Aanleggen thuisnetwerk op bestaande kabels

Pagina: 1
Acties:

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-02 12:45
De titel klinkt misschien wat onhandig, maar ik heb een jaar of tien geleden in betrekkelijke onwetendheid door heel het huis CAT-7 stugge kabel getrokken. Ik ben er vervolgens nooit aan toegekomen dit goed aan te sluiten en inmiddels ziet de wereld er qua netwerkopties ook ander uit. De situatie is als volgt:
  • de woning heeft drie verdiepingen
  • het modem/provide router staat op de BG in de woonkamer, de glasvezelaansluiting zelf zit namelijk ook direct in de woonkamer, niet in de meterkast
  • er ligt een onaangesloten stugge CAT-7 van de BG modem naar de 1e verdieping
  • er ligt een tweede onaangesloten stugge CAT-7 van de BG modem naar de 2e verdieping
  • op de 1e verdieping zijn de slaapkamers zonder apparaten met vaste aansluiting
  • op de 2e verdieping zijn de thuiswerkplekken mét vaste aansluiting
Gunstig is wel dat de CAT-7 toentertijd netjes door de loze leidingen in de woning is getrokken. Mijn idee daarom is:
  1. alle CAT-7 kabels af te monteren in wandcontactdozen
  2. apparaten verder aan te sluiten met CAT-6 patchkabels
  3. de modem/provider router in bridge modus te laten zetten
  4. een wifi router op de BG
  5. een wifi access point op de 1e etage
  6. een unmanaged switch op de 2e etage (zie geen reden om hier een access point te plaatsen als alle thuiswerkplekken bedraad aangesloten kunnen worden)
  7. eventueel een nieuwe CAT-7 aansluiting aanleggen naar de tuin of schuur voor een access point buiten
De vraag is vooral of een wifi router een goed idee is, of dat het beter is op de BG ook te kiezen voor een apart access point op een non-wifi router. Daarnaast is het de vraag of met moderne wifi standaarden het uberhaupt nog de moeite waard is om een acces point op de 1e etage te plaatsen voor die paar E-readers, of dat die gewoon meekunnen op het signaal van de BG. Het eventuele access point buiten zou sowieso geen mesh-wifi hoeven zijn. Voor zowel buiten als de 1e verdieping (acces point zou boven het trapgat komen) is POE wellicht het overwegen waard.

Ben benieuw hoe jullie hier denken en welke producten/merken jullie zouden kunnen aanraden.

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15:21
Je geeft aan dat op de 2de verdieping thuiswerkplekken zijn. Wellicht toch een accespoint ophangen voor een wifi verbinding op je telefoon / tablet o.i.d.
Het kan zijn dat je bereik hebt vanaf een lager gelegen verdieping. Uit ervaring in ons huis weet ik dat ik op de 1ste verdieping wel bereik heb van een AP op de begane grond. Uit ervaring kan ik zeggen dat het een stuk beter werkt sinds ik op de 1ste verdieping ook een AP heb geplaatst.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Welke provider heb je en voldoet hun router niet? Verder denk ik prima plan en let goed op dat je geschikt materiaal bij de kabel kiest zodat montage goed gaat.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Polyprobatos
Sparkiee schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:02:
Je geeft aan dat op de 2de verdieping thuiswerkplekken zijn. Wellicht toch een accespoint ophangen voor een wifi verbinding op je telefoon / tablet o.i.d.
Het kan zijn dat je bereik hebt vanaf een lager gelegen verdieping. Uit ervaring in ons huis weet ik dat ik op de 1ste verdieping wel bereik heb van een AP op de begane grond. Uit ervaring kan ik zeggen dat het een stuk beter werkt sinds ik op de 1ste verdieping ook een AP heb geplaatst.
Ik heb van de zaak een toestel met vrij dikke databundel. Wifi op de 2e zou misschien luxe zijn, maar de prijs van een extra access point waarschijnlijk niet waard.

Je verhaal van het bereik van de BG naar de 1e klinkt logisch. Ik zal dat in overweging nemen. Ik denk dat het vooral af zal hangen van de kosten, of ik genoegen neem met bereik dat er op de 1e wel is, maar kwalitatief minder.

