Wcd in garage toevoegen advies kabel trekken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• schadefurdich
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-02 10:44
Heren en dames,

Ik wil graag extra wcd aan andere zijde garage.
Achterzijde garage ligt al 5 polige kabel voor kracht/wcd.

Nu kan ik gat boren naar kruipruimte en kom ik gelijk bij die kabel uit.
Wat is slim..? Kabel knippen en lasdoos en daar wat bij aanzetten.

Of vanaf bestaande wcd kabel trekken weer terug naar het nieuwe punt.
zie ook tekening.

hoor graag jullie mening.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x4oPtp9t4_YmIzPUaQCfjT9oXXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cIQ6YVkQJ1oPDoRhWLx90RT3.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• Stanzi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:43
Geen van beide, nieuwe kabel van de meterkast of doorlussen van een gewone WCD.

Niet 1 fase en een nul doorlussen van een 3 fase groep.

• schadefurdich

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die wcd's zijn duidelijk :P

Zoals jij het wil, aftappen van een bestaande 5-polige wcd die dan 2 fases van 16a hebt, en dan 1 fase waar je ook wat ander op kan aansluiten waar niemand behalve jij weet dat je dan met een gehandicapte 5 polige wcd zit en die dan geen 11,1kW kan leveren als je wat aansluit op het afgetapte fase ;) Je maakt dan eigenlijk een verborgen gebrek ;)

Ey!! Macarena \o/

• Prisma16
  • Registratie: Augustus 2023
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:59:
[...]

Die wcd's zijn duidelijk :P

Zoals jij het wil, aftappen van een bestaande 5-polige wcd die dan 2 fases van 16a hebt, en dan 1 fase waar je ook wat ander op kan aansluiten waar niemand behalve jij weet dat je dan met een gehandicapte 5 polige wcd zit en die dan geen 11,1kW kan leveren als je wat aansluit op het afgetapte fase ;) Je maakt dan eigenlijk een verborgen gebrek ;)
Meerdere WCD's op dezelfde fase is toch niets bijzonders, alleen zit de koppeling nu in de behuizing van de WCD en niet in een lasdoos of in de groepenkast? Ik zie hier geen probleem in.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-02 14:58
Ik had nog wat anders begrepen. Dat je 1 van de fase draden van de krachtstroomaansluiting wilde doorlussen naar de nieuwe wcd. En tegelijkertijd alle drie de fase ook beschikbaar wilde houden op de krachtstroomaansluiting.

Ook dit is geen goed idee, om dezelfde reden als @RaZ noemt.

Een nieuwe kabel trekken vanuit de meterkast is de mooiste oplossing.

• schadefurdich
@Flans
@RaZ

Ja inderdaad zo dacht ik er wel over.
Dus eigenlijk is dat een beun constructie.
Dan maar een onderverdeler plaatsen en van daaruit alles aansluiten.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik ga er voor het gemak van uit dat je in de meterkast een 16a aardlekautomaat heb 3P+N. Als je die krachstroomgroep met een Nul vol wil gebruiken in de ruimte, en iemand in de ruimte er naast het stopcontact ook wil gebruiken zoals volgens je plaatje, kan het zijn dat 1 fase dan meer dan 3.680 watt wil gebruiken, klapt je (aardlek)automaat er uit.

Je kan altijd zeggen: boeie, dan zet ik de automaat weer om, en weer verder gaan.

Het is niet zo dat je huis affikt als je het doet.

Voor jou is het duidelijk, je hebt het immers zelf bedacht, maar een nieuwe bewoner (die misschien een elektricien inhuurt) het een verrassing is, want een 5 polige 16a CEE heb je het eigenlijk altijd over een apparte (samengestelde) groep waar je niet verwacht dat die afgetapt is.

Ey!! Macarena \o/

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08-02 21:03

mjl

Ugh

schadefurdich schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:14:
@Flans
@RaZ

Ja inderdaad zo dacht ik er wel over.
Dus eigenlijk is dat een beun constructie.
Dan maar een onderverdeler plaatsen en van daaruit alles aansluiten.
Een kabel vanuit de meterkast trekken is geen optie? Je kan die stopcontacten dan nog wel aan een andere groep er bij zetten, hoeft niet perse een eigen groep (of je moet er serieus vermogen (>10A bijv) uit gaan trekken).

-------

• VinMan79
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09-02 19:37
Even officieel dan: Volgens de NEN1010 mag je een krachtgroep nooit splitsen zonder deze eerst onder te verdelen. In dat geval kun je alleen een onderverdeler plaatsen op de plek van de CEE wcd.
Maar dan moet je ook rekening houden met de selectiviteit van je installatie. Dit betekent dat je een 16A groep niet met een nieuwe 16A groep mag beveiligen. hier moet een factor 1,6 tussen zitten. Dat betekent dat je de nieuwe wcd en CEE wcd op maximaal 10A kan beveiligen.

het logische wat ik hier zou doen is om de kabel naar de MK te brengen en daar op een nieuwe of bestaande groep aan te sluiten.

