Motor met aardlek

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik kocht een tweedehandse vlak/vandiktebank (Record Power PT260) waarbij de verkoper aangaf dat de schakelaar niet goed werkte. Volgens zijn elektricien was het euvel "een defecte overnamespoel".
Ik vond dit schema in de handleiding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4J5rwapeUG-W4RbQHuc1jvomw38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1RyxcHuEcRzZ0fLBRCOz1YMF.jpg?f=fotoalbum_large

De schakelaar bleek prima in orde. Iemand tipte dat de temperatuursensor van de motor mogelijks defect was. Inderdaad een open connectie, dus ik heb deze kortgesloten. Daarna werkte de machine prima.

Na enkele uren dunne lagen materiaal te hebben geschaafd (kortstondige operatie van de motor dus ik ben niet bang voor oververhitting) wilde ik hem opnieuw aanzetten en ineens knalt de aardlek eruit zodra ik contact maak.
Sindsdien blijft dit keer op keer gebeuren.
Ik heb de schakelaar gemeten (met multimeter) en zie geen connectie tussen fasen en aarde (R=-1). Ook de motor zelf lijkt geen lekkage te hebben (gemeten op de aansluitdraden aan de kant van de schakelaar.
Hebben jullie een suggestie of ik nog iets anders kan meten?

Alle reacties

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Ik ben geen elektriciën, maar het lijkt me niet denkbeeldig dat de motor in het verleden oververhit is geweest, en dat er daardoor nu doorslag plaatsvindt op één van de spoelen (gesmolten isolatie van de wikkelingen). En als dat geen volledige kortsluiting is, ga je ook niets meten totdat er voldoende spanning op staat en de stroom door de isolatie heen slaat. Volgens mij kan je dat met een megger meten, maar die zijn best pittig geprijsd.

iRacing Profiel

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:39
Exact wat hierboven wordt verteld; ik bedacht hetzelfde. Bij opwarming is er wat uitzetting, dan kunnen zaken net wat dichter bij elkaar komen en krijg je wel contact.

Dus ik vrees dat het een nieuwe motor (of herwikkelen, als dat goedkoper zou zijn) zal worden...

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Mini-me
  • Niet online
Jammer, ik hoopte op een ander antwoord :).
Ook als de motor koud is, gebeurt dit meteen na indrukken van de schakelaar. Ik kan me niet voorstellen dat opwarming echt aan de orde is. Krachten op de spoel misschien wel, die de wikkelingen op elkaar duwen als de motor begint te draaien.

Laten herwikkelen is een optie. Ik heb al eens rondgekeken maar het lijkt erop dat bedrijven niet graag een prijsindicatie geven voor ze de motor in kwestie hebben onderzocht (en dus betaal je ook inspectiekosten).

Het gaat trouwens om deze motor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zt0ZmJqg4SeQefO1F-t-RIzdW_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/98VH4PJFbh6ruPjwxfYJbruM.jpg?f=fotoalbum_large
Vervangen door een nieuwe: via het officiële kanaal van Metabo (de Record Power is een Clone van de metabo HC260 die weer een doorontwikkeling is van de Elektra Beckum, de fabrikant van deze motor) is de motor niet meer leverbaar; kruis.nl heeft me aan andere vervangende onderdelen geholpen maar kan deze motor ook niet leveren. Ik heb een UK webshop gevonden maar vrees dat import dankzij BREXIT een drama gaat worden. Alle tips zijn welkom.

[ Voor 7% gewijzigd door Mini-me op 29-01-2026 17:15 ]

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17:33
Misschien kun je je vraag ook stellen op https://www.woodworking.nl/. (rubriek: Elektrisch Gereedschap) Ik heb daar in het verleden vragen gesteld over een Elektra Beckum zaagtafel en kreeg vrij snel reacties waar ik wat aan had.

• Mini-me
  • Niet online
Grappig, daar heb ik al gepost met weinig reactie en in verscheidene andere topics wordt naar Tweakers verwezen :D

• Mathijs Kok
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 19:42
Je hoeft niet dezelfde motor te hebben, je moet er gewoon een hebben met ongeveer dezelfde specs als je kan lezen op het plaatje. En dat is een zeer normaal type. Niet bang zijn als ie net wat meer of minder vermogen kan leveren.

• Mini-me
  • Niet online
Mathijs Kok schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 10:42:
Je hoeft niet dezelfde motor te hebben, je moet er gewoon een hebben met ongeveer dezelfde specs als je kan lezen op het plaatje. En dat is een zeer normaal type. Niet bang zijn als ie net wat meer of minder vermogen kan leveren.
Mijn grootste zorg is de montage. Deze motor heeft 4 bouten op de kopse kant (flens?) en dat is anders dan de meeste B3/B35 standaardmotoren. Bij voorkeur bouw ik hem pas uit als ik zeker weet dat er geen andere opties meer zijn.
Zou evt zwaar lopen van lagers van de schaafas ook mee kunnen werken voor het overhit raken of is dat niet echt relevant?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik weet er niks van, maar dat gele ding is een startcondensator toch? Kun je daar nog wat aan meten/testen/vervangen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 13:17
CodeCaster schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:27:
Ik weet er niks van, maar dat gele ding is een startcondensator toch? Kun je daar nog wat aan meten/testen/vervangen?
Wou net zeggen, die zie ik ook bij bosjes sterven en hebben ook als eigenschap dat ze raar doen bij kou. Nieuwe is niet zo duur, dus zeker het proberen waard.

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:47
Mini-me schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 11:24:
[...]

Mijn grootste zorg is de montage. Deze motor heeft 4 bouten op de kopse kant (flens?) en dat is anders dan de meeste B3/B35 standaardmotoren. Bij voorkeur bouw ik hem pas uit als ik zeker weet dat er geen andere opties meer zijn.
Zou evt zwaar lopen van lagers van de schaafas ook mee kunnen werken voor het overhit raken of is dat niet echt relevant?
Is het een B14 motor?
https://duursma.nl/kennis...-IEC-norm-zijn-vastgelegd

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

• Mini-me
  • Niet online
tafkaw schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 21:34:
[...]

Wou net zeggen, die zie ik ook bij bosjes sterven en hebben ook als eigenschap dat ze raar doen bij kou. Nieuwe is niet zo duur, dus zeker het proberen waard.
Kou is een heel goed sleutelwoord!
Mijn werkplaats is de laatste weken steeds behoorlijk afgekoeld. Wellicht de startcondensator daar inderdaad last van. Ik denk dat ik eerst maar verder ga met uitbouwen van de motor om hem fatsoenlijk te kunnen nameten - in de machine is weinig ruimte rondom te motor en het is lastig om te zien wat de exacte afmetingen zijn (oa voor de montagepunten van de flens). Dan weet ik meteen ook het motortype.
Pagina: 1