EDIT: enkel een router zonder wifi op de BG en alleen een wifi access point op de 1e is ook nog een optie.
Frogmen schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:03:
Welke provider heb je en voldoet hun router niet? Verder denk ik prima plan en let goed op dat je geschikt materiaal bij de kabel kiest zodat montage goed gaat.
KPN. Mijn ervaring met routers van elke aanbieder is eigenlijk dat ze het niet zo goed trekken als er veel apparaten tegelijk online zijn. Dat is bij mij wel het geval, dat had ik misschien even moeten vermelden. De bandbreedteverdeling lijkt altijd scheef. Daarbij moet je de router weer helemaal opnieuw instellen wanneer je van provider wisselt (ga ik waarschijnlijk vaker doen, nu ik gemerkt heb hoeveel dat in de maandlasten scheelt: triest, maar het zij zo).

Wat betreft montagemateriaal heeft een vriend van mij daar veel meer ervaring mee dan ikzelf en het meeste ook al in huis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Is het KPN glas? En indien ja, welke snelheid heb je en wil je in de toekomst?

Waarom ik dit vraag is welke hardware je zou kunnen aanschaffen.

Een Unifi UX (6 of 7) kost niet heel veel en kan dan direct aan de ONT hangen, heeft een controller en biedt behoorlijk goede WiFi een USW-Lite-8 POE switch op de 1e verdieping en dan via POE een Unifi accespoint op de eerste. Heb je nog poorten over voor kantoor etc, en POE budget voor een AP richting de tuin. Edit: niet goed gelezen. LAN poorten moeten op de tweede komen, dus de switch daar ook.

Nadeel van de UX lite is dat deze het netwerk protocol van KPN (pppoe) softwarematig afhandelt, dus bij hele hoge snelheden gaat dat knellen.

edit: wat is je budget grofweg?

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 28-01-2026 17:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Polyprobatos
franssie schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:44:
Is het KPN glas? En indien ja, welke snelheid heb je en wil je in de toekomst?
KPN is inderdaad glas, maar momenteel maar 200MB/s. Meer snelheid heb ik doorgaans geen behoefte aan, betere verdeling wel. In de toekomst verandert dat misschien, dus vandaar dat ook dat ik iets te ambitieus al CAT-7 had getrokken.

Budget,.. pfoe,.. het moet het doen. Ik denk dat ik het vervelend begin te vinden als het meer dan € 400~500 wordt.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Polyprobatos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:05:
[...]

KPN is inderdaad glas, maar momenteel maar 200MB/s. Meer snelheid heb ik doorgaans geen behoefte aan, betere verdeling wel. In de toekomst verandert dat misschien, dus vandaar dat ook dat ik iets te ambitieus al CAT-7 had getrokken.

Budget,.. pfoe,.. het moet het doen. Ik denk dat ik het vervelend begin te vinden als het meer dan € 400~500 wordt.
Met dat budget lukt alles prima. Een TP-Link DECO bedrade mesh oplossing zou ook prima kunnen werken denk ik. Wat dan handig is om AP's te hebben met een ETH in en ETH uit poort zodat je kan doorlussen naar de tweede etage. Daar dan willekeurig welke switch (die van de action zal al voldoen). Maar dan moet je router wel in bridge ben ik bang (als dat kan), weet niet of die van TP-link mesh ppoe ondersteunen in de router (edit die lijken wel te bestaan - dan ben je van het modem af, scheelt weer stroom)

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 28-01-2026 17:41 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

gaat de glasvezel direct de KPN router in of zit er een ONT module voor?
in dat laatste geval zou ik KPN router niet in bridge zetten maar geheel vervangen met iets naar eigen smaak dat makkelijk uitbreidbaar is naar de 1e verdieping voor een dekkend WiFi signaal met seamless roaming. Dit geeft mogelijk al voldoende versterking naar zolder toe waardoor verder uitbreiden niet nodig is.

en waar je meerdere apparaten bedraad wil aansluiten kan je volstaan met een goedkoop kleine switch lijkt mij?

[ Voor 27% gewijzigd door JJ Le Funk op 28-01-2026 17:17 ]

d:)b :henk d:)b

• Frogmen
  • Niet online
Een KPN router kan je niet in Bridge zetten is ook nergens goed voor je hebt een fasoenlijke router die je goed kan instellen. Wil je het enigzins simpel houde kan ik je Fritz aanbevelen wil je meer met Vlan's etc kom je al snel bij Ubiqity Unifi.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Polyprobatos schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:05:
[...]

KPN is inderdaad glas, maar momenteel maar 200MB/s. Meer snelheid heb ik doorgaans geen behoefte aan, betere verdeling wel.
200MB/s = 1.6Gb/s is anders een behoorlijk hoge snelheid, geen wonder dat je niet meer dan dat nodig hebt.