• schadefurdich
VinMan79 schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 10:06:
Even officieel dan: Volgens de NEN1010 mag je een krachtgroep nooit splitsen zonder deze eerst onder te verdelen. In dat geval kun je alleen een onderverdeler plaatsen op de plek van de CEE wcd.
Maar dan moet je ook rekening houden met de selectiviteit van je installatie. Dit betekent dat je een 16A groep niet met een nieuwe 16A groep mag beveiligen. hier moet een factor 1,6 tussen zitten. Dat betekent dat je de nieuwe wcd en CEE wcd op maximaal 10A kan beveiligen.

het logische wat ik hier zou doen is om de kabel naar de MK te brengen en daar op een nieuwe of bestaande groep aan te sluiten.
Iets verder zit een 220 v wcd. Deze zit op groep bij de gehele garage en stuk uitbouw keuken. Dan kan ik wel een kabel vanaf dat stopcontact via kruipruimte leggen en klaar. Dan laat ik de 5 aderde kabel mooi liggen en doe er niks mee.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Zélfs bij de partijen welke de NEN1010 Norm opstellen zijn ze het, afhankelijk van de jaargetijden (lijkt 't wel), wel óf niet eens over het wel of niet toepassen van een 1,6 factor qua 'Selectiviteit'

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• VinMan79
schadefurdich schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:15:
[...]
Iets verder zit een 220 v wcd. Deze zit op groep bij de gehele garage en stuk uitbouw keuken. Dan kan ik wel een kabel vanaf dat stopcontact via kruipruimte leggen en klaar. Dan laat ik de 5 aderde kabel mooi liggen en doe er niks mee.
Ja dat is dan prima. het is wel vaak eenvoudiger om de kabel direct naar de MK te leggen.
Will_M schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 21:38:
[...]

Zélfs bij de partijen welke de NEN1010 Norm opstellen zijn ze het, afhankelijk van de jaargetijden (lijkt 't wel), wel óf niet eens over het wel of niet toepassen van een 1,6 factor qua 'Selectiviteit'
Ja je hebt een goed punt. Volgens mij is selectiviteit ook niet direct een verplichting (meer) Ik zou het wel sterk aanraden. je weet anders nooit welke automaat er uit gaat bij een overbelasting of sluiting. Ik heb in m'n huidige job niet veel meer met de NEN1010 te maken dus de kennis is inmiddels een beetje roestig en verouderd :)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:06

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Een 1-fase aansluiting op een 3-fase groep is gewoon toegestaan volgens de NEN. Zoek maar even op het forum, heeft @Juerd al meerdere malen perfect uit de doeken gedaan.

Dat het een gebrek zou zijn is naar mijn idee ook onzin. Dan zou elke groep met meer dan één stopcontact een gebrek zijn omdat je er niet de volle 3600W uit mag trekken. Ook meerdere 3-fase CEE aansluitingen op een enkele groep mag gewoon.

Het is wat anders als je standaard een apparaat van 11kW er op aangesloten hebt. Dan ben je de boel per design aan het overbelasten. Ook dient er netjes aardlekbeveiliging van max 30mA te zijn en mag het niet meer dan een 16A groep zijn.

Voldoe je aan bovenstaande is het helemaal prima. Netjes beide stopcontacten vermelden op de groepenoverzicht, misschien stickertje op beide en gaan.

Of je het dan in het midden aftakt of weer terug gaat is aan jouw, beide kunnen. Maar lasdoos in de kruipruimte zou ik alleen doen als je een droge kruipruimte hebt. Is het daar erg vochtig zou mijn voorkeur uitgaan naar extra kabel.

@VinMan79 Bij echte sluiting (magnetisch trippen) weet je dat ook met "1,6x selectiviteit" echt niet. Met automaten is sluiting gewoon niet echt selectief te maken.

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:28

Dit is incorrect op 3F groep mag je ook 1F WCD maken.
Het wel een eis dat de installatie overzichtelijk moet zijn. Dat wordt vaak uitgelegd in mag niet. Er staat alleen niet omschreven wat overzichtelijk is.

Wat de een overzichtelijk vindt de ander hocus pocus.

• VinMan79
@Septillion
@leonbong

Jullie hebben gelijk. Altijd gedacht dat dit niet toegestaan was en blijkbaar dus nooit direct opgezocht.
Ik vind het zelf nog steeds niet ok en ik denk dat menig elektromonteur er ook zo over denkt. Als je 230V eindgroepen beschikbaar hebt om op uit te breiden zou dit altijd mijn eerste keus zijn.
Pagina: 1