Home server upgrade dilemma (Jellyfin, Docker)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• pocket
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-02 08:58
Hoi allemaal,

Ik ben van plan om een dedicated home server in te richten, voornamelijk voor Jellyfin (met hardware transcoding), verschillende Docker-services, en misschien klein gameservertje ofzo.

Op dit moment heb ik een oudere build die al een tijdje uit staat omdat hij simpelweg te traag is geworden voor modern gebruik. Dit zijn de huidige specs:

Moederbord/CPU: ASRock J5005-ITX (Intel Pentium Silver J5005 @ 1.50GHz, 10W TDP)

Geheugen: 8GB DDR4 SO-DIMM (Laptop RAM)

Opslag: Meerdere SATA HDD's (het bord heeft 4 poorten die allemaal gebruikt worden)

Voeding: PicoPSU (extern blok)

Behuizing: Mini-ITX

Ik wil nu upgraden naar minimaal 32 GB RAM en zoek een systeem dat krachtig genoeg is om soepel te multitasken. Ook moet het mijn 4 HDDs/SSDs ondersteunen. Ik twijfel tussen drie routes:

NUC / Mini-pc voor de rekenkracht + een NAS of DAS voor de opslag van mijn huidige schijven.

Tweedehands desktop of server waar ik al mijn huidige schijven intern in kwijt kan.

Een compleet andere aanpak (bijvoorbeeld een modern ITX-moederbord in mijn huidige kastje).

Ik ben op zoek naar de meest logische en kosteneffectieve aanpak. Wat zouden jullie kiezen voor een setup als deze en waarom?

Bedankt!

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:18
Het meest logisch en kosten effectief is een upgrade van je huidige server.

Een mini PC op basis van een Intel N150 plus een disk kabinet voor vier schijven is wat goedkoper, ook is deze CPU wel wat krachtiger dan je huidige, maar met name geschikt voor multi media server, als je er een gameserver op gaat draaien twijfel ik of je blij gaat worden van deze CPU.

Ik zou zoiets kiezen, mits je voeding voldoende Watts levert voor deze CPU.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 191,93€ 191,93
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM€ 110,99€ 110,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 200,-€ 200,-
Totaal€ 502,92

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 28-01-2026 06:58 ]

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:22

Cyphax

Moderator LNX
Wat is er traag aan? Is die 8GB echt niet genoeg? Welk OS draait erop?

(Ik gebruik mijn homeserver altijd maar als referentie, die is meer dan 10 jaar oud, maar hij draait een dozijn services. Waaronder Jellyfin, die maar ~400MB geheugen gebruikt. Het zou dus kunnen dat je een hoop geld steekt in een overkill-oplossing)

Saved by the buoyancy of citrus

• YaYo86
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:34
martyw schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 06:55:
Het meest logisch en kosten effectief is een upgrade van je huidige server.

Een mini PC op basis van een Intel N150 plus een disk kabinet voor vier schijven is wat goedkoper, ook is deze CPU wel wat krachtiger dan je huidige, maar met name geschikt voor multi media server, als je er een gameserver op gaat draaien twijfel ik of je blij gaat worden van deze CPU.

Ik zou zoiets kiezen, mits je voeding voldoende Watts levert voor deze CPU.
#CategorieProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400 Boxed€ 191,93€ 191,93
1MoederbordenASUS PRIME H610I-PLUS D4-CSM€ 110,99€ 110,99
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS€ 200,-€ 200,-
Totaal€ 502,92
Je weet dat dit geheugen niet op de compatibiliteit list van het moederbord staat?

• martyw
YaYo86 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 08:52:
[...]

Je weet dat dit geheugen niet op de compatibiliteit list van het moederbord staat?
Bij Intel boeit dat niet, en bedenk dat de compatibiliteitlijst na uitbrengen van het moederbord niet bijgewerkt wordt.

• Mortov Molotov
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:43
En - gewoon om bij te leren - is het voor een home server niet best zo dat RAM ECC compatibel moet zijn, @martyw?

Aan vriendschappelijk verleend advies op dit forum kunnen geen rechten worden ontleend 😉

• martyw
Mortov Molotov schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 09:30:
En - gewoon om bij te leren - is het voor een home server niet best zo dat RAM ECC compatibel moet zijn, @martyw?
Dat is vooral belangrijk als je server werkt met kritische data. Voor een media/game server is dat minder van belang, het effect van een omvallend bitje is dan geen ramp.
Pagina: 1