Asus prime RX 9070 xt oc 16gb, psu aanluiten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MT0255
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22:10
Goedemorgen iedereen,

Ik heb een vraag m.b.t tot de bouw van mijn nieuwe pc en dan met name welke psu aansluitingen ik kan gebruiken voor mijn videokaart.

Ik heb een Asus prime rx 9070 xt oc 16gb die 3 pci-e aanluitingen heeft en als psu een asus tuf 850w gold met 3 pci-e uitgangen. Moederbord is een asus tuf b850m plus wifi.

Misschien een gekke vraag maar kan ik de 12vhpwr die 2 pci-e uitgangen heeft combineren met één pci-e uitgang op mijn psu? Anders hou ik geen output over voor mijn cpu 8 pins connector op het moederbord.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee opweg helpen! Groeten Maurice

Alle reacties

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Uhm, volgens de specs hier op tweakers heeft jouw voeding 3x 6+2-pins, precies genoeg voor jouw videokaart.
uitvoering: ASUS TUF Gaming 850W Gold
uitvoering: ASUS Prime Radeon RX 9070 XT OC Edition 16GB GDDR6

De stekker naar je CPU 8-pin is niet uitwisselbaar met PCI 8-pin. De polariteit is fout.
De 12vhpwr blijft in jouw geval ongebruikt.

• MT0255
Bedankt voor je antwoord Jeroen, ik zit alleen nog met de 8pins cpu voeding, die kom ik nu tekort op mijn huidige psu die maar 3 pci-e/cpu uitgangen heeft.

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Tsja, als ik het zo zie heb je dan maar een optie. De Y-kabel gebruiken die bij de voeding zit meegeleverd voor de PCI-E aansluitingen. Dan nog een rechtstreekse. En dan heb je nog 1 poort voor jouw CPU. Ik zou niet gaan lopen rommelen met aftermarket oplossingen om de 12vhpwr om te vormen.

• Raynman
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:14
MT0255 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:50:
Misschien een gekke vraag maar kan ik de 12vhpwr die 2 pci-e uitgangen heeft combineren met één pci-e uitgang op mijn psu?
ASUS geeft ook geen heel duidelijke info, maar het lijkt of het de bedoeling is dat je de "PCI-E"-uitgang (naast "MB") gebruikt voor ofwel de 12vhpwr-kabel, ofwel de dubbele 8-pins PCI-e-kabel. En dan heb je nog een enkele PCI-e-kabel die de gecombineerde "CPU/PCI-E"-uitgang gebruikt voor je derde GPU-aansluting. Daarnaast kunnen dan twee 8-pins CPU-kabels (maar 1x 8-pins is vaak ook voldoende voor CPU). Dat is ook wat jij bedoelde? Het lijkt me dat het ook niet anders kan met de meegeleverde kabels? Of zit er toch meer dan 1 PCI-e-kabel bij (die dus dezelfde stekker als CPU gebruikt)?

Edit: ik zag dus dit op de asus website + foto's van uitgangen, verder geen echte manual of zo:
PCI-E Gen 5.1 16-pin Cable x 1 (675mm)
PCI-E (16-pin to 8-pin-8-pin) Cable x 1 (675mm)
PCI-E 1-to-1 Cable x 1 (675mm)
Die eerste gebruik je dus niet, maar dat lijkt ook niet tegelijk met de tweede te kunnen.

[ Voor 16% gewijzigd door Raynman op 28-01-2026 16:42 ]

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:47
Ah, dat staat er op tweakers niet bij.
De kwestie is dus dat er in dit systeem 5x een 8-pin power plug nodig is terwijl deze voeding er maar 3 biedt.

Dus je moet naar de 1000W versie overstappen.
Of kijken of je overweg kan met maar 1x power op de CPU en 2x power op de GPU.

De CPU zou je kunnen begrenzen tot 150Watt via de overclock settings.
Of je dit bij de GPU ook kan doen weet ik niet.