Die "verdeling" heeft weinig met de capaciteiten van je KPN router te maken en alles met gebrek aan bekabeling en extra AP('s) in een woning waar die wel nodig zijn. Appareten met slecht WiFi-signaal zullen ook lage snelheden, hoge latencies en weinig stabilteit hebben. Dat zal met beste router/AP in de wereld net zo het geval zijn.
In de toekomst verandert dat misschien, dus vandaar dat ook dat ik iets te ambitieus al CAT-7 had getrokken.
Cat7 is sowieso rare keuze omdat er geen enkel standaard is die wel op Cat7 werkt en niet al op goedkopere en makkelijker installeerbare Cat6(A). Maar goed, er ligt Cat7 en het werkt ook niet slechter dan Cat6, dus tot 10Gbps zit je goed, mits het van degelijke kwaliteit is en je het goed afwerkt.
Denk dat je met een fractie van dat bedrag klaar bent.

Belangrijkste en eerste om te doen is de fysieke aansluitingen. Exact wat je nodig hebt hangt af van de specs van je kabel, vooral de aderdikte. Je kunt op Cat7 materiaal gebruiken voor Cat6A, maar dan moet het wel geschikt zijn voor die dikte. Cat7 is meestal 22 of 23AWG. 23AWG is behoorlijk gangbaar qua aansluitspullen, 22AWG is wat exotischer maar bestaat zeker ook. Weet je de aderdikte niet? Achterhaal merk+type kabel en wij kunnen het vast opzoeken voor je :)

Dan wil je in de meterkast een bescheiden patchpanel om op af te monteren en in de kamers elders in huis wandcontactdozen die voor de gewenste dikte geschikt zijn. Het is een pre als de patchpanel geschikt is voor shielded kabel (die shield moet je aarden), maar zonder aarding werkt het ook als unshielded. Let op dat je nooit aan beide uiteinden van een kabel mag aarden ivm aardelussen.

Verder mbt actieve zooi: eerste keuze is welk platform je wilt. Makkelijkste en goedkoopste blijft KPN: haal een of twee SuperWiFi gevallen en je bent klaar. Je zorgen over "verdeling" zijn onterecht, dat is gewoon gevolg van slechte WiFi-dekking nu. Als er voldoende signaal is gaat dat even goed werken als met 3rd party opties.

Wil je toch iets anders, dan is het eerst zaak om te bedenken of je probleem alleen met de WiFi is (zo ja heb je alleen AP's en een switch nodig en hoef je op de provider gateway alleen WiFi uit te zetten), of dat je ook meer opties in de router wilt.

Qua specs wil je vooral terughoudend zijn: client devices hebben max 2x2 antennes en MU-MIMO is nog steeds een wassen neus, dus enige reden om voor meer dan 2x2 te gaan is voor backhaul als je draadloos AP's aansluit ("mesh"). Jij wilt met draden werken dus dat heeft geen zin -> die AP's kunnen prima met 2x2 toe en gaan dan rond de EUR 100 per stuk kosten. Maak je je zorgen over capaciteit? Twee 2x2 AP's kunnen stukken meer capaciteit en dekking leveren dan een enkele dikke 4x4.

Verder moet je vooral bedenken wat je wilt...
TP-Link Deco is nog dommer dan KPN's spullen en biedt minder opties. Enige reden om daarvoor te gaan zou zijn hogere specs - maar ik lees nergens dat je die nodig hebt.
TP-Link Omada en Ubiquiti UniFi bieden aanzienlijk meer opties, maar dan moet je die ook willen gebruiken. Installatie en (vooral) updates kosten meer inspanning.
Voor enkel de WiFi zou je nog naar HPE Aruba InstantOn kunnen kijken - die heeft een even makkelijker installatie als Deco, maar als je het nodig hebt evenveel opties als Omda en UniFi
...maar ik lees nergens in je posts eisen die dit soort spul vereisen.

Qua switches kun je met unmanaged simpel zijn: het hoeft niet onderdeel van een managementplatform te zijn want toch niet managed. Enige aandachtspunt is dat je 2.5Gb Ethernet nodig hebt om de 1.6Gbps van je verbinding te ondersteunen, anders haal je max 940Mbps.

Zelfde geldt voor dingen als router (layer 3) vervangen of zelfs de NTU (layer 2). Kan allemaal, maar levert meer gedonder op en niets dat je schrijft wordt daar beter van. Dat soort ding moet je alleen doen als je een heel concrete use case hebt, of als het je hobby is waar je tijd en moeite in wilt steken.

