Vraag

• Retouwtje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:07
Mijn vraag; Om niet dagelijks in een donker huis thuis te komen, zou ik graag een aantal lampen willen bedienen doormiddel van een digitale schakeling. De volgende opties zou ik graag willen benutten;
- Tijdschakelingen inprogrameren
- Astrofunctie, hierdoor hoeven de schakeltijden door het jaar niet aangepast te worden.
- Dim functie, zo hoef ik er geen externe dimmers tussen te plaatsen.

Relevante software en hardware die ik gebruik;
Tot heden heb ik nog geen slimme producten in huis, en gebruik ik gewoon de handmatige dimmers (Gira s3000). Dit wil ik voor de gebruikelijke verlichting ook zo houden.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;
- Klik aan klik uit smarth bridge. (€79,95 combiset +3 schakelmodules)
- Smart home V2 Hornbach. (€49.95)
KaKu = klik aan klik uit (bespaard wat type werk)
Bovenstaand is de reden dat ik dit topic open, aangezien ik al bijna de KaKu bridge had gekocht, aangzien ik vaker werk met KaKu.
Nou zag ik dat de Hornbach ook een andere smart birdge heeft, echter heb ik hier geen ervarin mee. Het voordeel van deze smart bridge is dat je smart lampen kunt aanschaffen, en deze volgens mij rechtstreeks aanstuurtd. Bij KaKu zal je altijd een externe module/dimmer moeten aanschaffen, en dan ook nog een lamp. Hierdoor zullen de mogelijkheden en kosten van het KaKu stysteem een stuk beperkter zijn.

Heeft iemand ervaring met bovenstaande systemen, en of raden jullie mij geheel wat anders aan?

Alle reacties

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

KlikAanKlikUit kan je afkorten voor Kaku, misschien dat je dan ook op internet en op het forum meer info kan vinden :)

• Retouwtje
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:07
MarkyB schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:57:
KlikAanKlikUit kan je afkorten voor Kaku, misschien dat je dan ook op internet en op het forum meer info kan vinden :)
Dank je wel voor het advies, echt is zoals aangegeven het KaKu systeem me niet geheel onbekend. Ik heb alleen het gevoel dat er betere oplossingen zijn voor wat ik ermee wil doen, zo doende even de vraag bij de techneuten op Tweakers.

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Heb je al naar Philips Hue gekeken met de Hue bridge? Die kan precies wat je omschrijft.

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:43

DarkSide

theres no place like ::1

Je kunt verschillende dingen doen. Idd met iets als Hue of van ikea.
Ligt er ook een beetje aan wat je exact allemaal wilt doen.

Hier alles van Hue in huis.
En daar ook verschillende sensoren aangekoppeld.
Dus als ik de gang in loop, gaat het licht automatisch aan.
En zo ook in de badkamer etc.
Maar op basis van tijd (snachts) gaan de lampen minder fel.

Geen astro functie. Maar dus op basis van lux waarde.
Dus automatisch gaan de lichten in de zomer pas later aan, dan in de winter.
En ook met geofencing weet het systeem dat ik thuis ben.

Op een aantal plekken ook hue switches, en kun je ook makkelijk dimmen of andere scenes maken.

Voordeel van Hue vind ik dat het gewoon goed werkt.
Nadeel is dat het niet goedkoop is. Maar het draait hier wel stabiel en heb geen issues.

En is verder ook goed te integreren met andere systemen
Bv Google of Homey.
Heb dus ook meerdere Google Hubs. Waardoor een simpele "he google, lichten aan" werkt in elke kamer.

Geen ervaring met die van hornbach
Maar persoonlijk zou ik iets willen wat wat breder in te zetten is. Zie hornbach niet als een bedrijf wat mogelijk dit lang ondersteund. (ikea eerst ook niet, maar die is wel beter bezig met hun producten nu).

Om wat "fleixibeler" te zijn onlangs een Homey pro aangeschaft.
Daarmee kan ik makkelijker meerdere diensten en producten gezamenlijk aansturen.
En krijg je ook wat meer opties om z.g. Flows te maken. (maar dit gaat verder dan je oorsponkelijke vraag)

Persoonljk dus fan van Hue en de bridge. En icm met wat motion sensoren kun je binnen de app zelf al veel bereiken.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:40
Retouwtje schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:56:
Heeft iemand ervaring met bovenstaande systemen, en of raden jullie mij geheel wat anders aan?
Misschien wel de belangrijkste vraag: hoeveel mag het kosten?

Als het er alleen maar om gaat dat een paar lampen op een bepaald moment aan of uit gaan is Kaku zo gek idee nog niet.
Als je de ambitie hebt om het op meer plekken te gebruiken dan is Philips Hue wellicht interessanter.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1