Aansluiten stopcontact

Pagina: 1
Acties:
  • 1.082 views

Vraag

• Renomat
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 27-01 21:25
Mijn vraag
...Waar mag ik aftakking maken voor nieuw stopcontact. 2 zekeringen 20A onderbreken bestaand stopcontact.

...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...2 zekeringen 20A apart afzetten. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w0NpAeXirYy_4L6jLPJeX5JxBUE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DHFRzs65MxbA1eSLs0060AZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• BiLLY_daKid
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:31
Dit is niet Benelux. Wat zegt de lokale elektricijn?

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je niet weet wat je doet, niet knoeien met netspanning. Dat kan dodelijk zijn.

Daarnaast is dit niet volgens een Nederlandse standaard. Het werkt wellicht maar het wekt niet de indruk heel veilig of gestandaardiseerd te zijn ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Boudewijn op 27-01-2026 15:28 ]

Zaram module kopen voor je glasvezelaansluiting?

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:54
Ik snap je vraagstelling niet helemaal, maar die foto vind ik echt tof. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik zie.

Aan de draadkleuren links lijkt het er in eerste instantie op dat fase en nul beide, met oude kleuren, op twee verschillende automaten zijn afgezekerd. Maar dan komt wit ook nog om de hoek kijken terwijl dat hoogstens vroeger een aardedraad zou kunnen zijn. Vervolgens her en der nog bruin en blauw (samen met rood, dus wijst op nul), wat nieuwe kleuren zijn. Tot slot als klap op de vuurpijl geel, wat naar mijn weten geen genormaliseerde kleur is.

Nog wat tape over een van de inkomende draden (wellicht beschadigde mantel?), veels te lang afgestripte draden, beschadigde draden, teveel draden onder één klem, iets onderin wat gesmolten lijkt te zijn, niet aanraakveilig en op een roestig din railtje gemonteerd.

Lijkt mij een leuke uitdaging om hier wat veiligs van te maken. Ik vermoed dat jij een nieuw wcd met nieuwe leiding naar dit kastje wil aanleggen, wat op zich best te doen is, maar zonder ervaring zou ik lekker een elektricien bellen.

Edit: Oh wat vet! Die Vynckier mini jumps zijn een soort voorloper van de moderne busbar, met twee wisselbare automaten op één voet. Lijkt er dus inderdaad op dat je fase en nul beide zijn gezekerd, en dat beide 20A zekeringen uit moeten om de kring spanningsloos te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door jordje op 27-01-2026 19:14 ]

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:23
Is dat niet een telefoonkabel die uit dat grijze doosje komt?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

België?

Wise enough to play the fool

• sonina
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:34
Aftakking aan dezelfde kan dan waar het huidige stopcontact zit. Ik gok boven aan die 2 blokjes van 20. Daar zitten al wel te veel kabels in, dus nog bij proppen is sowieso niet aan te raden.

Ze zijn inderdaad per twee uit te schakelen.

Maar eerlijk, vervang dat door een veilige oplossing met modern materiaal en begin hier echt niet meer aan.

Je dient die linkse blokjes er per twee uit te trekken om er aan te werken. Maar zonder ervaring of enig inzicht niet aan beginnen aub.

[ Voor 37% gewijzigd door sonina op 27-01-2026 19:56 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Voor mijn gevoel is die foto eerder de Congo dan België.

Ik zou dit grondig opschonen en netjes maken.

• Bra-Jo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Bra-Jo

DILLIGAF

Dit topic voelt aan als een 1-april-grap.

Nomen nescio

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Boudewijn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 19:56:
[...]

Voor mijn gevoel is die foto eerder de Congo dan België.
Ten tijde van Leopold II.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
gewoon aansluiten, als het niet gaat roken zal het wel goed zijn }) }) })

[ Voor 46% gewijzigd door Prisma16 op 27-01-2026 22:16 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Prisma16 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 21:04:
gewoon aansluiten, als het niet gaat roken zal het wel goed zijn }) }) })
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi.ytimg.com%2Fvi%2FlHLZ_Bgy6CQ%2Fmaxresdefault.jpg%3Fsqp%3D-oaymwEmCIAKENAF8quKqQMa8AEB-AH-CYAC0AWKAgwIABABGFIgTShlMA8%3D%26rs%3DAOn4CLAIDnIwBiHE9Ks1jWtCcC_wYd6uUQ&f=1&nofb=1&ipt=3953596596626189ee53363dc0dcf6ba0436939341d4bdac36e8be942b8e466d
Altijd lachen.

[ Voor 23% gewijzigd door Boudewijn op 27-01-2026 21:17 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:34

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, het is wel duidelijk zo. Aangezien @Renomat verder niet reageert gaat deze vooralsnog dicht.

Wise enough to play the fool

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.