Recht op geld retour bij gedeeltijk via cadeaukaart betaald

Pagina: 1
Acties:

• mathelicious
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:06
Beste allen,

Ik heb bij een groot online warenhuis via een tegoedbon en bijbetaling schoenen besteld en daarna een deel geretourneerd (helft vd waarde)

Totaalbedrag 88,92 euro dat is betaald met een tegoedbon van 50 en Idealbetaling van 38,92.

Nu krijg ik dus geen geld terug maar een nieuwe cadeaubon, wat ik vreemd vind en volgens mij onbehoorlijk is.

Wat zoekwerk leverde dit op:
https://rechtswinkelrotte...ug-mag-dat-eigenlijk-wel/
Waarbij ik beargumenteer dat ik bijbetaald heb met geld en dit dus eerst verrekend dient te worden.

En de voorwaarden van de winkel:
Cadeaukaart
Heb je een artikel geretourneerd die (voor een deel) is betaald met een cadeaukaart? Dan krijg je dit deel terug als W******tegoed, met een nieuwe code. Je tegoed staat in Gegevens & voorkeuren. Je kan je tegoed gebruiken bij een volgende bestelling.

Contact opnemen met de klantenservice bood geen soelaas.

Het is nu geen groot probleem, gezien het bedrag, maar dit klopt toch niet? Ik vind dit principieel onjuist en zo sta ik er ook in.

Mijn vraag: klopt deze gang van zaken? Zo nee, hoe haal ik mijn gelijk?

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tsja anders zouden mensen dit misbruiken om een tegoedbon om te zetten in geld.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

/Edit, te snel gelezen. Welgemeend excuus. Ik ben het met je eens, wat je met geld hebt betaald zou je als geld terug moeten krijgen. Hetgeen dat je hebt betaald met tegoed, mag de winkel wederom als tegoed terugstorten.

[ Voor 69% gewijzigd door Omni op 27-01-2026 16:54 ]

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Juup schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:42:
Tsja anders zouden mensen dit misbruiken om een tegoedbon om te zetten in geld.
Als ze het met geld betaalde bedrag teruggeven als geld, en de rest in de vorm van een nieuwe cadeaubon, dan kan een klant niks omzetten. Dat lijkt me de meest redelijke oplossing. Dan zou er nu 38,92 in geld worden terugbetaald en een paar euro als tegoedbon.

Producten die met een cadeaubon zijn betaald terugbetalen als cadeaubon is op zich toegestaan. Tenzij dit geval specifiek is vastgelegd in de wet of in jurisprudentie gok ik dat dit wel zal mogen.
Omni schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:47:
Dit klopt gewoon. Anders zet je de deur open voor een hele berg misbruik, witwasserij en ander soort ongein waar je als ondernemer niet op zit te wachten.
Dit lijkt me schromelijk overdreven, ik zie niet in hoe je met bovengenoemde oplossing kan witwassen. En of een ondernemer ergens op zit te wachten is niet het criterium voor wat er wel en niet mag, anders was het hele retourrecht bij veel webwinkels al lang afgeschaft.

[ Voor 29% gewijzigd door bwerg op 27-01-2026 16:52 ]

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik had dit al eens gehad met een collega,

Die 38.92 moeten ze terugbetalen en die 44 nog iets moeten ze als tegoed in je account zetten.

Dit had ik laten sturen door die collega;
Volgens artikel 6:230r lid 2 BW dient terugbetaling plaats te vinden via hetzelfde betaalmiddel als waarmee is betaald.
Aangezien mijn bestelling deels met iDEAL is voldaan, verwacht ik dat het overeenkomstige deel van de retour via iDEAL wordt teruggestort en alleen het cadeaukaartgedeelte als tegoed wordt teruggegeven.
/edit
ik las te laat dat je de helft hebt teruggestuurd, dan is het naar ratio natuurlijk.

€25 terug als cadeaukaart
€19,46 terug via iDEAL

[ Voor 12% gewijzigd door Vorkie op 27-01-2026 16:51 ]

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13:25

g0tanks

Moderator CSA
mathelicious schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:40:
Ik heb bij een groot online warenhuis via een tegoedbon en bijbetaling schoenen besteld en daarna een deel geretourneerd (helft vd waarde)
Was de retour binnen of buiten de wettelijke bedenktijd van 14 dagen?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Hoogsensitief autist, ofzo.

bwerg schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:49:
[...]

