Vraag

• Nico76
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-01 15:08
Ik zoek een?
Een videokaart voor budget game pc. Onlangs heb ik een PC aangeschaft voor mijn jongste dochter. In overleg met de winkel hebben we ervoor kozen om de GPU van de processor te gebruiken. Echter wilt ze nu zwaardere games spelen, waardoor een separate videokaart nodig is.

Wat is je budget?
+/- 300 a 350eu.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Gigabyte NVidia kaart. Sta open voor alternatieven.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Haar systeem is als volgt:
Moederboard: Gigabyte B650M Gaming Plus WiFi, mATX, A.
CPU: AMD Ryzen 7 8700G Boxed
RAM: Kingston Fury Beast DDR5 32GB(2x16GB) 5200MHz CL40
Drive: Samsung 990 Pro 1TB, PCIe 4.0 NVMe M.2

We hebben dit gekocht om haar oude low-end HP laptop uit 2020 te vervangen.
Deze gebruikte ze voor Minecraft, Sims, Star Stable en Roblox. Nu ze deze pc heeft wilt ze ook Red Dead Redemption, Fortnite en PEAK spelen. Maar ook wellicht Call of Duty.

Fortnite hebben we geïnstalleerd, maar dan merk je dat de iGPU het niet trekt. Dus laat staan Read Dead Redemption.

Nu heb ik gekeken voor de RTX 5050, maar die wordt niet echt aanbevolen. De RTX 5060 is iets beter. Zal voor sommige spelen misschien ook te licht zijn, denk zeker voor CoD. Verder vraag ik mij af of de 5060 een goede keuze is. Daar de 5060 op PCIx16 versie 5 draait. Het MB is versie 4 en volgens mij draait MB op x8 i.v.m. 8000-serie processor. De videokaart wordt dan volgens mij geknepen. Is het verstandiger om te kijken voor 3050, deze zijn nog aan te schaffen.

Verder begrijpen wij natuurlijk dat met deze instapkaarten veel games niet op full detail kunnen draaien.

Alvast bedankt voor jullie adviezen.

Nico

Alle reacties

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:53
Welke resolutie heeft het beeldscherm?
Een videokaart kopen met 8GB aan VRAM in 2026 klinkt niet echt als een goede investering, er zijn nu al games die op 1080p moeite hebben met 8GB. Helaas ligt de 9060 XT 16GB onderhand boven budget door de prijsstijgingen van onderdelen.
Ik zou eerder een kijkje nemen bij Intel uitvoering: Sparkle Intel Arc B580 TITAN OC, niet de snelste videokaart, maar wel met 12GB aan VRAM waardoor die langer mee moet kunnen gaan.
Tweedehands op V&A komen er af en toe ook RTX 3080's voorbij voor 300, kan misschien ook leuk zijn.

Maar, welke behuizing en voeding heb je nu? Kaart moet natuurlijk wel passen etc ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Miyazono op 27-01-2026 12:56 ]

• Nico76
De voeding is een Corsair RM850x en alle hardware zit in een DeepCool MATREXX 55 MESH V4 C.

En de resolutie van de monitor is 1920x1080

[ Voor 20% gewijzigd door Nico76 op 27-01-2026 13:09 ]

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 23:53
Dan heb je iig genoeg voeding en ruimte voor vrijwel elke videokaart :)
Als je nieuw wilt lijkt mij de Arc B580 toch al snel de beste keuze dan

• mathias82
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22:04
Eens met @Miyazono , met dat budget heb je nu eenmaal niet veel keuze en is de Intel wellicht de beste deal. Het is een "gokje", maar kan goed uitpakken.

Je zou ook kunnen wachten en hopen dat de markt afkoelt: de iGPU kan alle genoemde games probleemloos draaien (wellicht op low/medium en met wat hulp van FSR, maar dat ziet er prima uit). Al zal je in dat geval wellicht minstens een jaar moeten wachten.

• Nico76
Dank jullie wel. Ik heb de B580 opgezocht. En lijkt erop dat het, voor dit budget, geen slechte deal is. Ik heb de gok genomen en besteld.

Ben voor mijzelf ook aan het rondkijken voor vervangen van eigen PC. Maar de prijzen van de GPU zijn echt niet leuk op het ogenblik.

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:06

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mathias82 schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 17:33:
Je zou ook kunnen wachten en hopen dat de markt afkoelt:
Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik zou daar niet te sterk op rekenen. In het verleden al vaker gebleken dat hoge ramprijzen makkelijk 2-3 jaar zo blijven totdat het weer redelijk is.

youtube.com/@hisrep

• mathias82
DeNachtwacht schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 12:44:
[...]

Ik hoop dat je gelijk hebt, maar ik zou daar niet te sterk op rekenen. In het verleden al vaker gebleken dat hoge ramprijzen makkelijk 2-3 jaar zo blijven totdat het weer redelijk is.
Klopt, daarom dat ik ook zei "minstens een jaar wachten". Het zal er vooral vanaf hangen of de fameuze AI bubbel knapt of niet...

• mathias82
Nico76 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:33:
Maar de prijzen van de GPU zijn echt niet leuk op het ogenblik.
Van RAM geheugen en SSD opslag ook niet. Het is geen leuke tijd om computers te bouwen / upgraden. De vraag is alleen hoe lang dit gaat aanhouden en of het nog (veel) gaat verergeren voor het beter wordt...

