Advies gevraagd: Huisnetwerk verbeteren zonder kabel trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kaligi
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 28-01 19:10
Hoi allemaal,

Ik heb al een tijdje last van een onbetrouwbaar netwerk boven in huis. Het internet is traag en valt regelmatig weg. Ik wil het graag stabieler maken en ben op zoek naar een beheersbare setup, iets in de stijl van TP-Link Omada. Mogelijkheden tot VLAN's zou wel leuk zijn om mee te proberen, aangezien ik eerst ook een homelab had. Deze stond eerst beneden maar is eigenlijk geen plaats voor. Boven is het netwerk nu te onbetrouwbaar voor de services.

De huidige situatie is als volgt. Beneden staat de Odido Zyxel-router in de woonkamer helaas. Boven heb ik een oude Asus-router als AP/bridge draadloos verbonden met de beneden-router. Dat werkt niet echt goed, wat logisch is met een repeater-achtige opzet. Ik zit in een huurwoning, kabels trekken is lastig / niet mogelijk.

Extra detail: boven staan twee PCs die geen wi-fi module hebben, waardoor een AP / oplossing boven mogelijkheden moet hebben tot meerdere netwerkpoorten om hem alsnog "bedraad" aan te sluiten.

Ik heb naar verschillende dingen gekeken als Powerline adapters en alles maar het is me even te veel om nu een juiste keuze hierin te maken.

Ik ben zelf IT-er maar networking is niet mijn dagelijks werk, dus ik vind het leuk om hier gelijk ook wat meer in te leren. Alle tips, ervaringen of waarschuwingen zijn welkom, vooral als je concrete combinaties hebt die goed werken.

Bedankt alvast!

Alle reacties

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:07

HUW

Heb je niet oude telefoon- of coaxaansluitingen richting de bovenverdieping? Dan kun je of makkelijk een nieuwe kabel trekken, of een moca-adapter gebruiken

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Hoe oud is je woning jonger dan 1996 dan moet je een redelijk goede aarde draad hebben lopen in ieder stopcontact gezien het vanaf dat jaar verplicht is in alle woningen. dan zou je kunnen kijken naar een goed powerline setje?

categorie: Powerline

kabel van je router in een stekken de andere stekker boven erin pluggen en kabel naar je asus router en dan heb je zonder een kabel te trekken een goede verbinding. powerline maakt vaak gebruik van de aarde draad vandaar mijn eerste vraag :)

Ai google antwoord

"Powerline-adapters (zoals
Devolo, TP-Link en Netgear) maken gebruik van de aardedraad om de prestaties en snelheid te verbeteren, vooral bij moderne HomePlug AV2-standaarden. Hoewel ze ook zonder aarde werken (via fase en nul), zorgt de aardedraad voor een stabielere verbinding en hogere snelheden."

Onder de opmerkingen van een product op tweakers kan je zien of de adapter wel of niet AV2 ondersteund.

[ Voor 29% gewijzigd door copywizard op 28-01-2026 13:38 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• Kaligi
HUW schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:34:
Heb je niet oude telefoon- of coaxaansluitingen richting de bovenverdieping? Dan kun je of makkelijk een nieuwe kabel trekken, of een moca-adapter gebruiken
Bedankt voor je reactie.

Nee helaas niet, de bovenverdieping is zeer beperkt. Het is geen grote woning, het is boven niet bepaald gemaakt om een telefoon of tv te hebben :) slaapkamer met schuindak. Enige wat er is zijn een paar stopcontacten.
copywizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:35:
Hoe oud is je woning jonger dan 1996 dan moet je een redelijk goede aarde draad hebben lopen in ieder stopcontact gezien het vanaf dat jaar verplicht is in alle woningen. dan zou je kunnen kijken naar een goed powerline setje?
Bedankt voor je reactie.

Mijn woning is uit 1976, ik kan het natuurlijk een keer uittesten maar wil een beetje de kosten beperken voor uitproberen.