Dit lijkt me schromelijk overdreven, ik zie niet in hoe je met bovengenoemde oplossing kan witwassen. En of een ondernemer ergens op zit te wachten is niet het criterium voor wat er wel en niet mag, anders was het hele retourrecht bij veel webwinkels al lang afgeschaft.
Ik heb te snel gelezen en mijn post daarop aangepast.

Verder ook papa, ondernemer en met mijn vrouw Arenda mede-eigenaar van HardwareParadijs V.O.F.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Vorkie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:50:
ik las te laat dat je de helft hebt teruggestuurd, dan is het naar ratio natuurlijk.

€19,46 terug via iDEAL
Dit lijkt me heel redelijk.

Als mensen nou gewoon eens kappen met die kadobonnen...

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Vorkie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:50:
€19,46 terug via iDEAL
Ik zou €38.92,- redelijker vinden. Stel dat je het geannuleerde product uberhaupt niet had gekocht, hoe was de betaling dan verlopen? Volledig met de cadeaukaart, uiteraard. Dus is het niet gek dat je bij annulering op dezelfde eindsituatie uitkomt.

Maar of wettelijk zal dat vast niet zijn vastgelegd en is het maar net welke uitleg je het mooiste vindt.

• mathelicious
bwerg schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Ik zou €38.92,- redelijker vinden. Stel dat je het geannuleerde product uberhaupt niet had gekocht, hoe was de betaling dan verlopen? Volledig met de cadeaukaart, uiteraard. Dus is het niet gek dat je bij annulering op dezelfde eindsituatie uitkomt.

Maar of wettelijk zal dat vast niet zijn vastgelegd en is het maar net welke uitleg je het mooiste vindt.
Dit is dus ook hetgeen wat mij er zo over dwars zit. De oplossing van 50/50 snap ik nog ergens, maar ik heb dus voor de kinderen schoenen in 2 maten besteld omdat dit altijd lastig bepalen is. Ik heb dus echt gedacht met die tegoedbon uit te komen.

Voor de mensen die aandragen dat je zo een cadeaubon in geld zou kunnen omzetten... het omgekeerde gebeurt hier dus juist! Mijn geld wordt door de W****** een cadeaubon van gemaakt 8)7

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
mathelicious schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:01:
[...]

Dit is dus ook hetgeen wat mij er zo over dwars zit. De oplossing van 50/50 snap ik nog ergens, maar ik heb dus voor de kinderen schoenen in 2 maten besteld omdat dit altijd lastig bepalen is. Ik heb dus echt gedacht met die tegoedbon uit te komen.

Voor de mensen die aandragen dat je zo een cadeaubon in geld zou kunnen omzetten... het omgekeerde gebeurt hier dus juist! Mijn geld wordt door de W****** een cadeaubon van gemaakt 8)7
Zoek je nu advies of alleen reacties die je gedachte bevestigen?...

Pak dat stukje wetboek erbij wat ik stuurde, lees lid 1 en 2 en maak een goeie reactie naar de winkel die juridisch klopt en je eigen visie op lid 2 duidelijk en onderbouwd maakt.

• mathelicious
Vorkie schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:18:
[...]

Zoek je nu advies of alleen reacties die je gedachte bevestigen?...

Pak dat stukje wetboek erbij wat ik stuurde, lees lid 1 en 2 en maak een goeie reactie naar de winkel die juridisch klopt en je eigen visie op lid 2 duidelijk en onderbouwd maakt.
Ik ga daar mee aan de slag, want ik zoek inderdaad even een juist artikel om ze mee te confronteren. Dank!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 09:58
De door @Vorkie aangehaalde artikelen zijn helaas niet van toepassing. De wet koop op afstand geeft je de mogelijkheid om een bestelling in zijn geheel te ontbinden, en dan heb je recht op terugbetaling met het oorspronkelijke betaalmiddel (dus in dit geval krijg je dan geld én cadeaubon terug).
Dat je een bestelling gedeeltelijk kan retourneren is een extra service die niet wettelijk verplicht is. Daar mag de webwinkel eigen voorwaarden aan verbinden.

