Nefit Ecomline HR43 (1999) max 30 graden cv water

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Ghandi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:36
In een kantoorpand wat ik vorig jaar heb aangekocht, hangt een NEFIT Ecomline HR43 ketel (zonder boiler).

Deze ketel heeft jaren (minimaal 5) uitgestaan, maar er staat gewoon voldoende waterdruk (rond de 2 bar) op.

Bij het opstarten sloeg in eerste instantie de pomp niet aan. Deze heb ik vervangen voor een 2e hands pomp van hetzelfde model en type. Alleen deze is grijs ipv. rood.

De CV start nu gewoon op, schakelt in. De brander brand mooi, maar de watertemperatuur komt (heel langzaam) tot de 30 graden.

Als je 'm op schoorsteen mode zet, dan zou je met de regelaars de handmatig de brander stand moeten kunnen regelen; dit werkt niet. Conclusie van de daar aanwezige CV monteur was: de UBA zal wel stuk zijn; ketel van '99, dus geen energie aan verspillen.

Ik heb vervolgens toch maar een revisie unit besteld (4001 ipv 4000); die doet precies hetzelfde

- Pomp slaat aan
- brander gaat branden in lage Sand
- ketel wordt langzaam warm naar '30 graden.

Draai ik de thermosstaat terug, dan wordt de warm water vrij snel weer naar het temperatuur punt van de aanvoer leiding (koud).

Ik het de onderste klep, dus waar het condenswater op valt, open gemaakt en het binnenwerk is brandschoon
De schoorsteen pijpen heb ik los gehaald en dat is eigenlijk ook brandschoon.

Ik zit dus met de vraag. Waar moet ik dit nu zoeken.

Het zou prettig zijn, als deze ketel in ieder geval (voor weinig) dit resterende stookseizoen nog mee zou kunnen. Bij een nieuwe ketel, moet er namelijk ook een nieuwe dakdoorvoer en nog wat dingen gedaan worden, wat behoorlijk kostenverhogend werkt:(

Wie heeft hier een (de?) gouden tip of wie heeft er (Coevorden) tijd en zin om even mee te kijken. Hoeft niet gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiJAxvfUNJp78hTYe58qC-mKKlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUuUbany2BW9j23jyGRGDNZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubyk4u11ysra5m754tMRLrfgM9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTJaTABmazh77KGTmLaOOuiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uydy3sDdN2LeGf1qSj29FlnAKKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssLMztLoasnAHOWdO46Fcwnf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door Ghandi op 28-01-2026 10:56 . Reden: foto's toegevoegd ]

Alle reacties

• Ghandi
In een kantoorpand wat ik vorig jaar heb aangekocht, hangt een NEFIT Ecomline HR43 ketel (zonder boiler).

Deze ketel heeft jaren (minimaal 5) uitgestaan, maar er staat gewoon voldoende waterdruk (rond de 2 bar) op.

Bij het opstarten sloeg in eerste instantie de pomp niet aan. Deze heb ik vervangen voor een 2e hands pomp van hetzelfde model en type. Alleen deze is grijs ipv. rood.

De CV start nu gewoon op, schakelt in. De brander brand mooi, maar de watertemperatuur komt (heel langzaam) tot de 30 graden.

Als je 'm op schoorsteen mode zet, dan zou je met de regelaars de handmatig de brander stand moeten kunnen regelen; dit werkt niet. Conclusie van de daar aanwezige CV monteur was: de UBA zal wel stuk zijn; ketel van '99, dus geen energie aan verspillen.

Ik heb vervolgens toch maar een revisie unit besteld (4001 ipv 4000); die doet precies hetzelfde

- Pomp slaat aan
- brander gaat branden in lage Sand
- ketel wordt langzaam warm naar '30 graden.

Draai ik de thermosstaat terug, dan wordt de warm water vrij snel weer naar het temperatuur punt van de aanvoer leiding (koud).

Ik het de onderste klep, dus waar het condenswater op valt, open gemaakt en het binnenwerk is brandschoon
De schoorsteen pijpen heb ik los gehaald en dat is eigenlijk ook brandschoon.

Ik zit dus met de vraag. Waar moet ik dit nu zoeken.

Het zou prettig zijn, als deze ketel in ieder geval (voor weinig) dit resterende stookseizoen nog mee zou kunnen. Bij een nieuwe ketel, moet er namelijk ook een nieuwe dakdoorvoer en nog wat dingen gedaan worden, wat behoorlijk kostenverhogend werkt:(

Wie heeft hier een (de?) gouden tip of wie heeft er (Coevorden) tijd en zin om even mee te kijken. Hoeft niet gratis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ubyk4u11ysra5m754tMRLrfgM9o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hTJaTABmazh77KGTmLaOOuiZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yiJAxvfUNJp78hTYe58qC-mKKlE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kUuUbany2BW9j23jyGRGDNZO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uydy3sDdN2LeGf1qSj29FlnAKKY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ssLMztLoasnAHOWdO46Fcwnf.jpg?f=fotoalbum_large

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:42

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
BK >> DEI :)

Tweakers Discord

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 17:31
Dubbelpost.

