Verplaatsen toilet en verleggen van de leidingen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Eskiya
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05:55
Beste allen,

Op de eerste verdieping willen wij het toilet in de badkamer verplaatsen naar een nieuw te creeren ruimte/hok op dezelfde verdieping.
Graag zou ik jullie advies willen omtrent het verleggen van de waterleiding en afvoer voor het toilet.
Op de verdieping willen we ook vloerverwarming. De woning is van 2006 en is de verdiepingsvloer obv kanaalplaten.

Mijn (wilde) idee was om de afvoer deels binnen een marge van max 50mm in te frezen en de rest vd afvoer dmv een lichtgewicht chape in de dekvloer te laten verdwijnen, met genoeg freesruimte voor vloerverwarming en daarna plakpvc, zodat er niet teveel in de vloer gefreesd wordt en vloer ook niet te hoog wordt. (laatste trede)
Vwb deurkozijnen zullen ze allemaal vervangen worden en zie ik daar geen probleem mee.

Ik ben er van bewust dat de dekvloer dan over de hele verdieping moet gebeuren maar is dit een cowboy oplossing of wel realistisch en welk dekvloer is het best hiervoor geschikt?

Ter illustratie heb ik de plattegrond toegevoegd. Groene lijn is de te verleggen leiding richting de nieuwe toiletruimte. Ik schat dat het ong 4 - 5 m is.

Omdat de nieuwe ruimte "ten koste" gaat van een deel van een slaapkamer ben ik tevens ook benieuwd wat een gebruikelijke afmeting is voor een toilet incl. fontein.

Alle tips zijn welkom.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oc7qFDXlgQMi1g5C-nKjfz1o7pQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rq7WNtriyZOexpMDZM8NsEIz.png?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• decipherer
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Zo’n wc afvoer is ca. 110mm (er van uitgaande dat je geen sanibroyeur oplossing in gedachten hebt), daarbij moet je nog een verloop hebben van ca. een cm per meter. Dat laatste kan evt wat minder, maar ik zie niet in hoe je dit gaat realiseren zonder de vloer enorm te verhogen.
In de kanaalplaat zelf frezen zou ik niet doen, dat betekent dat je zomaar een dekvloer van een cm of 14 gaat krijgen. Ik weet niet of er nu een dekvloer in zit, maar zelfs als dat zo is lijkt me de verhoging zo groot dat je ook je trap aan moet passen.
Ik zou naar een andere oplossing zoeken.

De beste ideeën komen als je bezig bent.

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:08
Wat je wil kan eigenlijk alleen maar als er op de verdiepingen eronder daar een mogelijkheid is om een 110mm pvc pijp naar beneden te krijgen, en er een koof omheen te timmeren.

Langs een muur kan dat prima, in het midden van de kamer is dat minder handig.

Als je de hele verdiepingsvloer gaat verhogen, dan moet je ook op het gewicht gaan letten.

EDIT:
Dit is veel eenvoudiger te realiseren.
Zo heb je toch een losse toilet, en door de badkamer wat te verbreden, is de badkamer ook niet heel klein.
Douche waar hij nu ook is getekend, dus naast het toilet.
De wastafel kan makkelijker naar de overkant, omdat je de 50mm leiding wel kwijt kan in de vloer van de badkamer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/teztHlXcyFQsrQuhz0QslEsqOsg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VYBai07U6ehidwR9ElH4Z39a.jpg?f=user_large

[ Voor 55% gewijzigd door FRANQ op 27-01-2026 13:19 ]

• Eskiya
decipherer schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 12:50:
Zo’n wc afvoer is ca. 110mm (er van uitgaande dat je geen sanibroyeur oplossing in gedachten hebt), daarbij moet je nog een verloop hebben van ca. een cm per meter. Dat laatste kan evt wat minder, maar ik zie niet in hoe je dit gaat realiseren zonder de vloer enorm te verhogen.
In de kanaalplaat zelf frezen zou ik niet doen, dat betekent dat je zomaar een dekvloer van een cm of 14 gaat krijgen. Ik weet niet of er nu een dekvloer in zit, maar zelfs als dat zo is lijkt me de verhoging zo groot dat je ook je trap aan moet passen.
Ik zou naar een andere oplossing zoeken.
klopt geen sanibroyeur oplossing. Afschot zou ik inderdaad ook rekening mee moeten houden. Om de ophoging zo minimaal mogelijk te houden dacht ik daarom aan het deels leggen van de afvoer in de bestaande leiding en de rest minimaal ophogen.
De bouwtekening ook inmiddels op kunnen snorren. Daar zie ik staan dat de vloer een kanaalplaat van 200mm is maar kan daar niet uithalen of er ook nog een dekvloer op ligt.

Iemand enig idee hoe ik erachter kom of er een dekvloer ligt en hoe dik? Zou het dan wel verantwoorder zijn om de dekvloer maximaal te frezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OAJDp_ArfXkvEDzPeSaeI8k9wLc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L2VCGiD2P2WiX4EkViS5yh7M.png?f=fotoalbum_large
FRANQ schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 13:04:
Wat je wil kan eigenlijk alleen maar als er op de verdiepingen eronder daar een mogelijkheid is om een 110mm pvc pijp naar beneden te krijgen, en er een koof omheen te timmeren.

Langs een muur kan dat prima, in het midden van de kamer is dat minder handig.

Als je de hele verdiepingsvloer gaat verhogen, dan moet je ook op het gewicht gaan letten.

