Klassieke schakelaars vervangen door slimmere oplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LeslyJ
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17:22
Hi,

Recent zijn we begonnen met wat opfrissingswerken in huis waarbij we de slaapkamer een flinke makeover gegeven hebben. Eén van de resterende taken is het herbekijken van de verlichting.

Vandaag zijn er 3 lichtpunten die allemaal tegelijk bediend worden via 4 schakelaars.
Nu wil ik graag naar een situatie waarbij we elke lamp individueel kunnen bedienen en niet langer gebonden zijn aan een alles of niets situatie.

Van wat ik begrijp zijn er verschillende opties mogelijk zoals:
* klassieke inbouwschakelaars vervangen door slimme varianten. Echter ben ik niet geheel zeker of dit toe zal laten om elke lamp individueel te bedienen.
* De klassieke schakelaars laten zitten, stroom aanlaten en via een draadloze schakelaar werken die over de inbouwschakelaar zit. Deze schakelaars kunnen dan de slimme lampen individueel aansturen.

In parallel ben ik ook aan de slag gegaan met HA met een Z2MQTT configuratie. We zijn nog niet gecommit op een ecosysteem qua lampen...
De missus wilde overigens ook al af van de ouderwetse klassieke beige Niko schakelaars.

Zijn er mensen met enige ervaring en/of aanbevelingen voor dergelijke setups?

Alle reacties

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40
LeslyJ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:22:
* klassieke inbouwschakelaars vervangen door slimme varianten. Echter ben ik niet geheel zeker of dit toe zal laten om elke lamp individueel te bedienen.
Je zal dan ook moeten zorgen voor een schakeldraad tussen de schakelaars en de individuele lampen.
Als je overal standaard GU10, E14, E27, etc lampen hebt kan je Philips Hue overwegen. Zeker met HA erbij zijn de schakelmogelijkheden dan eindeloos.

Spel en typfouten voorbehouden

• Roel1966
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
LeslyJ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:22:
Hi,

Vandaag zijn er 3 lichtpunten die allemaal tegelijk bediend worden via 4 schakelaars.
Nu wil ik graag naar een situatie waarbij we elke lamp individueel kunnen bedienen en niet langer gebonden zijn aan een alles of niets situatie.

* De klassieke schakelaars laten zitten, stroom aanlaten en via een draadloze schakelaar werken die over de inbouwschakelaar zit. Deze schakelaars kunnen dan de slimme lampen individueel aansturen.

Eigenlijk schrijf je al zelf een antwoord op de vraag of het zinvol is klassieke schakelaars door slimme schakelaars te vervangen en je dan alsnog niet de lampen onafhankelijk kan bedienen. Zoals @FredvZ al schrijft zal je dan per lamp een aparte schakeldraad moeten gaan trekken.

Meest praktische en simpele oplossing is om met slimme lampen te werken en verder niet te gaan experimenteren met slimme schakelaars in deze situatie. Zo op die manier heb ik het hier in elk geval opgelost door slimme lampen te gebruiken die je dan onafhankelijk via een app of b.v. Google Home kan bedienen. Zelf ben ik qua lampen trouwens best tevreden met Calex slimme lampen, vrij goedkoop en ze prima werken via b.v. Google.