soweiso zwaar. Denk dat een kind van drie een Nuki op een enkel slot misschien wel open krijgt.

Bij ons is de deur meestal wel gewoon te openen met de klink, en de kinderen (3 en 4) kunnen dat ook, maar doen dat nooit tenzij we ze daar zelf toe vragen.

Idee van die Nuki is dat we ook met vergeten sleutel naar binnen kunnen. En een paniekfunctie, zodat je met een druk op de knop een deur open hebt. En omdat het sleutelgat aan de voorkant omhandig dicht tegen het kozijn zit....

[ Voor 13% gewijzigd door barbarbar op 31-01-2026 21:38 ]

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:21
MisterMailman schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 08:34:
Als je al niet zo gestructureerd bent, hang dan gewoon een sleutelrekje naast de deur. Win-win: deur op slot én nooit meer je sleutels kwijt.
Je denkt nu veel te moeilijk naar mijn idee.

@jongetje heb jij kinderen? :D
Ik wel (2) en nooit problemen gehad met buitendeuren het kan blijkbaar wel

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 01:04
Mijn 3 jarigen krijgen de knop op de cilinder nog niet open (is sowieso fijn om te hebben)

En in voortuin een hekje geplaatst met zo'n eerder genoemde veiligheid knop

[ Voor 49% gewijzigd door kjiratsiekoedel op 01-02-2026 08:47 ]

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 08:52
CarpeVentum schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:08:
[...]
Als mijn vrouw onze baby borstvoeding geeft op de bank dan is onze 3 jarige bijdehand genoeg om ervandoor te gaan, ook als hij weet dat het niet mag
Herkenbaar gedrag hoor, ze weten op die leeftijd feilloos misbruik te maken van de situatie. Ik zou het niet te moeilijk maken: een simpel kettinkje, of zelfs maar een zwaar iets tegen de deur zetten kan al helpen. Ik zou vooral kijken naar iets dat je makkelijk kunt herstellen als het niet meer nodig is.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:34
Nyarlathotep schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:39:
Haakje of rekje naast de deur buiten het bereik van de kinderen, en daar de sleutel aan hangen. En dan de deur op slot draaien.
Dit is echt de simpelste oplossing, en één die ook gewoon werkt!
Het is bij kinderen vaak een fase. En het kost veel minder moeite jezelf en je vrouw aan te leren de deur op slot te draaien als je thuis komt, dan het bij die kleine nog er in te gaan drillen.

Andere oplossingen zijn onnodig moeilijk.
Naar mijn mening is de enige juiste oplossing draaiknoppen (met inbraakbeveiliging) aan de binnenkant (geldt voor alle deuren).

Ik snap niet waarom sleutels aan de binnenkant uberhaubt een ding zijn. Gedoe met een sleutelrekje en het is gewoon onveilig bij brand.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FInl53nyf41Gh-1JSD49xExZwEY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wqB7ovan8cGblvD7GX4hpgCg.png?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door assje op 01-02-2026 09:42 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Indien de voordeur voorzien is van glazen vensters kun je dit al vergeten helaas. Ook met een brievenbus is dit niet 100% veilig.
Dus het hangt echt van deze variabelen af.

Mijn muziekcollectie op Discogs

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-02 01:04
Veiligheid is relatief :)

Weglopen kind: Deur barricaderen t beste + kind vastbinden
Eruit kunnen bij brand: überhaupt geen deur nemen
Inbraak: alles aftimmeren

Ieder zijn ding

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:34
Nyarlathotep schreef op zondag 1 februari 2026 @ 10:30:
Indien de voordeur voorzien is van glazen vensters kun je dit al vergeten helaas. Ook met een brievenbus is dit niet 100% veilig.
Dus het hangt echt van deze variabelen af.
Als je toch glas in gaat gooien kan je in iedere woning hoe dan ook wel naar binnen met behulp van een stoeptegel.

Met dubbel-gelaagd glas is het voor mij voldoende (bij mij triple).

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:26

bonzz.netninja

Niente baffi

Gewoon een simpele kierstandhouder? Die zijn niet lelijk, allerlei soorten en maten en ook nog wel praktisch naast jouw use-case om bijv. in de zomer ff de boel lekker door te waaien zonder dat er allemaal volk naar binnen komt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j8-l7_FafVovJnJLfgmvMyNOX6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/j63ZCP17W3NH8tnnUZZfsbL7.png?f=fotoalbum_largeMbt de users die het kind willen leren niet aan de deur te zitten. Dat is natuurlijk waar....maar voordat je gratuit gaat lopen tikken kun je ook even nadenken dat je niks weet van de context, de locatie van het huis en/of het kind. Als ik aan aan een 80km N weg zou wonen dan zou ik dat bijvoorbeeld ook gewoon willen...weet jij veel.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Op naar de ikea

Afbeeldingslocatie: https://www.ikea.com/nl/nl/images/products/undvika-multivergrendeling-wit__0874464_pe702550_s5.jpg?f=xl

Alternatief: traphekje voor de voordeur.

[ Voor 13% gewijzigd door 42erik op 02-02-2026 00:06 ]

• 42erik
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Yaksa schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 09:15:
[...]

Volg een workshop "Leer je kind luisteren".
Ik heb zelf ook kinderen gehad (ook 'lastige weglopers'), maar die gingen nooit naar de voordeur omdat ik ze geleerd had dat dat niet mocht. Soms moet je je kinderen gewoon wat verbieden en daar worden ze echt niet slechter van.
Kijk, dat is nu een passende reactie op de letterlijke vraag "Laten we hier geen opvoed topic van maken." /sarcasm
Pagina: 1