• edsandje
  • Registratie: December 2018
  • Niet online

edsandje

Geen vragen via pm

Aanvoer/retour sensor of gasblok kapot?
Vervuiling in het systeem of ketel?
Lange stilstand is niet best voor een ketel/installatie.

Please state the nature of the technical emergency

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Hangt er een aan/uit of een moduline thermostaat aan? Heb je alle controlestappen voor dit probleem uit de handleiding gevolgd?

https://www.gebruikershan...ing-707270.html?page=0043

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ghandi schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:48:
Conclusie van de daar aanwezige CV monteur was: de UBA zal wel stuk zijn; ketel van '99, dus geen energie aan verspillen.
Het moest er een keer van komen... ik ben het zowaar eens met een CV-monteur...

Nu ga ik even bijkomen van de schrik hoor...
Throwing good money after bad dus
Bij een nieuwe ketel, moet er namelijk ook een nieuwe dakdoorvoer en nog wat dingen gedaan worden, wat behoorlijk kostenverhogend werkt:(

Wie heeft hier een (de?) gouden tip
Stoppen met aan een dood paard trekken, stoppen met geld verspillen aan een toestel wat 26+ jaar oud is en niet werk. Je moet er nu aan, of zeer binnenkort...

Of je gaat verwarmen met airco's...
Of je rent naar de dichtstbijzijnde CV-boer en vervangt de ketel.

Het ene kost nu meer, het ander kost later nog meer... want de airco kost per gemaakte warmteeenheid ruwweg de helft.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ghandi
Aanvoer/retour sensor zijn die temperatuursensors. Daar meet ik een logische waarde, bijbehorend bij de grafiek

Gasblok zou idd nog de enige optie kunnen zijn:(

Het betreft idd een dubbelpost.

• Ghandi
Tele schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 08:18:
Hangt er een aan/uit of een moduline thermostaat aan? Heb je alle controlestappen voor dit probleem uit de handleiding gevolgd?
Er hangt een aan/uit thermosstaat aan; ik denk dat ik alle stappen uit de handleiding heb gevolgd, anders had ik dit topic niet gestart. De ketel is verder ook keurig schoon.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Dubbelposten is niet ok. Ik heb er weer een topic van gemaakt.

Wise enough to play the fool

• Ghandi
Of je gaat verwarmen met airco's...
Of je rent naar de dichtstbijzijnde CV-boer en vervangt de ketel.
Er zit hier iets meer verhaal achter:)

In het desbetreffende pand hangen (voor de helft) airco's; ik had afgelopen zomer een installateur gevraagd om deze te gaan verhangen naar logischere plekken (de huidige installatie veroorzaakte lekkage in het dak en van het een kwam het ander. Er was dermate geklooid, dat ik
- eerst het dak mocht (laten) vervangen
- dakdoorvoer(en) moesten komen voor de airco's (vandaar de lekkages)
- de 100 zonnepanelen gelijk naar een inleverpunt konden (150 watt panelen, nooit aangesloten, koud op het dak gelegd en dus ingesmolten.
- de andere 24 zonnepanelen nog bij mij in de opslag staan.

De afgesproken 15 oktober werd 19 december, maar op 2 december werd de boel afgekoppeld voor de dakwerkzaamheden (dus geen airco's); slecht weer en moeizame communicatie tussen beide partijen; m.a.w. de airco's werden uiteindelijk pas twee weken terug aangesloten; na 1 dag draaien ging de boel in storing en had ik weer niks.

Ondertussen draaien de airco's weer, maar dat ik wilde als achtervang die CV ketel aan de praat hebben (eigenlijk met de kerstdagen, zodat we in dat pand wat konden doen).

Volgend jaar zal ik de andere helft van het pand ook van airco's voorzien en dan mag de CV er af (of ik zet een kleine ketel terug voor de echt koude periode's).

Dus: ja, ik ben het met je eens voor wat betreft trekken aan een dood paard, maar soms lopen dingen moeizaam en dan is een poging soms toch het proberen waard.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Ghandi Dergelijke nuance is wel waardevol; denk dat je ook mijn reactie dan wel snapt.

Klinkt alsof je wel oprecht van plan zou kunnen zijn om de CV te laten voor wat het is. Verwarmen met een goed geïnstalleerd airco systeem behoeft geen backup. (Dat vonden we met Gas ketels ook niet belangrijk)

https://www.feenstra.com/cv-ketel/cv-ketel-huren/
Minimale termijn 1 jaar. Check de exacte voorwaarden... maar het lijkt zo dat je het eerste jaar op ~€ 800 komt.
Dat is wel heel snel minder geld dan pappen en nathouden van een ketel met onbekende issues.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Pagina: 1