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

mathias82 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 14:13:
[...]

Klopt, daarom dat ik ook zei "minstens een jaar wachten". Het zal er vooral vanaf hangen of de fameuze AI bubbel knapt of niet...
En daarom zei ik dus dat 2-3 jaar wachten waarschijnlijker is ;-). Het is niet alleen de AI bubbel, het is een combinatie van veel vraag in allerlei markten (wist je dat smartphones tot vorig jaar méér dan 50% van de ramgeheugen markt was? puur omdat iedereen een telefoon heeft én elke x jaar zijn telefoontje met 8-12gb ram weer vervangt), dat je niet even in een paar maanden een paar ramgeheugen fabrieken bouwt én het gegeven dat zakelijke aankopen (= overgrote meerderheid van de vraag) allemaal via langjarige contracten lopen.

[ Voor 13% gewijzigd door DeNachtwacht op 28-01-2026 15:13 ]

youtube.com/@hisrep

• Polyprobatos
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:37
Nico76 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:33:
Dank jullie wel. Ik heb de B580 opgezocht. En lijkt erop dat het, voor dit budget, geen slechte deal is. Ik heb de gok genomen en besteld.

Ben voor mijzelf ook aan het rondkijken voor vervangen van eigen PC. Maar de prijzen van de GPU zijn echt niet leuk op het ogenblik.
Ik zou dit ook aangeraden hebben. Lijkt me een hele goede keus voor dit systeem en de games die je dochter wilt spelen.

• mathias82
DeNachtwacht schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:12:
[...]

En daarom zei ik dus dat 2-3 jaar wachten waarschijnlijker is ;-). Het is niet alleen de AI bubbel, het is een combinatie van veel vraag in allerlei markten (wist je dat smartphones tot vorig jaar méér dan 50% van de ramgeheugen markt was? puur omdat iedereen een telefoon heeft én elke x jaar zijn telefoontje met 8-12gb ram weer vervangt), dat je niet even in een paar maanden een paar ramgeheugen fabrieken bouwt én het gegeven dat zakelijke aankopen (= overgrote meerderheid van de vraag) allemaal via langjarige contracten lopen.
Minstens 1 jaar kan dus ook 2 of 3 (of 5 jaar) zijn.
Als de AI bubbel niet knapt ben ik het met je eens. Ik een artikel op Tweakers las ik dat er momenteel een "RAM-fabriek" gebouwd wordt, deze zou in 2027 operationeel zijn maar dan duurt het wellicht tot 2028 voor alles wat stabiliseert.
Als de AI-bubbel knapt is het volgens mij een ander verhaal. Ik weet niet waar je je cijfers vandaan haalt, maar volgens https://www.industryresea...ry-and-dram-market-104109 zouden smartphones instaan voor 35-40% van de totale DRAM-vraag. PC's 20-30% en servers en datacenters ook 20-30%. Als er 20% terug "vrijkomt", dan komt er terug ademruimte en zullen de prijzen zakken.
Maar da's allemaal koffiedik kijken, niemand kan dit met zekerheid voorspellen (en wij al helemaal niet).

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Er staat in de nieuwe c!t magazine een uitgebreid artikel waarin die cijfers worden genoemd. En niemand kan dingen met zekerheid voorspellen, maar helaas zijn er toch wat zekerheden die een prijsdaling vrij onmogelijk maken voor in ieder geval 2026 en waarschijnlijk ook langer:

- ramgeheugen wordt niet zomaar even op de bonnefooi gekocht maar via zakelijke contracten. ook jouw stickje van paradigit of coolblue wordt door hen zakelijk aangekocht. Het is een feit dat in deze zakelijke contracten de gehele productie van 2026 al vrijwel is uitverkocht bij de 'grote drie' SK Hynix, Samsung en Micron.

- ongeveer 3% van de gehele markt zijn ram modules voor desktop pc's. die staan achteraan in de rij omdat de echt grote klanten in de markt voor gaan, en die momenteel nu eenmaal fors willen betalen.

- AI is een groeiende DRAM markt, maar lang niet de enige groeimarkt. autonome autos zijn ook een forse groeimarkt waarvan verwacht wordt dat het enorm gaat stijgen. Daarnaast is AI iets dat voor een zeer belangrijk deel door heel grote bedrijven wordt gedaan die al forse winst maken (Tesla, Google, Microsoft, etc). Er zijn wel startups, maar dit is een fundamenteel andere markt dan de 'dotcom bubbel' waarin zo ongeveer álle partijen geen inkomsten hadden maar hoopten te gaan slagen, zoals Google, Facebook etc. Maar juist deze bedrijven zíjn nu al kolossen en hebben miljarden investeringsruimte op de bank, die hoeven ze niet te vragen bij investeerders wat de kans op faillisementen (en dus falen van AI) veel kleiner maakt. Zie wat er is gebeurd met de metaverse, compleet geflopt, en meta staat nog net zo fier overeind zonder enig probleem gaan ze verder met iets anders.

Het artikel sluit af met de conclusie dat mocht de AI markt al barsten (wat ook zij onrealistisch achten), dat juist enorme gevolgen op de beurs zal hebben en je in de gevreesde crisis komt waarin sowieso de markt tot stilstand komt.

Even wat achtergrond info maar idd zullen we het uiteindelijk op de langere termijn nooiit weten.

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1