• Pieter.txt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:51
Ik heb zelf veel plezier van TP-Link Deco X50. Die heb ik wel bedraad verbonden, dus voor mij geen probleem dat ze een shared backhaul hebben. Sindsdien tevreden met WiFi door het hele huis, ook voor zwaardere zaken als Teams of Netflix. Je zou naar een setje kunnen kijken met dedicated backhaul: Best Buy Guide: Meshwifi Best Buy Guide

[ Voor 12% gewijzigd door Pieter.txt op 28-01-2026 13:44 ]

O'Toole's Commentary on Murphy's Law: Murphy was an optimist.

• Kaligi
Pieter.txt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:43:
Ik heb zelf veel plezier van TP-Link Deco X50. Die heb ik wel bedraad verbonden, dus voor mij geen probleem dat ze een shared bachaul hebben. Je zou naar een setje kunnen kijken met dedicated backhaul: Best Buy Guide: Meshwifi Best Buy Guide
Hier zat ik ook naar te kijken, een dedicated mesh systeem. Alleen kon niet echt goede reviews vinden over het draadloze aspect. Hoe is die TP-Link een beetje met configurability qua VLAN's etc?

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Nee helaas niet, de bovenverdieping is zeer beperkt. Het is geen grote woning, het is boven niet bepaald gemaakt om een telefoon of tv te hebben :) slaapkamer met schuindak. Enige wat er is zijn een paar stopcontacten.

[...]

Bedankt voor je reactie.

Mijn woning is uit 1976, ik kan het natuurlijk een keer uittesten maar wil een beetje de kosten beperken voor uitproberen.
Een goedkoop tweedehands setje hier op tweakers scoren? liggen ook vaak bij de kringloper voor weinig dit zijn vaak wel wat oudere modellen dus de volle 1gb ga je niet halen dan maar je kan dan wel testen of het volstaat?

https://tweakers.net/aanbod/zoeken/?keyword=powerline

[ Voor 9% gewijzigd door copywizard op 28-01-2026 13:48 ]

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Zelf was ik behoorlijk te spreken over mijn opzet:
uitvoering: TP-Link Archer Archer AX73 in de trapkast in de woonkamer,
uitvoering: TP-Link AX3000 WiFi Range Extender RE705X onder de nok van het dak op zolder.
Doordat beide in een rechte lijn van elkaar hangen, met alleen 2 houten trappen ertussen, gaf dit een heel acceptabel resultaat. Voordeel van deze combi is ook dat het mesh ondersteunt, waardoor de apparaten netjes naar het station met het beste bereik overgeheveld worden. Standaard gaan apparaten namelijk pas op zoek naar een ander station, wanneer de verbinding helemaal wegvalt.

Inmiddels heb ik de boel alsnog bedraad (wired backhaul) voor de AX3000, evenals het kantoor op zolder, waar alles op een 8 poorts-switch zit.

EDIT: Overigens is bovenstaande vooral bedoeld qua verbindings-opzet, niet als advies voor de apparatuur. Ik had de AX73 al met een andere reden, toen ik ineens veel meer thuis ging werken (nee, niet eens tijdens COVID...). En toen was de AX3000 een goede aanvulling op wat ik al had. Als ik van 0 moest beginnen, zou ik denk ik voor iets gaan, wat in het genoemde Tweakers artikel wordt aanbevolen.
En als het niet mogelijk is om je router onder de trap te zetten, overweeg dan om een tussenstation daar te plaatsen, voor de snelheid is het cruciaal dat de verbinding tussen de nodes goed is.

[ Voor 24% gewijzigd door Wild Chocolate op 28-01-2026 13:52 . Reden: aanvulling en correctie ]

iRacing Profiel

• Kaligi
copywizard schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:47:
[...]

