Bluetooth speakers geschikt voor Linux gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Expresso
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 29-01 10:04
Ik zoek een?
Ik zoek een stereo bluetooth speaker (dus het geluid loopt via BT) die werkt met Linux Bluetooth.

Wat is je budget?
Ik ben bereid er €200 aan uit te geven, ietsje meer mag ook. Mijn voorkeur gaat uit om er minder aan uit te geven.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb gehoord dat Edifier goed is, maar ik vraag mij af of Linux Mint 22.3 die speakers wel herkent of erin slaagt audio ernaartoe te streamen. Hij moet echter wel stroom via het stopcontact krijgen. Ik wil niet een speaker die op batterijen werkt, of per-sé een usb poort wil hebben om iets te doen. De hele reden dat ik naar een BT speaker zoek is dat mijn mini-jack connector aan de voorkant van de computer zit (onhandig, volgens mij) en ik liever minder kabels heb. Mijn voorkeur gaat uit naar een stereo speakers, zonder subwoofer (daar moet ik ook weer ruimte voor maken).

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik ga het product gebruiken in mijn woonkamer bij mijn computer waar Linux Mint 22.3 op geïnstalleerd is. Het systeem is een Tuxedo Computers minipc.

Ik had deze gevonden, maar ik maak mij zorgen dat die dus niks doet via bluetooth onder Linux vanwege het protocol. Hij heeft ook nog eens BT 5.3, terwijl mijn computer BT 5.2 heeft.

Beste antwoord (via Expresso op 29-01-2026 10:06)

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-02 11:10
De verschillen tussen Bluetooth 5.2 en 5.3 zijn klein en te verwaarlozen (vraag het evt. aan je favoriete AI).
Zolang de Bluetooth adapter die je nu gebruikt ondersteund is (een driver heeft) in Linux Mint zal een BT speaker wel werken. Als je de Bluetooth nu al aan en uit kunt zetten dan "ziet" Linux Mint de adapter en is ie dus ondersteund.
Aangezien Bluetooth speakers vrij "generiek" zijn (gebruik maken van standaard protocollen)
zal het eerder moeilijk zijn om een Bluetooth speaker te vinden die NIET wil samenwerken met jouw
Linux Mint + Bluetooth adapter :)

Al sinds Bluetooth 2.0 (uit 2004, da's 22 jaar geleden!) bestaat "Stereo Audio over Bluetooth" dus je moet wel heel oude Bluetooth apparatuur hebben wil het niet kunnen werken. Ik heb nog een hele oude Bluetooth 1.1
USB adapter in het archief van de tijd dat ik bij Ericsson aan BT werkte, die adapter zal niet werken met een BT speaker omdat ie stokoud is. Maar een cheap-ass BT 4.0 USB adapter van Ebay werkt wel prima. Jouw setup is nog nieuwer en gaat 100 % prima werken :P
Als je nog niet overtuigd bent: haal de goedkoopste Bluetooth speaker van de Action (€ 5 met kleuren LED :+ ) en test of dat werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door peterpv op 28-01-2026 14:48 ]

Alle reacties

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
BT is toch backwards compatibel? En wat is er Linux specifiek aan BT? Of anders: waarom denk je dat het niet gaat werken? BT is een standaard, en die zou op Linux hetzelfde moeten werken als op Windows. Mijn auto heeft ook BT, maar daar zit zeker geen Windows op, maar communiceert wel met mijn telefoon (ook geen Windows) met BT. Ik begrijp je probleem niet helemaal.

Een simpele test is: leen of regel de allersimpelste BT speaker en kijk wat je Linux PC daarmee kan. Dat geeft geen garantie, maar wel een indruk of BT van je Linux PC werkt. Wel wil BT in de weg zitten met WiFi. Zitten volgens mij indezelfde frequentieband.

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Welke bluetooth audio codecs kent/kan jouw Linux (distro)?
AAC?
AptX, aptX LL, aptX HD of aptX Adaptive?
SBC?
LDAC?
LC3?

[ Voor 12% gewijzigd door Juup op 28-01-2026 14:26 ]

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • Beste antwoord

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 04-02 11:10
De verschillen tussen Bluetooth 5.2 en 5.3 zijn klein en te verwaarlozen (vraag het evt. aan je favoriete AI).
Zolang de Bluetooth adapter die je nu gebruikt ondersteund is (een driver heeft) in Linux Mint zal een BT speaker wel werken. Als je de Bluetooth nu al aan en uit kunt zetten dan "ziet" Linux Mint de adapter en is ie dus ondersteund.
Aangezien Bluetooth speakers vrij "generiek" zijn (gebruik maken van standaard protocollen)
zal het eerder moeilijk zijn om een Bluetooth speaker te vinden die NIET wil samenwerken met jouw
Linux Mint + Bluetooth adapter :)

Al sinds Bluetooth 2.0 (uit 2004, da's 22 jaar geleden!) bestaat "Stereo Audio over Bluetooth" dus je moet wel heel oude Bluetooth apparatuur hebben wil het niet kunnen werken. Ik heb nog een hele oude Bluetooth 1.1
USB adapter in het archief van de tijd dat ik bij Ericsson aan BT werkte, die adapter zal niet werken met een BT speaker omdat ie stokoud is. Maar een cheap-ass BT 4.0 USB adapter van Ebay werkt wel prima. Jouw setup is nog nieuwer en gaat 100 % prima werken :P
Als je nog niet overtuigd bent: haal de goedkoopste Bluetooth speaker van de Action (€ 5 met kleuren LED :+ ) en test of dat werkt.

[ Voor 35% gewijzigd door peterpv op 28-01-2026 14:48 ]