Aandeel EV's bij verkoop nieuwe auto's in EU…

Pagina: 1
Acties:

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:18

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Artikel: nieuws: Aandeel EV's bij verkoop nieuwe auto's in EU neemt toe tot 17,4 procent
Auteur: @Hayte

Een pie-chart is nooit een goed idee.......
Een pie-chart waarbij de kleuren nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn is al helemaal een zinloze aangelegenheid.....

Haal alsjeblieft die pie-charts daar weg. Vervang ze door nuttige visuals. En als je dan toch bezig bent; Deze set aan kleuren is echt een heel slecht idee. Zélfs voor een bar- of line graph.

• Gunirus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:52
Croga schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:22:
Artikel: nieuws: Aandeel EV's bij verkoop nieuwe auto's in EU neemt toe tot 17,4 procent
Auteur: @Hayte

Een pie-chart is nooit een goed idee.......
Een pie-chart waarbij de kleuren nauwelijks van elkaar te onderscheiden zijn is al helemaal een zinloze aangelegenheid.....

Haal alsjeblieft die pie-charts daar weg. Vervang ze door nuttige visuals. En als je dan toch bezig bent; Deze set aan kleuren is echt een heel slecht idee. Zélfs voor een bar- of line graph.
Gelukkig ben ik niet de eerste. De kleuren zijn drama, en bij uitbreiding de pie-chart. Ik heb ze een voor een gehighlight en gescreenshot om ze naast elkaar te zetten 8)7

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:06

Hayte

Nieuwsredacteur
De kleuren waren niet heel handig inderdaad, ik snap sowieso niet waarom Datawrapper die kleuren automatisch kiest. Ik heb de kleuren aangepast! Ik snap alleen niet wat er mis is met pie-charts in algemene zin ;)

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Hayte schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:47:
De kleuren waren niet heel handig inderdaad, ik snap sowieso niet waarom Datawrapper die kleuren automatisch kiest. Ik heb de kleuren aangepast! Ik snap alleen niet wat er mis is met pie-charts in algemene zin ;)
Type gerust eens "why piecharts are bad" in DuckDuckGo.
Bij ons was het op onderdeel van de eerste les visualisatie voor data analisten. Pie charts geven nauwelijks zinnige visuele informatie. Maar zoals gezegd, er zijn tientallen websites die dat veel beter uit kunnen leggen dan ik. Bottom line is dat iedere data analist in zijn eerste les leert dat Pie charts het werk van de duivel zijn.

Behalve uiteraard wanneer je wil laten zien wat je favoriete bar is......

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Hayte schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 16:47:
Ik snap alleen niet wat er mis is met pie-charts in algemene zin ;)
Grafieken moeten helpen informatie sneller weer te geven of begrijpbaar te maken. Een barchart doet dat in dit geval duidelijker en die kun je ook nog sorteren. Had eigenlijk ook nog wel met dezelfde kleuren gekund.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t4IOLF5oFH09qc6DSRr9G9a_rrk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upDmD9Wjz43UJ5u0KhVQAPkz.jpg?f=fotoalbum_large

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:06

Hayte

Nieuwsredacteur
Ik wilde juist wat afwisseling in plaats van continu staafdiagrammen ;) Maar fair enough, ik heb er staafdiagrammen van gemaakt.

• Croga

Croga

The Unreasonable Man

Topicstarter
Mijn data-nerd hart gaat er harder van kloppen @Hayte. Bedankt voor de aanpassing.
Pagina: 1