Beperkt gebruikers account aanmaken op W11 schoollaptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Daytona
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-01 12:50

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Mijn vraag

Mijn dochter is dit jaar op een nieuwe school gestart waar gewerkt wordt met laptops van The Rent Company.
Haar mobiel/tablet is redelijk dichtgetimmerd met Google Family Link, maar de laptop staat 'open'. Je raad het al, laptop gebruik loopt gierend uit de klauwen, afspraken maken is een vrij hopeloze exercitie.
The Rent Company komt niet verder dan 'gooe family link installeren' en ict op school laat niks horen mbt tot vragen hoe ik toegang kan beperken.

Conxrete vraag; hoe krijg ik controle over schermtijd, app-toegang etc op bovenstaande laptop zonder schoolzaken te verstoren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Dell - Pro 14 Touch Intel Core 3/8/256 van The Rent Company

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb;

3 slagen in de rondte gegoogled, contact gezocht met rent company en school ict zonder resultaat.

Alle reacties

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Mircosoft Family Safety al geprobeerd?

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• Loolladin
  • Registratie: Juli 2023
  • Nu online
TheOmen schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:26:
Mircosoft Family Safety al geprobeerd?
Volgens mij kan dit enkel met personal accounts.

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Loolladin schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:31:
[...]

Volgens mij kan dit enkel met personal accounts.
Ah, daar was ik me niet van bewust. Excuus.

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

Kun je thuis niet iets op wifi/router niveau? Tijden oid instellen dat er wifi mogelijk is?

I intend to live forever. So far, so good.

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:31
mijn ervaring met mijn 13 jarige zoon: hij mag per dag 3 uur gamen op zijn PC. Met MS family dit keurig ingesteld. Elke dag wordt die drie uur aangetikt, want het quota moet gehaald worden. Na een verhaal over vertrouwen en sporten en andere activiteiten heb ik de limieten er af gehaald, en de drang om die 3 uur te halen is volledig weg. de twee uur worden amper aangetikt. :)

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:28
IkWilbert schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:32:
Kun je thuis niet iets op wifi/router niveau? Tijden oid instellen dat er wifi mogelijk is?
Dit, mijn dochter dr devices hangen aan haar eigen netwerk. Zit gewoon een tijdsslot op wanneer de wifi uit gaat. Zelf een hotspot maken heeft ze daarna één keer gedaan. Toen had de mobiel ineens ook hetzelfde tijdsslot :)

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Daytona schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:18:
Je raad het al, laptop gebruik loopt gierend uit de klauwen, afspraken maken is een vrij hopeloze exercitie.
Herkenbaar hoor... Ik heb thuis een op Unifi gebasseerd netwerk, en heb tijdsrestricties gezet op het SSID en veel apps/websites achter een rule staan die toegang blokkeren. Als aantoonbaar het huiswerk gemaakt is, zet ik met alle liefde die rule op pause. :)

Maar dan nog blijft het een kat/muis spelletje, en is het eigenlijk helemaal niet wat ik zou willen. Ik heb een hekel aan controleren en ingrijpen, maar soms is de verleiding van het grote internet simpelweg wat te groot.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
IkWilbert schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:32:
Ja, vergeten te vermelden, maar op dat nivo gelden er al beperkingen.
Ik heb een wat oudere Sitecom AC2600 router met beperkte mogelijkheden (en beperkte netwerk kennis). Daar kan ik op mac en ip adres wifi toegang blokkeren wanneer nodig. Mac adres blokkeren lijkt niet (meer) te werken, ip wel.
Op haar mobiele abbo de data bundel ook al teruggeschroefd omdat die op ging aan hotspotgebruik.
Maar ook zonder wifi krijgt ze het voor elkaar hele dagen/nachten door te brengen op de laptop.
Dus na tientallen gesprekken, talloze afspraken en beloftes ben ik toch hard op zoek naar meer controle.

• IkWilbert
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online

IkWilbert

Het is mij!

En afpakken is geen optie? Bij ons thuis ging het ook de verkeerde kant op qua gebruik.
Nu leveren ze om 21.00 uur de telefoon in beneden en gaan ze naar bed.

I intend to live forever. So far, so good.

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 02-02 23:03

H-W

Ik lees graag even mee. Heb hetzelfde probleem hier thuis. Mobiel keurig ingesteld maar geregeld dat er 's nachts op de laptop nog filmpjes gekeken werden. Afpakken wil ik niet ivm hoog oplopende discussie, been there, done that. Ik heb de WiFi al behoorlijk dichtgetimmerd voor de schoollaptop maar omdat KPN geregeld hun app update, veranderen de instellingen helaas nogal eens ...

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
IkWilbert schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:44:
En afpakken is geen optie? Bij ons thuis ging het ook de verkeerde kant op qua gebruik.
Nu leveren ze om 21.00 uur de telefoon in beneden en gaan ze naar bed.
Er zijn afspraken gemaakt; o.a. om 20.00 laptop beneden neerleggen. Maar 100% opstandige puber, dus elke dag een hoop gedoe en discussies en zelden resultaat.

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

Blokker_1999

Full steam ahead

Het grootste probleem lijkt mij dat de laptop niet jouw eigendom is en je er, neem ik aan, ook geen beheerdersrechten op hebt? Dat beperkt de mogelijkheden voor softwarematige beperkingen. Want alles wat jij dan zou kunnen doen kan je dochter terug ongedaan maken. Dus dan moet het eigenlijk wel via beperkingen op het netwerk, maar als 1 van de buren zijn wifi dan niet afschermd, heb je er ook weer niet veel aan.

* Blokker_1999 heeft een open wifi netwerk voor heel de buurt :+

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Daytona

Daytona

Autoracen is voor watjes

Topicstarter
Blokker_1999 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:27:
Het grootste probleem lijkt mij dat de laptop niet jouw eigendom is en je er, neem ik aan, ook geen beheerdersrechten op hebt? Dat beperkt de mogelijkheden voor softwarematige beperkingen.
De laptop is gekocht, maar er staat alleen een schoolaccount op zover ik weet.
Ik zal nog eens aankloppen bij de school ict of er een admin account op kan voor mij en een gebruikers account met beperkte rechten onder MS family safety controle, zonder dat het toegang tot schoolzaken in de weg zit.

• olafmol
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:21
Tja, helaas herkenbaar. Ff geprobeerd met NextDNS, maar dat leek niet echt te werken. Ik heb in de windows hosts file de meest irritante websites geblocked (tiktok etc.) en dat werkt op zich redelijk goed. Verder is het idd uiteindelijk een kwestie van alle apparatuur echt fysiek inleveren. Tis helaas niet anders.
Pagina: 1