Een goedkoop tweedehands setje hier op tweakers scoren? liggen ook vaak bij de kringloper voor weinig dit zijn vaak wel wat oudere modellen dus de volle 1gb ga je niet halen dan maar je kan dan wel testen of het volstaat?
Ik ben vaak bij de kringloop, ik zal het de volgende keer eens bekijken of ze een setje hebben liggen. Anders kijk ik inderdaad even op Tweakers op Marktplaats. Proberen waard misschien. Bedankt voor de input!

• Pieter.txt
Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:44:
[...]

Hier zat ik ook naar te kijken, een dedicated mesh systeem. Alleen kon niet echt goede reviews vinden over het draadloze aspect. Hoe is die TP-Link een beetje met configurability qua VLAN's etc?
Bij TP-link is dat, volgens mij, beperkt. Asus heeft al meer mogelijkheden. Buiten wat in de BBG staat, kun je ook eens naar Fritz kijken. Die hebben ook mesh sets en meestal ook veel instelmogelijkheden.

• Kaligi
Pieter.txt schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:49:
[...]

Bij TP-link is dat, volgens mij, beperkt. Asus heeft al meer mogelijkheden. Buiten wat in de BBG staat, kun je ook eens naar Fritz kijken. Die hebben ook mesh sets en meestal ook veel instelmogelijkheden.
Ahh Fritz dat is een merk die ik heel lang niet meer in de gaten heb. Ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor de input!

• Pieter.txt
Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:50:
[...]

Ahh Fritz dat is een merk die ik heel lang niet meer in de gaten heb. Ik ga er eens naar kijken. Bedankt voor de input!
Staat ook in de BBG trouwens zie ik net: review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller

• HUW
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 00:07

HUW

Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:42:
[...]

Bedankt voor je reactie.

Als je aangeeft dat het om een kleinere woning gaat, is het dan misschien mogelijk om alleen een kabel van de woonkamer naar het trapgat te leggen (bijv langs de plint)? Dan kun je daar of de hele router, of een los AP aansluiten.

• Kaligi
Wild Chocolate schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:47:
Zelf was ik behoorlijk te spreken over mijn opzet:
uitvoering: TP-Link Archer Archer AX73 in de trapkast in de woonkamer,
uitvoering: TP-Link AX3000 WiFi Range Extender RE705X onder de nok van het dak op zolder.
Doordat beide in een rechte lijn van elkaar hangen, met alleen 2 houten trappen ertussen, gaf dit een heel acceptabel resultaat. Voordeel van deze combi is ook dat het mesh ondersteunt, waardoor de apparaten netjes naar het station met het beste bereik overgeheveld worden. Standaard gaan apparaten namelijk pas op zoek naar een ander station, wanneer de verbinding helemaal wegvalt.

Inmiddels heb ik de boel alsnog bedraad (wireless backhaul voor de AX3000, evenals het kantoor op zolder, waar alles op een 8 poorts-switch zit.
Bedankt voor de input, ik ga er eens naar kijken. Weet vaak wel met die range van de tp-link dat instelbaarheid beetje wegvalt. Wat zijn jouw ervaringen hierin? Mogelijkheden tot VLAN's etc, of houd het een beetje op met wat je ook bij je standaard ISP router krijgt?

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Het is een middenklasse router, zelf gebruik ik bijvoorbeeld de ingebouwde VPN-server vaak wanneer ik op andermans wifi aan het werk ben.

Maar Vlan is beperkt (tot wat instellingen die nodig kunnen zijn voor TV en VOIP bij sommige providers), inderdaad. Daarvoor kom je bij TP-link volgens mij al snel in de Omada reeks terecht.

iRacing Profiel

• Kaligi
HUW schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:51:
[...]

