• Jnm92w
  • Registratie: Januari 2026
  • Laatst online: 11:48
Ik heb een Honeywell Evohome‑systeem met een R8810A OpenTherm‑module op de cv‑ketel en ervaar een probleem met de verwarming van de bovenverdieping. Ik heb zelf het nodige uitgezocht, maar ik krijg het niet opgelost .....

Situatie installatie
• Cv‑ketel met R8810A OpenTherm‑module (ketelmodule).
• Evohome‑controller in de woonkamer.
• Woonkamer: 2 radiatoren zonder slimme knoppen, aangestuurd via de Evohome‑controller (zone Woonkamer).
• Eerste verdieping: 2 kamers met elk:
• 1 radiator met HR93‑radiatorknop.
• 1 draadloze wandthermostaat DT4RM, ingesteld als temperatuursensor voor die zone.
Gedrag / probleem
• Als ik de temperatuur in de woonkamer verhoog, gaat de ketel direct aan en worden de radiatoren in de woonkamer warm.
• Zodra de woonkamer op temperatuur is, stopt de ketel: dat is logisch.
• Als ik daarna bijvoorbeeld de slaapkamer op 28–30 °C zet (werkelijke temperatuur rond 19 °C), gaat de HR93‑kop boven wel open ( dat hoor ik draaien ), maar de ketel wordt níet aangestuurd.
• Het lijkt er dus op dat de bovenverdieping alleen warmte krijgt als de woonkamer óók om warmte vraagt. Met alleen een vraag vanuit een slaapkamer start de ketel niet.

Wat ik zelf al gecontroleerd heb
• In het menu “Toestel regeling” staat de R8810A als OpenTherm‑module ingesteld als toestelregeling voor het systeem.
• De zones voor de slaapkamers staan in “Zone configuratie” op:
• Verwarmingstype: Radiator knop
• Temperatuur sensor: Draadloze sensor (DT4RM, gekoppeld via de ‘COn’‑modus).
• In “Verbonden RF‑apparatuur” zijn de HR93‑koppen en de DT4RM‑thermostaten netjes gekoppeld aan de juiste zones.
• Ondanks deze ogenschijnlijk correcte configuratie start de ketel niet wanneer alléén een bovenverdiepingszone warmte vraagt; hij reageert alleen op de woonkamerzone.

Iemand een idee?

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Is de retour Δ wel hoog genoeg om de ketel te laten starten? Gezien de volledig 'open' zone, radiatoren + vv beneden.