Enkel opbouwstopcontact tbv wasmachine vervangen voor dubbel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:30
Mijn vraag
Ik heb twee 3D printers die nergens een handig plekje kunnen krijgen omdat ze te groot zijn. Nu heb ik op zolder een hoek met twee enkele stopcontacten tbv een wasmachine en een droger. Deze stopcontacten hebben beide een eigen groep. De machines zelf zijn met een kort (2m) en dik (3x2,5mm2) verlengsnoer wel op die stopcontacten aangesloten, maar staan in een andere ruimte. Dat betekent dat de 3D printers niet in het benauwde washok staan.Eigenlijk wil ik dus die printers aansluiten op die groepen. Is dit aan te raden? Of zijn er drawbacks?

Alle reacties

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:18
Moet prima kunnen. Qua vermogen zal zo’n printer wel meevallen toch? En anders niet printen tijdens het wassen/drogen.

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:37
@107mb

Kan prima, een beetje 3d printer zal hooguit een paar honderd watt verbruiken. Een wasmachine of droger zal nooit 3600w verbruiken, wat de max is op een groep.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Check wel even de lokale regels.

In België moet je in principe een aparte groep maken voor wasmachine en droger, en als ik me niet vergis sedert de laatste update ook voor alles wat meer dan 2000W verbruikt.

En gezien het België is zijn er uiteraard omwegen: ten eerste op je electrisch schema gewoon een stopcontact tekenen zonder details (en niet een wasmachine); ten tweede aannemelijk maken dat je installatie van voor de recente update is (dus niet vertellen aan keurder dat het nieuw is).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• silencedkill
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 14:08
naftebakje schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 12:30:
Check wel even de lokale regels.

In België moet je in principe een aparte groep maken voor wasmachine en droger, en als ik me niet vergis sedert de laatste update ook voor alles wat meer dan 2000W verbruikt.

En gezien het België is zijn er uiteraard omwegen: ten eerste op je electrisch schema gewoon een stopcontact tekenen zonder details (en niet een wasmachine); ten tweede aannemelijk maken dat je installatie van voor de recente update is (dus niet vertellen aan keurder dat het nieuw is).
Dit kan ik beamen. Wasmachine en droger moeten op een aparte groep zitten of je word afgekeurd bij controle, dit was ook wat onze elektricien verteld heeft bij een check-up vooraleer die herkeurd werd. Meer zelfs nog, naast de dikte die al jaren vastgelegd is (ik dacht 2.5 minimum voor BE maar zou het eens moeten navragen) moet je sinds en paar jaar (nieuwe) kabels aanleggen met een mantel die hittebestendig zijn. Ipv de klassieke grijze nu zwart en deels rood. Als ze er al liggen, geen probleem.

wat @naftebakje schrijft is niet gek, er zijn regels en regels. Die kabel lag er toch al dus dat moet wel goed zijn. Wat belangrijk is, als je zegt enkel is dat een enkel stopcontact of een stopcontact zonder aarding? En vervang die stopcontacten niet als ze een aarding hebben voor een dubbele, ze moeten enkel blijven. verlengsnoer zal werken zonder probleem, niet van wakker liggen. Bij twijfel, steek er een energie meter stopcontact meter tussen voor een tijdje, kun je zowiezo hergebruiken.

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:29
Wat voor droger hebben we het over?
Een moderne warmtepompdroger komt niet boven de 1200W aansluitvermogen, totaal geen probleem.

• 107mb
het is inderdaad een moderne warmtepompdroger. Op de andere groep is een hagelnieuwe wasmachine aangesloten.

er is per groep een enkel stopcontact aangesloten met randaarde. Het stopcontact zal vervangen worden door een dubbel stopcontact, uiteraard ook met randaarde.

• BennieWolters
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:37
Enige waar ik alleen maar aan kan denken nu is de vochtige filament doordat het bij de wasmachine en droger en aanverwante vochtige kleding in de buurt staat 8)7

Joe

• 107mb
BennieWolters schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 16:26:
Enige waar ik alleen maar aan kan denken nu is de vochtige filament doordat het bij de wasmachine en droger en aanverwante vochtige kleding in de buurt staat 8)7
ik heb de zolder verdeeld in meerdere ruimtes. de wasmachines staan in een andere ruimte dan de stopcontacten. Via twee verlengsnoeren zijn de machines aangesloten.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:17

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Mijn voorkeur zou nooit een verlengsnoer zijn om (permanent) naar een andere ruimte te komen. Kan je dat niet nu gelijk anders doen?

In NL mag je het zeker gewoon delen. WP droger en wasmachine kunnen ook makkelijk op een enkele groep, heb je dus zelfs een hele groep "over".

En als het in BEis en het is verplicht is een eigen groep voor >2000W te hebben dan zou je dus de groep van de WP droger wel kunnen opsplitsen.
Pagina: 1