Als je aangeeft dat het om een kleinere woning gaat, is het dan misschien mogelijk om alleen een kabel van de woonkamer naar het trapgat te leggen (bijv langs de plint)? Dan kun je daar of de hele router, of een los AP aansluiten.
Dit is eigenlijk iets wat ik nog niet helemaal bekeken heb om het zo aan te pakken. Ik ga van het weekend eens kijken wat hierin de mogelijkheden zijn. Goede tip

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:17
Ik heb destijds een goede betonboor gehuurd voor een halve dag met een paar lange boren erbij en in de hoeken van de kamers waar de kabels moesten komen gewoon gaten geboord.
Dat hoeven geen grote gaten te zijn, ik heb na het doorvoeren van de kabels zelf de stekkertjes eraan geknepen.
Ik denk niet dat de verhuurder dit kan verbieden, je mag (in de meeste gevallen) ook gaten in muren boren, mocht je ooit vertrekken dan vul je die gaatjes gewoon op.
Bekabeld internet is altijd de beste optie en (mits goed aangelegd) altijd storingsvrij.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:15:
Ik heb destijds een goede betonboor gehuurd voor een halve dag met een paar lange boren erbij en in de hoeken van de kamers waar de kabels moesten komen gewoon gaten geboord.
Dat hoeven geen grote gaten te zijn, ik heb na het doorvoeren van de kabels zelf de stekkertjes eraan geknepen.
Ik denk niet dat de verhuurder dit kan verbieden, je mag (in de meeste gevallen) ook gaten in muren boren, mocht je ooit vertrekken dan vul je die gaatjes gewoon op.
Bekabeld internet is altijd de beste optie en (mits goed aangelegd) altijd storingsvrij.
Ik zou zeker geen stekkers knijpen op kabel die door de muur/plafond gaat.

Je neemt installatiekabel (ook wel stugge kabel genoemd) en monteert die af op een muurdoosje of keystone. Dat kan zonder gereedschap (toolless is het woord dat je zoekt). Daar prik je dan een patchkabel (soepele kabel) in. Toen ik 16 was vond ik het leuk om die zelf te knijpen, nu koop ik die gewoon in :) . Voor een paar euro heb ik die tijd en het geklungel liever voor echt leuke dingen.

Als je gewoon met opbouwmuurdoosjes werkt die je niet lomp behandelt (of gewoon niet op de muur schroeft) kun je het geheel zo weer meenemen naar de volgende woning evt.

[ Voor 7% gewijzigd door Boudewijn op 28-01-2026 14:20 ]

• Yaksa
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Ik zou zeker geen stekkers knijpen op kabel die door de muur/plafond gaat.
Kun je ook uitleggen waarom niet?
Ik doe het al jaren, bij zorgvuldig en netjes werken is er geen enkel probleem.
De bedoeling is ook dat je eerst de kabel door muur/plafond trekt en daarna pas de stekkertjes er aan knijpt.
Immers, dan hoef je minder grote gaten te boren.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Kun je ook uitleggen waarom niet?
Ik doe het al jaren, bij zorgvuldig en netjes werken is er geen enkel probleem.
De bedoeling is ook dat je eerst de kabel door muur/plafond trekt en daarna pas de stekkertjes er aan knijpt.
Immers, dan hoef je minder grote gaten te boren.
Omdat:
  • stijve kabel daar niet voor bedoeld is, en niet handig werkt in je kamer. Soepele kabel is weer minder handig met trekken.
  • en omdat je geen goede trekontlasting hebt
  • je een probleem hebt als je je pc wil verplaatsen. Bij een muurdoos neem je dan gewoon een langere patchkabel
  • Het er niet zo strak/netjes/profi uitziet

• Yaksa
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:30:
[...]

Omdat:
  • stijve kabel daar niet voor bedoeld is, en niet handig werkt in je kamer. Soepele kabel is weer minder handig met trekken.
  • en omdat je geen goede trekontlasting hebt
  • je een probleem hebt als je je pc wil verplaatsen. Bij een muurdoos neem je dan gewoon een langere patchkabel
  • Het er niet zo strak/netjes/profi uitziet
TS geeft aan dat hij geen kabel kan trekken van beneden naar boven.
Ik geef een simpele oplossing hoe het wel kan.
Welke kabel en hoe hij dat moet doen mag TS zelf beslissen.
Een goede internetverbinding trekt zich niets van aan of iets er wel strak/netjes/profi uitziet. Als het maar werkt.
In een nieuwbouwhuis kun je van alles regelen, bij een wat ouder huis moet je gewoon de meest handige oplossing zoeken voor je probleem en niet per sé een oplossing die er fancy uit ziet.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:36:
[...]

