3D-printer aanschaf. Prusa Core One plus, Core L, XL? Of?

Pagina: 1
Acties:

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:43
Afgelopen nacht is hier op kantoor helaas de Ultimaker S3 overleden, de printkop is het beste te omschrijven alszijnde een kleine schaal uitvoering van The Elephant's foot. Dermate dat hij niet meer te redden is. Goede reden voor een moderne upgrade.

Voor ons lijkt een Bambu af te vallen, we willen in controle zijn over de machine, en EU productie/ontwerp is een grote pro. De printer wordt voornamelijk gebruikt voor kleine prototypes, productie-tooling en test-tooling bij medische productontwikkeling. Het kunnen werken met verschillende materialen is dus een groot voordeel.

Een groter build-oppervlak dan de S3 is ook mooi meegenomen, dit biedt dan mogelijkheden om zelf mallen te kunnen printen voor enkele prototypes, vandaar dat de L en XL in beeld zijn. Ook zou ik graag een "ingebouwde" droger hebben.

Her en der zie ik vooral positieve verhalen over de Prusa printers. maar hun productgamma is mij niet helemaal duidelijk. 2 verschillende tool-change methodes? En welke is nou wel beschikbaar nu, en welke niet? Zijn er nog andere printers waar ik echt naar zou moeten kijken.

(zit trouwens niet te kijken naar volledige zelfbouw.

Budget tussen de 1500 en 3500eur.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Als je een groter bouwvolume wil, dan is de Core ONE niet de meest geschikte machine, denk ik. De Core ONE L noch de XL hebben een ingebouwde droger. Voxel3D heeft voor de Core ONE wel een zelfbouwpakket om zoiets te realiseren, maar dat is puur knutselwerk. Maar eelijk gezegd zou ik gewoon voor wat filamentdrogers gaan die je dan met teflonbuizen met de printer verbindt. Dat werkt net zo goed. Er is sinds een maand ook de optie om droogdozen te monteren op de printer, maar het drogen van het filament moet je dan van te voren doen.

Als het om gereedschapwisselaars gaat dan is momenteel de XL de enige optie. Voor de Core ONE+ ontwikkelt Bondtech nu de INDX, welke ook als coupon wordt aangeboden bij Prusa zelf, maar dat betreft een ombouwpakket. Vooralsnog zal de INDX nog niet op de Core ONE L passen, hoewel er al wel de intentie is uitgesproken om dat later wel mogelijk te maken.

Een andere manier om meerdere filamentsoorten te gebruiken is middels een filamentwisselaar, welke in het geval van Prusa de MMU wordt genoemd. De MMU is bij Prusa wel als geassembleerde eenheid te koop voor de Core ONE, maar moet dan nog wel zelf geïnstalleerd worden op de printer. Het nadeel van de MMU is dat je beperkt bent in de filamentcombinaties die in één print verwerkt kunnen worden, aangezien dezelfde spuitmond wordt gebruikt voor alle filamentsoorten die in de print voorkomen. Het gebruik van de verkeerde combinaties kan tot verstoppingen leiden. Voor andere combinaties geldt dan weer dat je heel veel filament moet gebruiken om de spuitmond effectief te legen voordat je doorgaat met printen.

Waar je, als ik jou was, ook nog naar zou kijken is het afsluiten van de printer. Wat van belang is bij ASA of andere plasticsoorten die de neiging hebben om krom te trekken. De Core ONE is afgesloten, maar heeft toch redelijk wat kieren en gaten, waardoor maximaal 55°C haalbaar is als je de boel niet afplakt. Afplakken zal daar hooguit een paar graden aan toevoegen, maar dat kan net genoeg zijn om grotere werkstukken succesvol te realiseren. De Core ONE L heeft een groter en krachtiger bed met ingebouwde kamer ventilatie en wat ik daar van lees betekent dit dat 60°C wellicht ook nog haalbaar is als je de boel niet afplakt. Het nadeel van de XL is dat het afsluiten ervan nog eens extra geld kost.: ca. €350 als je het direct meebesteld in een bundelaanbieding en ca. €600 als je die los bestelt. Helaas is de XL niet perfect dicht te maken, waardoor de maximale temperatuur ook bij zo'n 55°C blijft steken.

N.B. Aangezien het om een bedrijf gaat heb ik de prijzen Ex. BTW als leidraad genomen.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik weet niet of de zaken die je print ook uit multicolor/multi material ontwerpen bestaan? Of hele technische materialen? Dat is ook iets wat je bij de keuze moet meenemen.
Voor het geld kun je in ieder geval van alles kiezen. 1 met veel accessoires en filament drogers, of 2 printers naast elkaar. Kun je altijd nog 1 van de 2 upgraden met INDX :)

• G64
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:28

G64

Interessant topic! Ik ben mijzelf ook aan het oriënteren op een nieuwe 3D printer. Ik heb nu een Anycubic Kobra 2 Pro maar het "gerommel" met dit apparaat om een betrouwbare print te krijgen ben ik wel zat.

Voor mij zou een Bambulab H2C wel een optie zijn of ook een Prusa Core One L (met later INDX). Het laser gedeelte van de H2C sla ik wel over want daar zie ik het nut niet echt van in als je maar een build plate hebt van 300x300.

Met een aantal kleuren printen lijkt me wel aardig maar je kunt er geloof ik 24 kleuren aan hangen. Dat zal bij mij niet gaan gebeuren (meer dan 8 zal het nooit worden en waarschijnlijk gewoon maar 4). Maar is een automatische filamentdroger echt een must? Of als je zo'n AMS Pro 2 hebt droogt dit automatisch je filament? En purge waste lijkt minimaliseren zou ik wel graag willen.

Wat ik hoop te bereiken is dat ik veel sneller mijn ideeën en ontwerpen kan printen zonder die eindeloze settings aanpassen en mislukte losgetrokken prints van mijn plates af krabben. Gewoon aan, inladen en gaan... Wat zou dan jullie advies zijn?

If you`re not first, you`re last .

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:10
G64 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:28:

Maar is een automatische filamentdroger echt een must? Of als je zo'n AMS Pro 2 hebt droogt dit automatisch je filament? En purge waste lijkt minimaliseren zou ik wel graag willen.
AMS 2 Pro droogt ook, ja. Maar aangezien topicstarter Bambu Lab uitsluit, is dat een beetje offtopic, dus misschien kan je beter een eigen topic starten ;)

The devil is in the details.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:43
Hahn schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:36:
[...]

AMS 2 Pro droogt ook, ja. Maar aangezien topicstarter Bambu Lab uitsluit, is dat een beetje offtopic, dus misschien kan je beter een eigen topic starten ;)
Ik wil de Bambu niet volledig uitsluiten, want buiten het gedoe met de app, tikt ie wel veel van de boxes.

Qua materialen: multi-color is geinig, multi-material is dikke plus. En zeker wat meer technische kunststoffen.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1