--
edit, deze serie heeft helemaal geen passend model. doordat deze een ATX versie te hoog is. Zoek een voeding zonder 12vhpwr.

[ Voor 15% gewijzigd door jeroen3 op 28-01-2026 16:39 ]

• jazzozo
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
jeroen3 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:38:
edit, deze serie heeft helemaal geen passend model. doordat deze een ATX versie te hoog is. Zoek een voeding zonder 12vhpwr.
Deze lijn Asus-voedingen toevallig misschien. Vergelijkbare modellen van Corsair en AsRock zijn uitgerust met 5 PCI-E/CPU aansluitingen én 12vhpwr.

• MT0255
Dank allemaal voor het meedenken, ik overweeg inderdaad om mijn huidige 850w om te ruilen voor de asus tuf 1000w gold of een vergelijkbare van Corsair met een extra pci-e uitgang.

De Asus prime rx 9070 xt oc 16gb ondersteunt niet de 12vhpwr aansluiting zover ik kan vinden op het internet, ik durf het dan ook niet aan om het dan toch te proberen.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:21
MT0255 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:27:
Dank allemaal voor het meedenken, ik overweeg inderdaad om mijn huidige 850w om te ruilen voor de asus tuf 1000w gold of een vergelijkbare van Corsair met een extra pci-e uitgang.

De Asus prime rx 9070 xt oc 16gb ondersteunt niet de 12vhpwr aansluiting zover ik kan vinden op het internet, ik durf het dan ook niet aan om het dan toch te proberen.
Welke cpu heb je?

Technisch kan een 8 pin cpu aansluiting 480w aan. Totaal geen probleem om maar één zo'n connector te gebruiken.

Edit: volgens de specs op de website van Asus heeft jouw voeding een PCIe 16 pin naar 2x 6+2 pin en een PCIe 8 pin naar 6+2 pin. Een 9070 XT aansluiten is dus helemaal geen probleem. Kan je zelfs nog 2 kabels naar de cpu trekken.

[ Voor 22% gewijzigd door Uszka op 28-01-2026 18:44 ]

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:54
(jarig!)
Als ik de asus website bekijk zie ik 3x 8 pins op de PSU met daarbij CPU/PCIE.
Dan zie ik dat je aan kabels 2x een 8 pins CPU kabel meekrijgt, daar heb je er maar 1 van nodig en die sluit je aan op 1 van de 3 poorten.
Dan heb je nog een 8 pins (PSU kant) naar 6+2 pins (videokaart kant). Die doe je in 1 poort van je PSU en in 1 poort van je videokaart.
Dan zie ik dat er nog een 8 pins (PSU kant) naar 2x 6+2 pins (videokaart kant) kabel bij zit. Deze stop je in de derde en laatste CPU/PCIE poort in je PSU en daarna één 6+2 pins in een tweede poort van je videokaart en de andere 6+2 pins in de laatste poort van je videokaart.

• Valentino-46
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:19
MT0255 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:50:
Misschien een gekke vraag maar kan ik de 12vhpwr die 2 pci-e uitgangen heeft combineren met één pci-e uitgang op mijn psu?
Ja.

Ik heb in mijn systeem dezelfde GPU en bijna dezelfde PSU en dat is exact hoe ik het heb aangesloten.

Asus Prime 850W Gold
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M4vwmOa50xx-FGkUzCTPfr5ZHRU=/i/2007023956.jpeg

Asus TUF 850W Gold
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-aOFbx7L07p5dp3Q2vDFGBD-Zno=/i/2005482306.jpeg

Zoals je ziet precies dezelfde aansluitingen, alleen op een andere plaats.
Dus niet nodig om een andere voeding te halen, werkt hier bij mij al perfect sinds DDR5 nog betaalbaar was :+

I'm trying to see things from your perspective, but I can't get my head that far up my ass

Pagina: 1