Nieuw in de NAS wereld

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• NitroZ
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10-02 11:16
Goedemiddag allemaal,

Ik ben zo goed als nieuw in de NAS wereld en ik ben mij aan het inventariseren over de mogelijkheden die er zijn.
Ik wil een thin client gebruiken voor mijn thuis NAS/mediaserver.
Wel heb ik in het verleden in de IT gewerkt, dus iets van kennis heb ik wel, tegenwoordig in mijn huidige werk komt er ook steeds meer IT kennis bij dus een goede stap om mijn hobby weer op te pakken zou ik zeggen.

De hardware:
een 8500T met 16GB Ram, een 500GB SSD en een oude Harde schijf die ik nog heb liggen.

Mijn doel
Mijn doel van deze topic is niet om hulp te vragen met het maken hiervan maar mijn vraag welke OS'en zijn er en welke hebben een goede gebruikerservaring? Ik vind het bijvoorbeeld erg makkelijk als er een mobiele app is.

Mijn doel met de server:
Ik wil als eerst Proxmox installeren zodat ik meerdere VM's aan kan maken, zo bijvoorbeeld 1 voor mijn VPN en 1 voor de NAS.
Op de NAS wil ik een Mediaserver hebben zodat ik kan streamen naar mijn telefoon of naar mijn TV.

Zelf bekeken opties

Ik kwam eigenlijk op 2 dingen uit dat (zo goed als) hetzelfde is.
ZimaOS en CasaOS.
Waarom? Het lijkt licht te zijn om het werkgeheugen en helemaal in vergelijking met TrueNAS.
ZimaOS is wat nieuwer dus ik verwacht hiervan ook betere ondersteuning T.B.V. apps etc.
Hier kan ik dan weer apps op installeren zoals Jellyfin voor Videostreaming.

Graag hoor ik waarmee jullie ervaring hebben en waarom jullie bepaalde keuzes hebben gemaakt, ik leer hier graag van.

Beste antwoord (via NitroZ op 05-02-2026 22:12)

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:29
NitroZ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:54:
@Microkid Waarom niet als ik vragen mag?
Als ik Proxmox als Hypervisor gebruik, dan kan ik 2 VM's maken waardoor je als het ware 2 machines hebt, 1 voor je VPN server, 1 voor je NAS.

Ik denk dat Proxmox júist een goede basis is toch?
Bij crashes of andere gebeurtenissen hoef ik maar 1 machine te rebooten en vallen niet alle services uit.
Of heb je hier een hele andere denkwijze over?
Het gaat er denk ik meer om dat je even goed moet nadenken over je data veiligheid. Je grote media data wil je eigenlijk op een aparte controller draaien zodat je niet al je data in een Virtual Disk Image opslaat maar in plaats daarvan passthrough kunt gebruiken en daarna dus zfs of snapraid (beter voor cold storage) gebruiken. De data blijft dan onafhankelijk van Proxmox.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Alle reacties

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 18-02 13:35
Hoeveel storage / disks had je in gedachten voor je NAS?
Bij een NAS (voor consumenten) denk ik snel aan 2-4 disks in een RAID-5 achtige config (of ZFS).
Een NAS heeft doorgaans weinig CPU en/of geheugen nodig, omdat het simpelweg een storage device voor je netwerk is.
Bij containers en virtualisatie heb je vaak weer minder storage nodig en meer CPU en geheugen.
Als je die 2 dingen in 1 combineert, krijg je meer een homeserver voor gemixt gebruik.
Volgens mij is dat wat je zoekt, of niet?

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• NitroZ
GarBaGe schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:17:
Bij containers en virtualisatie heb je vaak weer minder storage nodig en meer CPU en geheugen.
Als je die 2 dingen in 1 combineert, krijg je meer een homeserver voor gemixt gebruik.
Volgens mij is dat wat je zoekt, of niet?
Klopt helemaal!

Eigenlijk is dat een betere verwoording wat je zegt, een homeserver voor gemixt gebruik.

