De zin en onzin van een VPN

Pagina: 1
Acties:

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Tot voor kort gebruikte ik eigenlijk nooit een VPN, behalve dan de zakelijke VPN van mijn werkgever om toegang te krijgen tot interne resources. Tegenwoordig heb ik Proton Unlimited, voornamelijk voor de email, de cloud storage en de wachtwoordkluis, en daar krijg ik dan ook toegang tot Proton VPN bij dus ging ik me afvragen wat nou eigenlijk de zin en onzin van het gebruik van een VPN is... Maar zoek tegenwoordig iets daarover op internet en je krijgt ongeveer 50% AI slop en 50% WC Eend die aanraadt om WC Eend VPN te gebruiken omdat dat veel veiliger is dan "naakt" internetten.

De privacy en beveiliging van mijn thuisnetwerk heb ik redelijk op orde. Een trouwe Raspberry Pi staat voor pihole te spelen met Quad9 ingesteld als backend DNS, en in al mijn browsers draait uBlock Origin, dus ik denk niet dat een VPN toevoegen veel nut heeft - feitelijk zet ik dan mijn eigen pihole buitenspel, of niet? Anderzijds, telkens wanneer ik te maken kreeg met een cyberbully kon die niet geïdentificeerd worden omdat die achter een VPN zat, dus zou het dan misschien toch wat privacy toevoegen? Op zich ben ik wel een adept van het Swiss Cheese model: meerdere lagen imperfecte beveiliging die elkaar aanvullen/opvullen.

Op mijn telefoon gebruik ik nu wel always-on Proton VPN, met als voornaamste voordeel dat ik dan profiteer van de in Proton VPN ingebouwde tracking blockers. Op mjin computers thuis heb ik het de afgelopen dagen geprobeerd om te zien hoe het werkt en aan mijn kant merk ik weinig tot geen verschil tussen wel of geen VPN aan, maar zoals ik heb beredeneerd is dat sowieso een situatie waarin die VPN weinig toevoegt. Maar onder aan de streep merk ik dat ik er gewoon niet genoeg van weet om te bepalen wat nou wijsheid is, en ik vermoed dat wel meer mensen in zo'n situatie zitten waarin ze door de bomen het bos niet echt kunnen zien.

Dus waar ga ik dan heen voor inzichten zonder AI en zonder "WC Eend"? Tweakers natuurlijk! :henk

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Hoicks

Techno!

Je gebruikt dan voornamelijk VPN om je identiteit te verhullen op internet omdat je eigen ISP publieke IP niet bekend is bij alles wat je via die VPN bezoekt. Is het nodig? Dat zul je zelf moeten bepalen.

Hou er overigens rekening mee dat al die maatregelen er ook voor kunnen zorgen dat jij of je huisgenoten die via die beveiligingsmaatregelen verbinden soms niet meer alles kunnen doen. Bijv. thuiswerkers kunnen problemen krijgen met beveiligingsmaatregelen die een werkgever weer gebruikt, zoals impossible travel (je blijkt via die VPN ineens in een ander land te zitten etc.

[ Voor 48% gewijzigd door Hoicks op 27-01-2026 12:45 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Topicstarter
Hoicks schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:44:
Hou er overigens rekening mee dat al die maatregelen er ook voor kunnen zorgen dat jij of je huisgenoten die via die beveiligingsmaatregelen verbinden soms niet meer alles kunnen doen. Bijv. thuiswerkers kunnen problemen krijgen met beveiligingsmaatregelen die een werkgever weer gebruikt, zoals impossible travel (je blijkt via die VPN ineens in een ander land te zitten etc.
Ik denk dat dat vooral een issue zou zijn wanneer ik mijn hele thuisnetwerk achter een VPN zou zetten... Een interessante propositie misschien, maar wat ik de afgelopen dagen heb gedaan is vanaf mijn computers Proton VPN opstarten, wat dus geen impact heeft op andere apparaten in het netwerk, zoals mijn zakeljke laptop (met de always-on zakelijke VPN van mijn werkgever).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:05