EDIT:
Dit is veel eenvoudiger te realiseren.
Zo heb je toch een losse toilet, en door de badkamer wat te verbreden, is de badkamer ook niet heel klein.
Douche waar hij nu ook is getekend, dus naast het toilet.
De wastafel kan makkelijker naar de overkant, omdat je de 50mm leiding wel kwijt kan in de vloer van de badkamer.
[Afbeelding]
Onder de vloer zou betekenen een een koof dwars door de woonkamer. Dat is dus geen optie helaas. Ik dacht aan lichtgewicht zandcement en aan de andere kant wat is de definitie van lichtgewicht als je een hele verdieping een paar cm ophoogt.

Bedankt voor het meedenken voor een andere indeling. Daar sta ik natuurlijk ook voor open, alleen gaat in jouw schets dat ten koste van de badkamer en de aangrenzende slaapkamer en wordt
de badkamer een smalle lange kamer. Daarnaast willen we op de plek waar je de wasbak heb getekend een wasmachine neerzetten.

Nog meer ideeen? :-)

EDIT: Toegevoegd een duidelijkere constructietekening

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcU_KpeCHyuGNrouyur8B5DzriA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QAWJgO53oOI4ahO1b7gXGQJV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Eskiya op 27-01-2026 23:36 ]

• willem7q
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
In een dekvloer van 50mm krijg je uiteraard geen afvoer van een toilet. Infrezen in kanaalplaten zou eventueel kunnen in de draagrichting (ik zou dat wel laten controleren door een stabiliteitsingenieur), maar zeker niet dwars op de draagrichting of diagonaal. De locatie die je tekent is dus enkel mogelijk als de leiding onder de vloerplaat kan lopen.
De ruimte lijkt ook veel te smal, netto lijkt je maar 50 à 60 cm over te houden.
Wat misschien een alternatief is, is om slaapkamer 3 kleiner te maken. De deur naar slaapkamer 3 komt op de bauwe lijn, en de rode lijn wordt een deur naar het toilet. De afvoer kan dan recht naar beneden tegen de buitenmuur. Dan moet je wel nog bekijken of je beneden op de riolering kan aansluiten. Misschien kan dat langs buiten.
Of maak van slaapkamer 3 de badkamer, en laat het toilet waar het is (eventueel met extra bergruimte waar nu de badkamer is).

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04:58
Hoe ziet de begane grond er uit? Wellicht dat je met een extra standleiding of verslepen aan het plafond op de begane grond iets kunt.

• Eskiya
Paul Hewson schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 23:57:
Hoe ziet de begane grond er uit? Wellicht dat je met een extra standleiding of verslepen aan het plafond op de begane grond iets kunt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_dwhcUhhmy9yr0EoZpiEaoL0Q4o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/k6p2kNiEPh5hwSKrT7go9AgI.png?f=fotoalbum_large

• Paul Hewson

• Eskiya

• Paul Hewson
Je zit zo ongeveer boven de deur van de gang naar de woonkamer, ter hoogte van de keuken. Daar moet je wel ergens een standleiding kunnen realiseren (bijvoorbeeld in de hoek van de keuken, tegen dat halve muurtje) en dan aansluiten op bestaande riool in de kruipruimte. Dan hoef je mogelijk enkel het stuk vloer ter plaatse van de nieuwe positie op te hogen.

• Eskiya
En is het volgende nog een optie?
- frezen dekvloer 50mm
- isolatiemortel of korrels hele verdieping 35/36mm
- fermacell 2E22 25mm
- egaliseren + pvc

• Eskiya
Paul Hewson schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:22:
[...]

Je zit zo ongeveer boven de deur van de gang naar de woonkamer, ter hoogte van de keuken. Daar moet je wel ergens een standleiding kunnen realiseren (bijvoorbeeld in de hoek van de keuken, tegen dat halve muurtje) en dan aansluiten op bestaande riool in de kruipruimte. Dan hoef je mogelijk enkel het stuk vloer ter plaatse van de nieuwe positie op te hogen.
Je hebt me wel op een idee gebracht. _/-\o_ wat bovendien veel goedkoper en sneller is te realiseren.
Daar waar de keuken nu staat wordt vervangen door een garderobekast en de keuken wordt verplaatst naar de garage. De standleiding kan dan mooi in de hoek vd kast komen in 1 of andere koof....alleen hoe zit het met het geluid als en doorgespoelt wordt? Zal een Geberit silent 20dB afvoer bijvoorbeeld helpen?

Verticaal naar beneden door de kanaalplaat is verantwoorder?

• Paul Hewson
Eskiya schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 00:35:
[...]

Je hebt me wel op een idee gebracht. _/-\o_ wat bovendien veel goedkoper en sneller is te realiseren.
Daar waar de keuken nu staat wordt vervangen door een garderobekast en de keuken wordt verplaatst naar de garage. De standleiding kan dan mooi in de hoek vd kast komen in 1 of andere koof....alleen hoe zit het met het geluid als en doorgespoelt wordt? Zal een Geberit silent 20dB afvoer bijvoorbeeld helpen?

Verticaal naar beneden door de kanaalplaat is verantwoorder?
Naast een stille rioolbuis zoals wat je zelf oppert kun je ook akoestische isolatie (bijvoorbeeld Dykasol) toepassen, of dubbelop.
Je kunt de koof ook van 2x 12,5 mm gipsplaat maken vanwege massa.

Persoonlijk zou ik er geen moment over twijfelen om een gat te boren in de kanaalplaatvloer, wel zorgen datje tussen de wapening uitkomt.

Je kunt ook voor 90 mm gaan in plaats van 110 mm om het gat zo klein mogelijk te houden. 110 mm wordt gebruikt omdat het van oudsher de standaardmaat is, maar de aansluitbocht die bij een inbouwreservoir zit is altijd 90 mm met een verloopstuk 110-90 mm. Volgens de NTR 3216 is 90 mm prima voor een standleiding voor een toilet..
Pagina: 1