Ik heb in de basis 2 schijven, een SSD en een HDD. De HDD heeft 500GB.
In het meest ideale geval wil ik 2x 1TB/2x 2TB. Dat wordt alleen even sparen :9

Ik hoop dat dit wellicht het iets duidelijker maakt.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:46

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Doe jezelf een plezier en ga geen 2 functionaliteiten mixen. Als er iets mis gaat met je Proxmox ben je je Nas mogelijk ook ook kwijt. Neem gewoon een dedicated hardware voor je Nas en zet er bijv. Freenas op. Dan kan je met je andere hardware naar hartelust spelen met Proxmox.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• NitroZ
Als ik Proxmox als Hypervisor gebruik, dan kan ik 2 VM's maken waardoor je als het ware 2 machines hebt, 1 voor je VPN server, 1 voor je NAS.

Bij crashes of andere gebeurtenissen hoef ik maar 1 machine te rebooten en vallen niet alle services uit.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Totdat het ijzer waarop je hypervisor draait het begeeft... Of denk jij ook dat 'de Cloud' op gebakken lucht draait?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-02 17:23
Ik zou aanraden om het OS iets te maken dat je NAS dingen kan regelen en containers (docker) kan draaien. Daarmee kan je je data aanbieden op je netwerk (primaire taak van je apparaat) en lekker pielen met verschillende software in docker containers die je makkelijk weg kunt gooien als je ze zat bent.
Proxmox kan ook maar heeft wat meer overhead voor hetzelfde doel. De scheiding tussen VMs is groter dan tussen containers.
CasaOS en ZimaOS zijn beide redelijk nieuw. Ik zou je TrueNAS Scale aanraden om mee te starten. Daar is heeeel veel community hulp voor te vinden.

while (! ( succeed = try ()));

• sdk1985
Will_M schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:56:
[...]

Totdat het ijzer waarop je hypervisor draait het begeeft... Of denk jij ook dat 'de Cloud' op gebakken lucht draait?
Ik snap deze opmerking eigenlijk niet zo goed. Dit gaat toch niet over mission critical spul? Hij wil primair media aanbieden. Als de boel stuk gaat dan ga je troubleshooten en vervangen. Dat maakt in mijn beleving niet uit of de TS Proxmox (debian) geinstalleerd heeft of direct Truenas oid. Of mis ik iets?

Acties:
  • Beste antwoord

• sdk1985

Het gaat er denk ik meer om dat je even goed moet nadenken over je data veiligheid. Je grote media data wil je eigenlijk op een aparte controller draaien zodat je niet al je data in een Virtual Disk Image opslaat maar in plaats daarvan passthrough kunt gebruiken en daarna dus zfs of snapraid (beter voor cold storage) gebruiken. De data blijft dan onafhankelijk van Proxmox.

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09:49
sdk1985 schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 01:42:
Ik snap deze opmerking eigenlijk niet zo goed. Dit gaat toch niet over mission critical spul? Hij wil primair media aanbieden. [...] Of mis ik iets?
Wat als hij naast media ook zijn administratie op zijn NAS zet?
Dat is best 'mission critical' voor jezelf als particulier.

Dan wil je wel zorgen voor een goede backup en redundantie.

• NitroZ
jeroen79 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 00:22:
[...]

Wat als hij naast media ook zijn administratie op zijn NAS zet?
Dat is best 'mission critical' voor jezelf als particulier.

Dan wil je wel zorgen voor een goede backup en redundantie.
Ik durf te zeggen dat ik dat zeker (nog) niet van plan ben ik de toekomst.
Ik vind mijn data lokaal houden op zo'n manier erg fragiel.

Het is mijn bedoeling er misschien eens onbelangrijke foto's of documenten op te plaatsen om ermee te pielen maar verder bezig houden met andere dingen (wellicht media streaming).

Het gaat er nu vooral om dat ik goed ervaring op kan doen in wat de mogelijkheden zijn, wat kan ik ermee en waarom wil/ga ik hem echt gebruiken.
Ik zelf "mis" namelijk niet persee en NAS in huis.

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 06:30
Heb je al enige ervaring in proxmox, vm, nas?

Je zou voor het gemak en om te kijken eerst even een nas OS als basis gebruiken en ervaring op doen. Meeste nas os’en hebben een ingebakken functie om VPN te gebruiken.

OpenMediaVault is gratis, werkt goed en is stabiel. Heeft ook al een beetje naam in de NAS wereld. Het heeft ook een duidelijke GUI.

VPN op een VM is in mijn ogen overkill. Da’s zo lichtgewicht en zit zo goed als overal al reeds ingebakken. Desnoods via een Docker container.
Pagina: 1