• mathelicious
Tom-Z schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:42:
De door @Vorkie aangehaalde artikelen zijn helaas niet van toepassing. De wet koop op afstand geeft je de mogelijkheid om een bestelling in zijn geheel te ontbinden, en dan heb je recht op terugbetaling met het oorspronkelijke betaalmiddel (dus in dit geval krijg je dan geld én cadeaubon terug).
Dat je een bestelling gedeeltelijk kan retourneren is een extra service die niet wettelijk verplicht is. Daar mag de webwinkel eigen voorwaarden aan verbinden.
Kijkend naar die voorwaarden haal ik er uit dat ik dan 38,92 contant terug moet krijgen en de rest als tegoed. Het deel wat met tegoed is betaald moet ik als tegoed terugkrijgen, dat is dus 5,54 euro gezien het totaalbedrag van 88,92.

Ik kan er niet over uit dat ik nu gedwongen wordt om voor 88,92 euro aankopen te doen bij de winkel omdat ik een tegoedbon van 50 euro heb gebruikt.... m.i. gewoon oplichting, en dat heb ik vanmorgen weer uitgelegd aan de helpdesk met helaas weer geen resultaat. Ik ga me hier in verdiepen want dit is gewoon onrechtvaardig, alle hulp is welkom.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

mathelicious schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:07:
Ik kan er niet over uit dat ik nu gedwongen wordt om voor 88,92 euro aankopen te doen bij de winkel omdat ik een tegoedbon van 50 euro heb gebruikt.... m.i. gewoon oplichting, en dat heb ik vanmorgen weer uitgelegd aan de helpdesk met helaas weer geen resultaat. Ik ga me hier in verdiepen want dit is gewoon onrechtvaardig, alle hulp is welkom.
Als je met woorden als oplichting gaat smijten, dan ga je niets bereiken. Blijf zakelijk.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

mathelicious schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Kijkend naar die voorwaarden haal ik er uit dat ik dan 38,92 contant terug moet krijgen en de rest als tegoed. Het deel wat met tegoed is betaald moet ik als tegoed terugkrijgen, dat is dus 5,54 euro gezien het totaalbedrag van 88,92.

maargoed, welk deel van de bestelling met de kadobon is betaald is arbitrair.

Hun redeneren dat de 1e 50 euro van de bestelling met de kadokaart is gedaan en jij redeneert andersom dat de laatste 50 euro van de bestelling met de kadokaart was gedaan.
Dat zijn slechts 2 van de meerdere mogelijke interpretaties.

Zelf zou ik inderdaad de naar rato 50/50 van beiden neigen als 'juiste' oplossing.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2026 10:42 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Stuur dat andere paar schoenen ook terug, krijg al je geld terug en bestel het paar opnieuw en betaal volledig met je nieuwe cadeaubon.

Of leg uit aan de klantenservice dat je het zo wil doen en misschien kunnen ze het wel voor je oplossen.

• mathelicious
YakuzA schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:40:
[...]

maargoed, welk deel van de bestelling met de kadobon is betaald is arbitrair.

Hun redeneren dat de 1e 50 euro van de bestelling met de kadokaart is gedaan en jij redeneert andersom dat de laatste 50 euro van de bestelling met de kadokaart was gedaan.
Dat zijn slechts 2 van de meerdere mogelijke interpretaties.

Zelf zou ik inderdaad de naar rato 50/50 van beiden neigen als 'juiste' oplossing.
Volgens mij bedoel ik het precies andersom, dat de eerste 50 euro met tegoed bon is gedaan. Voor de duidelijkheid, mijn zienswijze:

bedrag was 88,92 > 50 bon + 38,92 ideal
De helft retour
Bedrag wordt 44,46 > 50 bon + 4,54 tegoed over
eLScha schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 10:50:
Stuur dat andere paar schoenen ook terug, krijg al je geld terug en bestel het paar opnieuw en betaal volledig met je nieuwe cadeaubon.

Of leg uit aan de klantenservice dat je het zo wil doen en misschien kunnen ze het wel voor je oplossen.
Heb ik ook met ze besproken en daar wilden ze niet aan meewerken. Retourneren word lastig na 3 weken dragen door kinderen.

Ik ben zojuist voorbij de helpdesk gekomen na een derde belletje en een bericht van chatgpt over het ovrtreden consumentenrecht.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 11% gewijzigd door mathelicious op 28-01-2026 11:12 . Reden: Extra quote ]

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 13:57
gambieter schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:56:
[...]

Dit lijkt me heel redelijk.

Als mensen nou gewoon eens kappen met die kadobonnen...
Via ING rentepunten is het mogelijk een W******-waardebon (ik vermoed dezelfde webshop als TS) aan te schaffen met 12,5% korting. Dat is een vrij vlotte besparing, waarbij dus de situatie van TS enorm nadelig is bij het terugsturen van artikelen. Ik koop dus alleen iets met een waardebon wanneer ik er zeker van ben dat ik het nodig heb, en dus voorkom dat het als tegoed ergens bij een webshop wordt bijgeschreven.