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Je verhult je IP-adres van thuis maar de browser heeft nog steeds last van fingerprinting. Dus ja ik snap je vraag of het daadwerkelijk wat toevoegt. Grappig genoeg heeft VPNgids hier een stuk uitleg over:
https://www.vpngids.nl/pr...n/browser-fingerprinting/. Zolang dit bestaat en er geen werkbare fixxes voor zijn is imho een VPN niet per se veiliger. Doorgaans verbinden we bijna alles met https ook. Dus dat dekt al flink. Ja, DNS faken op een open hotspot, dan kom je nog in de buurt en moet je moedwillig foutmeldingen van certificaten wegdrukken. Misschien daarom? En anders; geen onbekende of open hotspots gebruiken? Neemt niet weg dat het gebruik thuis van ee VPN nog minder nodig zou zijn. Dat een VPN toegang verleent tot resources die je anders niet kan benaderen; zeker. Zo verbind ik vanuit 'buiten' ook met thuis.

Ik zou zelf doen wat je al doet: pihole (dnat op de router (tcp/udp 53) naar pihole ook) en browser blocks (ublock, privacy badger en zo nog een stapel). Want ik denk dat dit veilig genoeg is, nouja veel minder bloated ook.

Maar ik sta open voor meer insights hierom want de vraag van in de OP is wel een die ik al tijden terug had.

[ Voor 16% gewijzigd door Barreljan op 27-01-2026 14:41 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik zie een VPN inderdaad in het algemeen ook vooral als tool om thuis- of kantoornetwerk te benaderen van buiten.

Voor de heel beperkte situaties waar je je IP wilt verbergen kan het handig zijn. Maar dan wil je ook nergens ingelogd zijn.

Tegen welke dreiging wil je het inzetten?
- Anoniem richting ad-boer, richting een staat, richting rechthebbenden als je torrent, richting cyberbully, etc. Elk kan een andere insteek hebben.

- Versleuteld wegens 'afluisteren' etc. Dan is het handiger om simpelweg niet dat publieke wifi-netwerk te verbinden maar 5G te gebruiken. En als wel VPN, thuis een VNP-server opzetten ipv een commerciële. Gecombineerd met de juiste zelf gekozen DNS server zodat er geen verkeer wordt omgeleid via DNS.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• BytePhantomX
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-02 22:06
De privacy en beveiliging van mijn thuisnetwerk heb ik redelijk op orde. Een trouwe Raspberry Pi staat voor pihole te spelen met Quad9 ingesteld als backend DNS
Misschien juist een reden om VPN naar huis op te zetten. Kun je ook onderweg met je mobiel gebruik maken van je pihole.

Voor VPN heb ik wel een dienst, maar gebruik deze zelden. Hooguit om mijn IP uit een ander land te laten komen om geblokeeerde content weer te geven of om iets te testen. Voor security is het wat mij betreft vrijwel onzin voor 99,9% van de gebruikers en voor privacy hetzelfde.

• AnonymousGerbil
  • Registratie: Mei 2025
  • Niet online
Over nut en noodzaak van vpn diensten, bekijk eens de video van Tom Scott over zijn eerlijke reclame praatje: YouTube: This Video Is Sponsored By ███ VPN

Zó eerlijk dat de potentiële sponsor toch maar niet akkoord ging.

[ Voor 4% gewijzigd door AnonymousGerbil op 30-01-2026 02:15 ]

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:07
Als ik je goed begrijp wordt je daarmee wel onderdeel van een ddos-botnet. Zoek eens naar dns-reflection-attack
Ik zou zelf doen wat je al doet: pihole (dnat op de router (tcp/udp 53) naar pihole ook) en browser blocks (ublock, privacy badger en zo nog een stapel). Want ik denk dat dit veilig genoeg is, nouja veel minder bloated ook.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Pagina: 1