TS geeft aan dat hij geen kabel kan trekken van beneden naar boven.
Ik geef een simpele oplossing hoe het wel kan.
Ik vind het mooi dat je advies geeft maar geef dan aub het goede advies, stekkers knijpen op kabel die uit de muur komt is echt not-done. Qua complexiteit van het trekken/boren maakt het natuurlijk geen biet uit, je trekt een kabel zonder stekker of andere montageoptie door het gat.
Een goede internetverbinding trekt zich niets van aan of iets er wel strak/netjes/profi uitziet. Als het maar werkt.
In een nieuwbouwhuis kun je van alles regelen, bij een wat ouder huis moet je gewoon de meest handige oplossing zoeken voor je probleem en niet per sé een oplossing die er fancy uit ziet.
Je gaat nu in op 1 argument, dan zijn er nog 3 ;)

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:11
Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:49:
Ik ben vaak bij de kringloop, ik zal het de volgende keer eens bekijken of ze een setje hebben liggen. Anders kijk ik inderdaad even op Tweakers op Marktplaats. Proberen waard misschien. Bedankt voor de input!
Laat dan wel de hele oude 200Mbit/s dingen liggen. ;)
Zelf heb ik ook een hele uitgebreide Powerline/APcollectie, allemaal uit kringloop en hier uit V/A .

• Yaksa
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:38:
[...]Ik vind het mooi dat je advies geeft maar geef dan aub het goede advies, stekkers knijpen op kabel die uit de muur komt is echt not-done.
Ik vind het mooi dat je dat zegt, maar kun je dan ook aangeven waarom het not-done is?
Een werkende verbinding is een werkende verbinding, gewoon omdat het kan......

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:57:
[...]

Ik vind het mooi dat je dat zegt, maar kun je dan ook aangeven waarom het not-done is?
Een werkende verbinding is een werkende verbinding, gewoon omdat het kan......
Lees aub mijn post met de opsomming even goed, je hebt bijvoorbeeld geen trekontlasting? Of je pc verplaatsen is een drama :+

Als je even gaat zoeken merk je dat ik niet de enige ben die grote moeite heeft met dit advies:
Ronald.42 in "Pas op voor slechte/inferieure netwerkkabels"
RobertMe in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
RobertMe in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"
Hammetje in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

[ Voor 40% gewijzigd door Boudewijn op 28-01-2026 15:02 ]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Als je geen kabels wilt dan is kijken naar een dual-band of tri-band mesh vaak een goed alternatief.
Vooral als je ze slim positioneert (bij het trappengat) werkt dat vaak prima.

Echter deze setjes zijn vaak consumentensetjes en hebben geen ondersteuning voor vlans.
Wil je echt vlans dan kom je toch om een omada/unifi uit maar mijn ervaring is dat deze meer ontworpen zijn voor bekabelde backbones dan een mesh netwerk.

Dus de vraag, hoe belangrijk is je vlan eis :)

CISSP! Drop your encryption keys!

• Yaksa
Boudewijn schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:58:
[...]Lees aub mijn post met de opsomming even goed, je hebt bijvoorbeeld geen trekontlasting?
Lees aub de topicstart even goed.
TS heeft een probleem dat hij het internetsignaal niet goed naar boven kan krijgen.
Wanneer hij dan een kabeltje legt door het plafond naar een acces-point / router boven dan heeft hij helemaal geen trekontlasting nodig. Zoiets monteer je eenmalig en daarna blijft het staan. Bovendien, wie gaat er aan internetkabels zitten trekken.
Ik kan me voorstellen dat je bij 230v verbindingen met lampen en zo een trekontlasting aanlegt omdat er anders een gevaarlijke spanning op het aangesloten apparaat kan komen te staan, maar bij een internetkabel?