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mathelicious schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
[...]
Volgens mij bedoel ik het precies andersom, dat de eerste 50 euro met tegoed bon is gedaan. Voor de duidelijkheid, mijn zienswijze:

bedrag was 88,92 > 50 bon + 38,92 ideal
De helft retour
Bedrag wordt 44,46 > 50 bon + 4,54 tegoed over
het is een potato potaato verhaal.

De 1e 50 euro van je bestelling rekenen ze bij de webshop als met je kadobon betaald, dus de 1e 50 euro die je weer retour stuurt krijg je weer als kadobon terug.

Zo lang je niet een hele bestelling retour stuurt zul je altijd in dit soort discussies belanden omdat de tekst uit de voorwaarden gewoon prima op beide reken manieren is uit te leggen.
(en ook de 'naar ratio' manier komt prima overeen met de voorwaarden en zou ik zelf als meest logische vinden)
Dus ja, het is klantvriendelijker om dit op de beste interpretatie wijze voor de klant terug te boeken, echter staat dat niet zo expliciet in de voorwaarden, dus het blijft afhankelijk van de invulling van de webshop.

[ Voor 17% gewijzigd door YakuzA op 28-01-2026 11:23 ]

PSN

• bwerg
  • Niet online

bwerg

Internettrol

mathelicious schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:07:
Ik ben zojuist voorbij de helpdesk gekomen na een derde belletje en een bericht van chatgpt over het ovrtreden consumentenrecht.

***members only***
Mooie reactie, maar de wettelijke onderbouwing blijft een vorm van naar de gewenste conclusie toeredeneren, natuurlijk. Het geval dat een betaling deels met cadeaubon en deels met geld is gedaan wordt in de wet simpelweg niet benoemd. Niet expliciet en ook niet impliciet, althans, ik zie hem niet. De artikelen omtrent redelijkheid en billijkheid en onredelijk bezwarende bedingen zijn dermate breed en subjectief dat daarvoor hetzelfde geldt.

Maar subjectieve interpretaties van de wet poneren als conclusie mag natuurlijk - het staat de winkel vrij om dat te betwisten, met in theorie uiteindelijk een rechter die de knoop mag doorhakken.

Sowieso zijn cadeaubonnen een concept waar alleen de winkel voordeel van heeft en niet de consument, dus ik ben er niet rouwig om als de consument in dit geval 100% gelijk krijgt. Nog bovenop dat ik het redelijk vindt dat eerst de cadeaubon volledig op gaat en daarna pas de bijbetaling.

• mathelicious
Ik heb een bijzondere reactie gehad, bijzonder omdat de voorwaarde blijkbaar anders geformuleerd is intern?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5JGbY146hQgrUYV5EHobGKWhOgY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T6yt4TLykCDwuHbj6nAXXwOl.jpg?f=fotoalbum_large

Ik lees in deze voorwaarden nu ook niet expliciet dat mijn bijbetaling met tegoed verrekend wordt!

[ Voor 21% gewijzigd door mathelicious op 29-01-2026 08:06 ]

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:08
@mathelicious
Staat ook gewoon op hun eigen site:
De W*** Cadeaukaart is twee jaar geldig vanaf de dag van aankoop en niet inwisselbaar voor geld. Heb je iets geretourneerd dat je (deels) betaald hebt met een W*** Cadeaukaart? Dan krijg je het gebruikte tegoed van de cadeaukaart terug in je account. Je vindt je W***-tegoed bij Gegevens & voorkeuren in Mijn Wehkamp. Let op: de W*** Cadeaukaart kun je niet retourneren.

Dus helaas, ze staan in hun recht en jij hebt de voorwaarden niet goed gelezen.

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

mathelicious schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 07:59:
Ik heb een bijzondere reactie gehad, bijzonder omdat de voorwaarde blijkbaar anders geformuleerd is intern?

***members only***
[Afbeelding]

Ik lees in deze voorwaarden nu ook niet expliciet dat mijn bijbetaling met tegoed verrekend wordt!
Niet heel bijzonder toch?
Ze duiden nogmaals dat ze de kadokaart als eerste deel van de betaling interpreteren bij een retour.

PSN

Pagina: 1