[ Voor 3% gewijzigd door dion_b op 29-01-2026 10:55 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Polyprobatos
JJ Le Funk schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:13:
gaat de glasvezel direct de KPN router in of zit er een ONT module voor?
Er zit inderdaad een ONT voor.
Frogmen schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:54:
Een KPN router kan je niet in Bridge zetten is ook nergens goed voor je hebt een fasoenlijke router die je goed kan instellen.
Zie ook OP en vervolgposts:
  • CAT-7 bleek inderdaad een vreemde keus, maar dus een die tien jaar geleden gemaakt is.
  • Met de KPN router blijft het probleem sowieso dat ik verwacht met enige regelmaat (jaarlijks) van provider te wisselen.
  • Mijn onvrede met de bandbreedteverdeling is ook gebaseerd op het feit dat ik tegen hetzelfde probleem aanloop wanneer ik verschillende apparaten bedraad aansluit, direct op de router.
  • 'Meterkast' is niet van toepassing. Glasvezel komt direct de woonkamer binnen, waar de ONT ook hangt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Polyprobatos schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Er zit inderdaad een ONT voor.
OK, dat maakt een eigen router makkelijk - althans, zolang je geen ouderwetse telefonie gebruikt...
[...]

Zie ook OP en vervolgposts:
  • CAT-7 bleek inderdaad een vreemde keus, maar dus een die tien jaar geleden gemaakt is.
  • Met de KPN router blijft het probleem sowieso dat ik verwacht met enige regelmaat (jaarlijks) van provider te wisselen.
Dat is een redelijke use case voor eigen router ja.
  • Mijn onvrede met de bandbreedteverdeling is ook gebaseerd op het feit dat ik tegen hetzelfde probleem aanloop wanneer ik verschillende apparaten bedraad aansluit, direct op de router.
Hoe ervaar je dit dan? Als je niet ingewikkelde traffic shaping hebt (en dat heb je met een KPN router niet), zou je bij hogere bandbreedtevraag dan er bandbreedte beschikbaar is verwachten dat allereerst UDP TCP verdringt, en verder dat de beschikbare bandbreedte op TCP ongeveer gelijk over alle verbindingen verdeeld wordt. Wat ben je aan het doen dat zoveel meer bandbreedte vraagt dan je beschikbaar hebt? Ik heb met 250Mbps down, 25Mbps up een veel bescheidenere verbinding en soms zitten we met 5 grootverbruikers er tegelijk gebruik van te maken. En dat gaat eigenlijk altijd goed...

Oslik blyat! Oslik!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik gebruik al tijden eigen hardware, nu Unifi maar Omada werkte ook prima. (geen TV of "vaste" telefonie).
Voordeel is inderdaad omprikken en niemand op je netwerk heeft eigenlijk door dat je van provider bent gewisseld.
Voordeel van de Unifi/Omada/Mikrotik is dat ze vaak ook een VPN servertje hebben ingebouwd. Dat gebruik ik nog wel eens op vakantie, of om even iets in mijn netwerkt te bekijken als ik niet thuis ben, RDP sessie naar mijn linux NUC etc. Maar meer gebruik ik er ook niet van, geen ingewikkelde VLAN's etc, al wil ik me daar nog eens in verdiepen omdat het kan :P

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:32
Polyprobatos schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:20:
[...]
Mijn onvrede met de bandbreedteverdeling is ook gebaseerd op het feit dat ik tegen hetzelfde probleem aanloop wanneer ik verschillende apparaten bedraad aansluit, direct op de router.
Hum... Ik had een eigen systeem. Alleen dat overleed. Toen als nood de KPN Experiabox er tussen gezet. Die hangt er nog steeds tussen. Van een V10a en nu een V12. In mijn netwerk hangen een vijftal netwerkswitches (8 poorts) die niet allemaal vol bezet zijn. Bij de meeste zijn toch wel 5 van de 8 poorten bezet. Aan de Experiabox hangt dan nog de TV via een eigen poort. Naast het bedrade deel heb ik nog tig apparaten (telefoons, tablets, 3D-printer, Laptops, e.d.) via wifi op het netwerk. Dat is allemaal geen stabiel. Het werkt allemaal goed. Eigenlijk nooit problemen met "de brandbreedte verdeling". Ook niet als ik veel op mijn nas bezig ben en we de TV of mijn vriendin is aan het netflixen of aan het internetten is. Denk dat er wat andere zaken aan de hand zijn.

Maar overstappen op een eigen router zoals een fritz is goed te doen.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnieKo op 29-01-2026 13:25 ]

• JJ Le Funk
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Als een bedraad device af en toe teveel bandbreedte zuigt, dan zou je misschien hiervan de netwerk interface kunnen beperken tot 100Mbps i.p.v. de gebruikelijk 1000 ?

d:)b :henk d:)b

Pagina: 1