• Kaligi
laurens0619 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:00:
Als je geen kabels wilt dan is kijken naar een dual-band of tri-band mesh vaak een goed alternatief.
Vooral als je ze slim positioneert (bij het trappengat) werkt dat vaak prima.

Echter deze setjes zijn vaak consumentensetjes en hebben geen ondersteuning voor vlans.
Wil je echt vlans dan kom je toch om een omada/unifi uit maar mijn ervaring is dat deze meer ontworpen zijn voor bekabelde backbones dan een mesh netwerk.

Dus de vraag, hoe belangrijk is je vlan eis :)
Bedankt voor de reactie, ik zal er eens naar kijken. VLAN is geen harde eis hoor, maar meer een "nice to have" om een beetje met netwerking te oefenen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:06:
[...]

Lees aub de topicstart even goed.
TS heeft een probleem dat hij het internetsignaal niet goed naar boven kan krijgen.
Wanneer hij dan een kabeltje legt door het plafond naar een acces-point / router boven dan heeft hij helemaal geen trekontlasting nodig. Zoiets monteer je eenmalig en daarna blijft het staan. Bovendien, wie gaat er aan internetkabels zitten trekken.
Ik kan me voorstellen dat je bij 230v verbindingen met lampen en zo een trekontlasting aanlegt omdat er anders een gevaarlijke spanning op het aangesloten apparaat kan komen te staan, maar bij een internetkabel?
Prima joh, ik stop ermee. Als de topicstarter dit gaat doen hoop ik dat hij niet voor de buurman-en-buurman oplossing gaat.

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:25
Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:07:
[...]

Bedankt voor de reactie, ik zal er eens naar kijken. VLAN is geen harde eis hoor, maar meer een "nice to have" om een beetje met netwerking te oefenen.
Als je wilt klooien dan kan ik TPLink Deco afraden :P
Wil je gewoon stabiele en snelle Wifi dan kan ik het aanraden. Het werkt echt solide maar wel oersaai verder.

Als je toch voor Deco kiest dan zou ik voor draadloos kiezen tussen:
Deco X60 - Nog wel dual band maar wel een snelle backhaul. sneller dan de X50
Deco BE65: Tri-band. Dit is het snelste maar kost ook wel wat meer geld

Persoonlijk word ik niet zo warm van snelheid. Als ik ergens 50-100mbit haal ben ik allang blij, als het maar stabiele 50-100mbit is. Dat lukt met beide oplossingen wel mits je de nodes slim plaatst zoals bij het trappengat

edit:
o ik zie dat die x60 niet meer gemaakt wordt/duur is geworden. De vervanger is denk ik de X50 pro daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 28-01-2026 15:29 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-01 08:58
Ik zou zeker gewoon een kabel trekken. Het is altijd mogelijk om dat te doen, hoeft inderdaad maar een klein gaatje te zijn en ook al is het een huurwoning, zo'n gaatje smeer je ook snel weer dicht.

Who's general failure, and why is he reading my disk?

• RonnieKo
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 19:02
Kaligi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:32:
De huidige situatie is als volgt. Beneden staat de Odido Zyxel-router in de woonkamer helaas. Boven heb ik een oude Asus-router als AP/bridge draadloos verbonden met de beneden-router. Dat werkt niet echt goed, wat logisch is met een repeater-achtige opzet. Ik zit in een huurwoning, kabels trekken is lastig / niet mogelijk.
Kijk eens bij de verwarmingsbuizen naar boven of je daar een kabel naast kan proppen. Dat is destijds bij mijn ouders gedaan. Een coax en een netwerkkabel naar boven. Achter de gordijnen en je zag er niets meer van.

Naar zolder kreeg ik niet voor elkaar. Daar hebben we een powerline gebruikt. Niet supersnel maar wel stabiel netwerk. Mogelijk moet ik die nog een keer aanpassen voor mijn vader. Al vind hij het nu wel goed.
Pagina: 1